Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Föreläsningar från 2014 års Polarprissamtal på temat mångfald. Moderatorer: Alfons Karabuda från Skap, samt Polarprisets vd Marie Ledin. Arrangemangets originaltitel: Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014: Bluesens bebis rock and rollDela
  1. I vilket musikaliskt fack
    ska man placera Chuck Berry?

  2. Nu följer ett samtal om rock'n'rollens
    rötter och Chuck Berrys musik.

  3. Den har inte bara
    inspirerat andra musikgiganter-

  4. -utan även dagens unga artister.

  5. En applåd för Billy Altman, historiker
    och professor vid School of Visual Arts

  6. -som har fått ASCAP-Deems Taylor
    Award för sin musikjournalistik.

  7. En applåd för Claes Olsson, redaktör
    för nyhetsbrevet Musikindustrin-

  8. -samt författare, musiker och konsult.
    Välkomna båda två!

  9. Och nu till nästa punkt...

  10. -Vi kör igen.
    -Filmen.

  11. Okej.

  12. I vilket musikaliskt fack
    ska man placera Chuck Berry?

  13. Nu följer ett samtal om rock'n'rollens
    rötter och Chuck Berrys musik.

  14. Den har inte bara
    inspirerat andra musikgiganter-

  15. -utan även dagens unga artister.

  16. En applåd för Billy Altman...

  17. ...historiker och professor.

  18. Välkommen.

  19. Roligt att du kom.

  20. -Claes Olsson!
    -Sist men inte minst.

  21. De sa att vi skulle se en film först,
    så vi är lite sena. Ursäkta.

  22. Välkommen, Billy.
    Vi är stolta över att ha dig här.

  23. Jag har skrivit omslagstexter
    till kanske tjugo olika album-

  24. -allt från svensk punk till Miles Davis.

  25. Jag är stolt över det, men du har
    skrivit omslagstext till 200-300 album.

  26. Man kunde läsa om musiken medan
    man lyssnade, i ett behändigt format.

  27. På den tiden var musik
    inte bara en mp3-fil.

  28. -Du fick en Grammy för det.
    -Jag blev nominerad.

  29. Men jag jobbade med
    Chuck Berrys The Chess Box-

  30. -som fick en Grammy
    i slutet av 1980-talet.

  31. Du skriver knappast nu,
    för det tar tid att göra research-

  32. -men du är med och bygger upp
    The National Museum of Blues.

  33. I Saint Louis, Chuck Berrys hemstad.
    Projektet har några år på nacken.

  34. Vi har en tomt
    och börjar bygga om en månad.

  35. Vi hoppas kunna öppna nästa sommar.

  36. Det blir ett nationellt bluesmuseum.
    Vi vill berätta bluesens historia-

  37. -från slaveriets dagar och dess rötter
    i den afroamerikanska kulturen-

  38. -och fram till i dag.

  39. Delvis med fokus på Saint Louis,
    som har en stolt musikhistoria.

  40. Vi vill berätta bluesens historia och
    visa hur den har påverkat musiken-

  41. -under 1900-talet,
    och även under 2000-talet.

  42. Vi ska tala lite om rötterna, var Chuck
    Berry kom från och hans karriär.

  43. Muddy Waters
    och Brown McGee sjunger ju-

  44. -"The blues had a baby
    and named it rock'n'roll."

  45. "The blues got pregnant
    and they named it rock'n'roll."

  46. Hur i h-e blev bluesen med barn?

  47. Bluesen hade en enorm betydelse för
    amerikansk musik under 1900-talet.

  48. Bluesen utvecklades
    innan man började spela in skivor.

  49. Rötterna går som sagt tillbaka
    till afrikansk kultur-

  50. -med kringvandrande
    afrikanska trubadurer-

  51. -och olika stammars musik,
    som sen kom till USA.

  52. Inte frivilligt förstås.
    Afrikaner fördes ju dit som slavar.

  53. De hamnade i en helt ny miljö och
    försöka bevara sina traditioner-

  54. -och sina kulturella värderingar
    från Afrika.

  55. Blusen delar ju historia med jazzen-

  56. -och jag finner det ofta upplysande
    att nämna-

  57. -jazzens ursprung i New Orleans
    och dixielandmusiken-

  58. -där blåsinstrument
    och trummor dominerar.

  59. När afrikaner kom till USA som slavar-

  60. -förbjöds de
    att spela blåsinstrument och trummor.

  61. När de senare frigavs
    började de spela samma instrument-

  62. -som hade varit förbjudna
    utanför New Orleans trumcirklar.

  63. När folk pratar om blues-

  64. -kallar man den
    "jazzens gamla testamente".

  65. Bluesen är en viktig del av jazzen.
    Den här musiken har sina rötter-

  66. -bland människor som slet på fälten,
    och hos straffångar och rallare.

  67. De använde rytm och enkla melodier
    för att kunna arbeta snabbare.

  68. Kommunikationsaspekten
    är väldigt viktig.

  69. Musiken som uttrycksmedel betydde
    nåt utöver musiken och texterna.

  70. Hur gick man från blåsinstrument
    och trummor till Chuck Berrys gitarr?

  71. Musiken utvecklades på olika sätt
    i olika delar av USA.

  72. I New Orleans
    var blåsinstrument populära-

  73. -men nästgårds, i Mississippideltat-

  74. -var människor mycket fattigare.

  75. De instrument man hade råd med
    eller kunde bygga, var väldigt enkla.

  76. Som gitarren. Den är inte ett afrikanskt
    instrument, men banjon är det.

  77. Allteftersom amerikansk musik
    utvecklades-

  78. -blev gitarren populär
    bland afroamerikanska musiker.

  79. Den var lätt att transportera,
    precis som munspelet.

  80. De blev viktiga redskap
    för många musiker i Mississippideltat.

  81. Musikstilen spred sig
    allt längre norrut-

  82. -och sen kom förstärkare och elgitarr,
    och då är vi framme vid Chuck Berry.

  83. Jag såg Chuck Berry spela
    i en liten svensk by på 70-talet.

  84. Då spelade han en enda blueslåt,
    en långsam bluestolva.

  85. Men han var väl
    egentligen inte bluesmusiker?

  86. Eller ligger han nånstans
    mittemellan rock'n'roll och blues?

  87. Som ung i Saint Louis inspirerades han
    nog mycket av bluesen.

  88. Det intressanta är att i Chicago...

  89. Alla sa åt honom att åka till Chicago,
    som i början av 1950-talet-

  90. -hade blivit ett centrum för framför
    allt urban blues och elektrisk blues.

  91. När han kom till Chicago
    lär Muddy Waters ha sagt åt honom-

  92. -att träffa Leonard och Phil Chess, som
    ägde Chess Records.

  93. Hans demo ska ha imponerat
    på bröderna Chess.

  94. Han hade repat in två låtar. Den ena
    var en blues, "Wee wee hours"-

  95. -och den andra blev "Maybellene".

  96. Bröderna Chess hade hört mycket
    blues. Chuck kunde spela blues-

  97. -men "Maybellene" var annorlunda.

  98. Den låten blandade olika genrer
    och bröderna Chess blev imponerade.

  99. Lustigt att du hade sett honom.
    Jag bor nära New York-

  100. -och för många år sen spelade han
    gratis på självständighetsdagen, 4 juli.

  101. Konserten var gratis,
    och han spelar sällan gratis.

  102. Han tyckte att publiken var intressant,
    för den var en salig blandning-

  103. -av folk som bodde i området.

  104. Mitt i konserten började han spela
    några blueslåtar från sent 1940-tal.

  105. Han spelade fyra på raken, och jag tror
    att han hittade nåt bortglömt-

  106. -som han trodde skulle fungera.
    Och det gjorde det.

  107. Bara för att undvika missförstånd:
    Varje gång vi nämner ordet "Chess"-

  108. -så pratar vi inte om
    Björn och Benny och Tim Rice.

  109. Det var ett skivbolag i Chicago,
    som ni nog vet.

  110. Chuck Berry är en av rock'n'rollens
    stora förgrundsfigurer.

  111. Vilka andra inspirationskällor
    hade han?

  112. Bluesen som sagt, men "Maybellene"
    var egentligen en countrylåt.

  113. Chuck sa alltid att han inte bara
    ville göra musik för sitt eget kvarter-

  114. -utan för hela grannskapet,
    och det är intressant.

  115. Han försökte medvetet nå ut
    till både en vit och en svart publik-

  116. -och till alla som gillade hans musik.

  117. Vid den här tiden dominerades
    amerikansk populärmusik-

  118. -av country and western
    och rhythm & blues-

  119. -som riktade sig till vita
    respektive svarta.

  120. Chuck ansåg helt korrekt
    att genrerna kunde mötas.

  121. Samtidigt slog Bill Haley & His Comets
    och Elvis Presley igenom-

  122. -tillsammans med andra från Memphis
    som spelade rockabilly.

  123. Chuck lyckades kombinera
    de olika stilarna-

  124. -och det kom senare
    att kallas rock'n'roll.

  125. Jag tror att han bidrog till
    att skapa ett formspråk-

  126. -bestående av elgitarr, piano
    eller keyboard, bas och trummor.

  127. Det blev för många själva mallen
    för hur ett rockband skulle se ut.

  128. En eller två gitarrer, keyboard,
    bas och trummor.

  129. Stora uppfinningar handlar ofta om att
    kombinera saker, som i nitroglycerin.

  130. Elvis hade slagit igenom året innan-

  131. -och det var vita rock'n'roll-artister
    som uppmärksammades först.

  132. Bill Haley skapade inte rock'n'rollen,
    även om han var en stor artist.

  133. När vita artister spelade svart musik
    för vita, blev det ingen blandning.

  134. Men Chuck Berry drog publik
    bland både svarta och vita-

  135. -särskilt som han influerades
    av den "vita" countrymusiken.

  136. Det är viktigt att framhålla
    det kulturella värdet av Chucks musik.

  137. Det är som i "Roll over Beethoven",
    när han mitt i låten sjunger-

  138. -"hey diddle diddle, I'll play my
    fiddle, I ain't got nothin' to lose".

  139. I dåtidens USA sa det mycket
    om relationen mellan svarta och vita-

  140. -och om hur olika musikkulturer
    började blandas.

  141. Han förstod att han höll på att bli
    en symbol för en ny typ av musik-

  142. -som tilltalade
    både en svart och en vit publik.

  143. Hur många här har sett filmen
    "Cadillac Records"?

  144. Då har ni nåt att se fram emot.

  145. -Filmen handlar om Chess Records.
    -Ja, till viss del.

  146. I filmen spelar Chuck Berry
    inför en publik-

  147. -med ett rep mellan svarta och vita.

  148. När han börjar spela blandas publiken,
    och så var det även i verkligheten.

  149. Det har nog att göra med
    bluesens universella karaktär.

  150. Bluesen talar till alla. Den handlar
    om människor och deras värld-

  151. -vilka svårigheter de har-

  152. -och hur man övervinner bekymmer
    genom att uttrycka känslor.

  153. Den universella delen av bluesen
    har påverkat all musik-

  154. -oavsett om vi talar om rock'n'roll,
    country, soul-

  155. -eller dagens hiphop och rap.

  156. Stora artister som Jay-Z
    och Kendrick Lamar-

  157. -har samplat blueslåtar.

  158. De förstår att allt kommer
    från samma djupa källa.

  159. Ett av dagens teman är mångfald-

  160. -och Chess Records
    grundades av två vita killar från Polen.

  161. Men de gav nästan bara ut svarta
    artister som spelade svart musik.

  162. Hur viktig var det,
    och hur viktigt var skivbolaget?

  163. De var som sagt polska immigranter
    som kom till USA.

  164. De sålde först sprit
    och blev sen klubbägare.

  165. Steget till att grunda ett skivbolag
    var nog ganska naturligt för dem.

  166. De var affärsmän som var vana
    att skapa säljande produkter.

  167. De kunde det här med marknadsföring,
    vilket var viktigt.

  168. Förutom bröderna Chess hade vi Sam
    Phillips och Sun Records i Memphis.

  169. Innan han signade Elvis, Johnny Cash,
    Jerry Lee Lewis och Carl Perkins-

  170. -hade han hjälpt B.B. King,
    James Cotton och Howlin' Wolf.

  171. Hans studio var den första i Memphis
    som spelade in svarta musiker.

  172. Det finns många exempel
    på hur kulturerna har blandats.

  173. Att öppna dörrar
    är bättre än att stänga dem.

  174. Och att älska musiken
    och låta många höra den.

  175. Chuck Berrys musik var nitratet i det
    brittiska nitroglycerinet på 60-talet.

  176. Den explosionen höjde bluesens
    och rock'n'rollens status i USA.

  177. Chuck Berry, Muddy Waters
    och Howlin' Wolf inspirerade-

  178. -många unga musiker i Storbritannien-

  179. -som Rolling Stones, The Beatles,
    The Yardbirds och The Animals.

  180. De var starkt influerade
    av amerikansk blues.

  181. Hur såg man på Chuck Berry i USA
    före och efter det? Han satt i fängelse.

  182. Det är intressant.
    1964 kom Chuck Berry tillbaka-

  183. -till den amerikanska musikscenen-

  184. -och då hade Rolling Stones spelat in
    "Come on", en Chuck Berry-låt-

  185. -och The Beatles hade spelat in
    "Roll over Beethoven".

  186. På så sätt nådde Chucks musik
    en ny generation-

  187. -och han blev populär på nytt.

  188. Visste folk i USA att den artist-

  189. -som hade influerat The Beatles
    och Rolling Stones-

  190. -och även Bob Dylan-

  191. -var Chuck Berry?

  192. Inte till en början, men de flesta
    musikintresserade, som jag själv-

  193. -fick upp ögonen för äldre musik
    när de hörde den.

  194. Det var roligt att upptäcka
    var allt kom ifrån.

  195. Var hittar man Chuck Berrys influenser
    i dagens populärmusik?

  196. Det är nog lite det
    som Dave Edmunds pratade om.

  197. Chuck Berry repade aldrig
    med sina kompband.

  198. Han kom bara och började spela,
    eftersom hans musik var som dna.

  199. I flera decennier var det så
    att alla unga musiker-

  200. -kunde spela Chuck Berrys musik.

  201. Man kunde "Roll over Beethoven",
    "Sweet little sixteen"-

  202. -"Little Queenie", "Memphis,
    Tennessee" och andra låtar.

  203. Alla som spelade musik
    lärde sig de låtarna.

  204. I dag är det en kumulativ påverkan.

  205. Allt som Chuck Berry och andra artister
    på 50- och 60-talet bidrog med-

  206. -blev en del av samma historia.

  207. Alla som spelar gitarr eller elgitarr
    har ärvt nåt av Chuck Berry.

  208. Hans låttexter handlar mycket
    om livet här och nu.

  209. Bilar och brudar, hela tiden.

  210. Hur rankar du honom? Han är en
    suverän låtskrivare med bra texter.

  211. Han är en lysande gitarrist-

  212. -och en stor scenartist med sin
    "duckwalk". Hur viktig är han?

  213. I amerikansk musikhistoria,
    som jag vet lite om...

  214. Redan innan artister som Chuck Berry
    dök upp i början av 1950-talet-

  215. -när rock'n'rollen började bli populär
    i USA och i resten av världen-

  216. -försökte man kopiera artisterna.
    Det dök upp Elvis-kopior överallt.

  217. De kom väldigt snabbt,
    och en del blev ganska lyckade.

  218. Men artister som Chuck Berry, som
    skrev, sjöng och spelade egna låtar-

  219. -gick inte att kopiera. Den unikheten
    förändrade väldigt mycket.

  220. Buddy Holly, en av mina favoriter-

  221. -tog intryck av Chuck Berry,
    även om det inte hörs så mycket.

  222. Men Buddy Holly såg
    att Chuck Berry skrev sina egna låtar-

  223. -spelade gitarr och sjöng dem. Det är
    en viktig del av Chucks konstnärskap.

  224. Det finns inte så många
    som har gjort allt det.

  225. Bob Dylan förstås, en av våra största
    låtskrivare, och Bruce Springsteen.

  226. Många musiker är skickliga gitarrister
    eller textförfattare-

  227. -men kombinationen är unik,
    och det gör honom speciell.

  228. Innan Chuck Berry
    slog igenom på 50-talet-

  229. -var det inte många stora artister
    som gjorde så.

  230. Den legendariske Seymour Stein
    var här förra året. Och nu är du här!

  231. Du var vän med killarna i Ramones,
    som Seymour Stein upptäckte.

  232. Förstod du då...?
    Du växte väl upp med dem i Queens?

  233. Jag är från New York, men ja.

  234. Vad har punken för koppling
    till Chuck Berry?

  235. Punken hade kopplingar
    till musiken på 1950-talet-

  236. -eftersom det handlade om
    generationer som sökte sin röst.

  237. På 1950-talet var rock'n'rollen-

  238. -ett sätt för efterkrigsgenerationen
    att hitta sin röst.

  239. På 1970-talet, när popmusiken
    hade blivit väldigt komplicerad-

  240. -fanns det en önskan att gå tillbaka
    till de lite mer primitiva rötterna.

  241. Där finns kopplingen.
    Ramones och andra punkgrupper-

  242. -ville gå tillbaka till ruta ett,
    och det är 50-talet.

  243. Dave Edmunds och Jan Gradvall
    nämnde "Hail! Hail! Rock'n'roll".

  244. En scen är helt fantastisk. Efter
    att ha repat en låt i flera veckor-

  245. -går Chuck Berry fram
    till Keith Richards och säger nåt.

  246. Tydligen hade han bett honom
    gå från ett sänkt B till ett höjt F.

  247. "Man kan ju inte ändra harmoniken mitt
    i en låt!"

  248. Keith Richards influerades
    av Chuck Berry-

  249. -och vi vill avsluta med en hälsning
    från vår vän Keith Richards.

  250. Visa filmen.

  251. Vi börjar nog
    med den första korta filmen.

  252. Först den och sen Keith Richards.

  253. Det var allt, gott folk!

  254. Då går vi vidare med Keith Richards.

  255. Chuck Berry tog mig med storm!

  256. Jag åt och andades honom.
    Han var min livsluft i många år-

  257. -när jag lärde mig spela gitarr och
    undrade varför han kunde så mycket.

  258. Han skrev låtar, hade en suverän röst,
    spelade gitarr lysande-

  259. -och han var en stor artist.

  260. När jag hade lyssnat på Chuck Berry
    var jag mätt resten av dagen.

  261. Chuck... Gratulerar, Chuck!

  262. Och grattis till Sverige,
    som har förstått Chuck Berrys storhet.

  263. Tack så mycket!

  264. Översättning: Niclas Balinder
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Bluesens bebis rock and roll

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Billy Altman är curator vid National blues museum i Saint Louis och även kompositör. Tillsammans med journalisten Claes Olson berättar han om bluesens utveckling. Bluesen har haft en stor inverkan på all amerikansk musik under 1900- och 2000-talet. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria
Ämnesord:
Berry, Chuck, Blues, Förenta staterna, Musik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Den nya Polarprisstatyetten

Konstnären Efva Attling har formgivit Polarprisstayetten. Hon berättar om hur hon tänkt när hon arbetat fram den glasskulptur som pristagarna får. Moderator: Polarprisets vd Marie Ledin. Polar music talks hölls på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Skapande och kommunikation

Johanna Olsson är utvecklare och researchansvarig på Hyper Island, en skola utan lärare och läxor. Hon pratar om schabloner kring kreativitet: varför har vi dem? Hur går vi förbi dem? Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik i psykoterapi

Åsa Nilsonne är professor i medicinsk psykologi vid Karolinska institutet. Hon menar att musik kan distrahera oss från känslor vi har svårt att hantera eller nå fram till på egen hand, som ilska och sorg. Från Polar music talks som hölls på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Gör historien till hennes

Lina Thomsgård är projektkoordinator på Skap och grundare av Rättviseförmedlingen. Hon menar att mer och mer musik idag görs av kvinnor, men kvinnorna måste släppas in i fler sammanhang. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att ljussätta Lady Gaga och Abba

Patrick Woodroffe har ljussatt London-OS och konserter med artister som Rolling Stones, Abba och Lady Gaga. Han berättar om sitt arbete. Moderator: Mats Jankell. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att kategorisera musik utifrån känslor

Ett samtal om den musikaliska hjärnan. Medverkande: Nigel Osborne, musikterapeut, kompositör och musikprofessor; Martin Ingvar, professor i neurofysiologi. Moderator: Alfons Karabuda. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik och medkänsla

Ett samtal om hur man kan stärka människor genom musik. Medverkande: Fredrik Österling, Chiara Bombieri-Morales, Fanny Hamlin, Rebecka Törnqvist, Pontus de Wolfe. Samtalsledare: Nigel Osborne. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Polarpriset - så funkar det

Alfons Karabuda, ordförande i Polar music prize award-kommittén, talar om vikten av att oavbrutet arbeta för sann mångfald inom musiken. Utan mångfald ingen sann yttrandefrihet. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Om Polarpristagaren Peter Sellars

Wilhelm Carlsson, professor i musikdramatisk gestaltning vid Operahögskolan, berättar hur 2014 års Polarpristagare Peter Sellars styrka är att han provocerar våra känslor. Som regissör får Sellars alla på scen och i orkestern att delta fullt ut. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att nå äkta mångfald

Vilket ansvar har skivbolagen att visa på mångfalden i musiken? Med Monica Ekmark, Ametist Azordegan och Niclas Kjellström-Matseke. Moderator: Nisha Besara. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Chuck Berrys arv

Musikern Dave Edmunds, som tog emot Polarpriset å Chuck Berrys vägnar 2014, berättar en rad anekdoter från sina möten och spelningar med rock’n’roll-legenden Berry. Samtalsledare: Jan Gradvall. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Bluesens bebis rock and roll

Billy Altman är curator vid National blues museum i Saint Louis och även kompositör. Tillsammans med journalisten Claes Olson berättar han om bluesens utveckling. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musikbranschens senaste trender

Ett samtal om nya trender. Medverkande: Ted Persson, kreativ chef på Great Work; Per Sundin, vd Universal music, och journalisten Fred Bronson. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Stockholms kulturår 2014-2015

Presentation av Stockholms kulturår 2014-2015 och ett av projekten. Med Lotta Gusterman, projektledare på kulturförvaltningen, och Elisabeth Söder, projektledare för KUL 1415 i skolan. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Polarpriset - så funkar det

Alfons Karabuda, ordförande i Polar music prize award-kommittén, talar om vikten av att oavbrutet arbeta för sann mångfald inom musiken. Utan mångfald ingen sann yttrandefrihet. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - ledarskap

Vad är en bra ledare?

Få chefer kan som en dirigent vifta med en stav för att få personalen att göra som de vill. Kan ledare i allmänhet lära sig något av hur en dirigent leder sin orkester? Och vad krävs för att vara en bra dirigent?

Fråga oss