TV

Diktatorn

Diktatorn

Om Diktatorn

Åtta unga svenskar med olika bakgrund och starka åsikter om samhället har antagit utmaningen att leva i en diktatur. De ska under åtta dygn bo tillsammans och deras rättigheter och friheter kommer att inskränkas för varje dag som går. Deltagarna tävlar om 100 000 kr, men ingen vet hur man vinner pengarna. Hur många av deltagarna är kvar när åtta dygn gått? Och vad händer om de väljer att trotsa Diktatorn?

Till första programmet

Diktatorn: Dag 1
  1. På en hemlig plats i Sverige-

  2. -finns ett samhälle
    utan friheter och rättigheter.

  3. Ett samhälle
    långt ifrån den demokrati vi lever i-

  4. -och som många tar för given.

  5. Här ska åtta unga svenskar
    leva tillsammans under åtta dygn.

  6. Åtta svenskar som är vana vid-

  7. -att tänka fritt, uttrycka sig fritt
    och röra sig fritt. Fram tills nu.

  8. -Jag har inte sovit någonting.
    -Den värsta typen vore muslim.

  9. Det här är inte att leva.

  10. Det finns en sverigedemokrat här.

  11. Jag lever i ett helvete.

  12. Jag har aldrig känt
    att jag är så värdelös.

  13. Åtta deltagare har antagit utmaningen
    att leva i en diktatur.

  14. De tävlar om en vinstsumma på 100 000
    kronor men ingen vet hur man vinner.

  15. När deltagarna anländer till tv-huset
    vet de ingenting om vad som väntar.

  16. Några saker är bra att veta.

  17. Mobiltelefoner och datorer samlas in,
    väskor genomsöks och beslagtas.

  18. Var och en
    märks med ett vitt armband.

  19. Ett klippt armband innebär
    att man inte är med-

  20. -och man har förlorat möjligheten
    att vinna.

  21. Deras medverkan är frivillig och alla
    kan när som helst välja att avbryta.

  22. När dörren slår igen bakom deltagarna
    är de invånare i en diktatur.

  23. Jag är Navid Modiri,
    guide i diktaturen.

  24. Det här
    är det konstigaste jag varit med om.

  25. Åh, herregud.

  26. -Men gud, det är våra bilder på...
    -Men va?

  27. Får jag gå förbi?

  28. Caroline.

  29. Fy fan,
    är det här något gammalt sjukhus?

  30. Skitbra. Det är toppen.

  31. -Den här lilla sängen?
    -Ja.

  32. Får jag inte mina grejer
    kan det vara jobbigt.

  33. Det där måste vara vår symbol,
    för det står också... Oj!

  34. Är det "bikten" här?

  35. Nej, det här verkar ju vara...
    Det här är ju umgängesrummet.

  36. Men ser ni vad obehagligt?

  37. Det känns som att vi liksom
    är starka, när man ser den här-

  38. -och att vi
    ska känna stark gemenskap.

  39. Det låter nog bra.

  40. Ja... Jo, men det här
    är faktiskt större än vad jag bor.

  41. Hej.

  42. Jag är något nyvaken,
    så jag har de här, om det går bra.

  43. Det folk kanske inte förstår är att
    jag alltid har levt i en diktatur.

  44. Jag har haft jättestränga föräldrar.

  45. Många har haft möjlighet att bestämma
    själv, men det har jag inte haft.

  46. Man känner sig ganska drillad
    efter alla åren i en diktatur.

  47. Jag tror att jag faktiskt kan vinna,
    vilket jag tänker göra.

  48. Får jag inte bestämma,
    kommer det bli bråk.

  49. Tvingas jag vara elak eller göra
    saker för att vara kvar, gör jag dem.

  50. Jag vill vinna den här skiten,
    vad det än går ut på.

  51. Jag vet ingenting
    om platsen vi ska till.

  52. Jag har tänk att vi som i
    "Hunger games" ska ha ihjäl varandra-

  53. -men vi får hoppas
    att det inte är så illa.

  54. Vad är det här? "Var och en
    som ser något berättar."

  55. "Vårt arbete är vårt liv."

  56. Exakt. Arbete ger frihet, liksom.
    Den har man hört förut.

  57. Usch.

  58. Det är den första dagen av åtta
    i ett slutet samhälle.

  59. På väggarna
    sitter diktaturens grundregler.

  60. En föraning om vilken typ av samhälle
    deltagarna ska leva i.

  61. Runtom i världen finns länder
    som klassas som diktaturer.

  62. Där lever miljontals människor
    under förtryck-

  63. -utan demokratiska friheter
    och rättigheter.

  64. Att gå sin egen väg
    i världens diktaturer-

  65. -kan innebära förföljelse,
    fängelse och död.

  66. Vilken väg invånarna i vår diktatur
    väljer och konsekvenserna det får-

  67. -återstår att se.

  68. Det finns många exemplar
    av samma böcker här.

  69. "1984" av Orwell
    och "Flugornas herre".

  70. Vill ni inte läsa Orwell,
    har vi Mons Kallentoft.

  71. Kan någon spela schack?

  72. -"Tjack" - är inte det knark?
    -Jo.

  73. Ja, kan du knarka, eller?

  74. "Ulf Lundell".
    Vilken diktatur läser Ulf Lundell?

  75. -Spännande. Vad är det?
    -Jag vet inte.

  76. "Contemporary man
    and the social problem".

  77. Jag tycker
    att det är ett spännande experiment.

  78. -Hej, Oscar.
    -Där är inga bomber.

  79. Det som känns spontant mest konstigt
    och mest spännande är just-

  80. -att man kommer att bli varse om hur
    många friheter man har i sin vardag-

  81. -som man inte tänker på
    för att man tar dem så för givna.

  82. -Kan jag öppna den?
    -Du får uppdraget att stänga också.

  83. Jag kommer från Trelleborg och har
    inget intresse av att utveckla det.

  84. Får jag ändå fråga
    varför du inte vill utveckla det?

  85. Du får fråga
    men jag kommer inte att svara.

  86. -Sen kan vi ta en glad bild.
    -Jag tar inga glada bilder.

  87. Jag säger vad jag tycker-

  88. -och jag är inte förtjust i
    att kompromissa.

  89. Det kan hända att jag hamnar på kant
    med folk eller kanske med diktatorn-

  90. -just på grund av det.

  91. Okej, hörni...

  92. -Vad kommer vi att jobba med?
    -Något slitit, slavigt.

  93. Något extremt onödigt
    som att klippa trianglar.

  94. -Ja, någonting monotont i alla fall.
    -Något som man vet är meningslöst.

  95. -Sitta och sätta frön på frallor.
    -Ja, precis.

  96. "Sätta frön..."

  97. Deltagarna
    kommer från olika delar av landet-

  98. -och bär på starka åsikter
    om vårt samhälle.

  99. De är handplockade efter tester och
    kommer som självständiga individer.

  100. Frågan är om de är beredda
    att underkasta sig diktatorns regler.

  101. "Vi respekterar utegångsförbudet."

  102. Jag hade inte räknat med det här.

  103. Jag undrar över trean.

  104. Om att man ska skvallra på varandra.
    Kommer man att respektera den regeln?

  105. Det är väldigt intressant.

  106. Jag har ingen relation med diktatorn
    än, men man kanske tänker om.

  107. "Förhör".

  108. Rullstolsrally i korridorerna
    på nätterna, då.

  109. Undrar vad siffrorna står för.
    "59.31".

  110. "18.03".

  111. -Hur känns det?
    -Jag är jättenervös.

  112. Vad innebär en diktatur för dig?

  113. Litet utrymme för individen
    och att man mår ganska dåligt.

  114. Jag pluggar tredje året på samhälls-
    programmet och driver ett företag.

  115. Jag föreläser på skolor för lärare
    om pedagogik ur ett elevperspektiv.

  116. Jag är väldigt nervös inför det här.
    Jag vet ju inte vad jag ska göra.

  117. Det är frustrerande och jobbigt,
    och jag känner mig lite nere.

  118. Nu ska du få hålla i den här.

  119. Jag hoppas att jag blir mer medveten
    om vilket bra land vi bor i-

  120. -och att jag blir stärkt i
    att göra min röst hörd.

  121. -Hur hamnade ni här?
    -De har sett mig skriva på Facebook.

  122. I gruppen...
    Vad fan heter den de startade?

  123. Det var bara
    en massa intriger hela tiden.

  124. -Det var kul att starta intriger.
    -Ge ett exempel.

  125. Allt. Allting som folk skrev sa jag
    emot bara för att det var roligt.

  126. -Ett litet troll.
    -Är du så när man ses "face to face"?

  127. Nej. Man har lite att göra och
    vill liva upp stämningen och då...

  128. Egenvärdet i att provocera
    - jag förstår inte det.

  129. För att kolla om någon reagerar.

  130. Minsta grej som du säger
    stör sig folk på-

  131. -och det är roligt att se reaktioner.

  132. -Du verkar också vara inne på det.
    -Jag vet hur enkelt...

  133. ...folk blir irriterade på
    vad du skriver.

  134. Då blir det så här: "Stör du dig på
    det jag skriver, säg det till mig."

  135. Vill du inte vara min vän och
    se det jag skriver, ta bort mig då.

  136. Hej, Caroline.

  137. Få upp dina väskor,
    så att vi kan gå igenom lite.

  138. Så där.

  139. Jag gillar att jobba.
    Jag älskar att vara med vänner.

  140. Shoppa
    är något jag gillar väldigt mycket.

  141. Jag är van
    att kunna göra vad jag vill.

  142. Att någon annan ska bestämma
    kan vara väldigt jobbigt.

  143. Jag bryr mig inte om vad alla tycker.
    Jag kör mitt race och det är bra.

  144. Jag accepterar att andra gör som de
    vill. Då ska folk acceptera mig.

  145. -Sen kör du din bästa pose.
    -Skojar du med mig?

  146. Det som känns bekvämt.

  147. Jag undrar vad förhörsrummet
    är till för. Vem ska sitta där?

  148. Den där rullstolen också.

  149. När de är klara
    rullar de in en på rummet.

  150. De har typ knäckt benen på dig.

  151. Jag förväntar mig alltid det värsta.

  152. Är inte det skönt? Jag är tvärtom.
    Jag är så blåögd att...

  153. "Ja,
    men det blir nog inte så farligt."

  154. Ja.

  155. Det finns mat!

  156. Vi ställer fram de här.

  157. Det här är värsta diktaturlyxen.

  158. Är det för att det är första kvällen?
    "Välkommen till diktaturen".

  159. Det blir aldrig
    som i en riktig diktatur-

  160. –men att få lajva diktatur
    är kanske lite intressant. Vi får se.

  161. Om jag fick beskriva mig själv,
    är jag en ambitiös kille-

  162. -som tar mig an utmaningar
    och avslutar dem på bästa sätt.

  163. Om något går åt helvete
    försöker jag ändå lösa det.

  164. Därför har jag valt att plugga till
    ingenjör. Man blir en problemlösare.

  165. Även i vardagen försöker
    man lösa problem på olika sätt.

  166. Jag ser fram emot att testa mig som
    människa men även i utbildningssyfte-

  167. -hur vi i västvärlden
    reagerar mot ett diktatursamhälle.

  168. -Vad ligger där?
    -Det är till mikrofonen.

  169. Ta den om du vill.

  170. Jag har inga erfarenheter av diktatur
    men mina föräldrar har det från Iran.

  171. De krigade för sin överlevnad.

  172. Man känner sig bortskämd
    när man är uppväxt i Sverige-

  173. -och har föräldrar
    som har varit med om krig.

  174. En liten glad bild. Perfekt.

  175. Det som är jobbigt är att ingen vet
    vad som kommer att hända.

  176. Man vet inget om vad som krävs
    för att vinna pengarna.

  177. Vad är insatsen? Jag hade inte dödat
    en människa för 100 000 kronor.

  178. Efter tre dagar här så vet du inte.

  179. Spiller du?
    Det kommer du att bli avrättad för.

  180. Miljön i samhället är instängd.

  181. Alla fönster är förtäckta,
    alla klockor visar fel-

  182. -och deltagarna
    vet inte var de befinner sig.

  183. Förutom varsitt rum har de tillgång
    till matsalen och ett rekreationsrum.

  184. De samsas om två toaletter
    med endast två toarullar på varje.

  185. Deltagarna är här av fri vilja.

  186. Blir påfrestningen för stor
    kan de välja att lämna diktaturen.

  187. 100 000 kronor står på spel men ingen
    vet vad som krävs för att vinna.

  188. Vem är det där?

  189. Hej, allihopa.

  190. Navid, heter jag och kommer att vara
    er guide i det här samhället.

  191. Hoppas att ni känner er välkomna
    och har sett tavlorna-

  192. -där det finns grundregler
    som gäller under vistelsen.

  193. När ni hör signalen
    gäller utegångsförbudet.

  194. Sen när signalen ljuder igen,
    får ni lämna rummen.

  195. Finns det några vinnare här?

  196. Det är svårt att veta.
    Vi vet inte hur man vinner.

  197. De starkaste är jag, Fanna, Gabriella
    och Caroline.

  198. Det är nog de
    som kommer att skrika först.

  199. Ni står inför ett tufft beslut
    som kommer att påverka er allihopa.

  200. Jag vill be er att följa med mig.

  201. Här inne
    finns information från diktatorn.

  202. Jag kommer strax att lämna er,
    men önskar er lycka till.

  203. Deltagarna har bara tillgång till
    de personliga saker de har på sig.

  204. De ska nu få tillbaka sina väskor men
    först ställs de inför ett svårt val.

  205. Ett val de aldrig tidigare
    behövt göra.

  206. -Ska jag öppna det?
    -Gör det.

  207. "Kära invånare."

  208. "I vårt samhälle råder begränsning
    gällande personliga saker."

  209. "Ni har fått behålla era kläder.
    Allt annat har avlägsnats."

  210. "Ni har en unik mjölighet
    att återfå nödvändigheter."

  211. "Framför er finns femton produkter."

  212. "Tillsammans väljer ni vilka fem
    som ska finnas i samhället."

  213. "Ni har femton minuter på er. När
    den röda lampan lyser är tiden ute."

  214. "När lampan lyser lämnar ni allt ni
    bär, som inte finns bland det valda."

  215. "Slut på meddelandet." Fattar ni?

  216. Vi börjar direkt. Kör.
    Jag tänker tandborste.

  217. Tandborste är alla eniga om.

  218. -Jättebra att alla få uttala sig.
    -Exakt.

  219. Är det någon som är emot tandborstar?

  220. -Smink? Jag skojar...
    -Jag vill ha smink.

  221. -Du bara skojade...
    -Smink står extremt lågt på listan.

  222. -Kan vi välja bort saker i stället?
    -Ja.

  223. Att raka sig. Känns det
    som att vi alla kan klara oss utan?

  224. Ja.

  225. -Hårvårdsprodukter?
    -Jag tycker att det känns viktigt.

  226. Tar ingen livsnödvändiga mediciner?
    Jag kan skippa.

  227. -Jag tar en viss sak.
    -Jag behöver också.

  228. -Då kanske vi ska prioritera den.
    -Ja.

  229. Toalettpapper måste vara en av dem.

  230. -De kan inte låta oss...
    -Jo, det kan de.

  231. Jag vill gärna ha smink men...

  232. Jag kommer att sätta emot när det
    finns sängkläder och handduk kvar.

  233. -Jag förstår det.
    -Men du kommer inte att sminka dig.

  234. Fast hade du känt mig för några år
    sen, hade det blivit ett annat svar.

  235. Jag förstår precis vad du menar,
    men nu är det...

  236. -Jag ska inte döma på en gång.
    -Gör inte det. Vi sparar den.

  237. Gruppen har enats om att behålla
    toapapper, tandborste, tandkräm-

  238. -medicin, samt schampo och balsam.

  239. Bland det som nu valts bort finns
    tobak, tamponger och glasögon.

  240. Endast ett val återstår.

  241. Kommer de
    att ta bort det vi har i rummen?

  242. Teoretiskt överlever man utan att
    duscha. Det är värre att inte sova.

  243. -Läs förtydligandet igen.
    -"Ni lämnar alla saker ni bär..."

  244. "...som inte finns
    bland de valda produkterna."

  245. Dina glasögon också.

  246. Kommer han att bli fråntagen dem?

  247. -Det var det som stod här.
    -Utan dem ser jag ingenting.

  248. Sen vill jag inte gärna
    förstöra för andra.

  249. Men du måste ju se.

  250. Vi byter.
    Ta bort schampo och balsam.

  251. Åh, men "fuck my life",
    tänkte jag säga.

  252. -Vi kan sova på det vi har.
    -Då skippar vi den.

  253. Jag röstar för hudvårdsgrejerna.

  254. Man kan torka kroppen med en tröja.

  255. -Jag skulle uppskatta...
    -Tar vi bort handduken?

  256. Tror ni inte
    att vi klarar oss på toapapperet?

  257. Tror ni inte
    att vi får någon mer möjlighet?

  258. Nej, vi kan inte snåla på fyra rullar
    på åtta personer på åtta dagar.

  259. Tror ni att de skulle säga
    "De får inget toapapper"?

  260. -Vad gör man då?
    -Ställer sig i duschen.

  261. Ja, men faktiskt.

  262. Det finns hur många länder som helst
    som inte använder toapapper.

  263. -Vi har bråttom.
    -Ska vi byta toapapper mot tvål?

  264. Omröstning. Alla som väljer tvål?

  265. Alla som väljer schampo och balsam?

  266. -Och vi byter mot toapapper.
    -Men alltså...

  267. Det är lite hemskt.

  268. När tiden är ute har gruppen valt.

  269. Tandborste och tandkräm, schampo
    och balsam, smink och hudvård-

  270. -medicin och glasögon.

  271. Allt annat måste avlägsnas, och
    utöver kläderna är dessa produkter-

  272. -de enda nödvändigheter invånarna
    har i samhället från och med nu.

  273. Ses om ett tag.

  274. Det här känns jobbigt.
    Jag känner mig handikappad.

  275. De har tagit bort
    alla täcken och grejer.

  276. -Nej!
    -Då har de tagit toapapperet också.

  277. -Men vad i helvete.
    -Har de tagit toapapperet?

  278. "Oh, my god". Vi har inget toapapper.

  279. Slut på toapapper!

  280. Men vad i...
    Jag tycker att vi gör revolution.

  281. -Det måste bli duschen.
    -Det går.

  282. Jag har använt en almanacka en gång.

  283. Jag vill ha smink
    men inget toapapper.

  284. "Told you so."

  285. Diktatorn beordrade sina invånare
    att göra ett gemensamt val-

  286. -som nu fått konsekvenser.

  287. Här handlar det om
    att ge upp vardagliga saker-

  288. -men vad händer om diktatorn
    väljer att gå längre än så?

  289. Diktaturernas förbud är många. Rätten
    att träffa vem man vill inskränks-

  290. -rätten att demonstrera kan tas bort-

  291. -och du kan
    helt förlora din yttrandefrihet.

  292. I den här diktaturen
    är inskränkningarna nu ganska få-

  293. -och än tillåts invånarna prata
    med vem de vill och om vad de vill.

  294. Den här dagen är till för
    att vi ska bli chockade av allt.

  295. De kommer att studera hur vi efter
    tre dagar har kommit in i systemet...

  296. -...som anpassade mönstermedborgare.
    -Eller så är vi inte det.

  297. Fast jag tror att det är syftet.

  298. Tror du inte
    att man ska starta revolution?

  299. Vi har haft tillfällen.
    Vi hade kunnat ta med toapapperet ut.

  300. En revoltgrej är att alla
    hotar med att lämna samhället-

  301. -att vi säger att vi inte trivs
    och går över gränsen.

  302. Det är en oerhört lockande tanke
    bara för att se vad de gör då.

  303. -Vad gör diktatorn då?
    -Sen finns risken att sju går ut...

  304. ...och en är kvar och vinner. Då
    måste man lita på att ingen gör det.

  305. Korsar du gränsen är du ute,
    och alla kan inte korsa samtidigt.

  306. Jag hade varit på om alla sagt:
    "Detta gör vi".

  307. Jag vill gärna utmana systemet.

  308. Jävlar! Ska man vakna av det,
    så lär jag skita ner mig.

  309. -Vad är det där? Är det...?
    -Åh, "shit"!

  310. Signalen för utegångsförbud
    har ljudit-

  311. -och deltagarna
    hämtar sina nödvändigheter.

  312. Tills signalen ljuder igen är
    invånarna förpassade till sina rum-

  313. -utan möjlighet att kommunicera.

  314. Ingen vet hur länge det dröjer, innan
    diktatorns utegångsförbud upphör.

  315. Den första dagen av åtta är över.

  316. Deltagarna lägger sig utan täcke
    och kudde, och utan toapapper.

  317. Det här blir bra.

  318. Det var mer
    som en introduktion i dag.

  319. Det blir lite intriger
    och konflikter.

  320. Det visar sig
    vilka som är de starkaste.

  321. Jag tycker faktiskt om
    personerna i gänget-

  322. -men det kommer att bli bråk.

  323. Oscar kommer att vara inblandad.

  324. Hur fan ska jag klara åtta dagar?

  325. Det känns
    som att vinsten är långt bort.

  326. Jättelångt bort.

  327. Jag är på dåligt humör.

  328. -Vad är det här?
    -"Invånare. Vårt arbeta är vårt liv."

  329. Bara sitta och vänta!

  330. Vem lämnar härnäst?

  331. Textning: Cecilia Holmberg
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Dag 1

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Deltagarna anländer till sitt nya hem, diktaturen. Miljön är helt avskärmad från omvärlden och de får lämna ifrån sig telefoner, datorer och egen packning. Diktatorn ställer direkt deltagarna inför ett val, där de kan återfå vissa av sina personliga ägodelar. Valet är svårt och kan få förödande konsekvenser.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Diktatur, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Webbplatser

Alla program i Diktatorn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 1

Avsnitt 1 av 8

Deltagarna anländer till sitt nya hem, diktaturen. Miljön är helt avskärmad från omvärlden och de får lämna ifrån sig telefoner, datorer och egen packning. Diktatorn ställer direkt deltagarna inför ett val, där de kan återfå vissa av sina personliga ägodelar. Valet är svårt och kan få förödande konsekvenser.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 2

Avsnitt 2 av 8

Den första natten har tagit hårt på deltagarna. De lär känna sitt nya samhälle och varandra bättre, men överraskas av en händelse som kommer att prägla gruppen resten av tiden i diktaturen. Diktatorn introducerar invånarna i arbetet som ska utföras åt regimen. Ett arbete som direkt ger upphov till orättvisor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 3

Avsnitt 3 av 8

Under den tredje dagen i diktaturen utmanas Diktatorn. En av samhällets grundregler bryts och Diktatorn måste vidta åtgärder och statuera exempel. Deltagarna inser allvaret och att allt de gör får konsekvenser. Antingen i form av bestraffning eller i form av belöning till dem som utför ett gott arbete.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 4

Avsnitt 4 av 8

Halva tiden i diktaturen har gått. Deltagarna som först var starka enskilda individer börjar bli mer identitetslösa. Accepterar de den pågående processen eller kommer de att göra motstånd? Diktatorn ökar sin närvaro i samhället för att hålla befolkningen i sitt grepp.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 5

Avsnitt 5 av 8

Känslan av meningslöshet växer mer och mer i diktaturen. Deltagarnas enda glädje är att de fortfarande har kvar sin yttrandefrihet och tillåts prata med varandra. Det blir många starka känslor och när dagen övergår i kväll är en av deltagarna inte längre kvar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 6

Avsnitt 6 av 8

När den sjätte dagen i diktaturen börjar har alla varit med om en nattlig händelse som fått konsekvenser. Diktatorn har visat sin makt på ett tydligt sätt. Samtidigt fortsätter deltagarna att sätta agendan för sina samtal. Den här gången på ett sätt som skapar konflikter inom gruppen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 7

Avsnitt 7 av 8

Den sjunde dagen får deltagarna ett brev som sätter hela deras medverkan på spel. Kan de lita på informationen eller är de utsatta för falsk informationsspridning? För Diktatorn är målet en befolkning som sköter sitt arbete varje dag, som lyder samhällets grundregler och som inte är i konflikt med varandra eller med Diktatorn själv. Uppnås målet det sjunde dygnet eller startas en revolution?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVDiktatorn

Dag 8

Avsnitt 8 av 8

Det är den åttonde och sista dagen i diktaturen. Diktatorn har informerat om att det är en viktig dag. Morgonen börjar som vanligt, men när samhällets guide oväntat dyker upp inser deltagarna att något stort är på gång. Upplevelsen blir stark och samtidigt reagerar deltagarna på ett sätt som skrämmer dem själva.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer samhällskunskap

Julieta Cederlöf. Foto: UR
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TVAktivismens tid

Protesterade mot nazisterna

I dokumentärserien Aktivismens tid möter vi personer från hela världen som på olika sätt engagerar sig i sina hjärtefrågor.

Webbplats

Undervisar du i demokratifrågor?

Webbplatsen Maktfaktorn låter eleven utforska de värderingar och rättigheter som utmärker en demokrati.