Titta

UR Samtiden - Nordisk design för barn

UR Samtiden - Nordisk design för barn

Om UR Samtiden - Nordisk design för barn

Internationellt seminarium om nordisk design, arkitektur och konst för barn genom 1900-talet till idag. Tanken med seminariet är att skapa en förnyad debatt om barns utbildning, kreativitet och sociala förutsättningar i en värld som blir allt mer materialistisk. Bland talarna finns bland andra designhistorikern Hedvig Hedqvist, den danska professorn Ning de Coninck-Smith som forskat kring arkitektur och barn, samt curatorn Juliet Kinchin som producerat en utställning för och med barn på Museum of Modern Art i New York. Arrangemangets originaltitel: Barnets århundrade - nordisk design för barn 1900 till idag. Inspelat den 9 maj 2014 på Vandalorum i Värnamo. Arrangör: Museum Vandalorum.

Till första programmet

UR Samtiden - Nordisk design för barn : Barnets århundradeDela
  1. Välkomna till Vandalorum i dag,
    den 9 maj-

  2. -till det internationella seminariet
    "Barnens århundrade"-

  3. -"Nordisk design för barn
    1900 till i dag."

  4. Jag heter Elna Svenle, och jag är
    museichef för Vandalorum i Värnamo.

  5. Och det gläder mig mycket
    att se att det är fullsatt här i dag.

  6. Välkomna allihop.
    Ni har kommit från när och fjärran.

  7. Från hela Sverige, från de nordiska
    länderna och från USA. Välkomna.

  8. Vi är här i dag dels för seminariet-

  9. -men även för utställningen
    som öppnar i morgon-

  10. -och som omfattar hela museet.

  11. Det är en utställning
    som började i New York-

  12. -och vi är väldigt inspirerade
    och glada över-

  13. -att få fortsätta arbeta på ett koncept
    från The Museum of Modern Art.

  14. Juliet Kinchins och Aidan O’Connors
    utställning "Barnets århundrade"-

  15. -på MoMa 2012 studerade design-

  16. -arkitektur och konst för barn
    under hela 1900-talet-

  17. -ur ett globalt perspektiv.

  18. Men vi tänkte att det vore intressant
    med en mer koncentrerad vinkling-

  19. -på det här utställningskonceptet,
    och tillsammans med-

  20. -våra fantastiska kollegor
    Juliet och Aidan kunde vi ta fram-

  21. -en utställning
    som bara ägnar sig åt Norden-

  22. -och studerar design, konst och
    arkitektur från år 1900 till i dag.

  23. Och allt börjar
    med Ellen Keys författarskap-

  24. -och hennes bok "Barnets århundrade",
    som kom ut år 1900.

  25. Utställningen har uppförts
    i samarbete med ett antal människor-

  26. -runt om i Skandinavien.

  27. Vi har arbetat
    med Designmuseum Danmark-

  28. -Designmuseet i Helsingfors, Ning
    de Coninck Smith, Hedvig Hedqvist-

  29. -med alla som kommer att tala
    på seminariet i dag-

  30. -och med ett antal andra akademiker,
    forskare och intendenter-

  31. -vars medverkan uppmärksammas
    i utställningskatalogen.

  32. Förutom huvudutställningen,
    som visas i Lada 1 och Lada 2-

  33. -har vi två projekt
    som är centrala för utställningen.

  34. Ett av dem kommer man
    att avsluta under seminariets gång-

  35. -alldeles utanför här.

  36. Ett projekt av de norska arkitekterna
    Helen & Hard, som ska tala senare-

  37. -som heter "Playful Matters".
    Det är en lekplats-

  38. -som skapas just för denna region,
    denna kontext och denna utställning.

  39. Den baseras på regionens
    tillverkningsindustri-

  40. -men även på kreativitet,
    inspiration och idéer-

  41. -från runt 50 barn i Värnamo
    som arkitekterna har arbetat med-

  42. -under ett år
    för att ta fram den här lekplatsen.

  43. Själva seminariet
    hålls mitt i en utställning-

  44. -av masterstudenter
    från HDK på Göteborgs universitet.

  45. De går på ett världsunikt program
    som heter Child Culture Design.

  46. Vi har samarbetat
    med det här masterprogrammets-

  47. -förstaårs- och andraårsstudenter
    i ungefär ett år-

  48. -för att ta fram den här utställningen,
    men även andra projekt.

  49. Utställningen, som ni
    kommer att kunna se under dagen-

  50. -inspireras
    av den historiska huvudutställningen-

  51. -men de har plockat ut vissa projekt och
    gjort dem till mer lekvänliga-

  52. -och tillgängliga verk.

  53. Det är en utställning
    som jag tror att ni kommer att gilla.

  54. Eleverna har gula klisterlappar på sig-

  55. -så att ni kan prata med dem.

  56. Andra har gjort de här utforskarlådorna
    som alla barn-

  57. -som besöker utställningen
    i sommar får-

  58. -vilket gör utställningen
    mycket mer njutbar för barnen.

  59. Nu vill jag presentera seminariets
    moderator, Ning de Coninck Smith-

  60. -som har varit en nyckelperson
    under det här projektet.

  61. Hon är professor på Århus universitet,
    och den främsta experten-

  62. -på barndom i de skandinaviska länderna.
    - Välkommen, Ning.

  63. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Barnets århundrade

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Elna Svenle, chef och curator på museum Vandalorum, inleder seminariet med att referera till Ellen Key och hennes bok "Barnets århundrade". Keys banbrytande teorier om vikten av att ta vara på barns kreativitet, utbildning och rättigheter löper som en röd tråd genom seminariet. Idén till seminariet och utställningen kommer ursprungligen från en utställning på Museum of Modern Art i New York. Inspelat den 9 maj 2014 på Vandalorum i Värnamo. Arrangör: Museum Vandalorum.

Ämnen:
Bild > Konsthistoria
Ämnesord:
Design, Konsthantverk
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Nordisk design för barn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Barnets århundrade

Elna Svenle, chef och curator på museum Vandalorum, inleder seminariet med att referera till Ellen Keys ”Barnets århundrade”. Idén till seminariet och utställningen kommer ursprungligen från en utställning på Museum of Modern Art i New York. Inspelat den 9 maj 2014. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Design för barn under mer än ett sekel

Hur kommer det sig att det just nu finns ett sådant starkt intresse för barn och design? Professor Ning de Coninck-Smith, expert på barndomens historia, framhåller det intressanta i att de nordiska länderna alltid varit progressiva i sin tänkande kring design och arkitektur för barn. Inspelat den 9 maj 2014. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Nordisk design påverkar internationellt

Juliet Kinchin, författare och curator, berättar om den omtalade utställning på temat barn och design som ägde rum på MoMA i New York under 2012. Kanske har vi först nu förstått att det finns en stark synergi mellan modern design och barn, menar Kinchin. Inspelat den 9 maj 2014. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Svenska träleksakers historia

Träleksaker för barn har alltid haft en stor plats i svensk designhistoria. Designhistorikern Hedvig Hedqvist berättar om en utveckling som startade under första hälften av 1900-talet. Inspelat den 9 maj 2014. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Om en banbrytande utställning

År 1978 fylldes konstmuseet Louisiana i Danmark av skulpturer och installationer skapade av och för barn. Intendenten Kjeld Kjeldsen berättar om utställningen ”Barn är ett eget folk” som blev omtalad i hela världen. Inspelat den 9 maj. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Utbilda framtidens formgivare

Johnny Friberg berättar om den världsunika utbildningen "Child Culture Design" på HDK, Högskolan för design och konsthantverk, vid Göteborgs universitet. Vi får också höra några av eleverna berätta om sitt arbete med att skapa design för barn. Inspelat den 9 maj 2014. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Annorlunda arkitektur för och med barn

I samarbete med skolbarn har den norska arkitektbyrån Helen & Hard skapat en lekmiljö med material från de stål- och plastindustrier som präglar Värnamo med omnejd. Genom de annorlunda lekredskapen får barnen en konkret inblick i de lokala företagens tillverkning, menar arkitekterna Siv Helene Stangeland och Reinhard Kropf. Inspelat den 9 maj 2014. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nordisk design för barn

Ett samtal om design för barn

Vad menar vi när vi pratar om nordisk design för barn? Och är vi i Norden bättre på design för barn jämfört med andra länder? Seminariets föreläsare diskuterar tillsammans med publiken. Moderator: Ning de Coninck-Smith. Inspelat den 9 maj 2014. Arrangör: Museum Vandalorum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Skapare utan gränser

Illustratören Linda Bondestam och författaren Ulf Stark berättar om hur det är att skapa en bilderbok tillsammans när man bor i olika länder. De berättar också om hur man suddar ut gränserna mellan barn och vuxna. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2014. Arrangör: Berghs Förlag och Schildts & Söderströms.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Graffitimålaren

Graffitimålaren Apher har börjat göra sig ett namn inom graffitivärlden. Han är 15 år och brinner för sin konstart. Trots att samhället har bekämpat graffitin, kallat den för klotter och skadegörelse och utövarna har straffats, dör graffitin inte ut. Tvärtom, nya generationer av graffitiutövare tillkommer hela tiden. Vad är det som driver Apher att trotsa lagen? Här berättar han om hur det är att vara graffitikonstnär, om när han blev tagen av polisen, och vi får följa med från skiss till färdig graffitimålning.

Fråga oss