Titta

UR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

UR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Om UR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Föreläsningar från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg. Forskare och experter redogör för hur den digitala mobbningen sker och vilka konsekvenser det får för både mobboffret och mobbaren. Arrangörer: Göteborgs stad, Friends, Göteborgsregionens kommunalförbund, Göteborgs universitet och IBPA.

Till första programmet

UR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar : Medvetenhet och ansvar på sociala medierDela
  1. Jag heter Lars Arrhenius och är
    generalsekreterare för Friends.

  2. Jag är jurist, och har jobbat
    som advokat och domare-

  3. -och som barn- och elevombud.

  4. På Friends har jag varit i två år.

  5. Friends är en ideell organisation
    som jobbar förebyggande-

  6. -ute i förskolor, skolor
    och idrottsklubbar.

  7. Det startades för sjutton år sen
    av en tjej som heter Sara Damber-

  8. -som själv var utsatt för mobbning.

  9. Hon gick i en skola i Umeå
    och utsattes för kraftig mobbning.

  10. Man brukade sätta upp en lista
    varje måndag i skolan-

  11. -med den sämsta eller mest impopulära
    tjejen i skolan-

  12. -och hon kom alltid längst upp.

  13. Det pågick tills en pojke i hennes
    klass tog ställning för Sara-

  14. -och tänkte att det inte fick fortgå.
    Han bestämde sig för att varje dag-

  15. -möta Sara, prata om läxor,
    sätta sig bredvid Sara-

  16. -och säga "Hej" till Sara.

  17. Det är därför vi har ett "Hej".

  18. Det förändrade situationen för Sara.

  19. Det var en stark kille i klassen,
    och allt fler tog ställning för Sara.

  20. Då började Sara
    ringa runt till skolor och sa:

  21. "Jag vet hur det är att vara mobbad
    och hur man får stopp på det."

  22. I dag har Friends 45 anställda.

  23. Vi finns i Göteborg, Stockholm, Umeå
    och Malmö.

  24. Vår huvuduppgift är
    att arbeta förebyggande.

  25. Vi har spännande projekt.

  26. Vi hade jobbat med nätet
    ända från 2005-

  27. -men vi har haft "Schyst på nätet"
    om frågorna kring nätet.

  28. Nu har vi också Friends International
    Center Against Bullying-

  29. -där vi vill samla forskning-

  30. -och utbyta erfarenheter
    som på den här konferensen.

  31. Vi kommer att ha seminarier
    och utbildningar för skolpersonal-

  32. -och vi tror på en plats där man
    kan mötas och utbyta erfarenheter-

  33. -och på det sättet utvecklas, och
    unga kan få sin röst hörd på centret.

  34. Vi är glada att vara medarrangörer
    till det här arrangemanget-

  35. -och att man har lyckats samla
    så många experter och forskare.

  36. Okej. Jag ska prata om händelsen
    som inträffade i december 2012-

  37. -som har kallats Instagramupproret
    eller Instagramupploppet.

  38. Min utgångspunkt är den dom som kom.
    Där har jag hämtat mina uppgifter.

  39. Jag kommer att prata om det
    och om juridiken kring det.

  40. En kollega sa
    "Ska du bli den där torra juristen?"

  41. Jag tycker inte
    att jurister är torra.

  42. Jag ska prata om ansvar, juridik,
    lärdomar och förebyggande arbete.

  43. Instagram - hur många här inne
    har ett Instagramkonto?

  44. Det var nog majoriteten.
    Då vet ni vad Instagram är.

  45. Det är ett socialt nätverk
    där man kan dela fotografier.

  46. Ja...

  47. Man kan ha ett öppet Instagramkonto
    som är helt offentligt-

  48. -och man kan då få följare.
    Den möjligheten finns.

  49. Den 24 oktober 2012
    registrerades ett konto på Instagram-

  50. -som den 16-18 december 2012
    blev känt under ett användarnamn.

  51. Det var Gbgsorroz.

  52. Och...

  53. Termen "orroz" är ett slanguttryck
    som kommer från uttrycket "orre"-

  54. -som egentligen kan översättas-

  55. -med "slampa" eller "hora".

  56. Kontot registrerades-

  57. -och på det lade man ut en uppmaning
    att via programmet Kik...

  58. Hur många kar Kik?

  59. Det var inte många. Där snackar man
    när föräldrarna inte ska höra.

  60. Via Kik, som är ett chattprogram-

  61. -lades det ut en uppmaning-

  62. -att man skulle komma in
    med olika tips på så kallade "orrar"-

  63. -horor eller slampor
    i Göteborgsområdet.

  64. Det kom in
    en stor mängd tips till kontot-

  65. -via Kik.

  66. Det publicerades då fotografier
    av utpekade personer-

  67. -och det var en skriftlig kommentar
    om honom eller henne.

  68. De som administrerade kontot
    tog skärmdumpar-

  69. -och valde ut tips som de publicerade
    och gjorde inlägg om.

  70. För att få en känsla för
    vad det var som sades...

  71. Hur många har tittat på domen?

  72. Det var rätt många.
    Då har ni läst en del om det.

  73. Det är lite svårt att läsa det här,
    men...

  74. "Här har ni X,
    en riktig orre, en fet slampa."

  75. "Tjejen vet inte mycket annat
    än hur man hanterar en kuk."

  76. "Årets hora, säger att hon är äldre
    än hon är. Hon är ute efter kuk."

  77. Hela stämningsansökan innehåller
    den här typen av...

  78. Det var det som fanns
    på Instagramkontot-

  79. -kopplat till
    bilder av sexuell natur.

  80. Det var det mycket av.

  81. Jaha.

  82. Reaktionerna på det här, då...?
    Vad blev det för reaktioner?

  83. När det här började komma ut
    tilldrog det sig stor uppmärksamhet.

  84. Det som skedde väckte starka känslor
    hos många unga i Göteborgsområdet-

  85. -och det startades
    mycket spekulationer-

  86. -om vilka som låg bakom kontot.

  87. Det var det som kulminerade i
    den upploppsliknande händelsen-

  88. -i Göteborg, utanför en skola,
    den 19 december 2012.

  89. Det har lyfts
    under den här konferensen-

  90. -vad som händer när man blir utsatt
    på nätet och för nätkränkning.

  91. De här ungdomarna
    berättade under rättegången-

  92. -att man blev chockad av uppgifterna
    eller kränkningen.

  93. Man blev ledsen när man fick veta
    att kränkande uppgifter publicerats.

  94. Alla uppgav att det var
    starka integritetskränkningar.

  95. Många berättade att det var svårt
    att vistas i sociala sammanhang-

  96. -och några sa att okända personer
    hade kommit fram till dem-

  97. -och tilltalat dem
    med nedsättande tillmälen-

  98. -liknande dem som vi nyss såg,
    saker som hade publicerats på kontot.

  99. Flera berättade att de mått dåligt
    efter publiceringen-

  100. -och att de ett halvår efteråt
    mådde dåligt.

  101. Man berättade om sömnsvårigheter-

  102. -om ätstörningar
    som kopplades till publiceringen.

  103. Nån berättade att man faktiskt
    hade försökt ta sitt liv-

  104. -och hade suicidala tankar.

  105. Flera berättade att personer
    i familjen eller andra närstående-

  106. -hade tagit avstånd från dem-

  107. -på grund av uppgifterna
    på Instagramkontot.

  108. Det var några
    av reaktionerna från de unga.

  109. I övrigt blev det en stark reaktion
    generellt i samhället.

  110. Jag tror att många, så väl föräldrar
    som skolpersonal, chockades-

  111. -inte bara av upploppet,
    utan det var ett uppvaknande-

  112. -dels när det gällde
    innehållet på Instagram-

  113. -dels på vilken spridning
    de här uppgifterna fick.

  114. En reaktion var
    att man skulle polisanmäla.

  115. Händelsen polisanmäldes, och
    många skolor pratade mycket om det.

  116. Det är klart att det är bra-

  117. -men skolan har också ett eget ansvar
    och det räcker inte att polisanmäla.

  118. Man har ett eget ansvar att utreda
    och arbeta förebyggande.

  119. Hela samhället reagerade.

  120. Fackförbunden, lärarförbunden,
    Friends och politikerna var ute.

  121. Allt blev plötsligt...

  122. Det blev plötsligt stor medvetenhet
    kring vad som hände.

  123. Det är märkligt att reaktionen kom-

  124. -först när det fysiska upploppet
    skedde utanför gymnasieskolan.

  125. Reaktionerna fanns där inte tidigare,
    utan det krävdes en fysisk del-

  126. -trots att det här är-

  127. -en verklighet för de unga
    där man umgås.

  128. Positivt är-

  129. -att det startade
    en form av utbildningsboom-

  130. -eller ett stort utbildningsintresse
    kring frågorna.

  131. Det är bra.

  132. Det finns egentligen inte nån risk
    för övervärdera det.

  133. Kunskapen är rätt låg kring frågorna-

  134. -så det var bra
    att man lyfte problematiken.

  135. Det var positivt att det ledde till-

  136. -intresse kring
    att utbildas i frågorna.

  137. Ja.

  138. Nu ska jag prata om ansvar-

  139. -för det var också en reaktion.
    Man pratade om vem som var ansvarig.

  140. Det är en diskussion kring skolan,
    polis och åklagare.

  141. Vem har ansvar?

  142. Det ska jag prata lite om nu.

  143. En reaktion är att det är tydligt-

  144. -att det inte är en ansvarsfri zon
    på nätet-

  145. -utan att de regler som gäller
    i samhället gäller även här.

  146. Det jag kommer att prata om
    är det juridiska ansvaret-

  147. -som kan skiljas ifrån
    ett moraliskt ansvar.

  148. Det juridiska ansvaret
    ska jag prata om-

  149. -och om det straffrättsliga,
    prövningen som gjordes i tingsrätten.

  150. Det civilrättsliga prövades också
    genom det skadestånd som begärdes.

  151. Inom det civilrättsliga kommer jag
    att ta upp frågan om skolans ansvar.

  152. Det straffrättsliga...

  153. Det prövades i Göteborgs tingsrätt.
    Det var ett åtal som man prövade.

  154. Den ena flickan
    hade erkänt gärningen-

  155. -och det var styrkt
    även för den andra flickan.

  156. Man dömdes till grovt förtal.

  157. Skälet till att brottet bedömdes
    som grovt var att uppgifterna-

  158. -genom den omfattande spridningen-

  159. -kunde förväntas medföra
    allvarlig skada för de utsatta.

  160. Vid brottsrubriceringen
    tog man alltså hänsyn till-

  161. -spridningsmöjligheten
    som internet medför.

  162. När det gäller det straff man
    dömde ut, konstaterade tingsrätten-

  163. -att med hänsyn till innehållet
    i uppgifterna, antalet brott-

  164. -samt den systematiska spridningen-

  165. -motsvarade straffvärdet
    fängelse i tre månader.

  166. Hade det varit vuxna
    så hade det hamnat på det-

  167. -men eftersom flickorna
    inte hade fyllt arton-

  168. -valde man påföljden ungdomsvård
    och ungdomstjänst.

  169. Det var fängelse
    som straffvärdet låg på.

  170. Det som är ansvarssubjektet här
    är just det...

  171. Det handlar om individuellt ansvar,
    och från femton är man straffmyndig.

  172. Vidare prövar man
    frågan om skadestånd.

  173. I media har man fokuserat mer på
    det straffrättsliga än skadeståndet-

  174. -men tingsrättens dom

  175. -handlar mycket om
    själva skadeståndsfrågan.

  176. Man pratade mycket om nivån-

  177. -men också om det skulle jämkas-

  178. -på grund av att de
    inte hade fyllt arton år.

  179. Tingsrätten konstaterade
    att flickorna var femton och sexton-

  180. -och att deras ungdom inte ansågs
    utgöra grund för jämkning.

  181. I stället skulle man bära
    fullt skadeståndsansvar.

  182. Skadeståndsbeloppet skulle ligga på
    15 000 kronor vardera-

  183. -för 38 målsägande-

  184. -och det blir 570 000 kronor.

  185. Det i sig är ju ett tungt straff
    för en ung människa-

  186. -och det kan följa med
    senare i livet.

  187. Det som är intressant är vem som är
    ansvarig för skadeståndsrätten.

  188. Det är barnen, men det finns
    en bestämmelse som prövades i målet-

  189. -som ger möjlighet
    att lägga skadeståndsansvaret-

  190. -på barnets vårdnadshavare.
    Den bestämmelsen finns sen 2010-

  191. -och här blev vårdnadshavarna
    ansvariga tillsammans med flickorna-

  192. -för skadestånd
    med 8 800 kronor per målsägare.

  193. Av de 15 000 blev vårdnadshavarna
    ansvariga för en stor del.

  194. Även om man inte är intresserad
    av andra skäl-

  195. -finns det en risk
    att man får skadestånd som förälder.

  196. Lagstiftningen kring skadestånd
    diskuteras-

  197. -av det skälet att unga är
    en samhällsgrupp som har det tufft.

  198. Ska man då ålägga skadeståndsansvar?

  199. Det är de straffrättsliga regler
    som vi har i dag.

  200. Skolans ansvar ska jag prata om.

  201. Det här fallet prövades inte hos
    barn- och elevombudet-

  202. -vad jag vet-

  203. -men det finns ett ansvar för skolan.

  204. Det har ni som lyssnade på
    Caroline Dyrefors Grufman hört-

  205. -men det handlar om
    nolltolerans mot kränkningar.

  206. Varje kränkning
    är man skyldig att agera på-

  207. -och jag har haft samtal
    med professor Dan Olweus-

  208. -kring definitionen av kränkningar-

  209. -men det är den lagstiftning vi har.
    Diskussionerna har handlat om-

  210. -huruvida en skola verkligen kan
    hantera varje kränkning-

  211. -men det är så lagstiftningen ser ut.

  212. Man måste faktiskt ha ett system
    för att hantera det-

  213. -och lärare ska anmäla till rektorn
    och rektorn till huvudmannen.

  214. Även om det är en enstaka kränkning
    man pratar om här-

  215. -är det per definition,
    och det är intressant-

  216. -en utdragen kränkning. Även om man
    har lagt ut en kränkande bild-

  217. -ligger den kvar-

  218. -så det känns som en upprepning
    och en spridning.

  219. Det finns en handlingsplikt
    från skolans sida.

  220. Man måste agera skyndsamt,
    som det står i lagstiftningen-

  221. -och det går snabbt
    när det gäller nätet och Instagram.

  222. Det här skedde på några dagar, så hur
    ska man ha möjlighet att agera?

  223. Det är bestämmelser i skollagen
    om förebyggande arbete-

  224. -och jag kommer in på
    hur man kan arbeta förebyggande-

  225. -men det är tydligt i lagstiftningen
    att man ska ha förebyggande arbete-

  226. -och inkludera det som sker på nätet.

  227. Man ska ha en plan
    mot kränkande behandling-

  228. -och det finns ett absolut förbud
    för vuxna i skolan att kränka barn.

  229. Jag går inte in på det mer,
    för Caroline har pratat om det.

  230. En intressant fråga är-

  231. -om skolan har ansvar
    för det som sker på nätet-

  232. -och var gränsen går egentligen.

  233. Jag hade ett fall i Göteborg
    som var uppe i hovrätten-

  234. -där man lagt ut en sång på nätet.

  235. Det skulle man utreda, men det hade
    en tydlig koppling till skolan-

  236. -och den kränkning eller mobbning
    som pågick mot flickan.

  237. Men det är inte helt klart
    var gränserna går-

  238. -och en intressant jämförelse är
    Lundsberg-

  239. -och de kränkningar som skedde
    på det elevhem där eleverna bodde.

  240. Då sa underinstanserna-

  241. -att det inte var en tillräcklig
    koppling till skolans verksamhet-

  242. -och om man jämför med nätet
    kan man fundera på var gränsen går.

  243. Den här frågan prövas nu
    i högsta förvaltningsdomstolen.

  244. Är det kopplat så nära till skolan
    att man är skyldig att agera?

  245. Det har lite bäring på
    frågan kring nätkränkningar.

  246. Var går gränserna
    kring huvudmannens ansvar?

  247. Snabbheten blir inte så lätt.

  248. Vi hade ett fall i påskas-

  249. -där en förälder ringde
    och var förtvivlad över ett hatkonto-

  250. -som startats om hans dotter.

  251. Det var ovanligt, men föräldern
    hade fått reda på det innan barnet-

  252. -vilket gjorde att han var angelägen
    att få bort det.

  253. Kontot hade startats på fredagen, och
    när föräldern ringde oss på måndagen-

  254. -hade han försökt ringt hela morgonen
    till skolan och jourkuratorn-

  255. -men då fick man vänta under helgen-

  256. -och det gjorde
    att det kunde spridas.

  257. Jag väntar med spänning på högsta
    förvaltningsdomstolens utlåtande.

  258. Möjligtvis behövs tydligare lagar,
    men det står om skyndsamheten-

  259. -och har det en koppling till skolan
    är man skyldig att jobba med det.

  260. Jag trycker fel.

  261. Lärdomar och förebyggande arbete
    ska jag prata om.

  262. Vilka krav kan man egentligen ställa-

  263. -på barn och ungas nätanvändande-

  264. -särskilt om vi inte har gett dem
    rätt förutsättningar från början?

  265. Om man aldrig har fått veta
    att samma regler gäller-

  266. -eller vad som är rätt och fel
    i den digitala världen-

  267. -och om man inte haft bra förebilder,
    som vuxna i skolan eller hemma-

  268. -som guidat och stöttat en i hur man
    ska bete sig, är det inte konstigt...

  269. Jag blev inte förvånad över
    att Instagramupploppet inträffade-

  270. -med tanke på att vuxenvärlden
    har haft inställningen-

  271. -att det inte är på riktigt,
    det som sker på nätet.

  272. Det har varit en spridd uppfattning-

  273. -och det har skapat atmosfären
    att man får göra vad man vill.

  274. Jag har jobbat sexton år
    som brottmålsadvokat-

  275. -och har ofta tyckt att det jag ser
    på nätet är tydliga brott-

  276. -som borde gå att utreda enkelt.

  277. De är kanske enklare än andra brott
    att utreda och åtala.

  278. Jag menar att vuxenvärlden
    inte har tagit sitt ansvar-

  279. -och gett unga rätt förutsättningar
    för att skapa en förändring.

  280. Nåt har nog hänt efter det här.

  281. När det gäller...

  282. Jag ska prata lite om ansvar-

  283. -och olika har ansvar för frågan.

  284. Det är företag, skola, föräldrar,
    politiker och beslutsfattare-

  285. -och om jag börjar med skolan-

  286. -måste kunskapen öka.

  287. Förebyggande arbete mot kränkningar
    på nätet måste prioriteras.

  288. Varannan lärare säger
    i en undersökning-

  289. -att man behöver kompetensutveckling
    för att hantera nätkränkningar.

  290. Det måste man ta på allvar.

  291. Man måste ha möjlighet och kompetens
    för att förebygga nätkränkningar.

  292. Det går inte bara att säga
    "Lärarna ska göra det här"-

  293. -utan det ligger på huvudmannen
    som äger skolan att se till-

  294. -att skolorna
    har rätt förutsättningar-

  295. -generellt
    kring det förebyggande arbetet.

  296. Ett sätt vore
    att införa på lärarutbildningarna-

  297. -ett obligatoriskt krav på
    att arbeta med kränkningar på nätet-

  298. -med traditionell mobbning också-

  299. -men specifikt på nätet,
    för det finns ett stort behov där.

  300. Det var skolan.

  301. Företag...

  302. De företag som tillhandahåller
    digitala plattformar-

  303. -som Instagram och Facebook...

  304. I vår rapport när det gäller nätet-

  305. -säger unga att flest kränkningar
    sker på Facebook-

  306. -och man borde ha ett större ansvar-

  307. -att ta bort sånt som sker där.

  308. Kort ska jag berätta att jag själv
    som barn- och elevombud blev utsatt-

  309. -av en näthatare-

  310. -och jag vill lyfta svårigheten
    för mig som hade många kontakter-

  311. -att få bort det här.
    Det ligger nog kvar än-

  312. -så tänk er svårigheterna
    för en ung människa att få bort det.

  313. Man måste agera snabbare
    från företagen.

  314. Man tjänar mycket pengar och måste
    skapa möjligheter för anmälningar.

  315. Vi har nu blivit inbjudna av Facebook
    och för samtal med dem-

  316. -om vad de kan göra
    för att förbättra situationen.

  317. När det gäller föräldrar
    handlar det mycket om att man...

  318. Man bör engagera sig i sina barns liv
    på nätet och guida och stötta.

  319. Jag har själv två femtonåringar-

  320. -och jag kommer aldrig ha koll på
    allt de gör på nätet eller i livet-

  321. -men genom att vara aktiv
    på olika sajter och engagera mig-

  322. -kan de ta upp problem som uppstår-

  323. -och där kan vi föräldrar finnas
    och hjälpa till.

  324. Politiker och beslutsfattare
    har ett ytterst ansvar.

  325. De har makten
    att prioritera en fråga-

  326. -och makten att fördela resurser
    för det förebyggande arbetet.

  327. Politiker kan sätta press på företag
    som tillhandahåller plattformar-

  328. -där kränkningar sker-

  329. -och där kan man
    genom nationell lagstiftning-

  330. -utöva påtryckning på dem.

  331. Generellt skulle man titta över-

  332. -hur man kan förbättra
    barns situation på nätet.

  333. Det behövs en bredare genomgång
    kring brottskatalogen.

  334. Är det brott som inte fångas upp
    måste man titta på det.

  335. Man tittar på
    ärekränkning och förtal-

  336. -för det är svårt i dag
    att gå vidare och driva dem.

  337. Ett förslag som jag och en kollega
    skrev om tidigare-

  338. -var att inför en nätombudsman-

  339. -och det handlade om en funktion
    som tillvaratog-

  340. -de rättigheter
    som alla barn och unga har-

  341. -att inte behöva utsättas för förtal,
    hot eller andra kränkningar.

  342. Man måste ge mer prioritering till
    rättsväsendet, polis och åklagare-

  343. -att ta brotten på allvar-

  344. -och se till att det händer nåt
    när man har gjort en anmälan.

  345. Nu ska jag prata om...

  346. ...hur man kan förebygga kränkningar
    utifrån de rekommendationer vi ger.

  347. Här har jag skrivit upp
    det som vi jobbar mest med.

  348. Uppdatera planen mot diskriminering
    och kränkande behandling.

  349. Det är det naturliga sättet
    att få in det här med nätet-

  350. -i det vanliga arbetet
    mot mobbning och kränkningar.

  351. Tydliga rutiner tror jag på.

  352. När en elev blir utsatt
    för en kränkning, vad sker då?

  353. Vi jobbar mycket med att kartlägga
    hur situationen ser ut på en skola.

  354. När vi börjar jobba med en skola
    kartlägger vi elevernas trygghet-

  355. -och att man där
    även jobbar med nätet-

  356. -och identifierar vilka behov
    som finns när det gäller insatser.

  357. Man pratar om nätet
    och det blir särskilt fokus på det-

  358. -men egentligen handlar det bara om
    att veta var saker sker.

  359. Är det på skolgården eller på nätet?

  360. Vi tror på att man gör det först-

  361. -och sen bestämmer
    vilka åtgärder man ska ha.

  362. Involvera all personal. Det handlar
    om "The whole school approach"-

  363. -och att alla ska vara med i arbetet
    när det gäller mobbning och nätet.

  364. Där har man olika nivåer, men man bör
    prata ihop sig om vad som ska gälla-

  365. -och ta fram åtgärder
    för de utmaningar man har på skolan.

  366. Vi tror mycket på samverkan
    mellan skola och vårdnadshavare.

  367. Tyvärr är det ibland svårt att få med
    föräldrarna i det förebyggande-

  368. -men det finns ett stort intresse
    från föräldrar för våra utbildningar.

  369. Skapa samsynen. Arbeta tillsammans
    med barn och unga och mot föräldrar-

  370. -för att få en gemensam syn
    på vad som gäller.

  371. Man ska följa upp och utvärdera,
    liksom i det ordinära arbetet-

  372. -de åtgärder som man tagit fram
    och eventuellt nya åtgärder.

  373. Hur kan vi vuxna
    förebygga kränkningar?

  374. Det handlar om att visa intresse
    och skapa förtroendefulla relationer-

  375. -genom att vara delaktig
    i ungas liv på nätet.

  376. Om man som vuxen visar intresse
    för barnens liv på nätet-

  377. -ökar sannolikheten att man vänder
    sig till en vuxen om nåt händer.

  378. Man bör vara en förebild och prata om
    hur man skapar ett schysst klimat.

  379. Det kan kännas som en självklarhet-

  380. -men om man ser på vad vuxna skriver
    på Twitter eller i kommentarsfält-

  381. -blir det tydligt
    att vi vuxna behöver fundera på-

  382. -hur vi behandlar varandra.
    Det är en hård ton-

  383. -och ett hårt diskussionsklimat.

  384. Det är väldigt kort,
    och man sågar varandra.

  385. Den miljön kan påverka så att det
    inträffar allvarligare saker.

  386. Att erbjuda sitt stöd är viktigt
    och berätta att man finns där.

  387. Vi är ofta beroende av att barnen
    ska berätta att nåt har hänt-

  388. -och det gäller speciellt
    kränkningar på nätet.

  389. Tips från barn och unga.
    Vad säger de?

  390. Här är lite från de svar
    vi har fått i vår nätrapport.

  391. "Få barnet att känna tillit
    till sina föräldrar."

  392. "Var med. Delta i spel och liknande.
    Prata om vad man gör."

  393. Ställ frågor, likväl
    som man ställer frågor om idrotten.

  394. "Lyssna och hjälpa om det behövs."

  395. "Visa att de verkligen kan
    lita på dem"-

  396. -"så att hen vågar prata
    med sina föräldrar."

  397. "På det sättet får barnet mer kontakt
    med sina föräldrar."

  398. "Man måste prata mer i skolan."

  399. Tack! Det var det jag hade.

  400. Textning: Sofie B Granqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Medvetenhet och ansvar på sociala medier

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lars Arrhenius är generalsekreterare för organisationen Friends som jobbar mot mobbning. Han berättar om deras arbete och om juridiken kring olika händelser på nätet, bland annat det så kallade Instagramupploppet i Göteborg 2012, och vilka konsekvenser de kan få. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg. Arrangörer: Göteborgs stad, Friends, Göteborgsregionens kommunalförbund, Göteborgs universitet och IBPA.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt > Rättsväsen, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
2010-talet, Juridik, Nätmobbning, Rättsfall, Rättsvetenskap, Samhällsvetenskap, Sociala medier, Sociala nätverk online, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Sverige, Ungdomar och Internet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Konsekvenserna av nätmobbning

Peter K Smith, professor på Goldsmithuniversitetet i England, går igenom hur nätmobbning ser ut och vilka konsekvenserna blir för den som blir mobbad. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Förebyggande strategier mot nätmobbning

Sofia Berne, doktorand på Göteborgs universitet, har tittat på hur man kan förebygga mobbning. Förutom de ungas ansvar ska vuxna runtomkring föregå med gott exempel när det gäller uppförande på sociala medier. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Medvetenhet och ansvar på sociala medier

Lars Arrhenius är generalsekreterare för organisationen Friends som jobbar mot mobbning. Han berättar om deras arbete och om juridiken kring olika händelser på nätet, bland annat det så kallade Instagramupploppet i Göteborg 2012, och vilka konsekvenser de kan få. Från konferensen Cyberbullying som hölls i Göteborg den 11-12 maj 2014.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Vem drabbas av nätmobbning?

Professor Christina Salmivalli från Åbo universitet forskar inom området kamratrelationer. Hon går igenom hur aggressivt beteende och social utveckling tar sig uttryck på nätet. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Nätmobbning i en digital tid

Patricia Agatston är kurator i USA och hon menar att det idag finns för lite tid för ungdomar att träffas och spendera tid tillsammans, därför har den digitala världen blivit en plats där de umgås. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Utseenderelaterad mobbning på nätet

Ann Frisén, professor i psykologi, berättar om utseenderelaterad nätmobbning bland ungdomar. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 i Göteborg. Arrangörer: Göteborgs stad, Friends, Göteborgsregionens kommunalförbund, Göteborgs universitet och IBPA.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Nätmobbning och sanningar

Dan Olweus, professor i personlighetspsykologi, säger att den digitala mobbningen är väldigt vanlig. Han har studerat över 1 miljon elever i amerikanska skolor. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg. Arrangörer: Göteborgs stad, Friends m.fl.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nätmobbning bland ungdomar

Nolltolerans mot nätmobbning

Caroline Dyrefors Grufman berättar om sitt uppdrag som barn- och elevombud. Från konferensen Cyberbullying som hölls den 11-12 maj 2014 på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg. Arrangörer: Göteborgs stad, Friends, Göteborgsregionens kommunalförbund, Göteborgs universitet och IBPA.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Vad vill Storbritannien med EU?

EU måste reformeras om det ska finnas någon framtid för unionen, anser Simon Fraser, statssekreterare vid brittiska UD. Han hävdar att de flesta i Storbritannien idag tycker att EU har misslyckats. Vilken roll ska de nationella parlamenten ha inom EU? Inspelat i februari 2014. Arrangör: Utrikespolitiska institutet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet - ärren finns alltid kvar

Mobbningen och fåglarna

Per har alltid älskat fåglar. När han blev ordförande i det lokala fågelskådningssällskapet blev ingen förvånad. Men en dag förändrades allt, och plötsligt blev föreningen en plåga.

Fråga oss