Titta

UR Samtiden - Universell design 2014

UR Samtiden - Universell design 2014

Om UR Samtiden - Universell design 2014

Internationell konferens om design för alla. Forskare, arkitekter och tillgänglighetsexperter berättar om utmaningar och kreativa lösningar inom universell design. Hur skapar vi arkitektur och design som får alla, även personer med funktionsnedsättning, att känna sig inkluderade i samhället? Inspelat 16-17 juni 2014 i Ingvar Kamprad Designcentrum i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Universell design 2014: Design utan gränserDela
  1. När jag ombads fundera över vad vi
    skulle diskutera under årets konferens-

  2. -slog det mig att vi behöver ta oss
    en titt på vad vi har åstadkommit-

  3. -och se vad vi har lärt oss längs vägen.

  4. Finns det nånting som vi gör i dag
    som vi borde göra annorlunda?

  5. Och vi borde definitivt fundera på
    vad vi har för mål inför framtiden.

  6. Det här är min mamma Patricia Rose.

  7. Jag är hennes äldsta barn
    Patricia Ann.

  8. Irländare är kända för att använda
    samma namn om och om igen.

  9. Det är besvärligt när nån säger "Patty"
    under storhelgerna och får tjugo svar.

  10. Min mamma är åttiosex år gammal.

  11. Under de senaste åren har vi
    varit mycket oroliga för henne.

  12. Hon har alltid haft god hälsa
    och varit pigg och glad.

  13. Hon är matematiker.

  14. Vi bor i Buffalo i New York där det
    ofta är mycket kallt och snöigt.

  15. Vi är robusta och tåliga i min familj.

  16. Men så en dag kördes mamma i all
    hast till sjukhuset för en operation.

  17. Året därpå uppstod samma nödläge,
    liksom året därpå.

  18. I år, dagen före alla hjärtans dag-

  19. -vaknade hon
    och upptäckte att hon blödde.

  20. Min pappa ringde efter en ambulans
    som körde henne till sjukhuset.

  21. Såna här saker får en att inse
    hur värdefulla vi är, hur bräckliga.

  22. Och hur unika vi är.
    Precis som snöflingor.

  23. Men det är även det
    som gör oss så lika.

  24. När det gäller våra behov,
    våra begär, våra önskningar-

  25. -våra lidelser och våra drömmar.

  26. Jag är så glad
    för att mamma överlevde.

  27. Det här är min pappa.

  28. Dagen efter att mamma for till
    sjukhuset bestämde han sig för att dö.

  29. Det var högst oväntat.
    Det var alla hjärtans dag.

  30. Det här gör mig väldigt känslosam.

  31. När min syster sa att mamma var på
    sjukhuset tänkte jag genast på pappa.

  32. Han kunde inte laga mat. Han brände
    rostat bröd och kunde inte koka vatten.

  33. Han var en äkta make av 50-talstyp
    som hade betjäning-

  34. -i form av min mor
    och sina tre döttrar.

  35. Han var inte lat,
    han var en "Mad Men"-man.

  36. Har ni inte sett den tv-serien
    så rekommenderar jag den.

  37. Jag återkommer till det senare.

  38. Jag försäkrade pappa om
    att jag hade ringt till hans granne-

  39. -för att se till att han skulle få sin
    middag så länge som det behövdes.

  40. Jag är glad att jag gjorde det,
    för deras granne Mary Jane-

  41. -kom dit med pappas favoriträtt
    som var fisk och pommes frites.

  42. De hade ett trevligt samtal
    med många skratt.

  43. Och sen, nån gång under de följande
    timmarna, fick pappa sina vingar.

  44. När jag tog emot det samtalet
    blev jag alldeles förstummad.

  45. Jag blev än en gång
    påmind om vårt syfte.

  46. Det stora behovet av det
    som vi alla brinner för.

  47. Design.

  48. Vi måste på ett genomtänkt, universellt
    och inkluderande vis designa-

  49. -de livsstilar som vi alla förtjänar.

  50. Det är inom egenvårdsområdet som
    vi hittar vårt mest osjälviska syfte.

  51. Syftet är inte själviskt,
    utan osjälviskt.

  52. Kan vi ta hand om oss själva
    på ett bra sätt-

  53. -så kan vi sträcka ut en hand
    och hjälpa andra.

  54. Om designen gör det omöjligt för oss
    att uträtta det vi måste-

  55. -under varje värdefull dag
    under vår livstid-

  56. -så är det designen som är misslyckad,
    inte vi.

  57. När jag började arbeta
    gick det här tankesättet-

  58. -stick i stäv med vedertagna normer.

  59. I början av min karriär sa jag farväl
    till en annan viktig man i mitt liv.

  60. Min gode vän, min farfar.
    Jag avgudade honom.

  61. Våra finaste stunder var våra fisketurer
    i en roddbåt i en sjö i norra Kanada.

  62. Vi kunde sitta tysta i flera timmar,
    men vi älskade varandra djupt.

  63. Det var till farfar jag oftast gick
    när jag hade frågor-

  64. -eller när jag grät.

  65. Min farfar, min bästa vän-

  66. -fick sina vingar när jag reste hemifrån
    för att inleda min karriär.

  67. Det var tack vare farfar
    som jag visste vad som var viktigt.

  68. Det var tack vare farfar och alla äldre
    som jag kände under min uppväxt-

  69. -som jag hittade mitt syfte i livet.

  70. Här är min historia.

  71. När jag var sjutton skickades jag till
    The Rochester Institute of Technology-

  72. -för att bli konstnär.
    Det är en intressant kombination.

  73. När jag kom dit
    rubbades mina framtidsplaner-

  74. -av ännu en lysande inspirationskälla.

  75. Leland Smith, som hade undervisat
    vid Syracuseuniversitetet-

  76. -frågade en dag om jag visste
    vad industridesign var.

  77. "Nej", sa jag förstås.
    Det är det ju ingen som gör.

  78. Om jag vill vara elak när stolsgrannen
    på flyget frågar vad jag arbetar med-

  79. -svarar jag "industridesign."
    Då brukar han fundera en stund.

  80. Sen säger han: "Åhå."

  81. Han vet inte vad det är. Det gör ingen.

  82. Vill jag vara trevligare
    säger jag: "Jag är produktdesigner."

  83. "Jaså." Han är fortfarande osäker.

  84. Svarar jag designer frågar han:
    "Inom mode?"

  85. "Nej, men jag är
    väldigt bra på att shoppa."

  86. Jag blev designer i stället för konstnär
    tack vare Leland Smith och hans fråga.

  87. Han ställde frågan efter att ha
    iakttagit mig i en skulptörateljé.

  88. Han ansåg
    att jag hade känsla för form.

  89. Han visste att jag var
    medkännande och lidelsefull.

  90. Jag brukade baka kakor till mina
    vänner och lärare varje vecka.

  91. Jag längtade efter-

  92. -det vi hörde om i föredraget innan. Jag
    ville åt det sambandet.

  93. Dessutom såg jag hur begåvade
    mina studiekamrater var och förstod-

  94. -att jag skulle få svälta som konstnär.
    Det var bäst att jag blev designer.

  95. En dag kallades jag in till dekanus och
    träffade några herrar från New York.

  96. En av dem var en man
    vid namn Raymond Loewy.

  97. Han frågade om jag
    ville komma och jobba åt honom.

  98. Jag var en fin Buffalo-flicka som
    oroade sig för den syndiga storstaden-

  99. -men jag åkte till New York med mitt
    livs främsta mentor - Raymond Loewy.

  100. När jag reser runt till universitet
    som lär ut produktdesign-

  101. -industridesign och arkitektur-

  102. -blir folk glada för
    att jag är gammal nog-

  103. -för att de ska kunna prata med mig
    om hur det var att arbeta med Loewy.

  104. Jag är en av de sista av Loewys
    medarbetare som finns kvar.

  105. Det känns konstigt
    eftersom jag var yngst när jag började.

  106. Nu är jag äldst.

  107. Jag var även, apropå "Mad Men"
    den enda bruden.

  108. I den där manschauvinistiska för att
    inte säga kvinnohatande tidsåldern-

  109. -upptäckte jag att kvinnliga
    medarbetare inte tycktes vara-

  110. -nåt som stod högt i kurs
    inom produktdesignområdet.

  111. Jag räckte ständigt upp handen
    på möten och sa:

  112. "Om vi ändrar formgivningen
    av kylskåpshandtaget"-

  113. -"så skulle nån med artrit,
    som t.ex. min farfar, kunna öppna det."

  114. De himlade med ögonen och stönade.

  115. "Patty, vi designar inte
    åt såna människor."

  116. "Verkligen?
    Det hade jag ingen aning om."

  117. Jag har levt länge nog
    för att vara en del av utvecklingen-

  118. -av vad vi känner som universalitet.

  119. Det är viktigt
    att uppmärksamma det faktum-

  120. -att ingen av oss är trasig, utan att
    det är designen som ställer till det.

  121. Med hjälp av design
    kan vi ta fasta på en inklusivitet-

  122. -som innebär att alla kan klara av saker
    med hjälp av det vi skapar.

  123. Det här tankesättet har äntligen
    blivit vedertaget över hela världen.

  124. Men jag vill även dela med mig
    av följande premiss:

  125. Inom vissa områden tycks vi
    ha haft ett alltför kort minne-

  126. -och vi måste uppfinna saker på nytt
    åt en ny generation.

  127. Den universalitet vi har åstadkommit
    under de senaste fyrtio åren-

  128. -kräver nya förebilder.

  129. Vi har samlats här i dag
    och under den kommande veckan-

  130. -för att tänka på hur vi ska fortskrida-

  131. -för att åstadkomma global jämlikhet
    för alla med hjälp av design.

  132. Var vi än bor
    och hur vi än lever våra liv-

  133. -så är det inte bara vår rätt,
    utan även vårt ansvar-

  134. -att framhålla vår livsstil
    med hjälp av design.

  135. Jag var omgiven av "Mad Men"-män
    som kallade mig för brud-

  136. -viftade bort mina tankar och idéer
    och försökte få mig att lämna ateljén.

  137. Jag fick en idé. Jag gick in till Loewy
    som då var i 80-årsåldern och sa:

  138. "Jag tror att vi kan bli bättre,
    och jag tror att jag vet hur."

  139. Och tack vare smink och masker...

  140. Numera behöver inte masker
    eftersom man använder CAD.

  141. Jag genomled den
    tråkiga och jobbiga processen-

  142. -som förvandlade mig
    till en sextio år äldre kvinna.

  143. Eller snarare nio kvinnor eftersom jag
    kunde simulera olika hälsotillstånd-

  144. -inkomstnivåer och livsstilar.

  145. Ibland gick jag runt på egen hand,
    ibland hade jag med mig en sköterska-

  146. -och satt i rullstol.

  147. Ibland betraktade jag omgivningen
    från en parkbänk.

  148. Andra dagar flög jag till en annan stad.

  149. Jag gick på teater och åt
    på fina restauranger och små caféer.

  150. Jag knöt vänskapsband
    på olika stränder.

  151. Jag blev rånad. Jag blev anfallen
    av ett gäng. Jag blev misshandlad.

  152. När jag gifte mig
    upptäckte jag att den där dagen-

  153. -då de där mycket förvirrade pojkarna
    nästan dödade mig-

  154. -berövades jag även
    möjligheten att få barn.

  155. Mitt liv som gammal förändrade
    mitt liv som ung på oräkneliga sätt.

  156. Men trots all fasa och smärta så
    fanns det en annan sida av det hela.

  157. Nämligen de lyckliga, glada stunderna.
    De underbara stunderna.

  158. Mina herrar, ta väl vara på er.
    Jag vet, efter många timmar-

  159. -av samtal med andra äldre kvinnor
    att vi vill att ni ska hålla er friska.

  160. Vi vill inte dansa ensamma på bröllop.

  161. Vi vill att ni ska vara pigga, men vi
    vill inte att ni ska ta blå tabletter.

  162. Jag berättar vad det betyder i pausen.

  163. Nåt av det viktigaste jag gjorde
    som gammal handlade om empati.

  164. Ni minns kanske att president Obama
    förlöjligades när han blev president.

  165. I ett av hans första tal till nationen
    pratade han om att vara empatisk.

  166. Om att vara förstående och närma sig
    varandra på ett fredligt sätt.

  167. Han var dömd att misslyckas.

  168. Han verkade i ett politiskt klimat
    där fred inte eftersträvades.

  169. Krig är lönsamt.

  170. Hans motståndare sa åt honom-

  171. -att de inte
    ville höra honom prata om empati.

  172. Det var som att få höra: "Patty, vi
    designar inte åt såna människor."

  173. Den kreativa förståelsen är nånting
    som ständigt måste utvecklas.

  174. Vi kan inte bara förutsätta att vi
    ska fortsätta att skörda framgångar.

  175. Vi måste hela tiden förnya oss och vara
    än mer innovativa i vårt arbete.

  176. Jag delade med mig av den empatiska
    upplevelsen av att vara fast i en kropp-

  177. -som förändrats p.g.a. ålder,
    sjukdom eller skada.

  178. Särskilt med chefer på mycket,
    mycket stora företag och bolag.

  179. Jag hade äran och nöjet att samarbeta
    med Fortune 500 över hela världen.

  180. Det finns inget roligare
    än att se en högt uppsatt chef fuska-

  181. -när han ska försöka leva så som nån
    med vissa begränsningar skulle leva.

  182. Jag ska inte namnge den här mannen.
    Ni ser nog inte vem det är.

  183. Men han äger en stor
    nordamerikansk apotekskedja.

  184. Som ni ser upplever han förändringar
    när det gäller motorik, syn och hörsel.

  185. Men han vägrade att använda käppen.

  186. Han gick omkring med den
    under armen.

  187. Men jag kan berätta att efter den här
    upplevelsen i de egna butikerna-

  188. -blev han omvänd.
    Han fick en uppenbarelse.

  189. De var inhumana ur designhänseende.

  190. De var opraktiskt
    planerade och formgivna.

  191. Han var snabb med att få till stånd
    humanistiska, holistiska förändringar.

  192. Det visade sig, till hans förtjusning,
    att han även tjänade mer pengar.

  193. Jag vill säga en sak till studenterna:
    Det är inte fult att tjäna pengar.

  194. Det är sättet att spendera dem
    som kan vara skadligt.

  195. Hjälpte jag inte mina klienter att tjäna
    pengar skulle jag inte vara här i dag.

  196. Man måste vara framgångsrik
    om man ska värna om människor-

  197. -som inte kan ta hand om sig själva.

  198. Se på Bill Gates förvandling.
    I början var han ingen filantrop.

  199. I dag spenderar han flera miljarder
    av sitt överskott runt om i världen-

  200. -på ändamål
    som andra tycks ha glömt bort.

  201. Hans uppenbarelse var att syftet
    med stora affärsframgångar-

  202. -är att göra världen bättre.
    Det är en mycket enkel sanning.

  203. Jag vill dela med mig
    av min övertygelse.

  204. Var är vi nu?
    Vad bör vi ha som mål inför framtiden?

  205. Språk är nånting mycket kraftfullt.
    Jag använder inte vissa ord.

  206. Jag förstår att det kan bli problem
    med översättningen.

  207. Det bästa sättet att
    närma oss framtiden är att för alltid-

  208. -sluta uttrycka oss
    i nedsättande ordalag.

  209. Det resulterar aldrig i nåt bra. Det
    finns inga handikappade människor.

  210. Det finns hästar med handikapp och en
    golfare som har sina egna problem.

  211. Om ni vill kan vi prata mer ingående
    om den saken i pausen, mina damer.

  212. Det finns ingen i det här rummet
    som jag skulle kalla funktionshindrad.

  213. Precis som de unika snöflingorna
    är vi alla olika. Det är vad jag anser.

  214. Vi är funktionshindrade
    när vi använder nåt-

  215. -som har tillverkats
    på ett oändamålsenligt sätt.

  216. Vi är fullt kapabla att göra saker. Vi
    har det Gud gav oss att arbeta med.

  217. Men vi har rätt till de kompensatoriska
    egenskaperna hos bra design.

  218. Jag ser oss som människor,
    inte som patienter eller ting.

  219. Inte som "såna människor".

  220. Jag arbetar åt Nato och FN med
    skadade soldater över hela världen.

  221. Inte ens en soldat som inte
    har några armar och ben kvar-

  222. -bör kallas för handikappad.

  223. Det är en människa med hjärta
    och själ, vilja och tankeförmåga-

  224. -som kämpar för att bli frisk och stark.

  225. Då handlar det om
    att ta hjälp av teknologi och design.

  226. Fokusera på förmåga. Vad kan göras?
    Vad har personen i fråga för kapacitet?

  227. Formge inte utifrån vad folk inte
    klarar, utan utifrån vad de klarar.

  228. Förstärk deras förmåga.

  229. I de rehabiliteringssjukhus
    som vi har byggt runtom i världen-

  230. -har vi skapat mikrokosmos
    som liknar byar och städer.

  231. Företag förser centren
    med alla möjliga produkter-

  232. -så att människor, inte patienter,
    kan prova hur det är att använda dem-

  233. -efter en skada, en sjukdomstid,
    eller en höftledsoperation.

  234. De lär sig att fungera i vardagen.

  235. Inte som en patient, utan som
    en individ som är del av en familj-

  236. -och ett samhälle.

  237. På så sätt får vi
    en humanistisk hälsovård.

  238. Ett holistiskt sätt att närma sig
    det vi alla önskar uppnå.

  239. Vi vill vara autonoma och självständiga.
    Det är osjälviskt snarare än själviskt.

  240. Vi har förmågan och så har vi åldern.
    Som ni vet så är jag även gerontolog.

  241. Jag kan tala om för er att ålder inte
    är en faktor i mitt designarbete.

  242. Jag tar hänsyn till förmågan.

  243. Ålder är inte en kapacitetsvariabel.

  244. Om det inte handlar om ett nyfött barn.
    Då kan paralleller och slutsatser dras.

  245. Så snart vi har tagit våra första steg,
    eller rullat i vår första rullstol-

  246. -så är vi den individ
    vi alltid kommer vara.

  247. Saker och ting förändras. Somligt
    till det bättre, somligt till det sämre.

  248. Men vår ålder säger inte
    särskilt mycket om vilka vi är.

  249. Som det ser ut i världen i dag så lever
    fyra generationer sida vid sida.

  250. Det visar på vikten av att tillmötesgå
    behov hos människor i alla åldrar.

  251. Vi pratar om livsstil.

  252. Önskningar, behov och drömmar.

  253. Uppfyll dem.

  254. Jag satt på flygplatsen för några veckor
    sen och såg det här fnittriga gänget.

  255. Jag sa: "Mina damer, vad ska ni göra?"

  256. Allihop firade sin 75-årsdag.

  257. De skulle åka på en fyra veckor lång
    cykelsemester i Belgien.

  258. Blotta tanken fick min kropp att värka.

  259. Det lät väldigt mycket som det
    där ordet som börjar på M - motion.

  260. Det finns människor som gillar sånt.

  261. Jag var stolt över dem och skämdes
    när de sa vad de planerade.

  262. Men till slut kom de fram till det
    verkliga målet med semestern.

  263. Maten och drycken. Ser man på!
    Då var vi plötsligt på samma våglängd.

  264. Jag hoppas att de mår bra.
    De håller fortfarande på och cyklar.

  265. De visar oss hur mycket åldersfaktorn
    har förändrats de senaste femtio åren.

  266. Vi ser inte på ålder
    på samma sätt som tidigare.

  267. När jag säger att jag är 62 blir svaret
    ofta: "Du ser inte ut att vara 62."

  268. "Jag tar inte det som en komplimang."
    Då vill de bara bli av med mig.

  269. De försökte vara artiga och vänliga.
    Varför blir de angripna av en galning?

  270. Därför att jag tar det ett steg i taget.
    Jag omvänder en person i taget.

  271. Du är så gammal som du är.
    Så är det bara.

  272. Det här tänkte jag inte visa,
    men när man läser i böcker:

  273. "Tillgodose
    dina åldrande föräldrars behov."

  274. Herrejösses!
    Nu kommer irländaren i mig fram.

  275. Att tillgodose sina döda föräldrars
    behov är tämligen lätt.

  276. Man lägger blommor på graven, man
    ber en bön, man saknar pappa oerhört.

  277. Men åldras är nånting vi alla gör.

  278. Tillgodose dina åldrade föräldrar. Okej.
    Tillgodose allas våra behov. Definitivt.

  279. Men vi måste städa upp i språket
    eftersom vi inte säger vad vi menar-

  280. -när vi använder eufemismen
    åldrande människor.

  281. Det finns bara två sorter
    - åldrande och döda.

  282. Nu till några förebilder.

  283. Design är vår starkaste sociala
    drivkraft. Det viktigaste redskapet.

  284. Den tar oss dit vi behöver komma.

  285. Jag insåg i går kväll...
    Och här kommer tårarna.

  286. Den här mannen är inte min pappa
    eller farfar, utan en kär vän.

  287. Det är Sam Farber, grundaren av OXO
    Good Grips, och hans hustru Betsey.

  288. Jag var med i formgivargruppen
    som skapade OXO Good Grips-

  289. -som betraktades som en förebild
    när det gällde universell design.

  290. För ett år sen i dag åkte Sam och
    Betsey tåg på Long Island i New York.

  291. När han steg av tåget skiljdes han från
    Betsey. Dörrarna stängdes om henne.

  292. Hon satt kvar på tåget.
    Han blev kvar på stationen.

  293. Flera timmar gick innan han hittades.
    Han hade ramlat ner i en ravin.

  294. Han dog några timmar senare
    utan att ha återfått medvetandet.

  295. Jag tyckte så synd om Betsey
    som hade förlorat sin livskamrat.

  296. Denne store, högt älskade, godhjärtade
    man, denne giganternas gigant-

  297. -lämnade oss på grund av att han
    hade snubblat på en tågstation.

  298. Det var inte särskilt universellt.
    Men han gav oss en utmaning.

  299. Han menade att man kunde göra
    den enklaste av produkter användbar-

  300. -stilbildande och sexig.

  301. Sam visste att han hade lyckats
    när New York Times söndagsbilaga-

  302. -i numret som kom ut före jul
    året då lanseringen ägde rum-

  303. -utnämnde OXO Good Grip till
    en av årets tio sexigaste julklappar.

  304. Halleluja! Vi hade lyckats.
    Sam var överförtjust.

  305. Han visste att även om de flesta
    skalar grönsaker-

  306. -med en hemsk liten billig metallpryl,
    så skulle folk betala för bra design-

  307. -som hjälpte dem
    att utföra en enkel syssla-

  308. -som de inte längre klarade av
    p.g.a. förändringar i händerna.

  309. Han hade rätt.

  310. Att vidga våra vyer och ta oss bortom
    hinderfrihet och tillgänglighet-

  311. -var nyckeln till att börja tänka
    universellt och inklusivt.

  312. När vi går eller rullar runt
    i samhällena där vi bor-

  313. -ser vi utmaningarna
    som vi ställs inför.

  314. Det är användbarhet
    som har blivit vårt krigsrop.

  315. Det räcker inte att saker
    är tillgängliga och universella.

  316. De måste, i slutänden,
    även vara användbara.

  317. Överallt runtomkring oss
    ser vi fantastiska framsteg-

  318. -inom stora system
    som kollektivtrafiken.

  319. Det här är snabbspårvägen i Phoenix
    som vi formgav för några år sen.

  320. Om man betraktar varje liten detalj
    från ett innovationsperspektiv-

  321. -kan man åstadkomma nåt
    som inte är en fantasiskapelse-

  322. -utan nånting som är personligt,
    privat och till för var och en av oss.

  323. En intervention och en kompensation.

  324. Ni känner kanske till Roger Coleman
    vid Royal College of Art.

  325. Vi deltog i konferensen
    om universell design i Kyoto.

  326. Toyota visade oss sin vision av hur
    framtidens fordon kommer att se ut.

  327. Alla kvinnor tackade nej när man bad
    om en frivillig som skulle prova den.

  328. Roger var förtjust som en liten pojke.

  329. Han sprang fram och satte sig i den
    och körde genast in i en vägg.

  330. Den här finns inte ute på marknaden.
    Jag undrar varför...

  331. Pojkar och deras leksaker.

  332. Jag vill utfärda en varning
    till alla våra designstudenter.

  333. Även om det är fantastiskt
    och ofta oerhört bra-

  334. -så finns det inte alltid
    en app för allting.

  335. Jag är tillräckligt mycket surtant för
    att tycka att pendeln svänger för långt.

  336. Tilliten till en pryl jag trycker på,
    sveper med fingret över och pratar i-

  337. -är inte vad H. G. Wells drömde om.

  338. Det är exkluderande,
    inte inkluderande-

  339. -att påstå att svaret finns i en iPhone.

  340. Jag säger det här trots att jag har
    många vänner som arbetar för Apple.

  341. Men jag försöker vara förnuftets röst
    som säger att teknologin inte är allt.

  342. Särskilt när det finns
    en så djup klyfta.

  343. Alla människor har inte råd.

  344. Så länge inte alla
    har tillgång till den här teknologin-

  345. -kan vi inte betrakta den
    som en lösning.

  346. Vi arbetar dock vidare på området,
    och det tycker jag att vi gör rätt i.

  347. Som barnlös kvinna-

  348. -ställer jag mig frågan inför framtiden:
    Vem kommer att ta hand om mig?

  349. Vilket av mina syskonbarn kommer att
    få äran att ta hand om moster Patty?

  350. Förmodligen ingen av dem. Om nån vill
    lämna in en ansökan innan jag åker-

  351. -så är jag öppen för alla förslag.

  352. Vi kommer att behöva robottekniken.

  353. Jag väntar mig på fullaste allvar-

  354. -att roboten Rosie
    kommer att ta sköta om mig.

  355. Det är med stor förhoppning
    som jag ger er-

  356. -en lång lista på tankar
    om vad vi bör sträva efter.

  357. Ha åldersfaktorn i åtanke. Trots att jag
    har sagt att den inte är så viktig-

  358. -så finns det
    ett stort antal äldre människor-

  359. -som har synpunkter på
    vad vi gör och hur vi gör det.

  360. Kvinnan på bilden är mycket rar,
    trots att hon ser butter ut på bilden.

  361. Jeralean fyllde nyligen 115. Hon är den
    äldsta nu levande kvinnan i världen.

  362. Hon var sur för att hon blev fotad när
    hon ville äta tårta. Jag förstår henne.

  363. Vi måste även revidera-

  364. -och utrota de stereotypa bilderna
    av "såna människor".

  365. Jag är förbluffad över att vi säger
    samma dumma saker fyrtio år senare.

  366. Sårande, skadliga saker.
    Obetänksamma saker.

  367. I våras, på modevisningar i New York-

  368. -fanns den här modellen
    med på catwalken i rullstol-

  369. -och medierna tog emot henne
    med öppna armar. De var förtjusta.

  370. De såg henne
    som en symbol för framtiden.

  371. Vi blev oerhört belåtna.

  372. Ha olika kulturer i åtanke.

  373. Att stödja regionala skillnader
    är naturligtvis oerhört viktigt.

  374. Vi vill att människor ska känna sig
    väl till mods i vår närvaro.

  375. Det är ett baskrav.

  376. Låt oss anstränga oss för att
    hjälpa dem som har det allra svårast.

  377. Den här mamman är i nittioårsåldern
    och bor i en liten by i Kina.

  378. Hon tar hand om sin son
    som alltid har suttit i rullstol.

  379. Vem tar hand om henne?

  380. Ha i åtanke hur viktigt det är att det
    finns inklusiva hjälpmedel i samhället.

  381. Företagen behöver vägledning.
    De gör inte det här på eget initiativ.

  382. De är intresserade av att sälja
    sina hamburgare och sitt kaffe.

  383. Men om vi uppmärksammar dem
    på detaljerna så lyssnar de.

  384. Det sista de önskar sig
    är negativ uppmärksamhet.

  385. På tal om negativ uppmärksamhet...

  386. Det första jag såg av Lund
    var en taxichaufför som skinnade mig.

  387. Fy skäms, Hongkong.

  388. Det nya kulturhuset ser ut som en
    Woodstockfestival under ett LSD-rus.

  389. Jag har inte upplevt det,
    men jag vet hur det ser ut.

  390. Skamligt, skamligt.
    Det är slapp och undermålig design.

  391. Jag har redan pratat om kollektivtrafik.

  392. Transportområdet förnyas och den
    senaste nyheten är autonoma bilar.

  393. Jag arbetar med ett projekt
    som jag inte kan berätta så mycket om.

  394. Men jag kan säga
    att det gör mig fullständigt vettskrämd.

  395. Det är en bil som kör alldeles själv
    ute på motorvägen.

  396. Men trots det gillar jag
    tanken på att ha personal-

  397. -och att jag inte ska behöva oroa mig
    för hur jag ska kunna åka och handla-

  398. -eftersom jag kommer att ha tillgång
    till ett sånt här magiskt fordon.

  399. Förhoppningsvis
    kommer det att vara säkert också.

  400. Ännu ett foto av snabbspårvägen.

  401. Vi står inför en hel del kulturella
    utmaningar i USA.

  402. Folk tycker inte att vi behöver
    några sketna tåg.

  403. Vi har ju bilar,
    så det här var svårt att få igenom.

  404. Jag gillar verkligen att resa i länder
    där man förlitar sig på tåg-

  405. -men hemma
    ses de inte som en lösning.

  406. Vi måste se till att det förändras.

  407. Vi måste se till att varje individ
    betraktas som en viktig passagerare.

  408. En annan "lustig" detalj
    när det gäller Lunds järnvägsstation-

  409. -var bristen på skyltar som gjorde
    att jag inte visste vartåt jag skulle.

  410. Vi måste individanpassa sånt.

  411. Säger ni att det finns en app för det
    så får ni smisk.

  412. Jag ser framför mig hur jag
    tar av mig skon och gör så här:

  413. Studenter, gör inte tanten upprörd.

  414. Snyggt jobbat, London.

  415. Där tar man hänsyn till färgblindhet.

  416. Det är nåt som många lider av.
    Min pappa var en av dem.

  417. Nu finns det en välfungerande app
    för dem som kan använda den.

  418. I den kan man inte bara justera
    typografi och kontrast-

  419. -utan även färger efter våra olika sätt
    att ta till oss viktig information.

  420. Nu ska vi prata om individanpassade
    bostäder som vi känner oss hemma i.

  421. Jag gillar inte
    universallösningar för kök.

  422. De är tråkiga och jag är trött på dem.

  423. Vi bör ta oss an utmaningen-

  424. -att man ska kunna gå in
    i ett härligt kök utan att säga:

  425. "Titta, det är rullstolsanpassat."

  426. Det borde inte vara så uppenbart.

  427. Men inredningsarkitekter verkar tyvärr
    stå och stampa på det här området.

  428. När vi går framåt med det här-

  429. -så får vi försöka göra kök användbara
    för alla upptänkliga sorters kockar.

  430. Men de behöver inte se ut som såna
    här plywoodskapelser på steroider.

  431. Tillbaka till våra vänner robotarna.

  432. Om jag ska klara av att hålla ordning
    på alla mediciner och specialdieter-

  433. -på egen hand,
    så som min mor måste göra...

  434. Hon bor ensam för första gången på
    62 år och hela familjen stöttar henne.

  435. Vi hjälper henne på alla sätt vi kan.

  436. Hon kör inte bil, utan måste få skjuts
    till mataffären av mina systersöner.

  437. Hon blir glad när nån tittar förbi så
    att hon kan bjuda dem på nåt gott.

  438. Nu ska vi titta på hur vi kan
    hålla oss friska och glada i våra hem-

  439. -med hjälp av vettigt utformade
    teknologiska hjälpmedel.

  440. Vi tar det ett steg längre:
    Hur tar vi oss fram i rullstol?

  441. Det slutar aldrig att förundra mig-

  442. -hur många som tystnar efter att
    ha pratat om att ta sig fram till fots.

  443. Jag får lov att ta ett djupt andetag,
    undertrycka mitt humör-

  444. -och påminna dem om
    att alla inte har den förmågan.

  445. Alla vill inte gå.
    Jag skulle inte ha nåt emot-

  446. -om George Clooney dök upp nu
    och bar mig av scenen.

  447. Dean Kamen och många andra
    ingenjörer gör sitt yttersta-

  448. -för att komma på
    nya och vettiga lösningar på-

  449. -hur vi alla ska kunna bli
    så rörliga som möjligt.

  450. Bravo.

  451. Jag talade nedsättande om protester-

  452. -men de är nödvändiga för att alla
    ska kunna få en god livskvalitet-

  453. -livsglädje
    och förmåga att klara sig själva.

  454. Men vi bör se till så att de är
    funktionsenliga och humanistiska.

  455. Det måste vi fortsätta att kämpa för.

  456. För vare sig vi har drabbats av artrit,
    eller förlorat en hand i krig-

  457. -så förtjänar vi att få våra fingrar
    ersatta med nånting ändamålsenligt.

  458. Vår syn fortsätter att vara
    ett mycket viktigt område.

  459. Jag är en "trekkie".
    Jag är inte så förtjust i "Star Wars".

  460. Jag har förstås aldrig sett de filmerna,
    men jag är en "trekkie".

  461. Jag gillar verkligen
    när science fiction blir verklighet.

  462. Jag kan inte dela med mig
    av några detaljer om det här projektet.

  463. De är fantastiska,
    men gör dem mindre uppenbara.

  464. Jag vill ha ett par som ingen annan
    än jag kan se att jag har på mig.

  465. Det kommer förresten att
    dyka upp såna, det kan jag lova er.

  466. Och så hörseln. Hörhjälpmedel
    har plötsligt blivit nåt väldigt sexigt.

  467. Apple intresserar sig för saken och det
    gör stor skillnad. Det kan inte hjälpas.

  468. Själv använder jag mig
    av en BlackBerry.

  469. Det kommer att dyka upp praktiska
    saker. Frågan är bara vad de kostar.

  470. Vi kommer att få se förbättringar som
    är till stor hjälp under vår livstid.

  471. Utan att avslöja nåt
    som jag inte får säga-

  472. -så handlar det om små, osynliga
    datorer i form av t.ex. smycken-

  473. -så att ingen kan se
    vad man har för problem.

  474. Vi är ju lite märkliga som art,
    så folk tar ofta illa upp när nån säger:

  475. "Har du hörapparat? Jaha."

  476. En del människor
    tycker att det är jobbigt.

  477. Jag nämnde
    den digitala klyftan tidigare.

  478. Numera tycks barn veta hur man
    använder en dator redan från födseln.

  479. Min mamma är matematiker.

  480. Hon vägrar använda sitt bankkort.

  481. Hon är säker på att hennes identitet
    kommer att bli stulen om hon gör det.

  482. Hon vägrar att lyssna på oss. Hon tittar
    på nyheterna och vet allt om hackning.

  483. Min mamma lever alltså ensam och
    vägrar att använda sig av teknologin.

  484. Det är ett problem
    som vi inte kan bortse ifrån.

  485. Förutom alla dem som inte
    vill ha med teknologi att göra-

  486. -så finns det folk som inte har råd.

  487. Därför måste vi titta på hela samhället,
    hela befolkningen, och inse-

  488. -att teknologi inte är lösningen
    på alla våra problem.

  489. Jag är förtjust i kapten Picard också.

  490. Men vi närmar oss genombrott
    som är riktigt anm...

  491. Jag ber om ursäkt.
    Ljudet försvann visst.

  492. Det är ungefär som när man skaffar
    en hund som man tycker mycket om-

  493. -och låter veterinären ge den en sån
    där sak som gör den lättare att hitta.

  494. Vi börjar närma oss nåt liknande.
    Det här är en prototyp.

  495. Det här kanske
    ger en del människor kalla kårar-

  496. -men mina tatuerade och piercade
    studenter tycker att det verkar okej.

  497. Det är en fråga om tycke och smak,
    men det är på gång.

  498. Här är min slutkläm.

  499. Jag är här i dag för att försöka få er
    att sluta prata om universell design.

  500. Jag är här för att försöka få er att
    börja prata om inkluderande design.

  501. Design som är till för alla,
    eller vad man nu vill kalla det.

  502. Jag anser att cirkeln är sluten.

  503. Det är dags
    att börja prata om föredömlig design.

  504. Med erfarenhet av möten
    över hela världen kan jag säga-

  505. -att det inte gagnar oss att säga-

  506. -att vi är specialister
    på universell design för alla.

  507. Världens företagsstruktur betraktar oss
    som en företeelse i marginalen.

  508. Det duger inte.

  509. Vi måste gå tillbaka till våra rötter
    och känna stolthet över vårt yrke.

  510. Vi bör vara stolta över att vår design
    förbättrar människors livskvalitet.

  511. När herren som sitter på plats 4B
    frågar "Vad arbetar du med?"-

  512. -ska ni svara "Vad har du för behov?"

  513. Vi har stora resurser när det gäller
    att utvärdera och bedöma-

  514. -hur framstående design ska belönas.

  515. Det kryllar av tävlingar.

  516. Jag tycker om
    att ställa upp som jurymedlem.

  517. Det finns inget som går upp emot att
    vinna ett pris som får folk att förstå-

  518. -varför det är så viktigt
    att blicka framåt.

  519. Låt oss sluta prata om
    att skilja oss från mängden-

  520. -och hitta mer kreativa sätt att bli
    betraktade som förgrundsgestalter.

  521. Vi tog farväl av en annan vän nyligen.
    Mitt favoritcitat av Maya är det här:

  522. "Jag har lärt mig att folk glömmer bort
    vad man har sagt och gjort"-

  523. -"men folk glömmer aldrig bort
    hur man fick dem att må."

  524. Få oss att må riktigt bra, allihop.
    Mina varmaste lyckönskningar.

  525. Ta väl vara på er.

  526. Översättning: Elin Dahlqvist
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Design utan gränser

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Föreläsning med Patricia A Moore som är industridesigner och konsult inom universell design. Hon menar att det är designen och arkitekturen omkring människor som är bristfällig om inte alla kan leva som de vill. I ett samhälle med fungerande design kallas ingen för handikappad. Inspelat 16-17 juni 2014 i Ingvar Kamprad Designcentrum i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Ämnen:
Samhällskunskap
Ämnesord:
Arkitektur, Design, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Universell design 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

Trappor för lek och funktion

Karen Kim som är arkitekt vid universitetet i Buffalo, USA, föreläser om sitt experiment med interaktiva trappor. Många människor faller och skadar sig i trappor och hon menar att antalet skadade skulle minska genom bättre design. Inspelat 16-17 juni 2014 i Ingvar Kamprad Designcentrum i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

Vikten av universell design

Hubert Froyen är professor i arkitektur i Belgien. Han visar exempel ur vardagen på universell design och där universell design som fungerar för alla skulle behövas. Inspelat 17 juni 2014 i Ingvar Kamprad Designcentrum i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

Diskriminering i turistnäringen

Katerina Papamichail är tillgänglighetsexpert i Grekland. Med fokus på turistnäringen pekar hon på hur hotell, attraktioner och allmänna platser stänger ute personer med funktionsnedsättning. Hon menar att det beror på att arkitekter och stadsplanerare sällan pratar om tillgänglighet. Inspelat 16-17 juni 2014 i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

Konformism är vår fiende

Bodil Jönsson är professor i rehabiliteringsteknik vid Certec vid Lunds universitet. Hon föreläser om att tillit och öppenhet är centralt om man ska arbeta med design för alla. Hon menar att konformism är vår fiende. Inspelat 16-17 juni 2014 i Ingvar Kamprad Designcentrum i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

De humana städerna

Miljöplaneraren Daniel Iacofano och landskapsarkitekten Susan Goltsman föreläser om hur man kan bygga städer så att de blir humana och inkluderande. De fokuserar på barn och unga och menar att det krävs plats för lek, social interaktion och rekreation. Inspelat 16-17 juni 2014 i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

En studie i universell design

Safaa Mahmoud Issa Abdou är professor vid universitetet i Menoufia i Egypten. Hon har analyserat hur olika länder arbetar med universell design och menar att man måste jobba med tillgänglighetskultur för att skapa miljöer där alla inkluderas. Inspelat 16-17 juni 2014 i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

En park för alla

Mark Trieglaff som är tillgänglighetskonsult i USA berättar om hur man har jobbat med tillgänglighet i parken Forest Glen Park i USA. Där har otillgänglighet räknats som ett lagbrott sedan 1990. Inspelat 16-17 juni 2014 i Ingvar Kamprad Designcentrum i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

Information är till för alla

Tillgänglighetsexperten Stefan Johansson föreläser om vikten av information som är tillgänglig för alla. Han menar att fler än någonsin kan hämta och publicera information via internet, men att teknologin fortfarande utestänger personer med funktionsnedsättning. Inspelat 16-17 juni 2014 i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Universell design 2014

Design utan gränser

Föreläsning med Patricia A Moore som är industridesigner och konsult inom universell design. Hon menar att det är designen och arkitekturen omkring människor som är bristfällig om inte alla kan leva som de vill. I ett samhälle med fungerande design kallas ingen för handikappad. Inspelat 16-17 juni 2014 i Lund. Arrangör: Certec, Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn som brottsoffer

Stopp! Min kropp!

Jannes Grudin, psykolog på Rädda barnen, talar om kampanjen och boken ”Stopp! Min kropp!”. Hur kan man prata om sexuella övergrepp utan att det blir pinsamt och gör mer skada än nytta? Från Internationella brottsofferdagen (IBD) 2014. Inspelat den 21 februari. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - mänskliga rättigheter

Rätten till egendom

Ingen får godtyckligt fråntas sin egendom säger artikel 17. Men det händer i alla fall - även här i Sverige.

Fråga oss