Titta

UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Om UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Föreläsningar på temat Sanningar från Humanist- och teologdagarna 2014. Inspelat vid Lunds universitet 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014 : Sanningen är inte vad den varitDela
  1. Det är kort tid att reda ut allt
    som har med sanningen att göra.

  2. Men jag har ägnat mitt liv åt
    att försöka säga sanningen-

  3. -men jag har också
    ljugit ihop saker.

  4. Det gör mig
    till en schizofren människa.

  5. Men jag är ju författare,
    och har skrivit ett antal romaner-

  6. -som inte baseras på sanna historier,
    utan är lögn och förbannad dikt.

  7. Åtminstone har jag försökt med det.

  8. Sen har jag alltså forskat
    i språk och litteratur.

  9. Jag har skrivit en tjock bok om
    adjektivets placering i franskan.

  10. Om det är sant att det och det
    adjektivet ska stå före eller efter.

  11. Jag har haft den här problematiken
    inpå livet i 30-40 år.

  12. Jag ska slå slag för sanningen,
    och det har andra också gjort.

  13. Det började inte så, men jag visste
    att temat skulle vara sanning.

  14. Jag hörde en student i korridoren
    som sa till nån annan:

  15. "Jag är helt övertygad om
    att det inte finns några sanningar."

  16. Jag blev lite ställd, för den
    naturliga frågan att ställa vore ju:

  17. "Är det verkligen sant
    att du är övertygad om det?"

  18. Men det var nog ett symptom på nåt-

  19. -som jag tror
    att många har upplevt.

  20. Sanningen har lite dåligt rykte.

  21. Jag tänkte att jag skulle försöka ge
    ett bud på varför det har blivit så.

  22. Man hör ofta studenter och vuxna
    i diskussioner säga:

  23. "Allt är subjektivt.
    Allt är relativt."

  24. Förutom kanske de påståendena.

  25. "Vi är unika.
    Vi kan inte förstå varann."

  26. "Allt är tolkningar,
    stora och små berättelser."

  27. Det blir som kvicksand. Det finns
    inget att ta på. Allting är osäkert.

  28. Platon var väl den första
    som började med tanken på-

  29. -att det är svårt att veta vad som är
    verklighet. Men senare på 1900-talet-

  30. -började vi med Einstein.
    Hans ekvationer-

  31. -tycks kunna komma med förutsägelser
    hur makrokosmos uppför sig.

  32. Men det var tanken på det relativa.

  33. Eller som min mormor sa: "Smaken är
    som baken." Men den var delad i två.

  34. Men det är den här känslan av
    att det inte finns några sanningar.

  35. Även om vi vet nåt, kan det inte
    uttryckas, för språket är mångtydigt.

  36. Sen kom några olika skolor
    med olika ord.

  37. Dekonstruktivismen hade vi ett tag.
    Man skulle dekonstruera allting.

  38. I litteraturvetenskapen fanns det
    en kritiker, som heter Paul de Man.

  39. Han analyserade
    Rousseaus naturbegrepp.

  40. Han sa att det fanns 177
    olika naturbegrepp hos Rousseau.

  41. Om allt kan tolkas hur som helst,
    är det ju ingen mening med-

  42. -att läsa Rousseau eller Strindberg.

  43. Då kan man ju tolka dem att bli
    identiska. Men så funkar det ju inte.

  44. Sen kom postmodernismen
    och poststrukturalismen.

  45. Då blev allt berättelser.
    Det här har varit nåt slags klimat-

  46. -ett dåligt klimat för sanningen.
    Från början var sanningen enkel.

  47. Man sa nåt om verkligheten, och
    det var antingen sant eller falskt.

  48. Det var lite Aristoteles tankegång.

  49. Inom humanioran har Platon och
    Aristoteles inte blivit inaktuella.

  50. De citeras fortfarande.

  51. Sen började man arbeta med koherens.

  52. Bara det var koherent
    var det sant i nån mening.

  53. Om alla element hänger ihop
    och det är logiskt, är det sant.

  54. Oberoende av hur det ser ut
    i verkligheten.

  55. Marxismen kom med sitt bud.

  56. Om jag förenklar det,
    och det gör jag ganska generellt-

  57. -är verkligheten vad vi gör den till.

  58. Om man kunde förändra verkligheten
    så blev det sant.

  59. Allt drar åt samma håll. Vi som
    försöker säga ett sanningens ord-

  60. -om det ena och andra, har
    lite problem med att argumentera.

  61. Man får inte heller glömma bort...

  62. ...hur religionen
    har sett på sanningen.

  63. "Det är sant som evangeliet."

  64. Bibeln arbetar mycket med
    att det här är sanning.

  65. Fast samtidigt
    är det en fråga om tro.

  66. Koranen är likadan. Jag hittade
    en anmärkningsvärd formulering.

  67. "Gud har nedsänt skriften
    med sanningen."

  68. "Nedsänt skriften med sanningen."
    Men så står det så här:

  69. "I skriften finns otvetydiga verser
    och andra som är mångtydiga."

  70. Det står här. Sen står det så här:

  71. "De, vilkas hjärtan är benägna
    att avfalla"-

  72. -"rättar sig efter vad
    som är mångtydigt i den."

  73. De som inte riktigt tror
    går på mångtydigheten.

  74. "De önskar få det uttolkat,
    men uttolkningen känner blott Gud."

  75. Ja, man kan le åt det här.
    Det här sanningsbegreppet-

  76. -alltså den absoluta sanningen...

  77. Den absoluta sanningen kommer mycket
    från det religiösa tänkandet.

  78. Vi har fått en ny...
    Vi har inte fått en ny påve...

  79. Han har börjat ge intervjuer.
    Det här är en italiensk tidning.

  80. Han pratar om sanningen, och säger
    att den inte existerar utan dialog.

  81. Det är en tankegång han har hämtat
    från andra tänkare.

  82. För att fastställa sanningen
    måste vi ha en dialog kring den.

  83. Men det är nåt nytt
    inom den katolska kyrkan-

  84. -att man kan sätta sanningen på prov.

  85. Francesco kommer förmodligen
    att dra den religiösa sanningen-

  86. -mot tron. Att det blir fråga om
    tro igen, och inte bara om sanning.

  87. Det här är förenklat,
    men jag tror-

  88. -att det bidrar till en känsla av
    att sanningen inte finns.

  89. Då blir det också problematiskt
    med den andra sidan. Nämligen lögnen.

  90. Vi har ju sett i litteraturen...

  91. Jag har varit rätt fundersam
    över den här nya tendensen-

  92. -inte bara i svensk litteratur.

  93. I Frankrike kallas det
    för autofiktion.

  94. Det är självbekännandelitteratur,
    som man sen kallar romaner.

  95. Man skriver om sitt eget liv-

  96. -men man grumlar gränserna
    mellan vad som är lögn-

  97. -och vad som är dokument, och vad som
    är text som har sanningskrav på sig.

  98. Tidigare skrev man självbiografier
    och memoarer.

  99. Det är respektabla genrer,
    men de har också grumlats lite grand.

  100. Man skriver om sitt liv som
    Knausgård, Maja Lundgren och andra-

  101. -men det kallas roman.

  102. I den här litteraturen,
    som utnyttjar det dåliga ryktet-

  103. -som sanningen har, behöver man inte
    stå till svars för det man skriver.

  104. Det här är också ett problem
    för den andra skönlitteraturen.

  105. Där har man fått lov
    att göra vad som helst.

  106. Man har kunnat föreställa sig
    en värld, som inte finns.

  107. Men man har inte verkliga namn
    på personerna.

  108. Nu har det blivit fler rättegångar.

  109. Ett avhandlingsprojekt i Växjö
    ska studera rättegångarna-

  110. -mot skönlitterära författare.

  111. Houellebecq blev anklagad för förtal.

  112. Han hade förlagt en sexorgie till
    en campingplats med namn i en roman.

  113. Campingägaren tyckte att det
    var förtal av campingplatsen.

  114. Det hade ju aldrig hänt.

  115. Normalt sett ska ju skönlitteraturen
    vara ett fritt utrymme.

  116. men i och med att det inte är klart
    vilka kriterier som ska gälla-

  117. -är det som om sanningskriteriet
    börjar äta sig in i skönlitteraturen.

  118. Åtminstone i rättsväsendet.

  119. Man kan undra vad det är i grund
    och botten det här har att göra med.

  120. Jag ska rita på tavlan som förr
    i tiden, men jag ska skriva en sak.

  121. Det låter ju väldigt banalt-

  122. -att ingen text kan garantera
    sin egen sanningshalt.

  123. Men det glömmer man. Man pratar om
    vetenskap, men det är sanningstext.

  124. Och skönlitteratur är lögntext,
    osann text eller föreställd text.

  125. Men det finns en massa vetenskapliga
    texter som har visat sig vara falska-

  126. -eller som inte stämmer.
    Det är alltså inte på textnivån.

  127. Om vi byter ut text mot matematik-

  128. -som man använder inom vetenskapen
    för att säga sanningen-

  129. -finns det ju ekvationer
    som inte uttrycker vad man trodde.

  130. Orsaken till det här är
    att om vi tar ett...

  131. Här gör jag ett tecken.

  132. Det här är en form.

  133. Vi bestämmer oss för...
    Nu skriver jag ju ordet.

  134. Jag gjorde det här en gång med en
    riktig banan, eller en plastbanan.

  135. Men då trodde folk att jag skulle
    tala om Freud, så den tog jag bort.

  136. Men det är
    därför att det språkliga tecknet-

  137. -dess förbindelse
    till vad det syftar på-

  138. -är vad vi kallar godtyckligt.
    Om vi inte vet vad det här betyder-

  139. -kan vi inte lista ut
    att det syftar på en banan.

  140. Men om vi har en bild,
    som rök som ett tecken på eld-

  141. -har de ett samband med betydelsen.

  142. Har man varit med om det, kan man
    själv lista ut vad det syftar på.

  143. Men det kan vi inte i språket.

  144. Vi måste tillsammans bestämma
    vad tecknen och symbolerna betyder-

  145. -och vad de syftar på.
    Annars vet vi inte det.

  146. Det här brottet...

  147. ...här emellan, gör att den
    språkliga betydelsen är rätt prekär.

  148. Jag utgår ifrån att de flesta förstår
    vad jag pratar om just nu.

  149. Men hur säkert är det?

  150. Jag kan spela Djävulens advokat
    och gräva ner mig i postmodernismen.

  151. Om vi inte är varsamma
    kan vi undergräva-

  152. -den här förbindelsen väldigt lätt.

  153. Vi är egentligen troende människor,
    inte vetande människor.

  154. Vi måste utgå ifrån
    att förbindelsen finns.

  155. Jag kan stoppa in vilket ord
    som helst där, i stället för bananen.

  156. En skadeinsekt har kanske
    käkat upp alla bananer i världen.

  157. Då har vi bara kvar den där symbolen,
    som är tom.

  158. Jag tror att det som har hänt
    med de här ideologierna-

  159. -om mening,
    är att man konsekvent har ifrågasatt-

  160. -om det finns en sån här förbindelse.
    Och det går att göra.

  161. Om alla skulle börja ljuga...
    Vi förutsätter att det finns sanning.

  162. ...skulle språket undergrävas snabbt.

  163. Man kan inte lita på att det som sägs
    betyder det som det verkar betyda.

  164. I språket är det inte objektivt
    och inte subjektivt-

  165. -utan det är intersubjektivt.

  166. Den prekära förbindelsen
    mellan språk och verklighet-

  167. -utnyttjar man när man börjar
    betvivla att man kan säga nåt sant.

  168. Det är också intressant...

  169. Man skulle kunna göra en undersökning
    av sanningens semantik.

  170. Jag har gjort en i franskan,
    men den stämmer inte med svenskan.

  171. Adjektiv kan stå framför och efter
    med olika betydelser i franskan.

  172. Men man använder inte
    adjektivet "sant" om vad som helst.

  173. Vi säger inte "ett sant bord"
    eller "ett sant universum".

  174. Vi använder det inte om verkligheten-

  175. -utan företrädesvis om saker och ting
    som sägs om verkligheten.

  176. En sann historia,
    en sann berättelse, en sann utsaga-

  177. -och kanske en sann bild också.

  178. Jag tror att det är här
    det stora missförståndet finns-

  179. -bland de som förnekar sanningen.

  180. För det första kan man inte förneka
    att det finns ord som "sanning"-

  181. -och "sant" och "sanningsenligt".

  182. Det kan man inte förneka,
    eller det kan man kanske på nåt sätt.

  183. Men då är frågan vad de används till.

  184. Min poäng är att sanningen används
    för att värdera...

  185. ...utsagor om verkligheten,
    inte verkligheten själv.

  186. Det är lite så att man
    har blandat ihop kunskap med...

  187. ...beskrivningar av kunskap.

  188. Då får man det här
    att det inte finns några sanningar.

  189. Det är svårt att säga nåt sant om
    verkligheten, men det är nåt annat.

  190. Det är viktigt att hålla fast vid
    att sanningsbegreppet-

  191. -är det vi säger om verkligheten,
    inte om kunskapen som sådan.

  192. Humanioran har ett särskilt problem-

  193. -för det är i stor utsträckning
    en språkbaserad vetenskap.

  194. Folk har skrivit eller sagt nåt
    om medeltiden, på den tiden också-

  195. -och vårt bevis för verkligheten
    är då andra texter.

  196. Man får en oändlig regression-

  197. -som man kan upphäva
    med arkeologi och så vidare.

  198. Men...sanning
    har också andra bibetydelser.

  199. Man säger "en sann vän",
    men det är en riktig vän.

  200. Det är inte en..."sann" vän.

  201. Det finns en del andra betydelser
    som man bör tänka på.

  202. Man bör absolut tänka på
    att skilja på sanning och kunskap.

  203. Jag...

  204. ...ska berätta en liten historia.

  205. Jag skrev en roman
    som heter "Drömmar vid havet".

  206. Den började med några idéer,
    som det alltid gör.

  207. Jag var på min segelbåt
    i Tréguier i Bretagne-

  208. -för att skriva färdigt en annan bok.

  209. Tréguier är en liten håla i Bretagne
    vid havet.

  210. Det är en liten hamn,
    och tidvattnet är 12 m upp och ner.

  211. Den torkar ut vid lågvatten,
    och där står en gammal kran.

  212. En kväll var jag på en pub.
    Bara en var öppen i januari.

  213. Jag rekommenderar inte Tréguier
    som turistmål i januari.

  214. Men på sommaren är det fint.

  215. Jag träffade två sjömän från
    Liverpool, som kom med ett fartyg.

  216. När de hade lagt till med fartyget-

  217. -kom det ner en dam
    i 60- eller 65-årsåldern.

  218. Hon hälsade och kallade sig "Mammy".

  219. Hon bjöd in hela besättningen
    på middag.

  220. Det finns
    en väldigt fin katedral i stan.

  221. Den är byggd med hasardmedel.
    Man hade ett lotteri-

  222. -så uppe i spiran finns det klöver,
    ruter och så vidare.

  223. Staden är en gammal klosterstad
    som har 3 000 invånare.

  224. Besättningen trodde att hon
    hade andra kvinnor att bjuda på.

  225. Men det stämde inte med Tréguier på
    vintern. Det var dåligt kundunderlag.

  226. De kom hem till damen
    och blev bjudna på middag.

  227. De fick skriva sina namn
    och historier i en gästbok.

  228. Damen hade ett privat sjömanshem
    där i Tréguier.

  229. Jag frågade, men ingen visste
    vad det var för nåt.

  230. Jag blev nyfiken på vad det var.
    När den här romanen kom i gång-

  231. -började jag fundera på ett liv åt
    kvinnan jag kallade Madame Le Grand.

  232. Jag gjorde henne till en änka
    efter en skeppsredare.

  233. Maken hade tagit livet av sig,
    och därför sparade hon spåren-

  234. -efter flyktiga sjömän.

  235. Jag såg den gamla kranen. De hade
    bara en för lossning och lastning.

  236. Finns det en kran,
    finns det en kranskötare.

  237. Jag utgick ifrån
    att det var en gubbe.

  238. Om det finns en rostig kran-

  239. -måste kranskötaren vara intresserad
    av motorer. Mer än av människor-

  240. -för motorer är mer tillförlitliga
    med rätt underhåll.

  241. Jag tänkte att det var ett problem
    för Madame Le Grand.

  242. Jag föreställde mig... Fantasi,
    inlevelse och vad ni vill kalla det.

  243. ...att Madame Le Grand bjöd
    kranskötaren på middag då och då-

  244. -för att han skulle göra sitt jobb,
    så att fartygen kom.

  245. Boken kom ut i Frankrike och fick ett
    fint pris. Jag var på en bokfestival-

  246. -och satt och signerade.
    En dam ville tacka mig för boken.

  247. Hon presenterade sig med namn-

  248. -och sa att hon
    var kranskötarens syster.

  249. "Han dog i en båtolycka för två år
    sen, men han var som ni beskriver."

  250. Då blev jag lite ställd.

  251. "Madeleine bjöd in honom på middag
    då och då."

  252. "Madeleine?", sa jag. "Madame
    Le Grand", sa hon helt självklart.

  253. Det var alltså föreställt.

  254. Sen kom det fram en konstnär,
    som var från Tréguier.

  255. Han presenterade sig
    och ville bjuda på en kopp kaffe.

  256. Jag var lite betänksam
    och undrade vad jag hade gjort.

  257. Det visade sig
    att Madeleine hade läst min roman.

  258. De var goda vänner, och hon trodde
    att jag hade spionerat på henne.

  259. Hon hade fått veta att jag
    hade bott på båten där i en månad.

  260. En del stämde inte helt och hållet.

  261. Jag tänkte
    att om hon ska impa på sjömän-

  262. -som har seglat jorden runt,
    måste hon ju ha nåt att komma med.

  263. Så jag klädde ut henne lite sexigt.

  264. Då hade den verkliga kvinnan utropat
    att hon inte var nån hora.

  265. Men hon klädde upp sig,
    och hon hade kontakt med sjökaptenen-

  266. -eller med hamnkaptenen.

  267. När han hade gått visste jag inte vad
    jag skulle ta mig till med det här.

  268. Här finns det en karismatisk
    sjökapten, som heter Marcel.

  269. Hon hade tagit emot 10 000 sjömän
    i sitt hem under många år.

  270. Dividerar man det med tio
    besättningar, får man 400 kaptener.

  271. Och nog hade hon blivit förälskad
    i nån av dem, som i romanen.

  272. Jag träffade henne
    två, tre år senare.

  273. Jag var ju lite nervös.
    Hon bad mig skriva i gästboken-

  274. -men hon sa att det var en ynnest,
    för jag var ju ingen riktig sjöman.

  275. Hon var inte änka efter en redare,
    utan hon hade själv varit redare.

  276. Hon hade däremot haft sandslukare.
    Jag hade gett hennes man sandslukare-

  277. -för det låg en för ankare på floden.

  278. Hon var sur på en grej.

  279. Jag hade låtit henne gå ombord på
    ett ryskt fartyg och be om Champagne.

  280. Sen tyckte hon
    att klädseln var lite överdriven.

  281. Varför berättar jag det här? Jag
    brukar inte berätta vad som är sant-

  282. -i romanerna. Det ska man inte.

  283. Ingen text kan garantera sin egen
    sanning, men heller inte motsatsen.

  284. Man tror inte att skönlitteratur
    kan berätta sanningen.

  285. Det kan den. Precis som vetenskapen.

  286. Det här är kanske
    ett atypiskt exempel på det.

  287. Men det kan den utan vidare.
    Det är inte där det skiljer sig-

  288. -utan det är hur man kollar att
    det förhåller sig så i verkligheten.

  289. Det gör man normalt
    inte med skönlitteratur.

  290. Det här är viktigt.
    Det finns tyvärr en tendens...

  291. Jag ska kanske inte säga tyvärr, för
    då är jag kanske inte könsneutral.

  292. Det är tyvärr så
    att män företrädesvis-

  293. -med undantag för oss här...

  294. Män har en tendens
    att se ner på skönlitteratur.

  295. Det är lögn, och man behöver
    inte ta det på allvar.

  296. Det vill jag protestera mot.

  297. Det är ingen slump att 60-70 procent
    av skönlitteraturen köps av kvinnor.

  298. De har mer realistisk fantasi
    än män i gemen.

  299. Men man måste skilja
    på det möjliga och det omöjliga.

  300. Det möjliga finns i vetenskapen
    och i skönlitteraturen.

  301. Till sist vill jag nämna en sak
    som är minst lika viktigt.

  302. Jag ska visa två böcker.

  303. Den första jag ska visa
    har ni absolut hört talas om-

  304. -och borde läsa om ni inte har det.

  305. Det är Primo Levis
    "Om detta är en människa".

  306. Man kan hävda
    att sanningen inte finns.

  307. Man kan argumentera att det är svårt.

  308. Man kan ifrågasätta
    den här förbindelsen.

  309. Men jag menar att det finns
    en etisk aspekt på sanningen-

  310. -som har att göra med
    att fria eller fälla.

  311. Om vi säger som studenten sa...
    Jag antar att han var student.

  312. Om man är övertygad om
    att inga sanningar finns-

  313. -då är inte heller förintelsen
    eller Rwanda det.

  314. Då kan man också undergräva det.

  315. "Det spelar väl ingen roll hur många.
    Vi säger mellan 5 och 6 miljoner."

  316. Om man undergräver värderingen
    av utsagan om verkligheten-

  317. -så undergräver man också sånt här.

  318. Journalist är världens farligaste
    yrke. Ni hörde Sveriges Radio.

  319. De försöker säga sanningen.

  320. Man kan inte gå runt och säga
    att det inte finns några sanningar.

  321. Det har långtgående
    etiska komplikationer.

  322. "Men det är ju de här exemplen." Vi
    kan ta mänskligt lidande i allmänhet.

  323. Det finns människor som lider, och så
    säger nån att sanningar inte finns.

  324. Det är problematiskt.
    Filosofiskt sett kan det vara svårt.

  325. Men det finns en sak man kan säga.

  326. Man måste fria snarare än fälla.

  327. Även om man kan ifrågasätta
    såna här saker...

  328. Om lidandet är tillräckligt stort-

  329. -måste man utgå ifrån
    att det är sant.

  330. Konsekvenserna för att det är sant
    är så stora.

  331. Man måste ta det på allvar-

  332. -även om man kan vara Djävulens
    advokat, och bryta förbindelsen-

  333. -mellan tecknen och verkligheten.

  334. Den etiska aspekten
    är inte minst viktig.

  335. I synnerhet är det ju så att det
    inte räcker att säga sanningen.

  336. Det vet vi som forskar.

  337. Det räcker inte att försöka tala om
    hur det är efter långa studier.

  338. Man måste få folk att tro på det.

  339. Folk tror inte alltid på vetenskapen.

  340. De tror på schamaner, charlataner
    och horoskop.

  341. I Italien kommer horoskopet
    efter nyheterna.

  342. Ja... Vi måste också jobba med-

  343. -att få folk att inse att det finns
    vissa sanningar, som man bör tro på.

  344. Han säger... Jag ska ta ett annat
    exempel ur boken "På lögnens väg".

  345. En bok som inte finns i tryck längre,
    men som är väldigt intressant.

  346. Det finns roliga exempel.
    En antikvarie i Irland-

  347. -hittade tre brev av Shakespeare,
    som han sålde för stora pengar.

  348. Sen hittade han en hel pjäs.
    Den hade han skrivit själv.

  349. Det kom man på sen. Det finns
    andra bra exempel som visar-

  350. -att ingen text kan garantera sin
    sanning. Det finns nationallegender-

  351. -som har legat till grund
    för nationalstater.

  352. Man har förfalskat de dokument-

  353. -som skulle ha legat till grund
    för det historiska anspråket.

  354. I Jugoslavien gick man
    tillbaka till historien-

  355. -för att legitimera sin existens.
    Man gör det i Israel och i Palestina.

  356. Att då säga
    att det inte finns nån sanning...

  357. Det finns det
    som är mer eller mindre sant.

  358. Man behöver inte stirra sig blind
    på en absolut sanning.

  359. Jag avslutar med påven. Jag är
    inte troende, man jag gillar honom.

  360. Han är rätt kul. Han byter bort
    sin kippa. Det liknar en kippa.

  361. Han brukar ge den till barn.
    Han tog på sig en keps häromdagen.

  362. Han säger andra saker, men
    framför allt har han gått i dialog.

  363. Han har öppnat kyrkan för
    att ha en kritisk dialog med andra.

  364. Det är samma grundkriterier
    som vi har i vetenskapen.

  365. Intersubjektiviteten, dialogen.
    Vi måste bryta det mot varandra-

  366. -för att kunna säga nåt sant
    om verkligheten-

  367. -så som vi har kommit på att den är,
    eller som vi tror att den är.

  368. Francesco säger
    att sanningen är god och vacker.

  369. Det kan vara bra avslutningsord.
    Tack.

  370. -Är det nån som har nån fråga?
    -Ja.

  371. Jag vill tacka
    för ett intressant föredrag.

  372. Jag har en konkret fråga
    gällande Bretagne och Tréguier.

  373. Jag fick intrycket
    att du skrev boken på franska först.

  374. Nej, däremot
    har jag skrivit en annan.

  375. Den senaste, som heter "Min frihet",
    skrevs på franska först.

  376. -Hur kunde de känna till innehållet?
    -Den var översatt.

  377. Jag skulle inte skriva skönlitteratur
    på främmande språk.

  378. Det här är en essä.
    Den är nånting mitt emellan.

  379. Det är för att jag
    inte rodnar på franska.

  380. Det finns fula ord på svenska-

  381. -som jag inte vill ta i min mun,
    men på franska går det bra.

  382. -Tack så mycket.
    -Varsågoda.

  383. Textning: Karolina Gustafsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sanningen är inte vad den varit

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Björn Larsson, professor i franska och litteratur, säger att föreställningen om att det egentligen inte finns några sanningar bygger på ett ideologiskt missförstånd. Skiljelinjen mellan sanning och lögn eller mellan verklighet och fiktion är livsviktig. Man kan hävda att sanningen inte finns - men det finns också en etisk aspekt på sanningen som har att göra med att fria eller fälla. Om man undergräver sanningen så undergräver man också viktiga fakta. Om man säger att det inte finns någon sanning har det långtgående konsekvenser. Då kan man förneka Förintelsen. Även om man kan ifrågasätta sanningen så måste utgångspunkten vara att det är sant snarare än att se det som osant. Inspelat i april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Filosofi, Metafysik, Sanning, Verklighetsuppfattningar
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Sanningen om Shakespeare

William Shakespeare är en av de mest kända författarna genom tiderna. Men var det han som skrev alla pjäser, eller var det någon annan? Eric Pudney, forskare i litteraturvetenskap, reder ut frågan. Inspelat den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Hjärnan växer av språk

Hjärnan förändras när vi lär oss språk. Nervtrådar växer och blir både längre och tjockare, nya blodkärl bildas. Merle Horne är professor i lingvistik. Inspelat den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Sanningar inom skolan

Skolan ska enligt lag vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men vad innebär det? Johannes Persson, professor i teoretisk filosofi, och Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap, resonerar. Inspelat den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Återskapa det förflutna

Nicoló Dell'Unto, forskare i antikens kultur och samhällsliv, berättar att virtual reality gör det möjligt för arkeologer att visualisera fornlämningar i 3D och att visa det för allmänheten. Inspelat den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Demokratisering av sanningen

Vid Lunds universitet utvecklas och förbättras behandlingar av Huntingtons sjukdom och parkinson. När forskningen ska komma patienter till gagn ska forskarna interagera med samhället. I denna ”demokratisering av sanningen” har forskaren fått en ny roll. Kristofer Hansson, forskare i etnologi, berättar. Inspelat vid Lunds universitet den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Ger syntolkning en sann bild

Kan blinda också skapa mentala bilder? Hur förmedlas och syntolkas en teaterföreställning eller ett tv-program? Jana Halsanova, forskare i kognitionsvetenskap, berättar hur syntolkning går till och utvärderas. Inspelat 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Tala med utomjordingar

Finns det intelligenta varelser på andra planeter? David Dunér, professor i idé- och lärdomshistoria, är en av dem som intresserar sig för astrobiologi - ett mångvetenskapligt forskningsområde där man söker efter förutsättningar för liv i rymden. Inspelat den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Sanningen är inte vad den varit

Björn Larsson, professor i franska och litteratur, säger att föreställningen om att det egentligen inte finns några sanningar bygger på ett ideologiskt missförstånd. Skiljelinjen mellan sanning och lögn eller mellan verklighet och fiktion är livsviktig. Arrangör: Lunds universitet. Inspelat i april 2014.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Att mäta religion

Vad är sant när det gäller religiös tro? Är det mätbart - och något som ska mätas? Magdalena Nordin, forskare i religionssociologi, berättar om mätningar av religiositet. Inspelat den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Beroendedagen 2014

Medberoende och relationsberoende

Torbjörn Fjällström är alkohol- och drogbehandlare och berättar om vad det kan innebära att vara medberoende. Han berättar om hur svårt det kan vara att ta sig ur det och tvingas möta sitt eget förträngda inre liv. Inspelat den 11 september 2014 i Stockholm. Arrangör: Expomedica.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaMifforadio

Odödlighet

En mysig morgonshow med Nancy Delic, Sophia Bergman och Balint Marton. Frukost, livsfilosofi, musik och vår egen psykolog Karna.

Fråga oss