Titta

Sy, sy, sy

Sy, sy, sy

Om Sy, sy, sy

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna favoritplagg. De får själva bestämma design, funktion och passform. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Till första programmet

Sy, sy, sy: T-shirtMaterialDela
  1. Gör-det-själv är här för att stanna. Vi
    bakar, syltar, brygger öl och syr.

  2. Inte bara för att det är kul,
    utan också nödvändigt för planeten.

  3. Dessutom: När vi gör saker själva bryr
    vi oss om dem så mycket mer.

  4. Till skillnad från den
    Slit-och-släng-kultur som råder idag.

  5. I programmet ska åtta olika ungdomar
    sy sina egna unika favoritplagg.

  6. -Det är inte alltid lätt.
    -Oh my God.

  7. -Och ibland går det fel.
    -Fan...

  8. Men det kommer
    att bli väldigt roligt.

  9. Vi får se när Malik syr en t-shirt.

  10. Det börjar likna en t-shirt nu.

  11. Vi ger värdefulla sytips
    som gör din vardag lite lättare.

  12. Och så får du veta
    allt om t-shirtens historia.

  13. Nu hoppas jag att det kliar i era
    fingrar, för det gör det i mina.

  14. Att sätta igång den kreativa processen
    är bland det bästa jag vet.

  15. I dag ska vi trycka på startknappen. Här
    hänger plaggen ni kan välja på.

  16. Varje plagg har ett basmönster.

  17. Men kom ihåg
    att bara se det som en grund.

  18. För nu är det dags för er
    att sätta den design och passform-

  19. -på det plagg ni har som favorit.

  20. Nu tycker jag att ni ska hugga in
    och känna, prova och fundera.

  21. Varsågoda.

  22. Det finns sju basplagg med tillhörande
    mönster att välja bland.

  23. Mönstren kan man göra om som man vill
    genom att förlänga, ta bort...

  24. Eller så kan två mönster kombineras.

  25. Det är upp till din kreativitet
    och fantasi hur det kommer att se ut.

  26. Hör ni, tjejer och killar.
    Har ni hittat nåt?

  27. Vad bra, roligt. Nu tänkte jag att
    ni skulle få skissa och inspireras.

  28. Göra lite collage och så. Det finns
    grundskisser på alla plaggen.

  29. Utifrån den kan mönsterdelarna
    delas av som ni vill eller ritas om.

  30. De här är mer som support, som stöd. De
    är väldigt enkla att förstå.

  31. Till det finns det ett stort gäng
    härliga inspirationstidningar här.

  32. Då tänkte jag att ni kan
    först och främst bläddra igenom-

  33. -och sen får ni klippa och klistra
    hur mycket ni vill. Okej? Kör.

  34. Det är lätt att vara otålig och vilja
    sätta igång så fort idén har formats.

  35. Men lägg gärna lite mer tid
    på just det här momentet och din idé-

  36. -så blir det ofta
    lättare att genomföra.

  37. Vitt och svart och sen plötsligt orange,
    som bara springer fram.

  38. -Som den här.
    -Ja.

  39. Fanns det blyertspennor här nånstans
    eller ska man ta de här?

  40. Jag gillar den
    som är lite mer bubbelmodell.

  41. Jag skulle vilja göra jackan.

  42. Men jag är lite... Jag vet inte riktigt
    hur jag skulle vilja göra.

  43. -Vad ska du göra?
    -Jag tror att jag gör hooden.

  44. -Vad ska du göra?
    -Singoallablusen.

  45. -Singoalla? Bra val.
    -Ja.

  46. -Man kan göra öron där uppe.
    -Ja, precis. Du kan göra...

  47. För bitarna ser väl ut... Ärmarna blir
    väl nånting åt det där hållet.

  48. -För då skulle man kunna trä in band.
    -Ja, såna grejer.

  49. Man kan ha handskar också.
    Typ svarta.

  50. Nu har alla kommit igång. Om man
    anstränger sig kan man nästan höra-

  51. -hur det kokar och bubblar
    inne i deras huvuden.

  52. Många tror att inspiration
    måste vara så snyggt och perfekt.

  53. Men egentligen handlar det bara om att
    hitta bilder, tankar och idéer-

  54. -som ger en energi att skapa.

  55. Det gäller att hitta
    en källa som man kan ösa ur.

  56. Källan kan vara precis vad som helst.
    Musik, en film eller ett dataspel.

  57. Fundera på vad som gör
    att just du får lust att skapa.

  58. Jag ska göra nåt lite mer bold.

  59. Jag ska sy en klänning
    som är lite insektsinspirerad.

  60. Frida gillar
    cosplay och japansk anime.

  61. Hon ska sy en tajt trikåklänning
    i svart, orange och gult.

  62. Jag har tänkt fokusera
    på mönstret och sätta det i fokus.

  63. Och detaljerna i plastigare material.

  64. Jag har inte gjort nåt liknande, så det
    ska bli roligt att se om det går.

  65. Jag vill ha plastliknande saker.

  66. -Ska du ha nät eller så på armarna?
    -Kanske. Det är typ en bra idé.

  67. Antingen pennkjol. Och då vill jag...
    Jag vill utgå från klassisk pennkjol.

  68. Av trikå. Eller en klockkjol.

  69. Fast jag är lite... I så fall
    en sjuttiotals-, lång klockkjol.

  70. Kristina går andra året
    på gymnasiets naturprogram.

  71. Hon syr en veckad kjol
    med tillhörande blus.

  72. Det som gör den lite mer speciell
    är nog den här kanten där nere.

  73. Då vill jag ha den som en våg.

  74. Samtidigt är ju tyget
    inte så vanligt för en sån kjol.

  75. Det är manchestertyg. Så jag tänkte göra
    något mer unikt, en egen twist.

  76. Jag ska göra en hoodie, men jag tänker
    göra den lite mer personlig.

  77. -Så att den passar mig.
    -Jakob brukar ta det lugnt.

  78. Och hans största intresse
    är grekisk och egyptisk mytologi.

  79. Han gör en röd och vit collegehood.

  80. Jag tänkte ta en högre krage och ett
    tunt tyg, så den inte blir så varm.

  81. Jag kommer att ha min hoodie i skolan
    och när jag behöver den, helt enkelt.

  82. Jag är inte så petig
    med kläder och sånt.

  83. Jag ska göra en blus. Den ska vara
    svart, basic. Lite tunnare tyg.

  84. Sen ska den ha
    skrikande färger och detaljer.

  85. Chanelle spelar basket
    och dansar jamaicansk dancehall.

  86. Hon syr en blus
    i tunn svart chiffong-

  87. -och på bröstet blir det
    en massa färgglada applikationer.

  88. Det ska vara luftigt,
    så det svarta ska vara ganska tunt.

  89. Sen de här skrikiga färgerna...
    Det ska ha lite tjockare tyg.

  90. Så att det inte syns igenom.
    Det ska bli roligt för att-

  91. -det är mina egna grejer
    som jag har gjort själv.

  92. Jag håller på med en hoodie att använda
    efter att jag har surfat.

  93. Som är lite längre och
    värmer en mycket, hade jag tänkt.

  94. David gillar surf- och skejtstilen. Han
    ska sy en hoodie-

  95. -med sina initialer på bröstet.

  96. Jag har ett litet tryck
    jag tänkte göra på magen.

  97. Och sen en surfare på ryggen.

  98. Jag har tänkt göra en kjol
    med en matchande topp till.

  99. Ylva går på DesignGymnasiet
    i Stockholm.

  100. Hon syr en mönstrad kjol
    med tillhörande överdel.

  101. För att få dem sammanhängande
    blir det en rundad Peter Pan-krage.

  102. I kjolstyget.

  103. Jag ska göra en one-piece och tänkte
    jobba med lappteknik och bomull-

  104. -till öron och svans.

  105. Malayika gillar allt från Korea,
    och speciellt K-pop.

  106. -Allt i mitt liv kretsar runt K-pop.
    -Hon ska sy en one-piece...

  107. ...så hon sätter ihop
    hoodens och baggybyxans mönster.

  108. Dessutom ska de få
    både horn och vingar.

  109. Jag ska hålla mig mest till svart, men
    det ska ändå vara mönster.

  110. Det roligaste blir nog att sy ihop
    lapparna. Det ska bli jättekul.

  111. Jag ska göra en t-shirt
    och den ska ha lite längre ärmar.

  112. Den ska vara kamouflagefärgad
    och ärmarna ska vara svarta.

  113. Det är en skön känsla. Vinden, och det
    känns som att vara på vatten.

  114. Hej. Jag heter Malik
    och jag gillar spel, dans-

  115. -fotboll och longboard.

  116. Jag går i sexan.

  117. Varje dag spelar jag ju fotboll
    i skolan med mina kompisar.

  118. Fotboll är en stor del av mitt liv.

  119. Men dans har jag alltid gjort,
    sen jag var väldigt liten.

  120. Lite street och så kan jag shuffla.

  121. Inte så mycket breakdance,
    det är lite svårt.

  122. Det kan vara lugn musik.
    Det kan vara lite hiphopigt.

  123. Och det kan vara
    dubstep och house, typ.

  124. Lite så här lugn rap gillar jag.

  125. Min moster är tillsammans med
    en rappare. Nimo, där på kylskåpet.

  126. Deras musik är också skön och lugn. De
    har inte så mycket hård rap.

  127. Jag spelar nog mest,
    när jag inte har träning.

  128. On-line spelar jag mest, då.

  129. En gång mötte jag nån. En engelsman,
    tror jag. Med mik hör man varandra.

  130. Han skrattade när han såg mitt lag, för
    det var jättedåligt.

  131. Så han gjorde 3-0 i första halvlek. Sen
    gjorde jag 3-2.

  132. Sen i nittionde minuten, i sista
    anfallet, gjorde jag mitt sista mål.

  133. Då blev han skitsur och började skrika.
    Sen vann jag på straffar.

  134. Den var slut nu ändå.

  135. Jag tänkte göra
    ett tryck på mitten av tröjan.

  136. Det ska vara ganska stort.
    Det ska utstråla mycket.

  137. -Vad ska det stå?
    -Vet inte. Jag har kommit på en grej.

  138. Jag vet inte. Jag är inte säker.

  139. Okej. Varför har man ett mönster?

  140. -För att få rätt storlek.
    -Och form.

  141. Precis. Det är ett jättebra sätt
    att ha kontroll på form och storlek.

  142. Här har vi plaggets alla delar.

  143. Vad man kan tänka på när man ritar ett
    mönster är dels markeringarna-

  144. -som visar vilka delar som hör ihop, som
    man sen ska sy ihop.

  145. Och trådraken. Vilken riktning
    ska mönstret ligga på tyget?

  146. Nu ska jag ta och rita ut
    en liten del här till er.

  147. Då ska vi se...

  148. Nu ska vi lägga
    den här mönsterdelen på tyget.

  149. Trådraken på just den här delen
    går faktiskt längs med ryggen.

  150. Så då gör jag bara en pil här.
    Den här sträckan som är trådraken-

  151. -den ska ligga parallellt
    med tygets stadkant.

  152. Det är för att plagget inte sen
    ska dra sig i tvätt och så vidare.

  153. Vad man kan göra som är ganska bra
    är att skriva sömsmånen...

  154. På plaggets mönsterdel, innan man
    klipper. När man sen nålar fast den-

  155. -och det är dags att klippa kan man till
    och med göra små streck.

  156. Okej. Nu tror jag faktiskt att vissa är
    redo att dra igång med mönstren.

  157. -Yes? Kör.
    -Ja.

  158. Mät på största stället.
    Se om du får över den.

  159. Ja. Åttioen, åttio.

  160. Åttio? Bra. Sen kör du bröstet också.

  161. -Här är det sjuttiofyra.
    -Bra.

  162. Om det är svårt att hitta sin storlek -
    välj då den större storleken.

  163. För det går alltid att sy in.

  164. Om jag tar smalt blir den
    antagligen lite trång över bysten.

  165. Men gör du för stor kommer den
    att sitta som ett tält.

  166. -Vill du hjälpa mig att hålla?
    -Okej.

  167. Så här.

  168. -Åttiosex får jag det till.
    -Åttiosex?

  169. -Jag ser så fruktansvärt dåligt.
    -Du kan sätta fingret där de möttes.

  170. -Där.
    -Vänta.

  171. Ja. Då blir det
    mellan åttiosex och åttioåtta.

  172. Men tänk om midjan blir för stor?

  173. Jag är bara orolig
    att den blir för liten.

  174. Du ritar av mönstret så här.

  175. Sen får du skära av mönstret utifrån hur
    du vill att den ska se ut.

  176. Jag skulle nästan göra så att jag syr
    ihop den och sen klipper du ut den.

  177. -Halsribba?
    -Det är den här.

  178. -Den här är ju väldigt liten.
    -Gör jag den nu eller senare?

  179. Rita ut den nu. Så har du den.

  180. Sy en t-shirt klarar vem som helst.

  181. Det är få mönsterdelar, enkla sömmar och
    inte några jättesvåra moment.

  182. Ja. Men det där
    har ju du koll på, hör jag.

  183. My God...

  184. En knapp eller ett blixtlås?
    Det är ett hårt tyg och inte töjbart.

  185. -Så jag borde ha nåt...
    -Utgå från mönstret som finns.

  186. -Just det, så jag kan ha blixtlåset.
    -Vi kollar hur hon har sytt.

  187. Jag tror att det är blixtlåset där.

  188. -Men...
    -Du går ju runt.

  189. Ja, nu går jag runt.
    Jag blir lite sällskapssjuk, bara.

  190. Nu ska jag bara leta upp...

  191. Jenny? Har jag klippt fel här?
    Ska det vara snett?

  192. -Det ska vara snett.
    -Bra.

  193. Men du ska nåla den åt andra hållet.

  194. -Jag visste att det var nåt.
    -Åt andra hållet.

  195. Så ja. Javisst.

  196. T-shirten var från början ett
    one-pieceplagg och underkläder.

  197. Under första världskriget
    blir brittiska flottan-

  198. -först ut med att klä
    sina soldater i t-shirts av bomull.

  199. Tröjorna visar sig vara praktiska och
    svalkande och blir populära direkt.

  200. Ryktet sprider sig
    till de amerikanska soldaterna.

  201. De kasserar svettiga ylleunderställ och
    gör t-shirten till sin.

  202. På trettiotalet når t-tröjan massorna
    och ses inte längre som underkläder-

  203. -utan som ett plagg
    man gärna visar upp.

  204. Under fyrtiotalet bryter den ny mark.

  205. Presidentkandidaten Thomas Dewey
    använder den i sin kampanj.

  206. Han förlorade, men vad gör det
    när t-shirten blir allt populärare?

  207. På femtiotalet blir plagget
    dessutom sexigt och coolt-

  208. -tack vare modeikoner
    som Marlon Brando och James Dean.

  209. Sextiotalets hippiemode
    tar t-shirten till nya höjder.

  210. Batiktröjorna exploderar
    och man börjar göra egna t-shirts.

  211. På åttio- och nittiotalet
    är t-shirten var mans show.

  212. Billigare tryckteknik och nätet-

  213. -gör det enklare att göra
    tröjor med egna budskap.

  214. Dåtidens skamfilade underkläder.

  215. Idag modeindustrins
    mest givna klädesplagg.

  216. Vad tycker du om färgen?
    Skulle du ta på dig en sån tröja?

  217. Nej, men det är mest färgen eftersom den
    är för skrikig för min smak.

  218. Min garderob består av svarta kläder,
    vita kläder och gråa kläder. Fan...

  219. -Fick du färg på...?
    -Ja, det tänkte inte jag på!

  220. Jag fick färg på handskarna.
    Ja, ja, jag får ta hand om det sen.

  221. Klorin.

  222. -Hur går det?
    -Dåligt.

  223. -Gör det?
    -Ja.

  224. Du? Jag funderar bara på om du
    ska sy den på overlock istället.

  225. -Vad är en overlock?
    -Det är en sån här.

  226. En sån här maskin.
    Det som är bra när du kör med en sån-

  227. -är att det håller när man drar i det
    eftersom det här är ett stretchtyg.

  228. -Ska vi prova det?
    -Ja. Är det farligt?

  229. Ja... Nej!

  230. Om man inte har en overlock går det bra
    att sy stretch på vanlig maskin.

  231. Men glöm då inte
    att sy med en stretchsöm.

  232. Jag hatar ordet "lapp" nu,
    känns det som.

  233. Lappteknik, Lappland, lapphare...

  234. -Tyst med dig! Säg inte sånt.
    -Lapp, lapp, lapp.

  235. Du ser här, den här maskinen
    skär ju litegrann.

  236. Det är jättekul, för det blir
    så mycket finare. Som du ser här.

  237. Vad jag tänker att du ska göra
    är att trampa på lite försiktigt.

  238. -Kör på.
    -Den låter inte normalt.

  239. Titta. Party.

  240. Det här är ju värsta...
    Du är ju värsta proffset.

  241. Fan...

  242. -Jenny. Den har cuttat sig själv.
    -Vad har den gjort?

  243. -Den har cuttat sig och gjort hål.
    -Kolla, du har fått ett hål.

  244. -För att den har vikt sig.
    -Mm, men det ordnar vi.

  245. Var är hålet? Aj.

  246. -Det kommer att synas, eller hur?
    -Nej. Det här kan vi fixa sen.

  247. Antingen på maskin eller för hand.
    Du kan börja här och sy om den biten.

  248. Sy ut det här först. Du vet,
    så där som du har gjort förut.

  249. -Här.
    -Ska jag bara trampa?

  250. Ser du hur den skär? Stanna nu.

  251. Det finns nånting som är jätteviktigt
    med overlockmaskinen. Vet du vad?

  252. -Nej.
    -De här. Vad händer om de körs över?

  253. -De blir cuttade.
    -Ja. Det är inte bra.

  254. Man undviker nålar så långt det går.

  255. -Om man måste nåla.
    -Ja.

  256. Det börjar likna en t-shirt nu, tycker
    jag. Nu gör det det.

  257. Det gör ont i ögonen.

  258. Nu är jag klar.

  259. -Är du klar?
    -Yes.

  260. -Få se.
    -Voilà.

  261. Wow! Är du nöjd?

  262. Den blev bra, liksom.
    Jag tycker att jag lyckades.

  263. -Vad ska du göra nu?
    -Nu kommer trycket, då.

  264. Här...ska det vara.

  265. -Vad ska det stå?
    -Ja, det säger jag inte.

  266. Det får vi vänta lite till med, bara.

  267. I nästa program kommer Chanelle
    att sy klart sin blus.

  268. -Oh my God...
    -Vi ger fler värdefulla sytips.

  269. Och du får veta
    allt om blusens historia.

  270. Textning: Charlotta Jonasson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

T-shirt

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Åtta ungdomar väljer vilka plagg de vill sy och vi får följa när Malik designar och syr sin egen T-shirt. Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomarna i deras arbete. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Ämnen:
Slöjd > Textil och mode
Ämnesord:
Kläder, Modedesign, Sömnad, Textilslöjd, Tröjor
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Sy, sy, sy

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

T-shirt

Avsnitt 1 av 8

Åtta ungdomar väljer vilka plagg de vill sy och vi får följa när Malik designar och syr sin egen T-shirt. Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomarna i deras arbete. Dessutom får vi inblick i olika klädesplaggs historia och sytips som är användbara i vardagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Singoallablus

Avsnitt 2 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar ungdomar till att sy sina egna favoritplagg. Chanel syr en singoallablus av egen design. Och vi får användbara sy-tips i vardagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Hood

Avsnitt 3 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen och Jacob syr en variant av Jennys hood, en hood med extra hög krage.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Klänning

Avsnitt 4 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen och Frida syr klart sin klänning.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

One Piece

Avsnitt 5 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får sy-tips som är användbara i vardagen och Malaika färdigställer sin One Piece.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Baggybyxa

Avsnitt 6 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. David har siktat in sig på ett par baggybyxor.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Minikjol

Avsnitt 7 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. Vi följer Kristina som ska sy en minikjol.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Jacka

Avsnitt 8 av 8

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. Vi följer Ylva som ska sy en jacka.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & slöjd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSy, sy, sy

Jacka

Designern Jenny Hellström inspirerar åtta ungdomar till att sy sina egna unika favoritplagg. Vi får användbara sy-tips i vardagen. Vi följer Ylva som ska sy en jacka.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Jenny Frohagen

Jenny Frohagen är slöjdlärare i trä och metall på Mariaskolan i Stockholm. Hon forskar också i ämnet slöjddidaktik och har startat bloggen "Fröken slöjddidaktik", där hon lyfter frågor kring slöjd som skolämne.

Fråga oss