Titta

UR Samtiden - Cykeln och staden

UR Samtiden - Cykeln och staden

Om UR Samtiden - Cykeln och staden

Föreläsningar om framtida stadsplanering. Att hitta lösningar på hur man förflyttar sig i Europas växande storstäder kommer att vara den stora utmaningen i framtiden. Cykling beskrivs som den hållbara framtidslösningen för städernas transporter, då det är både hälsosamt och miljövänligt. Vad krävs för att göra våra städer mer cykelvänliga? Och hur skapar man en stad där bilismen, cyklingen och kollektivtrafiken kan samexistera? Inspelat på Moderna muséet i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Till första programmet

UR Samtiden - Cykeln och staden: En svensk cykelrörelseDela
  1. Jag heter Mark Isitt och skriver
    om arkitektur i Göteborgsposten.

  2. Vanligtvis pratar jag svenska, men nu
    blir det min fars engelska tungomål.

  3. Jag vill börja med en fråga:
    Hur många av er cyklade hit i dag?

  4. Räck upp en hand.

  5. Bra. Tack.

  6. En känsligare fråga:
    Hur många av er tog bilen?

  7. Ni kan gå. Där är dörren.

  8. Vi tillåter inga "icketroende"
    i det här rummet från och med nu.

  9. I dessa dagar
    ser vi nåt ganska förvånande.

  10. Folk trevar i garagets mörkaste vrår-

  11. -och tar ut sin gamla tvåhjuling.

  12. De rotar fram den bland madrasser,
    grillar och ölburkar.

  13. De grenslar cykeln och ger sig ut.

  14. I Stockholm har man lyckats dubblera
    antalet cyklister på tio år.

  15. I Malmö
    tar en av fyra cykeln till jobbet-

  16. -och i London, en stad som många
    associerar med dånande trafik-

  17. -dubbeldäckare, svarta taxibilar
    och tunga fordon-

  18. -där vill man öka antalet cykelresor
    med 400 % till år 2026.

  19. Vi talar om en revolution.

  20. Det är en enormt stor folkrörelse-

  21. -och folkrörelser, som ni kanske vet-

  22. -har en tendens
    att bli en aning dogmatiska-

  23. -på gränsen till religiösa.

  24. Man är cyklist eller bilist, och
    den som inte cyklar ska inte yttra sig.

  25. Den här inställningen
    ska vi passa oss noga för.

  26. Man kan säga att den inställningen-

  27. -har gett oss
    vårt bilberoende samhälle.

  28. På 1950-talet när bilen
    blev något som alla kunde äga-

  29. -tog svenskarna, liksom alla andra,
    chansen att skaffa bil.

  30. Den här situationen innebar-

  31. -att vi fick ett samhälle
    som var uppbyggt kring bilen.

  32. I början av 60-talet
    hade Sverige fler bilar per capita-

  33. -än något annat europeiskt land.

  34. Och eftersom vi byggde Sverige då
    kom vi att bygga för bilen.

  35. I stadsplanen för Stockholm 1967
    har man föreslagit-

  36. -att det ska byggas parkeringshus
    i vartannat kvarter.

  37. Ingen ska ha längre än 250 meter till
    ett parkeringshus. Det var visionen.

  38. Den visionen lever kvar
    i mångt och mycket.

  39. Det är viktigt att ha i bakhuvudet
    när vi lyssnar på talarna i eftermiddag.

  40. De är förstås hängivna cyklister
    och känner mycket starkt för cykeln.

  41. När de kanske höjer rösten lite
    och blir en smula indignerade-

  42. -så kan vi ha överseende med det.

  43. Jag ska visa vad cyklisterna kämpar
    mot. Här är siffror från Stockholm:

  44. Södra länken: 7 miljarder kronor.

  45. Norra länken, med norra Europas
    längsta vägtunnel: 11,6 miljarder.

  46. Och förstås Förbifart Stockholm
    med världens längsta vägtunnel:

  47. 28 miljarder kronor.

  48. Jämför det med den enda miljard-

  49. -som Stockholm satsar på cykelvägar
    från 2013 till 2018.

  50. En miljard kronor.

  51. Då får man lite perspektiv på det hela.

  52. Hamburg och Göteborg,
    där jag delvis växte upp-

  53. -har stora likheter.
    Båda är ju sjöfartsstäder-

  54. -och hamnområdena förvandlas nu
    till attraktiva bostäder.

  55. Floden Elbe delar Hamburg,
    precis som Göta älv delar Göteborg.

  56. Göteborg
    har industriområdet Hisingen i norr-

  57. -och i söder finns stadskärnan från
    1600-talet. I Hamburg är det tvärtom.

  58. Där har man en ring av grönt runt
    staden, det har Göteborg delvis också.

  59. Något som Hamburg har,
    men inte Göteborg-

  60. -är gröna korridorer
    som går från ringen-

  61. -in till stadens centrum,
    som gröna fingrar.

  62. Man kan cykla från förorterna
    in till stadens centrum-

  63. -i nästan lantliga omgivningar.

  64. Utmaningen i Hamburg-

  65. -är att försöka behålla
    de här gröna korridorerna-

  66. -medan man samtidigt förtätar staden.

  67. Hamburgs slogan är "Mer stad
    i staden", det är utmaningen.

  68. Översättning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

En svensk cykelrörelse

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mark Isitt är journalist och moderator för seminariedagen. Han inleder genom att ge en kort bakgrund om den växande cykelrörelsen i Sverige. Fler och fler använder i första hand cykeln som transportmedel i storstäderna. Vad gör politikerna för att underlätta för cyklister och hur mycket är man villig att satsa på cyklande i Sverige? Inspelat på Moderna muséet i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Ämnen:
Samhällskunskap, Teknik > Transportmedel och kommunikationer
Ämnesord:
Cykeltrafik, Icke motordrivna fordon, Infrastruktur, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Sverige, Teknik, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Cykeln och staden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

En svensk cykelrörelse

Mark Isitt är journalist och moderator för seminariedagen. Han inleder genom att ge en kort bakgrund om den växande cykelrörelsen i Sverige. Vad gör politikerna för att underlätta för cyklister och hur mycket är man villig att satsa på cyklande i Sverige? Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Om utställningen Cykel

Veronica Hejdelind är utställningschef på Arkitektur- och designcentrum i Stockholm. Hon berättar utifrån utställningen Cykel, som handlar om cykelns utveckling ur ett designhistoriskt perspektiv, om cykelns betydelse för människan i olika tider. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Den gröna metropolen Hamburg

Susanne Metz är chef för stadsplanering och miljöförvaltning i Hamburg. Hon föreläser om hur Hamburg ska planeras i framtiden och har en idé om att staden ska vara utan biltrafik och bara med gång- och cykeltrafikanter. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Slaget om gaturummet

Dokumentärfilmaren och journalisten Fredrik Gertten berättar om arbetet bakom filmen Bikes vs cars. I filmen granskar han bilindustrin och driver tesen att om städerna blev mer cykelvänliga skulle miljö- och klimatproblemen lösa sig själva. Moderator: Mark Isitt. Inspelat på Moderna muséet i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

OpenBike i Köpenhamn

Iréne Stewart Claesson är industridesigner och designstrateg på Lots design. Hon föreläser här om sitt bidrag till en internationell designtävling som handlade om att göra Köpenhamn till världens modernaste cykelstad. Moderator: Mark Isitt. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Cykeln och staden i framtiden

Samtal om hur man kan arbeta för att främja cyklingen i Sveriges större städer i framtiden. Medverkande: Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm, Karolina Skog (MP), kommunalråd för trafikfrågor i Malmö och Linda Kummel, planeringsarkitekt på Spacescape. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Super highways: den nya cykelvägen i London

Paul Lavelle är chefsplanerare för transportsystemen i London. Han berättar om Londons borgmästares beslut att cyklingen i staden ska öka med 400 % till år 2026. Målet ska uppnås genom att man bygger så kallade superhighways för cyklar. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn som brottsoffer

Barns berättelser om brott

Barnombudsmannens socionom Janna Törneman nämner vikten av att utgå från att barn som berättar om våld talar sanning. Orsakerna till att barn håller våld och övergrepp hemligt är många. Från Internationella brottsofferdagen (IBD) 2014. Inspelat den 21 februari. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMifforadio

MiffoTV bakom kulisserna, del 2

Följ programledargänget bakom kulisserna inför MiffoTV:s möte med politiker från Sveriges riksdagspartier.

Fråga oss