Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Föreläsningar från 2014 års Polarprissamtal på temat mångfald. Moderatorer: Alfons Karabuda från Skap, samt Polarprisets vd Marie Ledin. Arrangemangets originaltitel: Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2014: Musikbranschens senaste trenderDela
  1. Och nu blir det trendspaning.

  2. Vi lämnar nuet och det förflutna...

  3. ...för att få veta hur musikbranschen
    kan komma att se ut i framtiden.

  4. De som ska göra det är...

  5. ...Per Sundin, en erfaren och
    förändringsbenägen skivbolagschef-

  6. -vd för Universal Music i Sverige.
    Välkommen!

  7. Ted Persson, kreativ chef
    för pr-byrån Great Works.

  8. Han har suttit i Guldäggsjuryn
    och i Cannes-juryn. Välkommen!

  9. Och Fred Bronson, journalist som
    har skrivit böcker om Billboard-listan-

  10. -och tv-manus, bland annat till
    "Star Trek: The Next Generation".

  11. -Välkommen!
    -Tack!

  12. Vi får också sitta,
    det är ju dagens sista panelsamtal.

  13. Vi sätter väl igång.
    Vi har tjugo minuter på oss-

  14. -och skulle nog kunna prata
    i ett par timmar.

  15. Den mest minnesvärda trendspaning
    jag har varit med om-

  16. -inträffade i början av 80-talet.

  17. Nån förutsåg att vi i framtiden
    skulle stråla ner musik i en liten kub-

  18. -och sen lyssna på den.

  19. Det blev inte en kub,
    men en Ipod är bra nära.

  20. Så blev det,
    och nu är den nästan föråldrad.

  21. Det var bra spanat, och det visar vikten
    av att kunna förutse framtiden.

  22. Jag vill fråga experterna
    vad som är på gång-

  23. -hur viktigt det är att veta det
    i er bransch.

  24. Vad gör ni om ni har fel?
    Vad gör ni om ni har rätt?

  25. Den som vill
    kan väl börja med att prata om-

  26. -hur viktigt det är att veta vad
    som väntar, och vad vi kan förutse.

  27. Jag tror att de förändringar
    som musikbranschen står inför-

  28. -är lika stora som när man gick
    från vinyl via cd till nedladdningar-

  29. -och sen till streaming.
    När jag visade dig Spotify sa du:

  30. "Det här slår aldrig i USA.
    Vi laddar redan ned allt."

  31. -Jag fick ju redan all musik av dig.
    -Exakt!

  32. Streamingen håller på att förändra allt.

  33. Hela samhället förändras
    av höghastighetsbredband-

  34. -mobiltelefoner och mobilappar.

  35. Utvecklingen inom musikbranschen-

  36. -når snabbt alla andra branscher.

  37. Till mediebranschen förstås,
    men även alla andra.

  38. Att veta vad som sker inom
    musikbranschen och att bejaka det-

  39. -är oerhört viktigt för alla branscher.

  40. Vi i musikbranschen får inte tro
    att vi har klarat av omvandlingen-

  41. -från nedladdning till streaming, som är
    85 % av den svenska musikbranschen.

  42. Nu kommer nästa utmaning,
    när alla kan ge ut sin egen musik.

  43. "Vad ska man då med skivbolag till?",
    frågar jag och artisterna oss.

  44. Men när vem som helst
    kan ge ut vad som helst-

  45. -så behöver man ett skivbolag
    för att höras i bruset.

  46. Så nästa utmaning för oss blir
    att bättre förstå sociala medier-

  47. -och att bli experter på att följa
    det som sker och förutse trender.

  48. Tack, Per.

  49. Det är nog en ganska allmän åsikt
    att när Napster kom-

  50. -så visste inte branschen
    hur den skulle agera.

  51. En hel generation fick för sig
    att musik skulle vara gratis-

  52. -och när Itunes kom fick vi lära dem
    att köpa musik.

  53. Det gick ju, tack och lov.
    Vi fick ha våra jobb kvar.

  54. Ingen vill ha förändring.
    Vår bransch var oerhört lönsam-

  55. -när alla bytte från vinyl till cd.

  56. Då kom den här Shawn på
    att man kunde ladda ner musik.

  57. Men vi vägrade att anpassa oss,
    och så är det i alla branscher.

  58. Vi säger att vi älskar förändring,
    men i själva verket hatar vi den.

  59. Du har nog rätt. När det gäller
    digitala omvandlingar tror många-

  60. -att när man väl har gått igenom dem
    så är det över. Men det är fel.

  61. Jag har ett favoritcitat
    som jag har stulit:

  62. "Utvecklingen går aldrig långsammare
    än den gör i dag."

  63. Så är det. Utvecklingen är exponentiell
    och går allt snabbare.

  64. Det vi såg inom musikbranschen...
    Bolaget som jag driver-

  65. -hjälper företag att klara sig igenom
    den här digitala omvandlingen.

  66. Musikbranschen var först.

  67. Nu är det sjukvården,
    media och finanssektorn.

  68. Vi kan lära mycket av musikbranschen,
    men den är också väldigt annorlunda.

  69. Samspelet mellan skivbolag,
    artist och publik-

  70. -är väldigt speciell,
    men det finns mycket att lära.

  71. Kan vi någorlunda säkert förutsäga-

  72. -vad vi ska hålla ögonen på
    och förbereda oss på?

  73. -Inom musikbranschen?
    -Ja.

  74. Per tror att nedladdningen försvinner,
    och det är rätt givet.

  75. Det finns egentligen ingen poäng med
    att kunna ladda ned en fil.

  76. När man streamar finns filen i fickan,
    i datorn, hemma - överallt.

  77. Tekniken kommer att bli osynlig.
    Vi kommer inte att märka den.

  78. Det kommer att styra utvecklingen.

  79. Du skrev manus till "Star Trek"-

  80. -och science fiction har spelat
    och spelar en stor roll-

  81. -för att avgöra vad som ska komma.
    Tekniken måste bara mogna tillräckligt.

  82. Nu börjar virtual reality komma alltmer-

  83. -med Oculus Rift och Google Glass.

  84. Det försökte man med för 10-15 år
    sen, men tekniken höll inte måttet.

  85. Då skrattade folk,
    men nu finns tekniken tillgänglig.

  86. Samma gäller för musiken. Mycket
    kommer att ske när tiden är mogen.

  87. Vi har redan överträffat "Star Trek"
    på många sätt.

  88. Men de som tittade på "Star Trek"
    uppfann också viktelefonen-

  89. -som användes i den första serien.

  90. Och Ipad... Jean-Luc Picard
    hade en skrivplatta på skrivbordet.

  91. Sen började folk utveckla dem.

  92. Annars hade inte Alan Kay uppfunnit
    Dynabook, och utan den ingen Ipad.

  93. Även om det bara är 2014
    har vi redan kommit längre-

  94. -än vad som var 2300-talets teknik
    i "Star Trek".

  95. Vi behöver fler "Star Trek"-serier.

  96. Kan vi ens ana
    vad som kommer efter molnet?

  97. Jag har blivit ombedd att tala här 2021
    om den urgamla tekniken molnet.

  98. Vad väntar?

  99. Den var bra. Vi pratar ofta om
    framtiden som science fiction-

  100. -men det händer mycket intressant
    inom artificiell intelligens, AI.

  101. Jag vet inte om vi kommer
    att få tänkande maskiner-

  102. -men när man ser utvecklingen inom
    mobiltelefoner blir man imponerad.

  103. Jag såg en rubrik i förra veckan:

  104. "AI, artificiell intelligens,
    blir mänsklighetens undergång."

  105. Det var Elon Musk, från Tesla Motors.
    Förhoppningsvis inte.

  106. Det vore trist att bli utplånad bara för
    att vi lyckas uppfinna nåt intressant.

  107. När det gäller musikbranschen,
    har ni på Universal anställda-

  108. -som håller ett öga på framtiden,
    eller är det nåt som alla gör?

  109. Man måste göra det varje dag.

  110. För 10-15 år sen trodde vi
    att våra återförsäljare var våra kunder.

  111. Då var de ju det, men vi pratade aldrig
    om slutkonsumenten.

  112. Nu har sociala media helt förändrat
    vad folk konsumerar-

  113. -och hur många timmar per dag
    de gör det. Vi har nog alla...

  114. Man är aldrig längre än en meter
    från telefonen, annat än i duschen.

  115. Annars har man telefonen med sig
    dygnet runt, skrämmande nog.

  116. Vi kollar allt-

  117. -och de som är under trettio
    gör det sju timmar varje dag.

  118. För att förstå
    hur de konsumerar musik...

  119. När jag växte upp var musik ett sätt
    att uttrycka sin personlighet.

  120. Då fanns det några få tidningar,
    tv- och radiokanaler.

  121. I dag är vi alla publicister genom
    Facebook, Instagram och Twitter.

  122. Det är så vi kommunicerar,
    och för att förstå...

  123. För fyra år sen åkte jag till Ibiza-

  124. -för att se Swedish House Mafia
    spela på Pacha en måndagskväll.

  125. Kylie Minogue var förband.

  126. "Va? Kylie Minogue som förband?"
    I dag fattar vi ju varför.

  127. Det var fantastiskt, och jag gick
    för att kolla vilka som dansade-

  128. -för det förväntar man sig att folk gör.

  129. Men det var 70 procent killar
    med nävarna i luften.

  130. Jag var som hypnotiserad.
    Det var som på en rockkonsert.

  131. Gudskelov att åkte jag dit-

  132. -för väl i Sverige signade jag Tim Berg,
    alltså Avicii-

  133. -och har fått vara med på den resan.
    Och hela tiden har folk sagt:

  134. "Hur kan en dj sälja ut hela arenor?"

  135. Men har man inte varit där,
    förstår man inte. Man måste se det.

  136. Att bejaka nya trender
    är att vara en del av framtiden.

  137. De senaste årens
    två största genombrott-

  138. -var en 16-årig tjej från Nya Zeeland,
    Lorde, och Avicii från Sverige.

  139. Nu kommer tysk musik starkt,
    och musiken söker helt nya vägar.

  140. Om man är en duktig musiker,
    producent, sångare eller artist-

  141. -finns det enorma möjligheter, för
    grindvakterna är borta. Allt är möjligt.

  142. Jag studerade den svenska singellistan
    i dag tillsammans med mitt team.

  143. Lilly Wood and the Prick ligger etta.

  144. Är det nån som vet hur de ser ut? Nej.
    Låten är en Robin Schulz-remix.

  145. 1,5 år efter att Disclosure-låten
    "Latch" kom ut blev den en hit.

  146. Trenderna är annorlunda i dag
    och man måste ha folk som ser sånt.

  147. Det läskiga är
    att allt man gör på nätet kan spåras.

  148. Med rätt verktyg och rätt folk
    kan man följa trender-

  149. -och försöka förstå vilka låtar
    som kommer att bli populära.

  150. Vi måste lära oss det.
    De som inte lyckas blir sidsteppade.

  151. Får jag ställa en fråga?

  152. Har ni förändrat ert sätt att arbeta?

  153. För några år sen antar jag att ni gjorde
    upp planer och genomförde dem.

  154. Nu måste ni vara "på tårna"
    och ständigt spana efter nya trender.

  155. För några år sen var vi villrådiga.
    Vi var helt förlamade-

  156. -av den illegala nedladdningen.

  157. Vi bad om en lösning och då
    kom Spotify. Det förändrade allt.

  158. Vi hoppade på Spotify direkt,
    för det var vår enda utväg.

  159. När vi hade tagit till oss Spotify
    började vi lära oss allt-

  160. -om hur människor umgås online.

  161. Ett exempel. Det läskiga
    med oss människor just nu...

  162. På Spotify...
    Varje låt som börjar spelas-

  163. -avbryts efter fem sekunder
    i 25 procent av fallen.

  164. Var fjärde låt som börjar spelas
    på Spotify, hoppas över.

  165. Om låten inte känns
    som nåt man kommer att gilla-

  166. -så går man vidare till nästa.
    Det är riktigt läskigt.

  167. Hur övertygar man då folk att köpa
    en skiva? Det är ju ännu svårare.

  168. Dagens musikkonsumenter bryr sig
    mer om sångerna än artisterna.

  169. Singelmarknaden är tillbaka,
    trots att den var dödförklarad.

  170. A & R-processen var långsam
    innan sociala medier kom-

  171. -men nu handlar det om timmar.

  172. Vi tar fler risker i dag
    och vi använder Youtube som en källa.

  173. Vi letar även talanger på Soundcloud-

  174. -och vi har startat sajten Spinnup.

  175. Där kan artister själva
    ladda upp sin musik-

  176. -och få 100 procent i royalty.

  177. Vi har folk som följer sajten
    som rapporterar till oss.

  178. Varje kvartal kommer de till kontoret
    och spelar nya artister från Spinnup-

  179. -för A & R-avdelningen.
    Men utvecklingen går snabbt-

  180. -och vi måste agera direkt.
    Men det är oerhört spännande.

  181. Jag är glad att jag får vara med
    efter att ha överlevt de mörka åren.

  182. Ted, hur håller ditt företag koll
    på trender?

  183. Hur hittar ni folk
    som kan upptäcka framtida trender?

  184. Vi anställer bara nördar,
    det är hemligheten.

  185. Vi har gjort en viktig insikt-

  186. -som ingen riktigt har satt ord på.

  187. Konsulter pratar med företagets
    företrädare, som förväntar sig svar.

  188. Men nu är världen full av frågor.

  189. När man ska förutsäga framtiden, vet
    man bara att man inte vet hur det blir.

  190. Man implementerar ett sätt att arbeta-

  191. -där man bejakar ovissheten.

  192. En trend inom företagsvärlden är ju
    att man blir mer flexibel.

  193. I stället för att göra upp
    och genomföra en projektplan-

  194. -så agerar och reagerar man
    efter hand som saker händer.

  195. Det är intressant
    att se hur mycket företagsvärlden-

  196. -har lånat från teknikvärlden.

  197. För några år sen frågade man alltid
    hur stort team man hade.

  198. Ju större, desto bättre.

  199. Men inom teknikvärlden
    skapar stora team skräp.

  200. Det är för dyrt att få dem
    att kommunicera effektivt.

  201. Det har spritt sig från teknikvärlden.

  202. Folk förstår värdet av små team-

  203. -och värdet i att arbeta flexibelt
    utan givna svar.

  204. -Fred!
    -Ja? Tiden går snabbt, jag vet.

  205. Jag ska se om...

  206. En sista fråga, om det är okej.

  207. Den rör inte musikbranschen,
    utan musiken.

  208. Hur ser musikens framtid ut?
    Hur kommer musiken att förändras?

  209. Vad kan vi vänta oss?

  210. Visste jag svaret på den frågan
    skulle jag starta ett eget bolag.

  211. Men bland de trender vi ser nu
    är deep house framträdande.

  212. Lilly Wood and the Prick, bland annat.

  213. Det är en långsammare...

  214. ...och mjukare musik,
    inte progressiv house.

  215. Sen börjar sånger bli viktiga igen.

  216. Folk undrar vad som ska hända
    med EDM, electronic dance music.

  217. Artisterna gör fantastisk musik
    och går alltmer mot pop.

  218. Avicii gillar Chuck Berry
    och även country-

  219. -och det hjälpte hans första skiva
    att sälja så bra - fem miljoner skivor.

  220. Samarbete skapar kreativitet.

  221. Man gör lite som Chuck Berry gjorde.

  222. Att söka beröringspunkter mellan olika
    genrer tror jag är framtidens melodi.

  223. Som du sa så finns det inga perfekta
    skivsläpp, det blir ständiga betasläpp.

  224. Så ser nog framtiden ut.
    Vi får anpassa oss.

  225. Utmärkta slutord.
    Tack så mycket, Fred, Ted och Per.

  226. Tack!

  227. Översättning: Niclas Balinder
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Musikbranschens senaste trender

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett samtal om nya trender. Star Trek-serierna har gett oss en del av den teknik vi har i dag, som till exempel förlagan till surfplattorna. Finns det någon poäng med att ladda ner musik när den finns lätt tillgänglig i strömmande format? Medverkande: Ted Persson, kreativ chef på Great Work; Per Sundin, vd Universal music, och journalisten Fred Bronson. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik, Teknik > Teknikhistoria
Ämnesord:
Musik, Musikbranschen, Musikhistoria, Tekniska innovationer
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Den nya Polarprisstatyetten

Konstnären Efva Attling har formgivit Polarprisstayetten. Hon berättar om hur hon tänkt när hon arbetat fram den glasskulptur som pristagarna får. Moderator: Polarprisets vd Marie Ledin. Polar music talks hölls på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Skapande och kommunikation

Johanna Olsson är utvecklare och researchansvarig på Hyper Island, en skola utan lärare och läxor. Hon pratar om schabloner kring kreativitet: varför har vi dem? Hur går vi förbi dem? Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik i psykoterapi

Åsa Nilsonne är professor i medicinsk psykologi vid Karolinska institutet. Hon menar att musik kan distrahera oss från känslor vi har svårt att hantera eller nå fram till på egen hand, som ilska och sorg. Från Polar music talks som hölls på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Gör historien till hennes

Lina Thomsgård är projektkoordinator på Skap och grundare av Rättviseförmedlingen. Hon menar att mer och mer musik idag görs av kvinnor, men kvinnorna måste släppas in i fler sammanhang. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att ljussätta Lady Gaga och Abba

Patrick Woodroffe har ljussatt London-OS och konserter med artister som Rolling Stones, Abba och Lady Gaga. Han berättar om sitt arbete. Moderator: Mats Jankell. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att kategorisera musik utifrån känslor

Ett samtal om den musikaliska hjärnan. Medverkande: Nigel Osborne, musikterapeut, kompositör och musikprofessor; Martin Ingvar, professor i neurofysiologi. Moderator: Alfons Karabuda. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik och medkänsla

Ett samtal om hur man kan stärka människor genom musik. Medverkande: Fredrik Österling, Chiara Bombieri-Morales, Fanny Hamlin, Rebecka Törnqvist, Pontus de Wolfe. Samtalsledare: Nigel Osborne. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Polarpriset - så funkar det

Alfons Karabuda, ordförande i Polar music prize award-kommittén, talar om vikten av att oavbrutet arbeta för sann mångfald inom musiken. Utan mångfald ingen sann yttrandefrihet. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Om Polarpristagaren Peter Sellars

Wilhelm Carlsson, professor i musikdramatisk gestaltning vid Operahögskolan, berättar hur 2014 års Polarpristagare Peter Sellars styrka är att han provocerar våra känslor. Som regissör får Sellars alla på scen och i orkestern att delta fullt ut. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att nå äkta mångfald

Vilket ansvar har skivbolagen att visa på mångfalden i musiken? Med Monica Ekmark, Ametist Azordegan och Niclas Kjellström-Matseke. Moderator: Nisha Besara. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Chuck Berrys arv

Musikern Dave Edmunds, som tog emot Polarpriset å Chuck Berrys vägnar 2014, berättar en rad anekdoter från sina möten och spelningar med rock’n’roll-legenden Berry. Samtalsledare: Jan Gradvall. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Bluesens bebis rock and roll

Billy Altman är curator vid National blues museum i Saint Louis och även kompositör. Tillsammans med journalisten Claes Olson berättar han om bluesens utveckling. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musikbranschens senaste trender

Ett samtal om nya trender. Medverkande: Ted Persson, kreativ chef på Great Work; Per Sundin, vd Universal music, och journalisten Fred Bronson. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Stockholms kulturår 2014-2015

Presentation av Stockholms kulturår 2014-2015 och ett av projekten. Med Lotta Gusterman, projektledare på kulturförvaltningen, och Elisabeth Söder, projektledare för KUL 1415 i skolan. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musik och medkänsla

Ett samtal om hur man kan stärka människor genom musik. Medverkande: Fredrik Österling, Chiara Bombieri-Morales, Fanny Hamlin, Rebecka Törnqvist, Pontus de Wolfe. Samtalsledare: Nigel Osborne. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - ledarskap

Vad är en bra ledare?

Få chefer kan som en dirigent vifta med en stav för att få personalen att göra som de vill. Kan ledare i allmänhet lära sig något av hur en dirigent leder sin orkester? Och vad krävs för att vara en bra dirigent?

Fråga oss