Titta

Vem bestämmer vad? - arabiska

Vem bestämmer vad? - arabiska

Om Vem bestämmer vad? - arabiska

I fyra animerade filmer går vi igenom vem som bestämmer vad. Hur fungerar det när man tar beslut om till exempel älgjakt, BMX-banor, gratis glasögon eller förbud av miljöfarliga glödlampor? Vi får se hur det fungerar när riksdagen, kommunen, landstinget och EU tar beslut. Vilka är det som bestämmer, hur går det till, och vem är det som bestämmer vilka det är som bestämmer?

Till första programmet

Vem bestämmer vad? - arabiska: EUDela
  1. Vem bestämmer vad?

  2. Sverige är medlem
    av den Europeiska unionen, EU.

  3. Det innebär att ett antal beslut
    fattas inte bara av Sverige-

  4. -utan gemensamt
    med Europeiska unionen.

  5. 28 länder är medlemmar av unionen
    och antalet stiger.

  6. Unionen bildades 1958
    med syfte att bevara freden i Europa.

  7. Men vad bestämmer EU egentligen?

  8. EU behandlar flera olika frågor,
    som miljöfrågor, immigrationsfrågor-

  9. -och bekämpning
    av gränsöverskridande brottslighet.

  10. EU samordnar även
    medlemsstaternas ekonomiska politik.

  11. EU fattar således beslut
    i en rad frågor, men inte alla.

  12. Beslut som rör utbildning och sjukvård
    fattas i Sverige, inte i EU.

  13. Men om svensk lag strider
    mot en EU-lag gäller EU-lagen.

  14. Sverige har i vissa fall
    fått undantag från EU:s regler.

  15. Men vissa regler måste vi följa,
    till exempel när det gäller miljön.

  16. Så här gick det till
    när EU beslutade att förbjuda-

  17. -tillverkning
    av gamla miljöfarliga glödlampor.

  18. 2003, en lag blir till.

  19. EU-kommissionen lade fram ett förslag
    om att förbjuda gamla glödlampor.

  20. EU-kommissionen består
    av en person från varje EU-land.

  21. Sveriges regering bestämmer
    vem som blir Sveriges kommissionär.

  22. I dag finns 28 EU-kommissionärer.

  23. EU-kommissionens uppgift-

  24. -är att föreslå nya lagar och
    att förhandla med länder utanför EU.

  25. Tillbaka till glödlamporna.
    Innan det blev ett färdigt lagförslag-

  26. -hade kommissionen diskuterat
    med företag och organisationer-

  27. -som kontrollerar och övervakar miljön.

  28. April 2004.

  29. Lagförslaget om att förbjuda
    miljöfarliga glödlampor-

  30. -lämnas över till Europaparlamentet.

  31. Europaparlamentets viktigaste uppgift
    är att besluta om nya EU-lagar-

  32. -tillsammans med ministerrådet.

  33. Parlamentet godkänner även
    nya medlemsländer.

  34. Det är den enda av EU:s institutioner
    som väljs av folket.

  35. Det är val till Europaparlamentet
    var femte år.

  36. Då får alla som har rösträtt i Sverige
    och de andra EU-länderna-

  37. -rösta på de partier som de tycker ska
    ha stort inflytande i EU-parlamentet.

  38. I Europaparlamentet finns ledamöter
    från alla medlemsländer.

  39. Befolkningsstorleken avgör hur många
    ledamöter ett land har i parlamentet.

  40. Totalt finns 766 platser i parlamentet.

  41. Ju fler platser
    desto större chans att påverka.

  42. Sverige har 20 platser.

  43. Det betyder att 20 svenska politiker
    sitter i Europaparlamentet.

  44. Flest platser har de stora länderna.

  45. Okej. Tycker Europaparlamentet lika
    som EU-kommissionen-

  46. -vad gäller glödlampor?

  47. I april 2004 röstade Europaparlamentet
    ja till lagförslaget.

  48. Men de föreslog vissa tillägg
    och ändringar innan det blev en lag.

  49. Bland annat att konsumenterna
    ska få tydlig information-

  50. -om hur de nya glödlamporna
    påverkar miljön.

  51. November 2004. Medlemsländerna
    förhandlar i ministerrådet-

  52. -när parlamentet
    gjort sina tillägg och ändringar.

  53. Sedan ska ministerrådet godkänna
    lagen. För att godkänna den nya lagen-

  54. -måste Europaparlamentet
    och ministerrådet vara överens.

  55. Ministerrådet består av ministrar från
    de 28 medlemsländernas regeringar.

  56. Gäller det en miljöfråga
    samlas miljöministrarna.

  57. Gäller det en jordbruksfråga
    samlas jordbruksministrarna.

  58. Ministerrådet stiftar EU:s lagar
    tillsammans med Europaparlamentet.

  59. Okej. Tycker då ministerrådet
    likadant som Europaparlamentet?

  60. Inte riktigt. Så då går frågan
    tillbaka till Europaparlamentet igen.

  61. De förhandlar vidare.

  62. Till sist kommer de överens
    om hur den nya lagen ska se ut.

  63. I april 2005
    fattade Europaparlamentet sitt beslut.

  64. I maj godkändes förslaget
    av ministerrådet.

  65. Alla är överens om den nya lagen-

  66. -som förhindrar tillverkning
    av de miljöfarliga glödlamporna.

  67. Mars 2008. Den svenska riksdagen
    antar den nya lagen.

  68. Nu tillämpar alla medlemsländer i EU
    denna lag.

  69. Den sjätte mars 2008.

  70. Den första maj samma år
    trädde lagen i kraft.

  71. September 2009.

  72. Industrier som utgör
    ett hot mot miljön förbjuds.

  73. Den nya lagen tog alltså lång tid.

  74. Från 2003 när förslaget lades fram
    tills det godkändes år 2009-

  75. -och lagen faktiskt började gälla
    i Sverige.

  76. EU har alltså mycket att säga till om
    i sina medlemsländer.

  77. Översättning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

EU

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sverige är med i EU, men vad innebär det egentligen? Vad bestäms i EU, och vad bestäms i Sverige? Vi följer hur en EU-lag blir till och får också se vad EU-parlamentet, EU-kommissionen och Ministerrådet gör och vilken relation de har till varandra. Det är val till EU-parlamentet var femte år, men vilka är det vi röstar på? Och vad kan de bestämma?

Ämnen:
Modersmål och minoritetsspråk > Arabiska
Ämnesord:
Europeiska unionen, Internationella relationer, Internationellt samarbete, Politik, Politiskt beslutsfattande, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Vem bestämmer vad? - arabiska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bestämmer vad? - arabiska

EU

Sverige är med i EU, men vad innebär det egentligen? Vad bestäms i EU, och vad bestäms i Sverige? Vi följer hur en EU-lag blir till och får se vad EU-parlamentet, EU-kommissionen och Ministerrådet gör.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bestämmer vad? - arabiska

Riksdagen

Hur fungerar riksdagen? Och vilka är det som sitter där? Vi får se hur det går till att ta ett beslut i riksdagen, från förslag till ny lag.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bestämmer vad? - arabiska

Kommunen

I kommunen bestäms det mesta om det som rör medborgarnas vardag. Men hur går det till att ta ett beslut i kommunfullmäktige, och vilka får lov att lämna in förslag? Och hur gör man om man få en politiker att ta upp ens alldeles egna förslag?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bestämmer vad? - arabiska

Landstinget

Landstinget beslutar om saker som vård, sjukhus och viss kollektivtrafik. Hur går det till när det fattas beslut i landstinget?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & modersmål och minoritetsspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerna spökhistorier - meänkieli

Vacker utsikt

Vi är på semester på Cypern och har hyrt en bil med GPS. Vi är på väg upp i bergen för att titta på utsikten. Men vad är det GPS:en säger egentligen? Är det bara jag som hör?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaModerna spökhistorier - kinesiska

Klätterväggen

Amanda satsar på att bli först i klättringsklubben att bemästra "den omöjliga väggen". Det är dessvärre en dröm som kan leda till döden.

Fråga oss