Lyssna

Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Om Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

En serie om demokrati som vänder sig till förstagångsväljarna. Unga gäster som är kända från sociala medier får uppdrag som handlar om att sätta demokratiska frågor och dilemman på kartan genom busringning och dold kamera. Vi möter Tobias "Tejbz" Öjerfalk, Anchisa "Foki" Soirak, Jamal JC, Daniel "Paris" Afshinnejad, Lisa Tellbe, Andreas Wijk och Hanna "Hanapee" Persson. De tar upp frågor som handlar om utbildning, arbete, boende, vård, miljö, djurrätt, utanförskap, yttrandefrihet, feminism och rättssäkerhet.

Till första programmet

Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany: Lisa Tellbe, dag 2Dela

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Lisa Tellbe, dag 2

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Lisa Tellbe får ofta förfrågningar från företag om att göra reklam på sin blogg. Hur tänker hon kring marknadsföring av produkter? Kan man lita på vad bloggare skriver? Lisa ringer till en konsumentvägledare för att ta reda på vilka regler som egentligen gäller för reklam i bloggar. De sidor vi besöker på internet samlar information om nästan allt vi gör. Uppgifterna säljs också vidare till företag som vill rikta anpassad reklam till oss.

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap
Ämnesord:
Företagsekonomi, Marknadsföring, Marknadsföring via Internet
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Tänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 1

Andreas Wijk har aldrig druckit alkohol och vill inte heller prova, men väldigt ofta måste han försvara sitt beslut. Nu ställer han istället dem som dricker alkohol till svars. Varför är det så självklart för många i Sverige att dricka när man festar? Andreas, Tiffany och Emilia berättar om sina egna erfarenheter av alkohol.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 2

Hur stort ansvar har vi för det vi gör när vi är berusade? Och hur mycket ansvar ska man ta för andras drickande? Andreas, Emilia och Tiffany diskuterar alkohol och ansvar och den demokratiska rättigheten att få känna sig trygg i samhället.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 3

Vi har en mängd lagar som ska se till att den som dricker inte skadar någon annan. Men hur väl fungerar de? Andreas ringer till polisen och frågar om han kan komma undan med rattfylla om han dricker en flaska sprit som han har i bilen direkt efter en eventuell trafikolycka.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 4

Alkoholen kostar samhället många miljarder varje år. Borde den som inte dricker alkohol därför betala mindre skatt? Andreas ringer Skatteverket och ber om rabatt. Och hur skulle samhället se ut om svenska folket röstat ja till alkoholförbud i folkomröstningen 1922?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Andreas Wijk, dag 1-4

Andreas, Tiffany och Emilia pratar om sina egna och samhällets inställningar till alkohol och drickande. I Sverige finns en mängd lagar som ska se till att den som dricker inte skadar någon annan. Men hur väl fungerar de? Och hur skulle samhället se ut om svenska folket röstat ja till alkoholförbud i folkomröstningen 1922?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC , dag 1

Rätten till utbildning är en av demokratins grundstenar, men får alla verkligen vad de behöver för att klara skolan? Vilka orättvisor finns och vad görs åt dem? Ison, Tiffany och Jamal berättar om sina egna erfarenheter från skoltiden och resonerar kring hur skolan skulle kunna bli totalt rättvis.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 2

Ison, Tiffany och Jamal diskuterar språkets betydelse i skolan. De flesta skolämnen bygger på att eleverna kan svenska. Vad får det för betydelse för dem som inte har svenska som förstaspråk? Jamal är bra i matte och engelska, men hans svenska är inte är så bra och det har bidragit till dåliga resultat i högskoleprovet. Nu ber han om att få skriva provet på arabiska istället för på svenska.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 3

Jamal pluggade stenhårt, trots att han hade ganska svårt för sig i skolan. Enligt Jamal är det helt och hållet hans mammas förtjänst, eftersom hon ställde stenhårda krav och hjälpte honom med skolarbetet. Men vad händer med de elever som inte har stöd hemifrån? Har samhället ett ansvar för dem?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 4

Vad har skolan för betydelse för demokratin? Ison, Tiffany och Jamal diskuterar rätten till utbildning i ett större perspektiv. I stora delar av världen gör familjer enorma uppoffringar för att deras barn ska få gå i skolan, medan vi i Sverige tar rätten till utbildning för given.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Jamal JC, dag 1-4

Får alla de förutsättningar de behöver för att klara skolan? Ison, Tiffany och Jamal berättar om sina egna erfarenheter från skoltiden. Jamal lyfter frågor om språkets betydelse, diskriminering, stöd hemifrån och skolans betydelse för demokratin.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 1

HanaPee, Ison och Tiffany pratar kroppsideal. Varför ser våra ideal ut som de gör och hur har de förändrats över tid? HanaPee ringer till Nationalmuseum och frågar varför kvinnorna på målningarna är ganska stora och bleka. Är det ett sunt ideal?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 2

HanaPee, Ison och Tiffany diskuterar hårets betydelse. Varför är det så laddat med hår - framför allt när det sitter på en kvinna? HanaPee ringer till en laserklinik och frågar om de fixar hår på benen. Men hon vill inte bli av med sitt hår, hon vill transplantera.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 3

HanaPee, Ison och Tiffany diskuterar synen på vad som är sexuellt och hur det påverkar vårt handlingsutrymme. Varför är en naken näsa tillåten i ett badhus men inte två nakna bröst? HanaPee ringer till ett badhus och undrar om de har näslappar att hyra ut.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 4

HanaPee, Ison och Tiffany pratar om objektifiering. Hur agerar man i en situation där man behandlas som en sak, snarare än som en tänkande individ? HanaPee testar att vända på könsrollerna och att göra samma sak mot killar som många tjejer är med om till vardags.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

HanaPee, dag 1-4

HanaPee, Ison och Tiffany diskuterar kroppsideal, hårväxt, nakenhet och objektifiering. Varför ser våra ideal ut som de gör? Vilka föreställningar finns det om hur män och kvinnor ska vara? Och hur påverkar dessa våra möjligheter att uttrycka oss?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe obekväma - teckenspråkstolkat

Peter Sunde

Peter Sunde, känd som grundaren av Pirate Bay, är starkt emot att vi övervakas och registreras på internet. Det är ett hot mot yttrandefriheten och något vi aldrig skulle acceptera utanför nätet. Register kan missbrukas och det något som borde diskuteras mer, menar han. Programmet är teckenspråkstolkat.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Lisa Tellbe, dag 3

En av internets mörkaste baksidor är näthatet. Lisa Tellbe, Ison och Emilia berättar om kränkningar som de har blivit utsatta för på internet. De diskuterar hur man kan hantera hatet och varför rätten att uttrycka sin mening ändå är värd att försvara.

Fråga oss