Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2014

UR Samtiden - Bokmässan 2014

Om UR Samtiden - Bokmässan 2014

Seminarier och föreläsningar från bokmässan i Göteborg. Inspelat den 25-28 september 2014.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2014 : Orden och jordenDela
  1. Välkommen, Jujja Wieslander,
    till samtalet-

  2. -om din bok "Sent i September".

  3. Valde du titeln med tanke
    på bokmässan?

  4. Verkligen inte. Jag är inte sån.

  5. Så uttänkt är du inte?
    Men det här är...

  6. Det är inte en trädgårdsbok,
    men det är en trädgårdsbok.

  7. En sorts trädgårdsbok.

  8. Ingen tankebok, men ändå är den det.
    Ingen barnbok, men barn förekommer.

  9. Vad är det för bok egentligen?

  10. Ja...

  11. "En bok om det som lever, växer
    och dör i trädgården och i livet."

  12. -Och det har du skrivit?
    -Ja.

  13. Det är en genreöverskridande bok.

  14. -Det är väl modernt?
    -Ja, det tror jag.

  15. Varför ville du skriva den?

  16. När jag ska beskriva vem jag är
    eller presentera mig-

  17. -så brukar jag skriva att jag är
    intresserad av det som växer.

  18. Som växer och utvecklas.
    Det gäller både barn, växter-

  19. -och relationer mellan människor.

  20. Förlaget tjatade lite också
    eftersom de vet att jag odlar.

  21. De trodde nog att jag skulle skriva
    för barn, men det är nog jättesvårt.

  22. Jag har också många
    dagboksanteckningar från trädgården.

  23. Mellan rader om hur mycket potatis
    jag har satt skriver jag tankar-

  24. -om väder och många tankar
    som uppstår-

  25. -när man lever väldigt nära...
    Jag bor ju på landet.

  26. Man lever väldigt, väldigt i...

  27. ...årstiderna och växet,
    som barnen säger.

  28. -Växet?
    -Själva växet, brukar jag säga.

  29. När jag läste
    den här texten första gången-

  30. -så började jag nästan gråta-

  31. -vid tanken på alla människor
    som aldrig får påta i en trädgård-

  32. -eller har en liten jord...
    Nu börjar jag nästan gråta igen.

  33. Det var så vackert och det är fullt
    av liv och upplevelser i texten.

  34. Du gestaltar så mycket liv
    och är med om så mycket.

  35. Min gråt handlade om människor
    som inte får vara med om det här.

  36. Men många människor
    är inte intresserade av trädgård.

  37. De flesta tycker det är skönt att
    komma till en, men jag brukar säga...

  38. Jag har en god vän som är musiker
    som har varit med på mina skivor.

  39. En konstnärlig, levande människa,
    men han ser ingenting.

  40. Han är stadskille.

  41. "Fint! Snyggt!"

  42. Alla människor kanske inte
    skulle sakna en trädgård.

  43. Jag skulle bli tokig
    om jag inte hade trädgård.

  44. De har väl andra saker.
    Han har sin musik.

  45. Man ser andra saker.

  46. Man vet kanske inte.
    Det är ju så mycket, en hel värld.

  47. Många skulle bli förskräckta om de
    var tvungna att bo på vischan.

  48. -Vi är ju olika som tur är.
    -Som tur är.

  49. Vi känner dig kanske främst
    som barnboksförfattare.

  50. Då är ju Mamma Mu.

  51. Längtar du kanske ibland
    som barnboksförfattare-

  52. -att skriva till folk
    som är lika gamla som jag?

  53. Nej, det har jag inte gjort.

  54. Barnboksförfattare får ibland frågan:
    "Ska du inte skriva en riktig bok?"

  55. Eller: "Har du skrivit
    en riktig bok nu?"

  56. Nej, faktiskt inte.
    Det blev nog bara så här.

  57. När jag väl började skriva
    var det väldigt roligt.

  58. På det viset kanske jag
    har fått blodad tand.

  59. Det är mer en berättelse
    som skulle berättas om mig själv-

  60. -mitt odlande, stället där jag bor,
    mina föräldrar och mina barn.

  61. Och tankar som jag har.

  62. Du har gjort lite likadant
    som med Mamma Mu-böckerna.

  63. Det finns en melodi
    som också finns i ljudboken.

  64. Den kan man fråga efter
    i Natur & Kulturs monter.

  65. Du har interfolierat texten
    med väldigt fina små dikter-

  66. -som kommer och går.

  67. Du har använt alla dina strängar
    när du gjort denna bok.

  68. -Men inte illustrationerna.
    -De är värda ett kapitel för sig.

  69. Det är en jätteduktig illustratör
    som heter Ane Gustavsson-

  70. -som också illustrerar för barn.

  71. Eftersom det inte är
    en trädgårdbok...

  72. Jag reagerar mot glassiga
    trädgårdstidskrifter och böcker.

  73. Därför ville jag inte ha foton.
    Jag hade först tagit foton själv.

  74. Men hon gör väldigt fina akvareller
    så hon har fått göra den.

  75. Hon är en duktig formgivare
    så boken blev väldigt vacker.

  76. Illustrationerna hjälper ju till
    med det där seendet-

  77. -som du är så bra på att uttrycka.

  78. Du ser så mycket bara genom
    att stirra på en kvadratmeter jord.

  79. Då kan du beskriva en hel värld.

  80. Du skriver redan i början
    att det här är banalt.

  81. Jämförelsen med livets kretslopp
    har ju många sagt före dig.

  82. Det finns många "banalfällor"
    att trilla i.

  83. Jag skriver ju: "Hur ska jag låta bli
    att hamna i floskelträsket?"

  84. På våren blir man hög. Hur skriver
    man det utan att det blir larvigt?

  85. Det är inte så lätt.
    Man får hålla i sig.

  86. Jag påstår att du har lyckats.

  87. Det är också ditt eget kretslopp.
    Dina föräldrars.

  88. Din historia längre tillbaka,
    dina föräldrars historia.

  89. Det beskriver du så kärleksfullt
    och vackert.

  90. Du bor på deras gård.

  91. Den köptes ju som sommarstuga.

  92. De levde ju där
    när de hade gått i pension.

  93. De var båda två från bondesläkt.

  94. Även om de flyttade till stan
    och blev socialister så var de...

  95. ...väldigt mycket bönder i hjärtat.

  96. Det har jag insett när jag skrev
    boken. Det hade jag inte fattat.

  97. Vilka väldigt starka band jag har
    till jorden och odlandet.

  98. Du beskriver så fint din pappa
    och hans rosor.

  99. -Han hade jobbat på nåt fint ställe.
    -Han växte upp som statarunge...

  100. ...på en herrgård.
    Hela statarsystemet var uppbyggt så.

  101. Det fanns en hel samhällsklass
    som faktiskt var...

  102. Vad ska man kalla det?
    De hade ju inte lön.

  103. De hade stat, d.v.s.
    de fick vedbrand, mjölk och...

  104. Det var nästan som slavarbete
    och de var som livegna.

  105. Han var en av de sista,
    sen avskaffades systemet.

  106. När de här fattigpojkarna växte upp
    på de här fina herrgårdarna...

  107. Det var verkligen överklass.
    Det här var i Sörmland.

  108. Norr om Dalälven
    fanns inga herremän.

  109. Men i Sörmland och Skåne
    levde den här kulturen.

  110. Där odlades fantastiska saker, hela
    trädgårdsnäringen var stor då.

  111. När vi då köpte vår första lilla
    sommarstuga som var ett ruckel...

  112. Kanske inte ruckel,
    men bara en liten sockerlåda.

  113. Då gjorde pappa en lång grusad väg
    med vit kiselsten-

  114. -och röda rosor hela vägen.

  115. Stället hette Rosersberg.

  116. Det är nu en förort till Stockholm.

  117. Jag trodde det hette så för att pappa
    hade rosor. Vi kallade det Rosers.

  118. Vad fint. Min farmor jobbade
    på ett sånt där tjusigt hotell.

  119. Sent i livet fick jag förklaringen
    till varför hon var så där...

  120. ...piffig med mat.

  121. Du vet sån där finish som man inte
    ser i bondkök. Sånt kunde hon.

  122. Hon dekorerade maten med nåt tjusigt.

  123. Sånt märker man ju som barn också.

  124. Du delar ju också med dig massor
    av kunskap.

  125. Det är inte bara känslor i boken.
    Det är också kunskap om...

  126. Det är allt från äpplen
    till indiska filosofer.

  127. Det är väl en bra blandning?

  128. Det är som livet. Du blandar och ger
    av sånt som är och har varit viktigt.

  129. Den är skriven intuitivt.
    Jag har inte gjort upp nån stor plan.

  130. Den följer året.
    Den börjar ju i slutet av september-

  131. -när allt är visset, fult och äckligt
    i växthuset.

  132. Sen slutar den året därpå.
    Det är den enda strukturen.

  133. Annars bygger den mycket
    på dagboksanteckningar och tankar.

  134. Det som hände under tiden du skrev?
    Barnbarnen kom på besök.

  135. -Och vad ni gör.
    -Absolut.

  136. Vad var svårast att skriva?

  137. Svårast var nog att se till
    att det inte blev för långt.

  138. Jag har haft en jättebra redaktör.

  139. Redaktörer är alltid halva jobbet
    när man gör böcker.

  140. "Det här blir för långt.
    Det här blir bra."

  141. Hon sa inte bara till när det var fel
    utan satte hjärtan i kanten också.

  142. Hanna, var du nu är.

  143. Du beskriver nåt
    som var väldigt smärtsamt att läsa.

  144. När du beskriver din
    före detta mans plötsliga död. Tomas.

  145. -Var det svårt att skriva om?
    -Nej, det var ganska skönt.

  146. Det var länge sen nu,
    men bilderna är väldigt starka.

  147. Jag har pratat om det mycket och det
    var skönt att berätta hur det var.

  148. Han dog så hastigt.
    Jag kom bara hem från affären-

  149. -och hittade honom död på golvet.

  150. Resan från det svarta hålet
    till ett nytt liv...

  151. Jag hittade ju sen en ny kärlek.

  152. Jag tänkte att det var bra
    att beskriva det.

  153. Nej, det var inte svårt, men
    det var känslostarkt naturligtvis.

  154. När man börjar skriva stiger alltid
    bilder upp vad man än skriver om.

  155. "Jag kommer inte ihåg nåt från
    barndomen", men börjar man skriva...

  156. ...så stiger det upp.

  157. Jag skrev en gång om huset
    där jag växte upp.

  158. Då kom massor av bilder upp.
    Det kan jag rekommendera.

  159. När man väl börjar så kommer det.

  160. Du är så himla bra på att...
    Hur ska jag säga?

  161. Utifrån detaljer du ser
    kan du dra spännande slutsatser.

  162. Nu kommer jag att tänka på
    en liten passage i boken-

  163. -när du åker hem till en granne.

  164. Först blir du förskräckt
    och tänker om det har hänt nåt.

  165. Du ser två kroppar på marken
    under ett träd.

  166. Först blir du rädd och tror
    att de har dött och sen ser du-

  167. -att de sover
    och då smyger du därifrån.

  168. Sen skriver du mycket om det där.

  169. Alla verandor som folk bygger känns
    som om de inte vill ha markkontakt.

  170. Jag skrev att det verkar ha utbrutit
    en beröringsskräck med jorden.

  171. Förr var det ju så. Två äldre
    människor som sov middag i gräset.

  172. Då kom jag att tänka på alla bilder
    som finns i mina föräldrars album.

  173. När de arbetade på fälten
    hade de ju alltid paus-

  174. -och några kom ut med mat
    och så satt de i gräset.

  175. Karlarna ligger på armbågen
    och tanterna kommer med kaffe.

  176. -Det ser man nästan aldrig nu.
    -Det är helt sant.

  177. -På stränder ligger vi ju på marken.
    -Knappt.

  178. Det är stolar nu för tiden.

  179. Och verandor...och trädäck.

  180. Ja.

  181. Jag kommer ihåg hur det känns
    att kliva i en varm komocka.

  182. När det sipprar upp lite
    mellan tårna. Det är grejor det.

  183. Men det är slut med det nu.

  184. Man får nöja sig med
    att sitta på gräset.

  185. Vad är det med odlandet som gör
    att du blir så gripen av kretsloppet?

  186. Nu har du skrivit en hel bok om det.

  187. Den djupa glädje och den kärlek
    som du beskriver till odlandet-

  188. -kan ju inte bara vara nedärvd.

  189. Jag vet inte.
    Men jag kan ju känna...

  190. Många tycker ju att hösten är vacker-

  191. -men jag tycker det är lite sorgligt
    när trädgården ska stängas-

  192. -och det ruttnar och det inte blev
    som man hade tänkt sig.

  193. Och sen ska allt dö.
    Det tycker jag är jättetungt.

  194. Sen när det blir frost och man
    har grävt färdigt känns det bra.

  195. Sen kommer vi tillbaka på våren
    och då är jag jättehög av vår.

  196. Maken säger att jag är lite larvig.

  197. Man känner på nåt sätt
    att lövsångaren är odödlig.

  198. Den kommer tillbaka
    och ger nåt slags hopp om...

  199. Det är helt enkelt trösterikt
    med trädgård.

  200. Är det en tröstebok?

  201. Ett tag tänkte jag att den
    skulle heta "Trädgård till tröst".

  202. Då sa min dotter
    att det låter som en terapibok.

  203. Nej, det är det inte.
    Det finns ju såna böcker.

  204. -Trädgårdsterapier?
    -Ja, men det är inte det här.

  205. Men det är en tröst när man
    blir gammal och allt vissnar och dör.

  206. -Ett sätt att vänja sig helt enkelt?
    -Jag tror det.

  207. Jag tänker helt praktiskt.

  208. I boken och i texten reflekterar du
    över ditt eget liv-

  209. -och det som har varit, kanske
    inte så mycket över det som kommer.

  210. Då går man igång själv.
    Man börjar själv tänka på det där.

  211. Jag fick en väldig lust
    att börja odla igen mer ordentligt.

  212. Det gick över rätt fort,
    men i alla fall.

  213. När jag läser din bok
    blir jag sugen på allt möjligt.

  214. Ska man inte läsa den på hösten
    utan på våren?

  215. Man kan läsa den på hösten så man
    är redo. Odlandet börjar efter jul.

  216. Det är då man går och lägger sig
    med frökatalogerna som maken säger.

  217. Är det då du börjar?
    Har du då ledigt i december?

  218. Nej, men i februari
    börjar man så sina tomatfrön.

  219. Tomater, purjolök och chili
    måste man så väldigt tidigt-

  220. -om man gör det från frö
    som jag tycker är roligast.

  221. Vi kanske ska säga att du inte har
    en anläggning av växthus.

  222. Det här är på hobbynivå.

  223. Jag har ett bra hobbyväxthus.

  224. Vi har stor tomt vilket är bra som
    ursäkt för att slippa hålla efter.

  225. Du har ju också
    mycket frilandsgrödor.

  226. Många äppelträd och vinbärsbuskar.

  227. Jag undrade vad jag skulle göra
    med mina föräldrars 22 vinbärsbuskar.

  228. Då bodde jag ju inte där.
    Det var bara ett stort problem.

  229. Innan du flyttade dit.

  230. Ska vi avsluta genom att läsa lite?

  231. Vi har lite mer tid
    än vad jag tänkte.

  232. -Jag tycker att du läser starten.
    -Okej.

  233. För här har du egentligen
    sammanfattat väldigt mycket.

  234. -Då hinner du läsa den.
    -Det tycker inte jag är den bästa.

  235. Jag ska se om det finns nåt roligare.

  236. -Jag kan läsa om farmor.
    -Ja, det kan du göra!

  237. -Farmor har också sin plats.
    -Ja.

  238. -Det är så här långt.
    -Absolut! Det blir jättebra.

  239. "På farmors gård fanns ett större hus
    som hyrdes ut till sommargäster."

  240. "Dessa kom från Stockholm och var
    egendomliga, fantastiska personer."

  241. "En flicka i min egen ålder
    var min absoluta drömkamrat."

  242. "Hon hette Eva-Lotta, som
    Kalle Blomqvists vän och min idol."

  243. "Hon var vig och djärv och hade inga
    som helst sysslor att sköta."

  244. "Vi lekte på en enorm indianvind
    i deras hus."

  245. "Pappan som var doktor
    var bohemisk och vänlig"-

  246. -"och tilltalade oss ungar
    på ett för oss helt märkvärdigt vis."

  247. "Han var liksom intresserad och artig
    mot oss ungar från landet."

  248. "Men allra märkvärdigast var ändå
    mamman som kallades doktorinnan."

  249. "'Nu ä ho ute igen på sjön,
    doktorinna'", sa farmor."

  250. "Hon spejade ut över viken
    halvt gömd bakom gardinen."

  251. "Och där satt denna undersköna,
    mörkhåriga varelse"-

  252. -"i vita blomörhängen
    och paddlade kanot"-

  253. -"med naken överkropp!"

  254. "Man hade väl aldrig sett på maken!"

  255. "När hon låg och solade med oss
    ungar på klippan bad hon Eva-Lotta:"

  256. "Älskling, hämta ett blad åt mig."

  257. "Bladet satte hon under solglasögonen
    för att inte bränna näsan."

  258. "För oss som knappt såg vuxna bada,
    än mindre sola"-

  259. -"ännu mindre med stora solglasögon
    var detta ett under av märkvärdighet"

  260. "Farmor badade aldrig i sjön,
    hon kunde inte ens simma."

  261. "Den enda vuxna
    som badade var bonden som kom"-

  262. -"till vår insjöbadklippa
    på kvällen vid höskördetiden."

  263. "Han var kritvit på hela kroppen
    utom på de kraftiga underarmarna"-

  264. -"och ett V i halslinningen."

  265. "Iklädd vinröda badbyxor,
    rejält uppdragna i midjan"-

  266. -"tvålade han in sig
    och hoppade i med ett jätteplask."

  267. "Intressant i sig,
    men inget mot denna doktorinna."

  268. Jujja signerar böcker
    utanför lokalen här.

  269. Tack för att ni kom. - Tack, Jujja.

  270. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Orden och jorden

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Författaren Jujja Wieslander berättar om sin bok Sent i september - en sorts trädgårdsbok som handlar om det som växer, lever och dör i trädgården och i livet. Det handlar om betydelsen av en trädgård och hur den kan bli en tröst i livet. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 26 september 2014. Arrangör: Natur & Kultur.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Naturbruk, Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Litteraturvetenskap, Trädgårdar, Trädgårdar i litteraturen
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Svikna barn och trasig ungdom

I barn- och ungdomsböcker lever många unga karaktärer under svåra förhållanden. Föräldrar eller andra vuxna sviker och sveken ser ut att bli fler och vanligare. Författarna Lina Stoltz, Marta Söderberg, Christina Wahldén och förläggaren Erik Titusson samtalar om ämnet. Moderator: Åsa Warnqvist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Riskkapitalism till vilket pris?

Samtal mellan journalisterna Carolina Neurath, Jan Almgren och Lotta Engzell om riskkapitalisternas manliga värld där en delägare kan tjäna 30 miljoner kronor årligen. Moderator: Anders Billing. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Norstedts och Weylers förlag.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Identitet och nationalitet

Varför är det viktigt för vissa att kunna sätta nationalitetsstämpel på människor? Samtal med författarna Zulmir Bečević och Janne Teller. Moderator: Lena Sundström. Inspelat den 25 september på Bokmässan 2014 i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget och Alfabeta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Ryslig spänning

Samtal mellan författarna Åsa Larsson och Magnus Nordin som alla skriver spänningslitteratur för unga läsare. Moderator: Agneta Edwards. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Berghs förlag, Bonnier Carlsen och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Lägg undan mobilen och läs

Hur kan vi hjälpa barn och unga att läsa och skriva? Samtal om Berättarministeriets metoder och hur en skrivarkurs kan genomföras. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Sven Hagströmer, Martin Widmark, Johan Unenge och Melis Yorulmaz. Moderator: Bodil Unenge. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Arrangör: Bonnierförlagen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Den konstnärliga bilderboken

Samtal mellan författare och illustratörer om vikten av att våga experimentera och utveckla det konstnärliga uttrycket i bilderböcker. Medverkande: Per Gustavsson, Anna Höglund och Ulf Stark. Moderator: Agneta Edwards. Inspelat den 25 september på Bokmässan 2014. Arrangör: Natur & Kultur, Bonnier Carlsen och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Global migration och nationalism

Tre författare i samtal om nationalstaten, nationalism, antirasism och migrations- och integrationspolitik. Medverkande: Erik de la Reguera, Kristina Ohlsson och Lawen Mohtadi. Moderator: Björn Wiman. Inspelat den 25 september på Bokmässan 2014. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur, och Piratförlaget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

E-bokens fram- och baksida

Många framhåller e-bokens positiva sidor, men det talas inte lika mycket om nackdelarna. Med Ann Steiner, forskare, Kristina Ahlinder, Svenska Förläggarföreningen, Gunnel Stjernvall, Kungliga biblioteket, och Katarina Dorbell, Barnens bibliotek. Moderator: Signe Westin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangörer: Kulturrådet och Kungliga biblioteket.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Botar tillväxt fattigdom?

I boken ”De fattigas manifest” ifrågasätter prästen Francisco van der Hoff Boersma tillväxt som en självreglerande väg till ett bättre liv för alla. Han samtalar med Anna Borgeryd, författare och företagare, samt generaldirektören Per Molander. Moderator: Kenneth Hermele. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangörer: Se människan/Svenska kyrkan, Sackeus och Weyler förlag.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Förlåtelse och försoning

Kan allting förlåtas? Desmond Tutu och hans dotter Mpho har skrivit boken "Förlåtelse - den fyrfaldiga vägen till helande för oss och vår värld". Tillsammans med tidigare ärkebiskopen KG Hammar diskuterar de hur man uppnår förlåtelse och försoning. Inspelat den 26 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangörer: Libris och Se människan/Svenska kyrkan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Det ser PG Gyllenhammar och Ingvar Carlsson

Ingvar Carlsson och Pehr G Gyllenhammar har som få andra haft inflytande över det svenska samhället. I var sin bok har de nu gett sin syn på samhället och sakernas tillstånd. De möts i ett samtal med journalisten Björn af Kleen. Inspelat den 26 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangörer: Albert Bonniers förlag och Norstedts.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Kärlek, pengar och svek

Författaren Klas Östergrens nya roman "Twist" handlar om bland annat kärlek, pengar och svek. Tre teman som påstås ingå i de romaner som räknas till stor romankonst. Här samtalar han med Yukiko Duke. Inspelat den 26 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Tove Jansson 100 år

Vem var egentligen Tove Jansson? Bakom rollen som Muminförfattare finns så mycket mer. Tove Janssons släkting Sophia Jansson, författaren Sara Bergmark Elfgren och litteraturprofessor Boel Westin samtalar med förläggaren Helen Svensson. Moderator: Janina Orlov. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangörer: Schildts & Söderströms, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Människan bakom gasmasken

Hur påverkades den enskilda människan av första världskriget? Historikern och författaren Peter Englund pratar om sin bok ”Stridens skönhet och sorg” med fotografen Nils Fabiansson och författaren Maja Hagerman. Inspelat på Bokmässan i Göteborg i september 2014. Arrangör: Natur & Kultur och Norstedts.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Flickbilden i fantasy

Kvinnliga huvudpersoner är vanliga i den nya ungdomsfantasyn. Men hur har kvinnobilden förändrats i fantasylitteraturen? Samtal med författarna Sara Bergmark Elfgren, Maria Turtschaninoff och Mats Strandberg. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat 27 september 2014 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Berghs förlag, Rabén & Sjögren och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Odling förr och nu

Det har återigen blivit populärt att odla och förädla frukt och grönsaker. Även biodling är en hobby som sysselsätter allt fler. Joachim Petterson, författare till boken "Bisyssla", och Martin Hollmer, surkålsentusiast, berättar om sina passioner. Forskaren Annika Björklund berättar om stadsodling förr och nu. Natanael Derwinger intervjuar. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Saga, bloggen och cancern

När Saga Lundin får besked om att hon har cancer bestämmer hon sig för att starta en blogg. Hon vill berätta för vänner och anhöriga vad som händer i hennes liv. Men snart får hon allt fler läsare. Hon skriver bloggen för att kunna läsa om allt hon varit med om och för att visa att hon inte bara är den där sjuka tjejen som har cancer.

Fråga oss