Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Föreläsningar från 2014 års Polarprissamtal på temat mångfald. Moderatorer: Alfons Karabuda från Skap, samt Polarprisets vd Marie Ledin. Arrangemangets originaltitel: Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014 : Musik i psykoterapiDela
  1. Så...hur kul är psykoterapi?

  2. Med musik kan det vara det. Vi
    ska få höra minst tre exempel på det.

  3. Åsa Nilsonne är psykiater
    och professor i medicinsk psykologi-

  4. -samt kriminalförfattare, och hon lär
    ha introducerat mindfulness i Sverige.

  5. -Varmt välkommen.
    -Tack.

  6. De flesta tycks inte tycka att
    orden "psykoterapi" och "kul" hör ihop.

  7. Men psykoterapi kan vara jättekul både
    om man utövar det eller får behandling.

  8. Nästa bild tack. En av utmaningarna i
    livet är att kunna reglera sina känslor-

  9. -så att känslorna hjälper en att lösa
    problem och inte gör livet svårare.

  10. Om man till exempel aldrig blir arg-

  11. -och inte kan säga "Det här är min
    plats, du kan inte tränga dig före"-

  12. -hamnar man längst bak i kön.

  13. Om man inte kan säga ifrån blir man
    troligen utsatt för saker mot sin vilja.

  14. Å andra sidan: Om man ofta blir så
    ursinnig att man slår och sparkar-

  15. -eller skriker åt sina barn
    fastän man inte vill göra det-

  16. -har man ett problem. Känslorna är
    för starka, ovanför det gula strecket-

  17. -i det andra fallet
    är känslorna inte tillräckligt starka.

  18. De är under det blå strecket. Mycket
    av psykiatrin handlar om känslor.

  19. Den psykoterapi som jag jobbar med
    hjälper folk att reglera sina känslor-

  20. -uppåt om de inte är tillräckligt starka
    och nedåt om de är för intensiva.

  21. Det finns många sätt att göra det på.

  22. De flesta av oss
    kan reglera våra känslor ganska bra.

  23. Utan den färdigheten
    tar man ibland till alkohol och droger-

  24. -eller andra människor,
    ibland destruktivt.

  25. Jag har sett-

  26. -att ett konstruktivt sätt att reglera
    våra känslor är att använda musik.

  27. Då kan man reglera sig själv.

  28. Hur kan musik hjälpa? Nästa bild.

  29. Det mest grundläggande sättet
    att använda musik på... Nästa.

  30. Med musik kan man distrahera sig-

  31. -när en känsla
    hotar att bli alltför intensiv.

  32. Om man är på väg att bli mycket arg
    flyttar man fokus och lyssnar.

  33. Då aktiveras en annan del av hjärnan,
    som tar över-

  34. -och gör det lättare för dig
    att inte bli så arg.

  35. Man kan distrahera sig från skam
    eller vilken känsla som helst-

  36. -som är jättejobbig just då. Det är
    ett enkelt sätt att använda musik.

  37. För att det ska fungera måste man veta
    vilken musik som berör en.

  38. En del i att lära sig
    att förstå sig själv-

  39. -är att lära sig vilken musik
    som påverkar en-

  40. -och hur man, om man vill,
    kan använda musik på det här sättet.

  41. Ibland säger folk: "Jag vet
    att jag borde känna mig ledsen."

  42. "Jag önskar
    att jag kunde känna mig ledsen."

  43. Musik kan vara ett sätt att framkalla
    en känsla som man inte kommer åt.

  44. Riktigt sorglig musik
    kan få hjärnan att reagera:

  45. "Det känner jag igen.
    Det här är sorg och förtvivlan."

  46. Plötsligt kan man
    gå in i känslan som man söker.

  47. Musik kan intensifiera en känsla.
    Man har bara en svag känsla av oro-

  48. -men för att öka oron
    kan man sätta på musik-

  49. -med några som sjunger om hemska
    katastrofer som ska drabba oss alla.

  50. Man kan också minska känslorna.

  51. Man kan lyssna på musik som
    motverkar känslorna man vill minska.

  52. På det sättet kan man ändra dem.

  53. Det är några sätt att använda musik
    inom psykoterapi.

  54. Man kan också använda musik
    under sessionen. Nästa bild.

  55. Det här är textrader
    som några känner igen.

  56. Många av mina patienter
    har det här problemet.

  57. "Mina handleder värker."
    Personen har skurit sig.

  58. Vanligen är reaktionen
    hos folk i omgivningen-

  59. -när någon har skurit sig
    att man är fördömande.

  60. "Gör inte så.
    Varför har du gjort så igen?"

  61. Patienten tänker ofta: "Det är hopplöst.
    Varför gör jag så här?"

  62. Här beskrivs på ett icke fördömande
    sätt någon som har förlorat en älskad.

  63. Man har förlorat en källa till tröst,
    förlorat...någon som bryr sig om.

  64. Paddy, som personen förlitade sig på,
    är borta.

  65. Hur hanterar personen smärtan?
    Genom att skära sig.

  66. Vissa patienter
    får tröst av den här låten.

  67. Den visar att det här kanske inte är det
    bästa sättet att hantera sorgsenhet-

  68. -men det är ett sätt
    att hantera smärtan vid en separation.

  69. De flesta av oss har förlorat
    någon vi älskade och förlitade oss på-

  70. -och som gör oss
    lite mer sårbara i livet.

  71. Artisten heter... Nästa bild.
    ...Antony Hegarty.

  72. Han har hjälpt många av mina patienter
    och upplyst många...

  73. Nästa tack.

  74. En sådan här låt
    främjar förståelse och empati.

  75. Vi har använt den i psykoterapeut-
    och ambulansförarutbildningar-

  76. -och för andra som blir frustrerade-

  77. -av dem som har skadat sig själva.
    De här patienterna är längst ner-

  78. -när det gäller hur mycket empati, för-
    ståelse och intresse sjukvården visar.

  79. Den här låten påverkade dem som sa-

  80. -att de kände ganska lite empati
    för dem som skadade sig-

  81. -så att de efteråt tyckte-

  82. -att de kunde känna mer empati
    och förståelse för de här patienterna.

  83. Från alla oss i psykiatrin till alla
    i musikbranschen: Tack. Det var allt.

  84. Tack, Åsa Nilsonne.
    Det var så intressant.

  85. Vi har en fråga till dig: Kan man
    använda musik förebyggande-

  86. -innan psykiska problem uppstår?

  87. Kan man använda musik för
    att förhindra att man mår dåligt?

  88. Alla som lyssnar på musik...

  89. Jag antar att alla här lyssnar på musik.

  90. Det är en slags förebyggande medicin.

  91. De flesta av oss inser nog att musiken
    vi lyssnar på påverkar våra känslor.

  92. De flesta använder den konstruktivt
    för att vi ska känna oss bra-

  93. -eller för att förflytta oss
    känslomässigt åt det håll vi önskar.

  94. Utan musik skulle nog alla
    söka psykiatrisk vård.

  95. -Bra svar. Tack så mycket.
    -Tack.

  96. Översättning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Musik i psykoterapi

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Åsa Nilsonne är professor i medicinsk psykologi vid Karolinska institutet. Hon menar att musik är utmärkt för att kunna styra känslorna. Musik kan distrahera oss från känslor vi har svårt att hantera, som ilska. Musik kan också lyfta fram känslor som vi har svårt att nå fram till på egen hand, som sorg. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik > Musikanvändning och påverkan, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Musik, Musikpsykologi, Musikterapi, Psykiatri, Psykiatriska behandlingsmetoder
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Den nya Polarprisstatyetten

Konstnären Efva Attling har formgivit Polarprisstayetten. Hon berättar om hur hon tänkt när hon arbetat fram den glasskulptur som pristagarna får. Moderator: Polarprisets vd Marie Ledin. Polar music talks hölls på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Polarpriset - så funkar det

Alfons Karabuda, ordförande i Polar music prize award-kommittén, talar om vikten av att oavbrutet arbeta för sann mångfald inom musiken. Utan mångfald ingen sann yttrandefrihet. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Skapande och kommunikation

Johanna Olsson är utvecklare och researchansvarig på Hyper Island, en skola utan lärare och läxor. Hon pratar om schabloner kring kreativitet: varför har vi dem? Hur går vi förbi dem? Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att ljussätta Lady Gaga och Abba

Patrick Woodroffe har ljussatt London-OS och konserter med artister som Rolling Stones, Abba och Lady Gaga. Han berättar om sitt arbete. Moderator: Mats Jankell. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att kategorisera musik utifrån känslor

Ett samtal om den musikaliska hjärnan. Medverkande: Nigel Osborne, musikterapeut, kompositör och musikprofessor; Martin Ingvar, professor i neurofysiologi. Moderator: Alfons Karabuda. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik i psykoterapi

Åsa Nilsonne är professor i medicinsk psykologi vid Karolinska institutet. Hon menar att musik kan distrahera oss från känslor vi har svårt att hantera eller nå fram till på egen hand, som ilska och sorg. Från Polar music talks som hölls på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Gör historien till hennes

Lina Thomsgård är projektkoordinator på Skap och grundare av Rättviseförmedlingen. Hon menar att mer och mer musik idag görs av kvinnor, men kvinnorna måste släppas in i fler sammanhang. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Om Polarpristagaren Peter Sellars

Wilhelm Carlsson, professor i musikdramatisk gestaltning vid Operahögskolan, berättar hur 2014 års Polarpristagare Peter Sellars styrka är att han provocerar våra känslor. Som regissör får Sellars alla på scen och i orkestern att delta fullt ut. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik och medkänsla

Ett samtal om hur man kan stärka människor genom musik. Medverkande: Fredrik Österling, Chiara Bombieri-Morales, Fanny Hamlin, Rebecka Törnqvist, Pontus de Wolfe. Samtalsledare: Nigel Osborne. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att nå äkta mångfald

Vilket ansvar har skivbolagen att visa på mångfalden i musiken? Med Monica Ekmark, Ametist Azordegan och Niclas Kjellström-Matseke. Moderator: Nisha Besara. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Chuck Berrys arv

Musikern Dave Edmunds, som tog emot Polarpriset å Chuck Berrys vägnar 2014, berättar en rad anekdoter från sina möten och spelningar med rock’n’roll-legenden Berry. Samtalsledare: Jan Gradvall. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Bluesens bebis rock and roll

Billy Altman är curator vid National blues museum i Saint Louis och även kompositör. Tillsammans med journalisten Claes Olson berättar han om bluesens utveckling. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musikbranschens senaste trender

Ett samtal om nya trender. Medverkande: Ted Persson, kreativ chef på Great Work; Per Sundin, vd Universal music, och journalisten Fred Bronson. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Stockholms kulturår 2014-2015

Presentation av Stockholms kulturår 2014-2015 och ett av projekten. Med Lotta Gusterman, projektledare på kulturförvaltningen, och Elisabeth Söder, projektledare för KUL 1415 i skolan. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Chuck Berrys arv

Musikern Dave Edmunds, som tog emot Polarpriset å Chuck Berrys vägnar 2014, berättar en rad anekdoter från sina möten och spelningar med rock’n’roll-legenden Berry. Samtalsledare: Jan Gradvall. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Hiphop och pedagogik

Hiphopen kan göra oss mer kreativa, förstå komplexa meningsbyggnader och hjälpa oss att improvisera. Det säger Bettina Love, assisterande professor vid universitetet i Georgia, i sin föreläsning. Hon arbetar framgångsrikt med hiphop som pedagogiskt instrument. Inspelat på Malmö högskola den 16 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Fråga oss