Titta

UR Samtiden - Cykeln och staden

UR Samtiden - Cykeln och staden

Om UR Samtiden - Cykeln och staden

Föreläsningar om framtida stadsplanering. Att hitta lösningar på hur man förflyttar sig i Europas växande storstäder kommer att vara den stora utmaningen i framtiden. Cykling beskrivs som den hållbara framtidslösningen för städernas transporter, då det är både hälsosamt och miljövänligt. Vad krävs för att göra våra städer mer cykelvänliga? Och hur skapar man en stad där bilismen, cyklingen och kollektivtrafiken kan samexistera? Inspelat på Moderna muséet i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Till första programmet

UR Samtiden - Cykeln och staden : Om utställningen CykelDela
  1. Välkomna. Jag heter Veronica
    Hejdelind och är utställningschef-

  2. -på Arkitektur- och designcentrum,
    förkortat ArkDes.

  3. Jag ska ge
    en kort bakgrund till utställningen.

  4. Vi har många prominenta gäster
    här i dag, delvis på grund av den.

  5. Varför ska en institution som ArkDes-

  6. -göra en utställning
    om cykeln och cykling?

  7. För många av er är svaret självklart:
    Varför inte?

  8. Men jag ska berätta om
    hur vi kom fram till-

  9. -att det här var ett bra tema
    att lyfta fram under sommaren.

  10. Jag fick en jättebra idé, tyckte jag.

  11. Jag ville inleda min presentation här
    med nåt personligt-

  12. -och berätta om mitt förhållande
    till cykeln och cykling.

  13. Då behövde jag en bild att visa-

  14. -så jag letade igenom gamla fotografier
    och blev mer och mer nostalgisk-

  15. -och alltmer desperat, det fanns
    ingen bild där jag satt på en cykel-

  16. -trots att jag har cyklat i snart 40 år.

  17. Cykeln är det transportmedel som jag
    har föredragit oavsett var jag har bott.

  18. Det här är det enda fotot
    jag kunde hitta.

  19. Det är sant.

  20. Cykeln är lite för liten för mig. Jag är
    cirka fyra-fem år och cyklar inomhus.

  21. Jag växte upp i förorten Ryd
    i den medelstora staden Linköping-

  22. -cirka 20 mil söder om Stockholm.

  23. Ryd var nybyggt när min familj
    flyttade in i en lägenhet där.

  24. Det byggdes på 70-talet.

  25. Jag växte upp där
    i en helt bilfri miljö.

  26. Jag lärde mig cykla
    när jag var tre-fyra år.

  27. Sen den dagen tog jag cykeln överallt-

  28. -till vänner, till förskolan-

  29. -och senare till handbollsträningen.

  30. Det var säkert för barn att cykla, och
    alla jag kände tog sig fram på cykel.

  31. Min mamma tog cykeln till mataffären.

  32. När mina morföräldrar kom och firade
    födelsedagar, jul och nyår hos oss-

  33. -kom de på cykel.

  34. Det här gjorde att jag litade på-

  35. -cykeln som transportmedel.

  36. När jag flyttade till Stockholm
    föll det mig aldrig in-

  37. -att åka med tunnelbanan
    eller med buss-

  38. -när jag kunde cykla.

  39. Jag tänkte aldrig att det var farligt
    eller att avstånden var för stora.

  40. Och det har gett mig
    en känsla av frihet-

  41. -och god kännedom om hur olika
    stadsdelar är förbundna med varandra.

  42. Jag är inte ensam om att älska cykeln
    och cykling, som tur är.

  43. Våra grannar danskarna sägs vara
    Europas mest cykelälskande folk-

  44. -näst efter holländarna.

  45. Fakta talar för sig själva.

  46. Jag blev glad över en färsk studie-

  47. -om varför danskarna älskar att cykla
    och transporterar sig med cykel.

  48. Man frågade danskar vad som var
    deras främsta anledning till att cykla.

  49. De svarade:
    "För att jag älskar att cykla."

  50. I andra hand säger de
    att det är bra för hälsan och miljön-

  51. -och att det är det snabbaste sättet
    att ta sig fram i en stad.

  52. Glädjen i att cykla, och frihetskänslan-

  53. -att man själv kan bestämma hur fort
    man vill åka och vart, motiverar dem.

  54. Det är viktigt att ha i bakhuvudet
    under våra diskussioner här i dag-

  55. -att människan är luststyrd.

  56. Nåt som man gillar fortsätter man med.

  57. Vi måste hitta ett sätt att få fler
    att uppleva och finna glädje i-

  58. -att sitta på sadeln och bara dra
    i väg med hjälp av egen muskelkraft.

  59. När man jobbar med utställningar
    är det här en bra utgångspunkt-

  60. -att så många gillar
    det som man pratar om.

  61. När det gäller cykling
    hittade vi andra frågor-

  62. -som gav oss starkare skäl
    till att lyfta fram det här.

  63. En stor inspiration för oss
    är Enrique Peñalosa.

  64. Han var i Stockholm
    för drygt ett år sen.

  65. Han har varit borgmästare i Bogotá.

  66. Nu tror jag att han kandiderar
    i presidentvalet i Colombia.

  67. Jag tycker att han har
    en av de mest inspirerande visionerna-

  68. -för städernas framtid, den urbana
    utvecklingen och infrastrukturen.

  69. Jag ville visa er ett citat.

  70. Det betonar en av nyckelfrågorna
    som vi måste ta upp i dag.

  71. Det här problemet måste lösas om
    vi vill ha fler cyklister på våra gator.

  72. "De senaste 80 åren har städer byggts
    främst för bilar, inte för människor."

  73. "Om barn
    fick ta lika mycket plats som bilar"-

  74. -"skulle de flesta städer i världen
    bli fantastiska."

  75. För Enrique Peñalosa är cykeln
    en del av hans politiska vision.

  76. Om det är tryggt för folk
    att promenera och cykla-

  77. -blir staden en tryggare plats
    för de flesta som bor där.

  78. Den blir
    en renare och hälsosammare plats.

  79. Det är inte bara i Bogotá som man
    brottas med de här problemen.

  80. Det här är två foton
    från Kungsgatan i Stockholm.

  81. Det första togs vid
    en cykelmanifestation på 1970-talet.

  82. Det andra visar Kungsgatan i dag.

  83. Fotot från 70-talet visar-

  84. -hur Kungsgatan skulle kunna
    användas även i dag.

  85. Verkligheten ser lite annorlunda ut.

  86. För första gången i mänsklighetens
    historia står vi inför en situation-

  87. -där fler bor i städerna
    än på landsbygden.

  88. Stockholm är Europas
    snabbast växande stad just nu.

  89. Infrastruktur-utmaningarna är fler
    än att bara ordna fler cykelbanor.

  90. Vi på ArkDes har i uppdrag att lyfta
    arkitektur- och infrastrukturfrågor.

  91. Det här är en brännande fråga-

  92. -som det vore synd
    att låta bli att ta upp.

  93. När fler och fler bor i städerna
    så är det naturligtvis så...

  94. Att transportera sig själv
    och även ett stort antal människor...

  95. ...är en stor utmaning.
    Det här är en fantastisk skylt.

  96. DU SITTER INTE FAST I TRAFIKEN.
    DU ÄR TRAFIKEN. CYKLA. BLI FRI!

  97. Inom stadsplanering och stads-
    utveckling de senaste årtiondena-

  98. -har cykeln
    varit på den politiska agendan.

  99. Jag bodde i Paris i början av 90-talet,
    ingen cyklade.

  100. Jag bodde i USA i ett år. Det var enda
    gången som jag inte kunde cykla.

  101. Jag jobbade som au pair
    i en fin förort till Saint Louis.

  102. Jag såg inga cyklar på ett helt år,
    men jag hade tillgång till två bilar.

  103. Familjen som jag var hos
    uppmuntrade mig att köra bil.

  104. När jag besökte London för några
    veckor sen cyklade jag mycket.

  105. I storstäder som London, Paris,
    New York och även Bogotá-

  106. -börjar stadsplanerare förespråka
    cykeln och ge cykeln mer plats.

  107. Utvecklingen går långsamt, och jag
    tycker att vi måste skynda på det hela.

  108. Cykeln ingår i fler politikområden
    än infrastruktur och sociala frågor.

  109. Det är också en hälsofråga.

  110. Ni har nog sett det här. Den översta
    "drivs med fett och sparar pengar".

  111. Fordonet längst ner
    "drivs med pengar och gör dig fet".

  112. Det är ett slags politisk poäng där.

  113. Vi gjorde research
    inom alla de här olika områdena.

  114. Vi samlade in fakta och
    studerade olika aspekter av cykling.

  115. Då fick vi upp ögonen för att cykeln-

  116. -är fantastisk
    som uppfinning och designföremål.

  117. Energin
    som går åt för att driva en cykel-

  118. -är verkligen ringa-

  119. -jämfört med
    hur mycket energi man får ut.

  120. Det är en energieffektiv maskin.

  121. Den används exempelvis
    i det här projektet i Guatemala-

  122. -som drivs av den icke-statliga
    organisationen Maya Pedal.

  123. Det här är på landsbygden
    där det saknas el.

  124. På den vänstra bilden
    driver cykeln en vattenpump.

  125. Till höger ser ni en kvinna som
    med hjälp av cykeln driver en mixer.

  126. Hon tillverkar schampo och bodylotion
    med aloe vera, som hon sen säljer.

  127. Hon kan göra större mängder
    tack vare mixern.

  128. ArkDes uppdrag är att bredda
    perspektivet och öka kunskapen-

  129. -om arkitektur, design och hållbarhet.

  130. Genom att ha en utställning om cykeln
    kan vi beröra alla de här områdena-

  131. -när vi visar
    ett mycket älskat designföremål.

  132. Den 18 juni i år-

  133. -öppnade utställningen "Cykel".

  134. Fram till i dag har den haft
    över 20 000 besökare.

  135. Vi har fått fler följare
    på sociala medier.

  136. Då kan vi få kontakt med besökarna-

  137. -och ha en dialog om vad ArkDes
    ska vara nu och i framtiden.

  138. Utställningen har öppet till kl. 20
    i kväll. Jag hoppas att ni besöker den.

  139. Där finns fler än 70 cyklar.

  140. Den visar cykelns utveckling,
    från höghjulingen till tävlingscykeln.

  141. Förutom cyklarna - och de politiska
    och sociala frågorna, som jag tog upp-

  142. -har vi också porträtt av cyklister-

  143. -cyklister och cykelkultur.

  144. Man ser dem på såna här affischer-

  145. -med korta texter, där de berättar
    varför de gillar att cykla.

  146. Det är mycket inspirerande.

  147. ArkDes Talks är en seminarieserie-

  148. -som anknyter till våra utställningar,
    i enlighet med vårt uppdrag.

  149. Översättning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om utställningen Cykel

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Veronica Hejdelind är utställningschef på Arkitektur- och designcentrum i Stockholm. Hon berättar utifrån utställningen Cykel, som handlar om cykelns utveckling ur ett designhistoriskt perspektiv, om cykelns betydelse för människan i olika tider. Inspelat på Moderna muséet i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Ämnen:
Teknik > Teknikhistoria, Teknik > Transportmedel och kommunikationer
Ämnesord:
Cyklar, Icke motordrivna fordon, Kommunikationer, Landsvägsfordon, Landsvägstrafik, Teknik, Teknikhistoria, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Cykeln och staden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

En svensk cykelrörelse

Mark Isitt är journalist och moderator för seminariedagen. Han inleder genom att ge en kort bakgrund om den växande cykelrörelsen i Sverige. Vad gör politikerna för att underlätta för cyklister och hur mycket är man villig att satsa på cyklande i Sverige? Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Om utställningen Cykel

Veronica Hejdelind är utställningschef på Arkitektur- och designcentrum i Stockholm. Hon berättar utifrån utställningen Cykel, som handlar om cykelns utveckling ur ett designhistoriskt perspektiv, om cykelns betydelse för människan i olika tider. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Den gröna metropolen Hamburg

Susanne Metz är chef för stadsplanering och miljöförvaltning i Hamburg. Hon föreläser om hur Hamburg ska planeras i framtiden och har en idé om att staden ska vara utan biltrafik och bara med gång- och cykeltrafikanter. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Slaget om gaturummet

Dokumentärfilmaren och journalisten Fredrik Gertten berättar om arbetet bakom filmen Bikes vs cars. I filmen granskar han bilindustrin och driver tesen att om städerna blev mer cykelvänliga skulle miljö- och klimatproblemen lösa sig själva. Moderator: Mark Isitt. Inspelat på Moderna muséet i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

OpenBike i Köpenhamn

Iréne Stewart Claesson är industridesigner och designstrateg på Lots design. Hon föreläser här om sitt bidrag till en internationell designtävling som handlade om att göra Köpenhamn till världens modernaste cykelstad. Moderator: Mark Isitt. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Super highways: den nya cykelvägen i London

Paul Lavelle är chefsplanerare för transportsystemen i London. Han berättar om Londons borgmästares beslut att cyklingen i staden ska öka med 400 % till år 2026. Målet ska uppnås genom att man bygger så kallade superhighways för cyklar. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Cykeln och staden

Cykeln och staden i framtiden

Samtal om hur man kan arbeta för att främja cyklingen i Sveriges större städer i framtiden. Medverkande: Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm, Karolina Skog (MP), kommunalråd för trafikfrågor i Malmö och Linda Kummel, planeringsarkitekt på Spacescape. Inspelat i Stockholm den 2 september 2014. Arrangör: Arkitektur- och designcentrum.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Gruvor i fokus

Paneldebatt

De flesta experterna på seminariedagen Gruvor i fokus var nog överens om att ett gruvprojekt skulle skada Vättern och området runt omkring. Kan det finnas andra infallsvinklar? Publiken ställer frågor till experterna. Inspelat i Gränna 28 februari. Arrangörer: Aktion Rädda Vättern (ARV) med flera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBildningsbyrån - Kina

Peking på hjul

I det en gång så cykeltäta Peking trängs idag lika många bilar som finns i hela Sverige. Ibland är luftföroreningarna så svåra att flyg får ställas in och motorvägar stängas av. Men nu satsar Peking på att begränsa biltrafiken och bygga ut kollektivtrafiken.

Fråga oss