Titta

En bok, en författare (2014)

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare: Popmusik rimmar på politikDela
  1. Folk visste ju
    vad som hade hänt överallt-

  2. -men de var på konsert
    och ville ha lite show.

  3. Och så var de tvungna att sitta
    och omvärdera sig själva-

  4. -och konfrontera sina fördomar
    och det blev oerhört dramatiskt.

  5. För folk reagerade
    väldigt kraftigt.

  6. Välkommen hit,
    Anna Charlotta Gunnarson.

  7. Tackar.

  8. Du har skrivit den här boken:
    "Popmusik rimmar på politik".

  9. Hur kommer det sig
    att popmusik rimmar politik?

  10. Vad menas med det?

  11. Jag ser ju begreppet politik-

  12. -som allting som vi står för.

  13. Våra normer, vem som
    har talutrymmet i en viss tid-

  14. -och hur vi betraktar varandra.

  15. Och det är ju det
    som popmusiken gör också.

  16. Man skildrar samtiden fast på
    olika sätt: kärlekshistorier-

  17. -eller världspolitik.

  18. Men musik och politik
    och samtid går ju hand i hand.

  19. Det ämnet är ju också i fokus i
    ditt program "Pop och politik":

  20. Hur samhällsutveckling och
    musikhistoria går hand i hand.

  21. Var kommer
    din fascination för ämnet ifrån?

  22. Musik har varit mitt intresse
    sen jag var väldigt liten.

  23. Jag vet inte
    var det kommer ifrån.

  24. Jag köpte skivor
    när jag var fem, sex år.

  25. Då ville jag att mina pengar
    skulle gå till LP-skivor.

  26. Och sedan satt jag
    och lusläste texter-

  27. -och försökte förstå sammanhang
    via musiken.

  28. Jag tror det är ett sätt för mig
    att förklara tiden jag lever i.

  29. Sen är jag intresserad
    av historia, främst modern.

  30. Då upptäckte jag att det är ett
    fantastiskt sätt att nå ut med.

  31. Det är både musikbildande,
    men är också ett sätt-

  32. -att få syn på
    det vi har ganska nära i tiden.

  33. Om de befruktar varandra
    så är det en bra kombo.

  34. Det har visat sig funka bra.
    Det är roligt att lära sig på.

  35. Man tänker knappt
    på att man lär sig.

  36. Musikhistorien har ju skildrats
    gång efter gång på olika sätt.

  37. Du har "flyttat stativet lite".
    Det här är från ditt perspektiv.

  38. Vad är kännetecknande
    just för ditt perspektiv?

  39. Att jag är "ocreddig" i mitt
    förhållningssätt till musik.

  40. Jag ser på alla genrer och
    kan mycket, eller ytligt mycket-

  41. -om ganska många genrer.
    Jag är inte så insnöad.

  42. Och då kan jag också dra
    paralleller som alla inte kan.

  43. Jag är också ganska bra
    på att analysera.

  44. Jag är tjej så jag
    är skolad i sen jag var liten-

  45. -att prata och psykologisera.

  46. Det kanske inte
    alla manliga kollegor har-

  47. -för man pratar mindre
    med killar när de är små.

  48. Därför tror jag att jag också
    kan tolka på ett annat sätt.

  49. Och jag har pratat mig mycket
    till min kunskap.

  50. Jag har snackat om det här
    snarare än läst.

  51. -Med vem då?
    -Kompisar. Andra brudar.

  52. Och det har varit en viktig grej
    också med serien och även boken-

  53. -att ha med minoritets-
    och mångfaldsperspektivet.

  54. Det har inte killar alltid
    och de har satt agendan-

  55. -för vilken musik
    som betraktats viktig-

  56. -och vilka som lyfts
    i den allmänna historien.

  57. Då kan jag komma från ett annat
    håll och vrida lite på stativet.

  58. Kamp och protester är ju temat
    för boken. Varför valde du det?

  59. Jag hade tio kapitel
    som jag skulle skriva-

  60. -men så märkte jag
    och redaktören Johan Hilton-

  61. -att det här blir för mycket
    så då avgränsade vi det så.

  62. Och det finns ju så fruktansvärt
    mycket protestmusik som inte är-

  63. -det man direkt tänker på
    är agitatoriskt eller politiskt.

  64. Det har jag letat efter.
    Det andra har ju redan skildrats.

  65. De flesta känner till vad proggen
    gjorde och hiphopen står för.

  66. Man ser den politiska musiken
    tror man, men det finns-

  67. -så himla många andra genrer och
    det är intressant att spegla.

  68. Jag har också valt att göra
    en första bok på just det ämnet-

  69. -för jag vill skildra
    den allmänna musiken.

  70. Inte fokusera bara på exempelvis
    minoriteter eller kvinnor.

  71. Det kommer längre fram. Jag vill
    göra en allmän bok om popmusik-

  72. -för att jag är brud. Det vore
    så lätt att avfärda mig-

  73. -om jag skrev nåt som var
    inriktat på specialområdena.

  74. -Så är det här bara början?
    -Jaa, du.

  75. Jag har fyra böcker
    i huvudet redan.

  76. I boken återkommer du
    till Nina Simone.

  77. En sångerska som överraskade
    sin publik i Carnegie Hall-

  78. -på 60-talet med en låt
    som hette "Mississippi Goddam".

  79. Vad var så kontroversiellt
    med just det framförandet?

  80. Det var ju att publiken
    kom dit för att se en estradör.

  81. Hon var ju
    en sån fantastisk sångerska.

  82. Hon börjar hela det här numret
    med lite show-

  83. -nästan kabaréartat känns
    det som, och så skrattar folk.

  84. Och sen efter ett tag,
    för den är ganska lång-

  85. -märker man att det inte
    var så roligt som man trodde.

  86. Den har det anslaget, men texten
    handlar om något helt annat.

  87. Det är förfärligt.
    Den handlar om hur Ku Klux Klan-

  88. -mördade och brände
    och var ett enormt hot-

  89. -mot hela den bruna "communityn"
    i USA.

  90. Och det hade då hänt mycket
    främst i Mississippi-

  91. -i södra USA
    som hon tog upp i den här.

  92. Hon kände: "Ni har sagt att bara
    jag beter mig på rätt sätt"-

  93. -"så slutar ni kalla mig namn.
    Bara jag skaffar mig ett jobb"-

  94. -"så blir jag upptagen i den här
    allmänna människosynen.

  95. "Det blir jag inte. Fuck you!"
    Det var egentligen det hon sa.

  96. Och folk visste ju
    vad som hade hänt överallt-

  97. -men de hade gått på konsert
    och ville ha lite show.

  98. Och så var de tvungna att sitta
    och omvärdera sig själv-

  99. -och konfrontera sina fördomar
    och det blev oerhört dramatiskt.

  100. För folk reagerade
    väldigt kraftigt.

  101. Nina Simone betalade ju ett högt
    pris för hon bojkottades sedan.

  102. Du nämner fler artister som
    bojkottats av radiostationer:

  103. Sheryl Crow och Dixie Chicks.

  104. Vad har de gemensamt, de som
    protesterar och provocerar?

  105. Att de säger nånting som i viss
    mån är sant och som är hotfullt.

  106. Och det här är ju bara
    i västvärlden.

  107. Det finns ju människor på andra
    håll i världen som mördas-

  108. -för att de uppträder eller som
    förföljs eller sätts i fängelse.

  109. Så det är ju oerhört kraftfullt
    att säga nåt med musik.

  110. En bok söker du ju själv upp
    för att läsa.

  111. Musiken kommer till oss
    så det är svårare att värja sig.

  112. Och därför kan det ju kännas
    mer hotfullt för butikskedjor-

  113. -eller politiker
    som blir beskrivna.

  114. Och jag tror
    att det de har gemensamt-

  115. -är att de har tröttnat
    många av dem.

  116. När man skriver en protestlåt
    så har man fått nog.

  117. "Jag måste använda mitt
    uttrycksmedel för att berätta."

  118. Kan du ge ett exempel på en
    artist som gjort nån skillnad-

  119. -genom att protestera
    i sin musik?

  120. Det finns många, men ett av mina
    favoritexempel i boken är M.I.A.

  121. De har gjort mycket
    politisk musik genom åren.

  122. Hon gjorde ju en video
    framför allt till "Born Free"-

  123. -som hon...

  124. Jag vet inte, men för mig
    har hon gjort skillnad-

  125. -och via min bok får kanske fler
    upp ögonen för den.

  126. Hon hade lagt ut
    en video på twitter-

  127. -där landsmän till henne,
    srilankeser, mördades.

  128. Efter vad jag förstår
    så är bilderna sanna.

  129. Ingen reagerade.

  130. När hon gör en video där man ser
    pojkar med rött hår samlas ihop-

  131. -och slaktas ute på ett minfält-

  132. -reagerade hela den anglosaxiska
    världen med bestörtning.

  133. "Vad är det för en hemsk video?"
    Och den censurerades.

  134. Där fick man ett knytnävsslag
    i ansiktet när man inser-

  135. -att vi reagerar mer på
    en musikvideo än verkligheten.

  136. -Den blev ju väldigt omtalad.
    -O ja!

  137. Den censurerades och visades ju
    inte på en massa nätställen.

  138. Har det nån betydelse
    vad artisten har för syfte?

  139. Ibland, ibland inte
    skulle jag säga.

  140. Det finns ju många artister som
    vi ringer upp för tv-serien...

  141. ...som säger: "Jag är inte
    politisk det minsta."

  142. Men de hamnar
    i en politisk kontext.

  143. Miriam Makeba t.ex. fick inte
    komma tillbaka till Sydafrika-

  144. -efter att hon varit i den här
    delen av världen på 60-talet.

  145. Hon sa: "Vad betyder ens
    politik? Jag är inte politisk."

  146. Men det var hon ju ändå.
    Hon pratade i FN-

  147. -om mänskliga rättigheter
    och apartheid.

  148. Men hon såg sig inte
    som politisk.

  149. Det är hur vi tar emot, hur det
    uppfattas och kan påverka oss-

  150. -som är det centrala tycker jag.

  151. Vi ska prata lite om 80-talet.
    Många avfärdar 80-talet-

  152. -som bara glitter, glamour
    och yta, förutom vid punkscenen.

  153. -Håller du med om det?
    -Nej, absolut inte.

  154. Det tror jag är väldigt mycket
    så att det handlar om okunskap.

  155. Och så tittar man kanske
    på artister som blev nåt annat-

  156. -som Neil Young och Bob Dylan
    som förändrade sitt beteende.

  157. Det var många artister
    som gjorde en resa där.

  158. Men det fanns ju många hits
    som var otroligt fokuserade...

  159. -...på de moderna krigen, och...
    -Vad var det för typ av musik?

  160. Det behöver verkligen inte vara
    det uttalat politiska.

  161. Det var sånt vi dansade till.
    Kim Wilde gjorde "Cambodia".

  162. Vi har "19" med Paul Hardcastle.

  163. -Musik man hörde på dansgolvet.
    -Ja, som låg på Tracks på radio.

  164. Man såg nån video då och då som
    var hejig. "Enola Gay" av OMD.

  165. Mycket sånt som
    om man börjar titta på texter-

  166. -eller börjar läsa syftet
    och vad de hade för baktanke-

  167. -så står det
    för nånting ganska allvarligt.

  168. Framför allt när man sätter det
    i relation till varann-

  169. -och lägger mönster
    så att man kan se strukturerna.

  170. Då märker man
    att det var väldigt uttalat.

  171. Och Band Aid-rörelsen
    var ju jättepolitisk.

  172. Alltså välgörenhetskampanjen
    som var populär på 80-talet.

  173. Ja. Man startade stora galor
    där artister samlades-

  174. -och så tv-sände man detta
    över halva världen.

  175. Och man samlade in pengar
    till behövande.

  176. Det fanns ett sånt engagemang.
    Det såg inte ut som på 70-talet.

  177. Det är inte så konstigt. Allt är
    ju reaktioner på hur det varit-

  178. -och då kanske man ville göra
    protesten lite mer glamorös.

  179. I 90-talets konsumtionssamhälle
    var det viktigt-

  180. -att ha rätt prylar och visa upp
    att man var med i matchen.

  181. På vilket sätt
    präglade det här musiklivet?

  182. Jättemycket.
    Det har varit mycket-

  183. -"name dropping" av märken sen
    dess och det har bara eskalerat.

  184. I början var det en kul grej
    att nämna nåt märke, men sen...

  185. Framför allt hiphopen
    har ju tagit in det här.

  186. På 80-talet sjöng Run-D.M.C.
    om "My Adidas".

  187. De ville markera att de skorna
    var coolast. "Vi går i dem."

  188. Plötsligt får de sponsorkontrakt
    med Adidas.

  189. Och de blir ju synonyma med dem.

  190. Då var det betraktat som fult
    framför allt-

  191. -av den mer
    konservativa rockvärlden.

  192. "Hur kan man hålla på så här
    och sälja sig?" Men det...

  193. -Började de protestera då?
    -Ja, det var ju fult och lågt.

  194. Då ser man inte det
    i relation till hur...

  195. Jag kan ju dra det tillbaka till
    slaveriet. De var förtryckta.

  196. Och så tar man sig ur det
    med tiden och har plötsligt råd-

  197. -att köpa Adidas
    och vill stoltsera med det.

  198. Och det blir
    som ett eget uttryck.

  199. Och det står ju för nånting
    också, liksom förhistorien.

  200. Så det här
    "boomar" ju bara på 90-talet.

  201. Och nu kan man göra hela låtar
    på att bara "droppa" namn-

  202. -som Hermès och ja, vad du vill.

  203. Eurovision Song Contest speglar
    världsläget på flera olika sätt.

  204. Det har folk börjat fatta nu.
    Det har inte varit så förut.

  205. Nu snackar man om det.
    Nu har man kommit fram till det.

  206. Du nämner ett exempel från 2007.

  207. Sångerskan Verka Serduchka
    som tävlade för Ukraina.

  208. På vilket sätt
    var hon banbrytande?

  209. För det första är det ju en hen
    fast det är en hon.

  210. Det är alltså en tågkonduktör.

  211. Den här figuren är tågkonduktör
    och väldigt känd i Ukraina.

  212. Och han som gör henne är en
    väldigt framgångsrik humorist-

  213. -men samtidigt är han ju då
    en hon på scen.

  214. Det blev oerhörda reaktioner
    när Ukraina skulle skicka honom.

  215. Politiker sa: "Det här är det
    vidrigaste vi kan tänka oss."

  216. "Nu kommer alla att tycka
    att vi fjantar här i Ukraina."

  217. Och sen var det ju också så
    att han, eller hon-

  218. -sjöng en text som på ytan
    var väldigt tramsig.

  219. Och det hon sjöng
    var "Lasha Tumbai".

  220. Och det är ju bara
    ett låtsasspråk.

  221. Men lyssnade man på texten
    och hade det örat med sig-

  222. -så lät det som att hon sjöng
    "Russia good bye".

  223. Då är det ju plötsligt inte lika
    ytligt längre, men den låten...

  224. Ryssland ville ju stoppa det här
    och många andra reagerade-

  225. -men eftersom det inte var sagt
    rakt ut så fick hon sjunga så.

  226. Sånt finns det många exempel på
    i Eurovisions historia-

  227. -där man har smugit in saker
    men också väldigt tydliga saker.

  228. Vad tycker du
    om Eurovision Song Contest?

  229. Är det en bra arena för att
    försöka påverka politiskt?

  230. Ja. Jag tänker på Conchita Wurst.

  231. -Den senaste vinnaren?
    -Från Österrike.

  232. Det är klart att det
    spelar väldigt stor roll-

  233. -att vi över huvud taget
    ser en man i klänning.

  234. Det spelar stor roll. Sen är det
    inte säker att det påverkar...

  235. Det är inte säkert det förändrar
    nåt nu, men vi kommer se-

  236. -att det är ett led i nånting,
    men kanske först om 10-20 år.

  237. Det spelar roll och det...

  238. Bara det hur länder har röstat
    på varandra blir storpolitik.

  239. Sen vet man inte vilken skillnad
    varje enskilt framträdande gör.

  240. Men sätter man ihop allt ser man
    nog att det spelar stor roll.

  241. Slutligen, boken är ju full
    av låtrader som du citerar.

  242. Du får nämna en enda låtrad
    som betytt mycket för dig.

  243. Det är nog faktiskt
    från M.I.A:s "Born Free".

  244. Det är en av de bästa låtarna
    jag nånsin hört.

  245. Hon sjunger: "I throw this shit
    in your face"-

  246. -"when I see you cause I got
    something to say". Den är skarp.

  247. Och den är våldsam och brutal.

  248. Den är så otypisk för brudar.
    Det är precis så jag känner.

  249. Det är som att bara bli kastad
    in i skit när man hör den.

  250. Anna Charlotta Gunnarson,
    tack för att du kom.

  251. Tackar.

  252. Textning: Cathrine Comber
    www.btistudios.com

  253. Med jättefest.

  254. Champagne och spelade live
    med mitt band och hade popquiz.

  255. Så mycket folk som möjligt
    och alla var på topphumör.

  256. "Persepolis" av Marjane Satrapi.
    Otroligt bra skildring...

  257. ...av Iran och revolutionen.

  258. Framför allt tycker jag just
    för att det är en serieroman...

  259. Det är så komplext och så fantastiskt
    att få till det. Jag beundrar henne.

  260. Den ska rock- och popnörden
    läsa naturligtvis.

  261. För den är full av sånt som jag
    inte tror att så många känner till.

  262. Den kan vända på historien. Jag
    tycker också att brudar ska läsa den-

  263. -för den kan få en att gå ut
    lite mer rakryggad och känna:

  264. "Min musik spelar roll. Det jag
    har lyssnat på är också viktigt."

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Popmusik rimmar på politik

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Journalisten Anna Charlotta Gunnarson beskriver i "Popmusik rimmar på politik" popmusiken som en pålitlig barometer över det politiska klimatet. Ebba Gröns "Die Mauer" och aktivism i Eurovision Song Contest är några av många exempel. Intervjuare: Tara Moshizi.

Ämnen:
Musik > Populärmusik, Samhällskunskap
Ämnesord:
Musik, Musik och samhälle, Musiksociologi, Populärmusik
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2010
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Wibeck

I "Ett land, två folk" skildrar journalisten och författaren Sören Wibeck den sekellånga konflikten mellan israeler och palestinier som i grunden inte är religiös, utan har nationalistiska orsaker. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kurdo Baksi

I "Min vän Stieg Larsson" beskriver författaren samarbetet och de många diskussionerna med sin "storebror" Stieg. Hans arbetskapacitet, energi och idérikedom kom läsarna till del, men i många hänseenden var han också en gåtfull människa. Intervjuare: Marianne Rundström.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sanna Sjöswärd

I "Min mamma är en persisk prinsessa" skildrar Sanna Sjöswärd sin uppväxt som adoptivbarn i Sverige och mötet med sin biologiska familj i Iran många år senare. Intervjuare: Sharon Jåma.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Johan Hakelius

I "Döda vita män" porträtterar Johan Hakelius ett antal brittiska män. Intervjuare: Max Landergård.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Annika Borg

"Bibeln på mitt sätt" av teologen, prästen och författaren Annika Borg är en guide till Bibelns texter skriven på ett såväl kärleksfullt som respektlöst sätt. Intervjuare: Mats Svegfors.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Wanja Lundby-Wedin

I "På väg mot jämlikhet" skriver LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin Att jämlikhet är hennes måttstock när det gäller politiskt och fackligt arbete. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lars Gunnar Erlandson

I "Lunch med Victor Borge" berättar Lars Gunnar Erlandson, mångårig utrikeskorrespondent för Sveriges Radio, om den danske pianisten och underhållaren Victor Borge. Intervjuare: Kristina Bennet Westre.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Stig Hansén

I "Wallraff" frågar journalisten Stig Hansén ut den tyske författaren Günter Wallraff om moral och etik, och denne berättar öppet om sina bevekelsegrunder, valet av roller och om sina drömmar. Intervjuare: Anna Maria Höglund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Pia Gadd

I "Frillor, fruar och herrar" tittar journalisten Pia Gadd närmare på frilloväsendet som under flera hundra år var en helt öppen företeelse och som också kunde ha maktpolitisk påverkan. Vem var frillan och vad betydde hon för sin samtid? Intervjuare: Antonio de la Cruz.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

David Eberhard

I "Ingen tar skit i de lättkränktas land" reder psykiatern David Eberhard ut varför vi, trots att vi lever i världens mest rättvisa land, allt oftare känner oss kränkta. Intervjuare: Erik Gandini.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tilde Björfors

I "Inuti ett cirkushjärta" av Cirkus Cirkörs grundare Tilde Björfors följer vi Cirkus Cirkör som 1995 formulerade visionen om att förändra världen genom nycirkus. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Joel Dahlberg

Intervju med ekonomijournalisten Joel Dahlberg om hans bok "Bankbluffen", i vilken han granskar storbankernas tjänster som ofta innebär att kunderna betalar mer än de egentligen behöver.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sverker Sörlin om Den blinde skaparen

"Den blinde skaparen" av idéhistorikern Sverker Sörlin handlar om vetenskapsmannen Charles Darwin, urtypen för det ensamma geniet. Intervjuare: Eva Hamilton.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Björn Höglund

I "Alla spelar spel" skildrar kulturjournalisten Björn Höglund sällskapsspelens historia. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Klas Hallberg

I "YCDBRALAI", som ska utläsas som You Can't Do Business Running Around Like An Idiot, berättar författaren och föreläsaren Klas Hallberg om att få saker och ting gjorda. Intervjuare: Lena Scherman.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2011
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hooman Majd

I "Irans dubbla ansikte" av Hooman Majd möter vi den sekulära storstadseliten och den fattiga jordbrukarmajoriteten. Deras land är storslaget, komplext och motsägelsefullt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristoffer Ahlström

Med "Magkänslans anatomi" vill journalisten Kristoffer Ahlström kartlägga de psykologiska mekanismer som ligger bakom hur vi fattar våra beslut. Vad krävs för att de beslut vi slutligen tar skulle kunna bli mycket bättre? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lotta Schüllerqvist

"Marnas hemlighet" av journalisten Lotta Schüllerqvist vill visa det Gaza som finns bortom dramatiska bilder och rapporter om våld. Här möter vi människor i deras vardag med sina drömmar och okuvliga hopp. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sören Sommelius

"Från King till Obama" av kulturjournalisten Sören Sommelius tar upp de svartas kamp för sina medborgerliga rättigheter i det "civiliserade" USA. Rasåtskillnader är inte så långt bort som många tror. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ernst Brunner

I "Anckarström och kungamordet" tecknar författaren Ernst Brunner ett porträtt av Gustav III:s mördare. Jacob Johan Anckarström var ansedd som en brutal person i Sverige, men som ett moraliskt föredöme ute i Europa. Vilken är den sanna bilden? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dilek Baladiz

"I hederns skugga" av socionomen Dilek Baladiz kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. Vilka krav och förväntningar har deras familjer på dem som bröder och som blivande äkta män och pappor? Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Thomas Anderberg

"Den stora konstsvindeln" av kritikern och filosofidocenten Thomas Anderberg handlar om Andy Warhols Brillolåda som skulle säljas på Stockholms Auktionsverk. Försäljningen stoppades sedan märkliga omständigheter framkommit. Intervjuare: Ulrik Petersson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Kimber

"Att stå ut med busungar" av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber handlar om att bemöta barn som skolkar, bråkar, stör eller på annat sätt visar att de inte mår bra. Här bygger metoden på att det skapas en allians mellan föräldrar och skola. Intervjuare: Thord Eriksson.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Görrel Espelund

"8 kvinnor som skapat världsrubriker" av journalisten Görrel Espelund handlar om det manliga maktmonopol som håller på att brytas. Men vilken skillnad gör egentligen kvinnliga ledare? Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kjell Albin Abrahamson

"Så länge du lever" av radiojournalisten Kjell Albin Abrahamson handlar om samtal mellan honom själv och kollegan Kerstin Bodell - två människor som vill prata om något annat än sina sjukdomar. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jonas Söderström

"Jävla skitsystem!" av informationsarkitekten Jonas Söderström tar upp undermåliga datasystem ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vad är det som stressar dig på jobbet? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Steve Sjöquist

"Fotspår" av författaren och föreläsaren Steve Sjöquist handlar om livet som hiv-positiv i dagens Sverige. Vad händer när vi vågar möta medmänniskor utanför de konventionella ramarna? Steve Sjöquist intervjuas av Gabriella Ahlström.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Disa Håstad

"Frihetens frestelser" av den före detta utrikeskorrespondenten Disa Håstad handlar om huruvida de nya stater som bildats i Centralasien efter murens fall och kommunismens sammanbrott kommer att formas till fredliga och demokratiska stater. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bengt Göransson

I "Tankar om politik" vill den före detta skol- och kulturministern Bengt Göransson uppmana till eftertanke och nyansering i ett medialt klimat som ställer allt högre krav på politikern och medborgaren. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kristina Engwall

"Frivillig barnlöshet" handlar om den fråga som de flesta någon gång i livet behöver ta ställning till. Situationerna när det passar, eller inte passar, att skaffa barn omges av starka normer och föreställningar. En av bokens två redaktörer, historikern Kristina Engwall, intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2012
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Nisse Simonson

I "Glöm inte minnet" berättar läkaren Nisse Simonson om vår snillrika hjärna utifrån nyckelorden minnet och glömskan. Han bjuder också på olika fallbeskrivningar och berättar om det senaste inom minnesforskningen. Intervjuare: Aina Bergvall.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Dan Josefsson

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till dem vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jan Jörnmark

"Avgrunden" av ekonomhistorikern Jan Jörnmark och bildkonstnären Annika von Hausswolff är en undersökning i efterdyningarna av kollaps, skenande statsskulder och ödeplatser. Hur sätter kapitalismen spår i geografin? Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åsa Moberg

Vad är väninneskap - ett ord som inte ens finns? I "Väninnorna och jag" har författaren Åsa Moberg samlat exempel ur sitt eget och åtta nära väninnors liv. I fritt flödande och mycket spontana intervjuer diskuterar de väninneskapets natur. Intervjuare: Ann Lagerström.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bo Bergström

Vi upplever just nu en gigantisk fotoboom och det är många som är nyfikna på den kommunikativa sidan av fotograferandet. I "Bild & budskap" skriver Bo Bergström om triangeldramat mellan beställaren, fotografen och betraktaren. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Fatima Bremmer

I "De sista tanterna" har Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wennman klivit in i tanternas värld. De har följt med Ebba, 85, på syjunta och Maj-Britt, 82, till Salong Fleur. Boken tar upp ämnen som husmorsideal och familjepolitik, ger bakgrund till tanternas karakteristiska inredning, frisyr, klädstil och fritidsintressen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Åke Holmquist

I "Beethoven" av Åke Holmquist möter vi Ludwig van Beethovens (1770-1827) unika konstnärskap och tragiska liv som personifierade romantikens begrepp om ett geni. Han blev en legend redan under sin livstid, beundrad och ifrågasatt, utmanande och oroande. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Leif GW Persson

I "Gustavs grabb" berättar Leif GW Persson i romanform om sitt eget liv, om hela klassresan från uppväxten i arbetarkvarteren på Gärdet i Stockholm till livet idag. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kenneth Kauppi

Ett fritidshus kan ligga nästan varsomhelst. Och se ut hur som helst. Det som gör fritidshusen i "Arkitektens fritidshus" av Kenneth Kauppi så speciella är att de bebos av personer som i sitt dagliga värv bland annat skapar vackra, trivsamma miljöer åt andra. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Birgitta Forsman

I " Gudlös etik" argumenterar Birgitta Forsman för att etiken måste befrias ur religionens tvångströja. De religiösa moralreglerna är inte så bra som många vill tro, och sökandet efter svar på dagens moralfrågor i uråldriga skrifter är en usel metod att bedriva etik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Anders Andrén

"Det medeltida Gotland" av arkeologiprofessorn Anders Andrén tar upp öns dramatiska historia och dess spår av en svunnen storhetstid. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lena Granqvist

Under ett helt liv står en akademiker inför många val som får betydelse för livets sammanlagda inkomst. "Livslön", av bland andra Lena Granqvist, är tänkt som en vägledare för alla som vill veta mer om detta begrepp. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tommy Deogan

"Män av våld" av Tommy Deogan tar upp dagens huligankultur i Sverige. Hur ska denna ständigt växande rörelse bemötas? Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Patricia Lorenzoni

I "Mama Dolly" av idéhistorikern Patricia Lorenzoni möter vi lyckliga, tragiska och parodiska modersgestalter. Vi har alla en relation till mödrar, om inte annat så till vår egen. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Göran Bexell

"Akademiska värden visar vägen" av Göran Bexell tar upp universitetens roll som en av samhällets främsta drivkrafter för utveckling och förnyelse. Författaren är professor i etik och före detta rektor för Lunds universitet. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2013
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jäkla människa

Hur hanterar man jobbiga människor i vardagen och på jobbet? Psykologerna Mattias Lundberg och Anders Wahlberg vill med ”Jäkla människa! - en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet” ge oss verktygen. Mattias Lundberg intervjuas av Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Främling, vad döljer du för mig?

Rasism utförs oftast inte av monster. Den utförs av sådana som du och jag, välintegrerad och så kamouflerad att vi ofta inte ser den. Marcus Priftis, författare och spoken word-artist, hävdar att vi alla, mer eller mindre, gör oss skyldiga till sådan här vardagsrasism. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1830-1920

I ”Sveriges historia: 1830-1920” beskriver Bo Stråth, professor i historia vid Helsingfors universitet, en period präglad av framtidstro och industrialism, men också av konflikter mellan kungamakt och folkstyre, mellan arbetare och arbetsgivare. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En dos stryknin

Snövit, Madame Bovary och pastor Gregorius är bara några exempel på personer i litteraturen som har förgiftats. I ”En dos stryknin” ger Olle Matsson, professor i kemi vid Uppsala universitet, en bred kulturhistorisk och naturvetenskaplig skildring av gifter och giftmord i litteraturen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den siste resenären

Tomas Löfström skriver i "Den siste resenären” om den bortglömde Torgny Sommelius som utvecklade reseskildringen under 50-talet. Journalisten och författaren Torgny Sommelius följde ett eget spår. Han skrev om resenärens ensamhet och blandade dokumentära reportage med fiktion. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Alltings mått

Vad är värdet av humaniora? Inom universiteten och forskningspolitiken har debatten om humaniora länge varit låst i två positioner. I ”Alltings mått” hävdar idéhistorikerna Anders Ekström och Sverker Sörlin att humanistisk kunskap redan idag spelar en betydligt större roll än vad som erkänns. Anders Ekström intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Sveriges historia 1920-1965

Det Sverige som beskrivs i ”Sveriges historia: 1920-1965” är ett land som av sin samtid betraktades med såväl avund som misstro. Medan fattigdomen och arbetslösheten minskar ökar siffrorna för valdeltagande, löneökningar, semesterveckor och pensioner. Yvonne Hirdman intervjuas av Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Route 66

”Route 66 och den amerikanska drömmen” av Peter Kadhammar beskriver ett Amerika långt från den amerikanska drömmen. Kadhammar reser från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar till i småstäder och pratar med folk på bensinmackar, härbärgen och i soppköer. Han ser ett land i förfall. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Maten och makten

Samtidigt som efterfrågan på mat i världen ökar blir de svenska bönderna allt färre. Vilka blir följderna av att Sverige ställer sig utanför den globala matproduktionen? Christer Isaksson intervjuas av Susanna Baltscheffsky.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mitt grymma öde

"Mitt grymma öde - roman" av Carl-Michael Edenborg är en ocensurerad berättelse. Det är kompositören Händel som själv får föra ordet. Han ansågs vara tidens största kompositör, men uppfattades också som fet, ful, snål och lynnig. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kongo - en historia

David van Reybrouck skildrar Demokratiska republiken Kongos utveckling från och med 1850. Det är en historia om exploatering, kolonisering och folkmord. Men också om människors förmåga att se framåt under de mest exceptionella omständigheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kryp

I John Hallméns närgångna fotografier får vi uppleva krypens värld i makroperspektiv - håriga flugor, slitna skalbaggar och färgstarka flicksländor täckta av daggens droppar. Det blir som en upptäcktsfärd till en främmande civilisation. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Godkänt?

Svenska elevers resultat i internationella mätningar blir allt sämre. I ”Godkänt? – en reportagebok om den svenska skolan” försöker reportern Emma Leijnse ta reda på varför. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Limbo

Vad gör en förälder med en 20-åring som tillbringar nätterna framför datorn och sover halva dagarna? Helene Lumholdt och Karin Enqvist har skrivit ”Limbo : en bok om dem som fastnat i entrén till vuxenvärlden till deras oroliga, arga och vilsna föräldrar”. Författarna vill visa på en väg framåt. Helene Lumholdt intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Abba - The Seminar

Musikjournalisten Jan Gradvall diskuterar bilden av popgruppen Abba tillsammans med Ingmarie Halling, som var bandets kostymör, och fotografen Bengt Wanselius.Moderator: Mattias Hansson, chef för Abba The Museum. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 28 september 2014. Arrangör: Bonnier fakta och Max Ström.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Sexårskören och rädslan

Att känna rädsla och oro, vara nervös eller få ångest är helt normalt hos både barn och vuxna. Minns du vad du var rädd för när du var liten? Sara, Vester, Linn och Elsa är fyra av nästan 1200 barn från Nacka som i år medverkat i Sexårskören. Temat för föreställningen är rädslor och det har väckt tankar och känslor hos barnen. Vad är barnen rädda för? Och vad har barn varit rädda för genom tiderna?

Fråga oss