Titta

Aktivismens tid

Aktivismens tid

Om Aktivismens tid

Aktivismens tid är en dokumentärserie som visar att demokrati är något som hålls vid liv av vanliga medborgare. Här möter vi aktivister som på olika sätt engagerar sig i sina hjärtefrågor.

Till första programmet

Aktivismens tid: KunskapenDela
  1. När jag läste antropologi använde
    jag metoden engagerad forskning-

  2. -där antropologen ska bidra
    till samhället som studeras.

  3. I dag finns läkare, ingenjörer och
    till och med clowner utan gränser-

  4. -som alla bidrar på sitt sätt.

  5. Varje människa bär på kunskap,
    och därmed ett frö till förändring.

  6. Vissa kallar mig för cyberpunkare,
    fritänkare, anarkist, etc.-

  7. -så jag kallar mig för kryptoanarkist.

  8. Jag är anarkist, och jag vill ha
    total frihet på alla plan-

  9. -från förtryck och auktoriteter,
    så jag måste kryptera mina fria rum.

  10. Kan du berätta om din första dator?

  11. Min första dator var en stationär dator.

  12. Den hade väl en hårddisk
    på 80 gigabytes.

  13. Och ett RAM-minne på en gigabyte.

  14. Jag ville inte sova - jag ville
    hålla på med den hela tiden.

  15. Jag ville spela spel och söka
    efter information. Det var fantastiskt.

  16. Då förstod jag inte vad fri programvara
    eller informationsfrihet var.

  17. Jag var bara ett barn. Min mamma
    skaffade mig en epostadress.

  18. Jag fick en Hotmail-adress. Det var
    den populäraste epostservicen då.

  19. Det var en häftig känsla
    att ha en egen epostadress.

  20. -Skulle du använda Hotmail i dag?
    -Nej, aldrig.

  21. För jag vet att Microsoft
    läser vilka mejl de vill, när de vill.

  22. -Och Gmail?
    -Det är lite av en gråzon.

  23. De krypterar automatiskt all trafik.

  24. Om jag bara vill skydda mig mot staten
    så kan det vara okej ibland-

  25. -men vi vet
    att NSA hackar Google och Gmail.

  26. Om jag även vill skydda mig mot
    företag så använder jag inte Gmail.

  27. Hur är det med Facebook?

  28. Facebook säljer vårt privatliv billigt.

  29. Alla vill dela mer och mer-

  30. -och de vill sälja sina annonser.
    Det är därför de vill ha information-

  31. -om var man gick i skolan,
    var man jobbar, var man bor, etc.

  32. Jag gillar Twitter och Tumblr, för de
    kräver ingen personlig information.

  33. Det här twittrade jag för en timme sen.
    24 återtwittringar och sex favoriter.

  34. -Men Twitter är ju bannlyst här.
    -Ja, jag vet.

  35. Men då använder folk
    bara Tor eller VPN.

  36. Och alla verktyg
    som gör att de kan använda Twitter.

  37. Alla gör det - det går inte att stoppa.

  38. Hej, jag spelar in det här
    i matsalen på mitt universitet.

  39. Vi är på
    Mimar Sinan Fine Arts University-

  40. -och jag ska visa er
    mitt universitets mörka baksida.

  41. Då sätter vi igång.

  42. I dag ska vi prata lite
    om skyddssystem på internet.

  43. Jag ska ta upp
    några saker som kan intressera er.

  44. Ni bestämmer vad vi ska prata om.
    Jag vill gärna lära er detta.

  45. Jag använder Android-

  46. -men det här programmet
    fungerar på alla telefoner.

  47. Det här är ett program
    som jag också använder mycket.

  48. Det heter Bikur.

  49. När man installerar programmet
    och loggar in-

  50. -så får man en inloggningsnyckel
    när programmet öppnas.

  51. Alla som har det här programmet-

  52. -kan skicka krypterade meddelanden till
    varandra.

  53. Om vi använder det här... Vi har ju
    en internetcensur i det här landet.

  54. Och det här med datorsystem...

  55. Kan det här användas som bevis
    för att vi har gjort nåt olagligt?

  56. Jag har pratat med advokaterna,
    och det är inte olagligt.

  57. Varken i straffrätten eller grundlagen
    står det att det är kriminellt.

  58. Det är allas rätt
    att vara anonym på nätet.

  59. I dag är det lokalval i Turkiet.

  60. Vi kommer inte att skilja oss nämnvärt
    från Iran eller Kina.

  61. Vi blockerar redan Twitter och Youtube-

  62. -och över 40 000 webbsidor.

  63. De kommer att bli
    ännu mer sånt i framtiden.

  64. De kommer att använda alla tillgängliga
    verktyg för att övervaka alla.

  65. Via läckor såg vi vilka olagligheter
    NSA sysslar med i hemlighet.

  66. Men om valet går som det verkar-

  67. -och regeringspartiet får
    ett slags godkännande av vad de gör-

  68. -så kommer vi antagligen göra
    allt som NSA gjorde, fast lagligt-

  69. -och vi blir ett övervakningssamhälle.

  70. Du ser folk på gatan som använder
    sina telefoner utan att tänka på det.

  71. Vad tänker du då?

  72. Jag tänker oftast att de inte vet
    vad deras telefoner är kapabla till.

  73. Vi har fått veta det
    av Edward Snowden-

  74. -Wikileaks och andra visselblåsare.

  75. De flesta vill inte veta.
    De vill leva i okunskap.

  76. De tänker bara: "Jaha, de spelar
    in allt. Det spelar ingen roll för mig."

  77. "Jag har inget att dölja.
    Jag behöver inte mitt privatliv."

  78. "Jag har Facebook och min telefon."

  79. Men de har inte förstått
    innebörden av metadata.

  80. De inser inte vart vi är på väg.

  81. När det gäller
    stater, regeringar och företag-

  82. -kan våra hemligheter
    och våra beteenden-

  83. -förvandlas till mycket farliga vapen.

  84. Kan alla lära sig det du kan?

  85. Ja, det är enkelt att lära sig.

  86. De flesta tror att det är väldigt svårt,
    och att de kan råka illa ut.

  87. Men att ta sig runt övervakning
    och censur är en mänsklig rättighet.

  88. Man har rätt att vara anonym
    och att slippa övervakning.

  89. Man har rätt att söka information, och
    då kan man använda dessa verktyg.

  90. Det här är Hackerspace Istanbul.

  91. Det är ett frestande ställe som ger folk
    en känsla av att man borde göra nåt.

  92. "Jag måste göra nåt,
    och jag kan göra nåt."

  93. Det här är deras webbplats.

  94. Här annonserar vi
    om träffar och andra saker.

  95. "Alternativa Informationsförbundet
    verkar för ett friare internet"-

  96. -"där folk kan uttrycka sig fritt
    och få tillgång till all information..."

  97. I går kväll hade vi ett meshnet-möte.
    Kvinnor och transpersoner kom hit-

  98. -och lärde varandra nya saker
    om datorer och internet.

  99. De försökte även
    skapa nya projekt tillsammans.

  100. Förra veckan hade vi träffar om
    dokumentfrihet och programvarufrihet.

  101. Alla som vill göra nåt
    kan komma hit och gå med i vår grupp.

  102. Turkiets historia är full av
    militärkupper och dödande-

  103. -på grund av olika idéer.

  104. Och när internet kom hit
    och folk började använda det-

  105. -så förstod de att de kunde säga
    vad som helst, och folk skulle höra det-

  106. -utan att nån skulle kunna döda en!

  107. Internet har samma effekt
    i flera länder, vilket är underbart.

  108. Det är en anledning till varför jag
    vill hålla internet fritt och säkert.

  109. Vi behöver verkligen de här verktygen.

  110. Vi måste kunna tala fritt för att kunna
    förändra och skapa en bättre värld.

  111. Men finns det saker
    som du skulle vara rädd-

  112. -för att säga på internet?

  113. Tja... Det har inte hänt mig-

  114. -men många av mina vänner
    har stått inför det dilemmat.

  115. "Ska jag skriva det eller inte?"

  116. De flesta av mina vänner eller andra
    aktivister vill inte vara offentliga.

  117. Att vara anonym
    måste vara en rättighet.

  118. Är du inte rädd alls?

  119. Ibland, men det hindrar mig inte-

  120. -för jag vet att jag kan rädda mig själv
    och hitta en utväg om jag får problem.

  121. Jag försöker alltid vara modig-

  122. -för när jag blir rädd så gör jag
    dumma saker och råkar illa ut.

  123. Så jag försöker alltid vara modig,
    för då gör man rätt-

  124. -och råkar inte illa ut.
    Så var alltid modig, aldrig rädd!

  125. Det hjälper mig verkligen.

  126. Om de lyckas stänga internet
    eller gör det mindre fritt-

  127. -så bygger vi ett nytt.
    Det är jag säker på.

  128. -Du är alltså optimistisk?
    -Ja.

  129. Men det skulle vara svårt
    att bygga nåt nytt.

  130. Prata, reagera, känn!

  131. Prata, reagera, känn dig fri!

  132. När vår närmiljö är hotad,
    är det då en skyldighet-

  133. -att sätta personliga intressen
    åt sidan och bidra med det vi kan?

  134. Salamu aleikum.

  135. -Hur mår ni?
    -Bra, tack.

  136. Glaciärerna i Himalaya smälter-

  137. -så mer vatten
    kommer från det området.

  138. Regnfallen har förändrats.
    Det regnar inte som förr i tiden.

  139. Klimatförändringarna ger oss regn vid
    fel tidpunkt och fler översvämningar.

  140. I framtiden kommer sjutton procent
    av Bangladesh att ligga under vatten.

  141. Vi är klimatförändringarnas frontlinje.
    Vi är det första offret.

  142. Floderna blir större
    och öarna blir mindre.

  143. Och det här deltat ligger lågt.
    Allt detta gör landet-

  144. -väldigt utsatt för naturkatastrofer.

  145. Så folk har börjat flytta härifrån-

  146. -eftersom de inte
    kan anpassa sig till detta.

  147. Men till alla problem bör det finnas
    en lösning. Här är problemen många.

  148. Och jag fick en vision.

  149. Om barnen inte kan ta sig till skolan
    på grund av dåliga kommunikationer-

  150. -så får skolan komma till dem.

  151. De ska bli lärare,
    läkare och ingenjörer-

  152. -och allt börjar här.

  153. Ni ser solpanelerna på båtens tak.

  154. När vi
    började installerade dem på båten-

  155. -sa många att det inte skulle fungera.
    Men jag trodde på idén.

  156. Jag tror fortfarande att det är möjligt
    att upplysa byarna på landsbygden.

  157. Även om det kommer att ta tid.

  158. Är du rädd för kor?

  159. Det här är klassrummet.

  160. Kan du citera dikten?

  161. Floden slingrar fram sig fram
    boisak når vattnet upp till knäna

  162. Korna kan gå över och flodbankerna
    är höga, vattenbrynet ligger lågt

  163. Men är det inte orättvist?
    Vi har ställt till det-

  164. -och ni måste
    hitta lösningar för att anpassa er.

  165. Det är en gemensam värld,
    så om nån ställer till det i ena änden-

  166. -så kommer den andra änden också att
    påverkas. Det slipper man inte undan.

  167. Förr eller senare
    kommer alla att drabbas.

  168. Se bara på naturkatastroferna i USA.

  169. Många i USA trodde inte
    att klimatförändringarna-

  170. -skulle påverka dem,
    för om de inte drabbas så tror de inte.

  171. Men nu är det många som tror-

  172. -att New York kommer att hamna
    under vatten. Den möjligheten finns.

  173. Jag kommer från en av byarna här,
    och vi såg hur folk kämpade-

  174. -mot naturkatastroferna,
    så när jag började läsa arkitektur-

  175. -bestämde jag mig för att hitta
    kreativa lösningar inom arkitekturen.

  176. Och inte fokusera på byggnader.

  177. Klimatförändringarna kommer
    lägga 17 % av landet under vatten-

  178. -inom de kommande 36 åren. Och
    då får vi 20 miljoner klimatflyktingar.

  179. Så vi har tagit fram
    en överlevnadsplan.

  180. Om vi väntar så är det för sent.

  181. Solpanelerna genererar all elektricitet-

  182. -som krävs för att driva datorerna.

  183. Barnen lär sig hur datorerna fungerar
    och kan titta på utbildningsmaterial-

  184. -i form av tecknade serier.

  185. Den här filmen handlar om att stoppa
    ett ungt äktenskap med hemgift.

  186. 70 % av hushållen på landsbygden
    i Bangladesh saknar elektricitet.

  187. Vi har ett överskott på elektricitet,
    så vi delar med oss av den.

  188. Elever som gör bra ifrån sig får
    stipendier i form av soldrivna lampor.

  189. Det ger några timmars extra ljus-

  190. -så att eleverna kan studera,
    och föräldrarna kan arbeta.

  191. Det ger eleverna ökade möjligheter
    och familjen en ökad inkomst.

  192. Du åkte till Dhaka för att plugga
    och blev arkitekt.

  193. Du hade inte behövt återvända hit.

  194. Många av mina vänner
    flyttade utomlands.

  195. De läste vidare där,
    och nu arbetar de där.

  196. Men för mig var det här viktigt.

  197. Jag kom från ett samhälle
    där jag såg ett behov.

  198. Det räcker med att se på barnen
    i en flytande skola för att se-

  199. -att de kommer från fattiga familjer,
    från samhällets bottenskikt.

  200. Nån måste hjälpa dem.
    I det här fallet blev det jag.

  201. Nu är det maj.

  202. I slutet av nästa månad
    kommer allt det här ligga under vatten.

  203. Det här är vårt flytande
    utbildningscenter. Även det soldrivet.

  204. Här använder vi multimediautrustning,
    för de här bönderna är analfabeter.

  205. Vår jordbruksexpert utbildar dem i olika
    grödor som klarar översvämningar-

  206. -så att de kan odla
    även under översvämningsperioden.

  207. Det ger ökade inkomster och större
    arbetsmöjligheter på landsbygden.

  208. De flesta av bönderna här är kvinnor,
    för de har oftast ingen egen mark.

  209. Förändringarna är här nu,
    så det är dags att agera.

  210. Det är dags att bli aktivist-

  211. -att samarbeta
    och försöka lösa våra problem.

  212. Det här är vårt flytande bibliotek.

  213. Vi har över 1 500 böcker här.

  214. Folk kommer hit och läser. Där borta
    kan man lära sig att använda en dator.

  215. Här inne
    kan man söka information på internet.

  216. Jag börjar jobba klockan sju-

  217. -och jag jobbar 12-14 timmar per dag.

  218. Jag tar ingen semester, för det är ett
    tungt ansvar som vilar på våra axlar.

  219. Vi arbetar för många människor,
    och de är beroende av oss.

  220. Många runt om i världen gör bra saker
    som inspirerar folk som oss.

  221. Och vårt arbete
    kanske inspirerar andra.

  222. Samhällen runt om i världen
    har börjat göra som vi-

  223. -så det är en process.
    Nån måste börja.

  224. Tycker du inte att du gör jobbet
    som regeringen borde göra?

  225. I utvecklingsländer har regeringen
    ofta inte resurserna som krävs-

  226. -för att alla ska få det de behöver.

  227. I Bangladesh bor 163 miljoner invånare
    på ett litet område.

  228. Utvecklingssektorn och regeringen
    måste samarbeta.

  229. Om vi väntar på att omvärlden
    ska komma till vår räddning-

  230. -så är det redan för sent.

  231. Så vi gör det här för
    vår egen överlevnads skull.

  232. Kommer folket att ligga före regeringen
    när det gäller att hitta lösningar?

  233. Om folk går samman
    och sätter press på regeringen-

  234. -så är det möjligt.

  235. -Vad händer där borta?
    -Det där är vår flytande vårdcentral.

  236. Vi förser folk med gratis primärvård.

  237. Vi arbetar för de jordlösa,
    och de har inte råd-

  238. -att betala för sin vård.

  239. Hur tror du att ditt liv hade sett ut-

  240. -om du inte hade blivit
    en sån här projektledare?

  241. -Om du hade blivit en vanlig arkitekt?
    -Det hade varit en katastrof.

  242. För...

  243. Livet har mer att erbjuda.

  244. Ett nio till fem-jobb
    skulle inte passa mig.

  245. När man arbetar för andra
    så känner man att man gör nåt bra.

  246. Man lever inte bara för sig själv-

  247. -utan även för andra.

  248. Vi lever i en aktivismens tid.
    Vi kan inte vänta på att andra-

  249. -ska lösa våra problem.
    Det är ju våra problem.

  250. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Kunskapen

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan kunskap omsättas i aktivism? Vi möter hackern och internetaktivisten Ahmet Sabanci. Han använder sina datakunskaper för att uppmärksamma internetcensuren i Turkiet och för att hjälpa andra att värna om sin anonymitet på nätet. Vi träffar också arkitekten Muhammed Rezwan som återvänt till sin hembygd för att bygga upp ett system av flytande skolbåtar som ett svar på klimathotets utmaningar.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Demokrati, Politik, Politiska aktivister, Politiskt deltagande, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Aktivismens tid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Meningen

Avsnitt 1 av 8

Kan aktivism vara ett sätt att hitta mening i livet? 18-åriga Julieta upptäckte att kampen mot rasism fick henne att må bra, och 91-åriga Pnina ser ingen mening med livet om hon inte kan hjälpa andra.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Staten

Avsnitt 2 av 8

Vad gör man när staten inte fungerar? Lågstadieläraren Citlali Perez har varit med och byggt upp ett en lokal medborgarpolis och ett alternativt rättssystem. Libertarianen Jody Underwood vill förverkliga sin dröm om ett liv fritt från staten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Ledaren

Avsnitt 3 av 8

Vilken roll spelar ledaren för aktivismen? Fysikern och ekoaktivisten Vandana Shiva leder det globala motståndet mot genmodifierade och patenterade frön. Skådespelaren Bill Talen blev präst och predikar mot konsumtionssamhället.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Känslan

Avsnitt 4 av 8

Hur hanterar aktivisten de starka känslor som föds av framgång och bakslag? Vi möter Merima Grbic som är uppfylld av hoppet om en bosnisk vår och Nasreen Aljanabi Larsson som från exil tvingats se på när den syriska revolutionen förvandlats till en blodig konflikt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kunskapen

Avsnitt 5 av 8

Hur kan kunskap omsättas i aktivism? Vi möter hackern och internetaktivisten Ahmet Sabanci. Han använder sina datakunskaper för att uppmärksamma internetcensuren i Turkiet. Vi träffar också arkitekten Muhammed Rezwan som byggt upp ett system av flytande skolbåtar som ett svar på klimathotets utmaningar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Priset

Avsnitt 6 av 8

Vad är aktivismens pris? Vi möter eldsjälen Roegshanda Pascoe som bor i en fattig förort till Kapstaden. Genom sitt arbete med klimatfrågan har hon fått farliga fiender. Vi möter även studenten och vapenvägraren Uriel Ferera som hittar kraft i den judiska tron, detta hjälper honom att uthärda de fängelsestraff som han har döms till.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Verktygen

Avsnitt 7 av 8

Vd:n Ricken Patel startade aktivistsajten Avaaz som har blivit världens största nätverk för politiskt påverkansarbete. Aleya Akter blandar nya och gamla metoder i sin kamp för textilarbetarnas rättigheter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAktivismens tid

Kärleken

Avsnitt 8 av 8

Är aktivism ett sätt att uttrycka kärlek? Vi möter hemmafrun Guadalupe Gonzalez som har lagat mat till förbipasserande migranter varje dag i 17 år. Vi får också träffa aktivistparet Paul och Brian som hittade kärleken i kampen för homosexuellas rättigheter i Afrika.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer samhällskunskap

Deltagarna i Diktatorn. Foto: UR
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDiktatorn

Stängs in i en diktatur

Åtta unga personer ska leva i en simulerad diktatur under åtta dygn. Hur tufft blir det att förlora sin frihet och sina rättigheter?

Webbplats

Undervisar du i demokratifrågor?

Webbplatsen Maktfaktorn låter eleven utforska de värderingar och rättigheter som utmärker en demokrati. 

Fråga oss