Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Bryt det sista tabutDela
  1. Samma sak gäller forskning:
    20-30 % av sjukdomsbördan

  2. -får 7 % av forskningsresurserna.

  3. Tabut sträcker sig
    från individnivå till samhällsnivå-

  4. -i hur vi satsar på sjukdomarna
    vad gäller vård och forskning.

  5. Forskningen är viktig för det ger
    hopp och möjligheter för i morgon.

  6. Välkommen.

  7. Du har skrivit
    "Bryt det sista tabut".

  8. Det handlar om det tabu och den skam
    som finns kring mental ohälsa-

  9. -trots att många sjukskrivningar
    beror på mental ohälsa.

  10. Boken är både en handbok
    och en forskningsgenomgång-

  11. -men också en personlig resa
    som började på 80-talet-

  12. -när din bror blev sjuk
    i schizofreni.

  13. Hur märkte ni att han blev sjuk?

  14. Jag har valt att skriva boken om
    psykisk ohälsa och stigmatisering-

  15. -och när man ger sig ut på äventyret
    att skriva en bok-

  16. -bärs man av en nerv, en tråd
    och ett engagemang-

  17. -och min tråd har varit mitt intresse
    för frågorna som journalist-

  18. -men också min personliga historia
    som handlar om min bror.

  19. Min bror blev sjuk
    i slutet av tonåren-

  20. -som många schizofrena blir. Det är
    den period man ofta insjuknar.

  21. Han blev psykotisk och fick de tecken
    på psykos som man har-

  22. -som röster, vanföreställningar och
    ångest. Det var så vi märkte det.

  23. Det var på 80-talet. Hur var stödet-

  24. -för honom som sjuk
    och för er anhöriga?

  25. Sjukvården gjorde nog vad de kunde.

  26. Han blev intagen och fick medicin.

  27. Vi var fruktansvärt oroliga, och det
    fanns inget stöd för oss omkring-

  28. -i nån etablerad form,
    utan man hanterade det själv.

  29. Han hade oturen
    att komma precis i skiftet-

  30. -när man skulle stänga
    de gamla mentalsjukhusen-

  31. -och bygga upp nåt annat
    hemma hos folk eller i öppenvården.

  32. Man stängde sjukhusen-

  33. -men man byggde inte upp
    det där andra-

  34. -och min bror blev offer för det.

  35. Han var hemma, när det blev eldsvåda-

  36. -och när han försökte rädda sig
    dog han i fallet från fönstret.

  37. Före och efter hans död, berättade du
    om hans sjukdom för folk runtomkring?

  38. Det stod i tidningen
    "Ung man omkom i brand"-

  39. -så det var väldigt känt
    bland mina vänner-

  40. -men jag märkte
    att det var svårt att prata om det.

  41. Folk blev liksom rädda i ögonen
    och kände sig obehagliga till mods-

  42. -och eftersom jag skämdes
    för hans sjukdom-

  43. -och för att jag skämdes
    för en älskad bror...

  44. -Varför skämdes du, då?
    -Psykisk sjukdom är och var skämmigt.

  45. Det är en gammal mental konstruktion.

  46. Vi ser på sjukdomarna
    som ett misslyckande-

  47. -i stället för vanliga sjukdomar.

  48. Det var svårt att prata med andra-

  49. -och när man märker det
    drar man in sig själv, sluter in sig-

  50. -och känner att man ska bespara andra
    lidandet att höra på en.

  51. -Ville de inte lyssna?
    -Jo, men det blev kantigt.

  52. Ibland var det uppfordrande
    "Borde du inte berätta om din bror?"-

  53. -eller så berättade jag och då såg de
    obekväma ut och drog sig tillbaka-

  54. -så jag lärde mig att det inte var
    samma sak att berätta om schizofreni-

  55. -som att berätta om diabetes.

  56. När bröt du ditt eget tabu?
    Du har inte pratat så här tidigare.

  57. Jag kan säga
    att det har varit en resa-

  58. -och det är en process
    som boken satt i gång.

  59. Jag har lärt mig prata om det, om
    vinsterna av det och om sjukdomarna-

  60. -och min bild i dag är den bild
    som den moderna vetenskapen har.

  61. Det här är sjukdomar
    som vilka andra sjukdomar som helst.

  62. De beror på ärftlighet
    och yttre stressfaktorer.

  63. Så är det med schizofreni, diabetes
    och en mängd sjukdomar.

  64. De stigmaraster vi har på sjukdomarna
    är bara en tankekonstruktion.

  65. Det är inget som existerar
    i den biologiska verkligheten-

  66. -utan hjärnspöken,
    så jag ville peka på hjärnspöket-

  67. -undersöka var det kommer ifrån,
    säga att det finns-

  68. -och hjälpa folk
    att sätta ord på sjukdomarna-

  69. -för det var svårt
    att hitta information.

  70. Handlar det bara om rädsla,
    eller finns det andra förklaringar?

  71. Ingen kan säga "Här bor tabut".
    Det är väldigt svårt-

  72. -men jag när jag
    började rota i det här-

  73. -satte förre ärkebiskop K. G. Hammar
    mig på spåren.

  74. Han sa "Titta på Platon".

  75. Så jag började titta på Platon-

  76. -den stora filosofen i Aten
    på 300-taket f.Kr.-

  77. -och han delar in verkligheten
    i en idétillvaro och jordtillvaro.

  78. Han säger att människan är
    sin själ och sin kropp.

  79. Sen hamnade alla kroppsliga sjukdomar
    i kroppsspåret-

  80. -och själens sjukdomar
    i det gudomliga idéspåret-

  81. -så kroppens sjukdomar blev okej
    och en del av att vara människa.

  82. Man skulle födas, åldras och dö,
    men själens sjukdomar...

  83. Sen kom kristendomen och hijackade
    platonismen och skapade nyplatonism.

  84. Då blev själens sjukdomar
    en attack mot det gudomliga-

  85. -och det blev farligt. Den som kunde
    plantera sjukdom i det gudomliga-

  86. -var ju djävulen själv.

  87. På så sätt föds stigmatiseringen
    av de själsliga sjukdomarna.

  88. De är nåt helt annat, och man talar
    om demoner som ska drivas ut-

  89. -men det är bara
    en mental konstruktion.

  90. Det är glasögon vi har på oss.

  91. -Vad får de för konsekvenser, då?
    -De får enorma konsekvenser.

  92. De anhörigas stigmatisering-

  93. -är bara en bråkdel
    av de sjukas stigmatisering.

  94. Man tappar självförtroende
    och går ner i sin syn på sig själv.

  95. -Tycker man mindre om sig själv?
    -Ja, man får sämre självbild.

  96. Vi har de stora frågorna: Det här är
    20-30 % av sjukdomsbördan i landet.

  97. Ändå får området bara 7 %
    av de samlade sjukvårdskostnaderna.

  98. Det är underfinansierat med 70 %,
    och samma sak gäller forskningen.

  99. 20-30 % av sjukdomsbördan
    får 7 % av forskningsresurserna-

  100. -så tabut sträcker sig
    från individnivå till samhällsnivå-

  101. -i hur vi satsar på sjukdomarna
    vad gäller vård och forskning.

  102. Forskningen är viktig för den ger
    hopp och möjligheter i morgon.

  103. Andra sjukdomar som klivit ut
    ur garderoben, som cancer...

  104. Du är yngre än jag, men på 70-talet
    var cancer superstigmatiserat.

  105. Man gick hem, drog för gardinen
    och sa adjö-

  106. -men i dag vågar folk visa upp
    ärr efter bröstoperationer-

  107. -Katarina Hultling visar sin peruk-

  108. -och folk med prostatacancer
    pratar om att de har blöja.

  109. Det var förut superskämmigt-

  110. -men på 70-talet satt man i gång
    en enorm satsning på forskning-

  111. -som ledde till mer förfinade
    tekniker, terapier och nytt hopp.

  112. Det gör att folk överlever
    och vågar prata om det.

  113. Det kan vi göra
    med psykiska sjukdomar.

  114. Du intervjuar några som beskriver
    sina problem och sjukdomar.

  115. Hur var det?

  116. Mitt i arbetet med boken
    var jag på väg att ge upp.

  117. När jag började skriva
    hade jag tänkt-

  118. -att jag skulle få kända människor-

  119. -att berätta om psykisk sjukdom
    som förebilder för andra-

  120. -men misslyckades.

  121. Jag har en mängd kända människor
    som har psykisk sjukdom-

  122. -men det är som i Agatha Christies
    "Tio små negerpojkar"-

  123. -att en efter en försvinner.

  124. Jag tänkte lägga ner, men jag hade
    bra stöd från mitt förlag.

  125. De sa: "Tänk på det annorlunda."

  126. "De vill inte ställa upp,
    för att det är tabut."

  127. -Bekräftade det boken?
    -Ja. De sa "Använd det i stället".

  128. Jag hade kloka vänner och kollegor
    som hjälpte mig-

  129. -och så fick boken skrivas
    med många under pseudonym.

  130. En börs-vd
    har en dotter med ätstörning-

  131. -och han berättar om hur han springer
    och skriker efter henne-

  132. -och om han inte fått vara anonym
    hade han kanske inte vågat berätta-

  133. -hur det är att vara pappa
    till en anorektisk flicka.

  134. Det kan vara bra
    att få gömma sig under anonymiteten.

  135. Samtidigt händer det nåt i samhället.
    Människor träder fram till viss del.

  136. Vi hör om författare och skådespelare
    som har mentala ohälsodiagnoser.

  137. -Är det inte en förskjutning?
    -Jag frågar dig, som är journalist:

  138. Om 20-30 % av sjukdomsbördan
    är de här sjukdomarna-

  139. -skulle du säga att 20-30 %
    av alla nyheter handlar om dem?

  140. Nej.

  141. Är det så att ni...?

  142. Jag skickar tillbaka frågan.
    Varför är det så?

  143. Jag tror att Sverige är
    en gammal, homogen bondekultur-

  144. -där vissa egenskaper är premierade.

  145. Man ska vara
    lugn, balanserad, skötsam-

  146. -och ganska fyrkantig, i alla fall
    för att vara en människa med makt.

  147. Vi kan acceptera
    att konstnärer, skådespelare-

  148. -och de som är i gränslandet
    kring det stora skapandet-

  149. -kan ha den typen av...
    Mikael Persbrandt är bipolär.

  150. För en politiker eller företagsledare
    är det superskamligt i Sverige.

  151. Så ser det inte ut i alla länder.

  152. Möjligtvis är Finland ännu värre.

  153. Hur ska jag prata kring frågorna?

  154. Det som blockerar det goda samtalet
    och den goda empatin är rädsla-

  155. -och rädsla bryter man med kunskap.

  156. När min bror hade dött fick jag
    en bra fråga av Ulf Malmros:

  157. "Hur vill du
    att man ska vara mot dig nu?"

  158. -Man kan ställa den frågan.
    -Man blottar sin okunnighet.

  159. "Jag känner ingen som är deprimerad.
    Hur vill du att jag ska vara?"

  160. Det är bra att läsa min bok,
    och det kommer andra böcker nu-

  161. -som handlar om samma tema.

  162. Man bör lära sig mer och prata med
    andra som har liknande erfarenhet.

  163. Om jag eller en närstående drabbas-

  164. -hur berättar jag för min omgivning
    som kanske känner rädslan?

  165. Hur berättar jag nyheten?

  166. Gör det i en takt
    som är behaglig för dig själv.

  167. Ingen har glädje av
    att du utsätter dig för mer obehag-

  168. -än vad situationen redan ger.

  169. Man kan inte lägga ansvaret
    på varje individ att bryta tabut.

  170. Ta det i den takt som passar dig,
    och hitta några omkring dig-

  171. -som är lite mer empatiska, kunniga
    och kanske har råkat ut för saker.

  172. Bygg en krets av människor
    du kan prata med, och vidga den.

  173. Ska man alltid berätta?

  174. ÖB råkade ut för utmattnings-
    depression, och var öppen med det.

  175. -Han sjukskrev sig.
    -Ja, men många hittar på nåt annat.

  176. En kvinna har haft
    mycket panikångest-

  177. -och hon har sjukskrivit sig
    för allt möjligt annat.

  178. Han blev utsatt för näthat-

  179. -och om nån av dem som skrev det
    ser det här-

  180. -tycker jag att det var fruktansvärt
    primitivt, och visar stor okunnighet.

  181. Man skulle aldrig tycka det var okej
    att näthata nån som hade cancer-

  182. -men utmattningsdepression
    är tydligen okej att hänga ut.

  183. Jag hoppas att det var sista gången.

  184. De som har valt att prata med dig-

  185. -hur reagerar de nu
    när deras berättelse är ute?

  186. Jag gick grundligt till väga-

  187. -så alla som har varit med
    har fått titta på sina berättelser-

  188. -och vi har jobbat så att de
    skulle känna "Det här är min story".

  189. De är mina största...

  190. De är så med, och de är fantastiska-

  191. -så om nån av dem ser det här
    vill jag säga "Tack för hjälpen".

  192. Vilka åtgärder eller förändringar
    behövs för att bryta tabut?

  193. Det måste börja med forskningen,
    för det är en konkret sak-

  194. -som samhället kan göra
    för att skapa kunskap-

  195. -som skapar möjligheter
    för nya behandlingar vilket ger hopp-

  196. -och hopp bryter rädsla och tabu.

  197. Vi ska härma "the war on cancer",
    det stora kriget mot cancer.

  198. Vi ska göra ett krig
    för att kämpa för mental hälsa.

  199. Det är viktigast.

  200. Jag vill se en parlamentarisk grupp
    som jobbar efter engelskt mönster-

  201. -där man över partigränserna
    bygger allianser-

  202. -mellan människor
    som har förståelse för frågorna.

  203. Det vore bra om
    några högstatusgubbar-

  204. -trädde fram och berättade om
    den här typen av sjukdomar.

  205. Det skulle betyda mycket för andra.

  206. Tack.

  207. Textning: Sofie B Granqvist
    www.btistudios.com

  208. Vilken visdom som finns
    i dem som haft sjukdomarna-

  209. -för de reflekterar mycket
    över sig själva.

  210. Jag tycker om folkupplysning.

  211. Just nu läser jag
    "Bridget Jones dagbok". Den är kul.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bryt det sista tabut

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Maria Borelius, journalist och företagare, tycker att det är dags att människor slutar skämmas för psykiatriska diagnoser. Psykisk sjukdom finns i alla kulturer och beror på både arv och miljöfaktorer. De sista 60 åren har läkarvetenskapen stormat fram på området och kan idag både bota och normalisera. Antidepressiva och antipsykotiska läkemedel har ökat livskvaliteten och minskar antalet självmord dramatiskt. Maria Borelius intervjuas av Mattias Österlund.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa > Psykisk ohälsa
Ämnesord:
Psykiatri, Psykisk hälsa, Psykiska sjukdomar
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Barnhälsovården på webben

Johanna Tell är doktorand inom forskningsområdet tillämpad hälsoteknik och föreläser om den webbaserade rikshandboken för barnhälsovård. Hur används den inom vården? Hur ska den senaste kunskapen inom barnhälsovård nå ut så att alla kan ta del av den senaste forskningen? Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Donationer

Vill du donera dina organ? Vilka är för- och nackdelarna med organdonation? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Fråga oss