Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Fantasten Per OscarssonDela
  1. Han beskrev att han blivit
    spetsad på deras pennor.

  2. Men när jag läser
    alla klipp om honom tycker jag-

  3. -att han behandlades väl.
    Han får uttrycka det han vill.

  4. Han utnyttjar medierna
    och är en medial person.

  5. Välkommen, Klas Gustafson, författare
    till boken-

  6. -"Fantasten Per Oscarsson."

  7. Tack.

  8. Varför titeln "Fantasten"?

  9. En fantast är en sån person
    som du säkert har mött.

  10. En som får stora idéer
    om vidlyftiga projekt-

  11. -som han eller hon ska genomföra-

  12. -som ger sig sjutton
    på att göra det till varje pris-

  13. -med en väldig envishet
    och mot alla odds.

  14. Så var Per Oscarsson.
    Han satte i gång saker-

  15. -och hoppade först och tänkte sen.

  16. Ibland landade han med en smäll.

  17. Jag har aldrig läst om nån
    så tydlig i sin otydlighet.

  18. Du har skrivit andra biografier.
    Varför skrev du om Per Oscarsson?

  19. Han ingår i den tid
    som jag har beskrivit-

  20. -i flera artistbiografier.

  21. Det finns ingen plan med det,
    även om det kan se ut så.

  22. -Du är inte Guillou.
    -Jag tror att jag försöker...

  23. ...skriva om min uppväxt
    på ett komplicerat sätt.

  24. Personerna jag skrivit om
    var viktiga när jag växte upp-

  25. -på 50-, 60- och in på 70-talet.

  26. De färgade Sverige
    och tog färg av sin tid också.

  27. Det är jag intresserad av. Artisterna
    speglar tiden.

  28. Apropå uppväxt var Per Oscarssons
    uppväxt inte så glad och lycklig.

  29. -Kan du berätta?
    -I början var det okej.

  30. Han växte upp
    i ett välbärgat hem i Stockholm.

  31. Men hans mamma var sjuk
    i hela hans liv-

  32. -och dog redan när han var sex år.

  33. Han fick stryk av farsan
    och var dålig i skolan.

  34. Det blev rätt trist.

  35. Pappan var egentligen en bondgrabb
    som blivit byggmästare.

  36. Men hans firma gick i konkurs
    och han blev...

  37. Han tog intryck av att hustrun dog
    och det påverkade familjen.

  38. Hur påverkades Per av
    att mamman dog när han var sex år?

  39. Han talar mycket om det
    och tror att det betyder mycket.

  40. Han är osäker och stammar.

  41. Han blir mobbad
    och vet inte riktigt vem han är.

  42. Teatern blir
    en räddning för honom socialt.

  43. Han kom in tidigt på Dramatens
    elevskola och slog igenom tidigt.

  44. Han ansågs genast vara
    antingen geni eller stolle.

  45. Vad gjorde att han stack ut
    som skådis?

  46. Att bli skådespelare
    var en av de fixa idéerna.

  47. Han hade inget sånt påbrå och kom
    inte från ett kulturellt hem.

  48. Han hade inga såna drömmar
    förrän han hörde-

  49. -en diktuppläsning som 17-åring-

  50. -och kom på att han
    skulle bli skådespelare.

  51. Han söker till elevskolan
    och kommer in 17 år gammal.

  52. Han går förbi alla de
    som harvat på teaterskolorna.

  53. Hans styvmor skrev under.
    Han vågade inte fråga pappa.

  54. Han fick faktiskt förfalska
    styvmors namnteckning.

  55. Det var tvunget
    eftersom han var omyndig.

  56. Det är möjligt att det ligger nåt i
    att det skedde så snabbt.

  57. Han gick utbildningen, Sveriges
    bästa, på Dramatens elevskola.

  58. Men han hade ingen bakgrund,
    han hade inte gått teaterskola.

  59. Han hade inte gått skolan färdigt.

  60. Han insåg att teatern
    var hans liv-

  61. -och då satsade han allt.

  62. Det var kanske
    en oprofessionell inställning.

  63. -Det var hans liv.
    -Han hade glöden.

  64. Blicken som både
    är galenskap och liv.

  65. Ungefär som John Malkovich
    och Jack Nicholson.

  66. Kritiska röster säger...

  67. Och Persbrandt, som alltid
    spelar Gunvald Larsson.

  68. Per Oscarsson sades alltid spela
    samma roll. Hur sant var det?

  69. Han fick till en början roller
    som galna unga konstnärer-

  70. -med stirrig blick.
    Han hamnade i det facket.

  71. Det passade honom ganska bra
    och han gillade nog den rollen-

  72. -även i offentligheten.
    Han var lite grann...

  73. ...det unga geniet
    i folkhemssverige.

  74. Lite galen men accepterad.

  75. En som alla normala strikta
    människor kunde spegla sig mot.

  76. "Han kan få finnas,
    men vi är inte som han."

  77. En roll som blev hans genombrott
    var Hamlet.

  78. Men rollen gjorde också
    att han lämnade allt och flydde.

  79. Han blev värvad från Dramaten
    till Göteborgs stadsteater.

  80. Han gjorde Hamlet som 26-åring.
    Det var 1953.

  81. Det var en stor kulturhändelse
    och blev väldigt omskrivet...

  82. ...i hela Sverige.
    Recensionerna var fantastiska.

  83. Många unga skådespelare blev
    påverkade av föreställningen.

  84. Sven Wollter var elev
    på elevskolan i Göteborg-

  85. -och staterade i "Hamlet".

  86. För honom och för andra som Thommy
    Berggren och Iwar Wiklander-

  87. -blev det avgörande
    att se Per Oscarsson-

  88. -som representerade nåt nytt,
    en ny typ av skådespelare.

  89. Han hade inte den här...

  90. ...gamla magstödsinställningen.

  91. Varför knäcktes han av rollen?

  92. Han identifierade sig
    för mycket med den galne prinsen.

  93. -Vad hände?
    -Mitt under spelperioden...

  94. ...var han plötsligt försvunnen.

  95. Det visade sig att han tagit sig
    till Köpenhamn och till Tyskland.

  96. Han fotvandrade och liftade
    och kom till Paris.

  97. Ingen vet vart han var på väg.

  98. Men han ville finna sig själv-

  99. -och tyckte att teatern
    inte var nånting.

  100. Han flydde flera gånger
    och äter då dadlar och nötter.

  101. Han fryser och sover utomhus.
    Avskedsbrevet var så skönt.

  102. Det är så pompöst
    och typiskt Per Oscarsson.

  103. "Att vara eller inte vara?
    Jag föredrar att inte vara."

  104. "Om ni älskar mig sök mig icke."
    Visst är det fantastiskt?

  105. Han återvände efter en vecka,
    hungrig, trött och frusen-

  106. -och fortsatte spela Hamlet.

  107. Det var en presskonferens.

  108. Där blev han ansatt
    av journalisterna.

  109. Han beskrev att han blivit
    spetsad på deras pennor.

  110. Men när jag läser
    alla klipp om honom tycker jag-

  111. -att han behandlades väl.
    Han får uttrycka det han vill.

  112. Han utnyttjar medierna
    och är en medial person.

  113. Han förstår att använda
    tidningar, radio och tv-

  114. -för att berätta. Han hade väldigt
    mycket som han ville berätta.

  115. Han hade en slags frälsariver
    och ville nå allmänheten.

  116. Från den store Hamlet
    och hela vägen fram till sin död-

  117. -så sa han att han mest tog filmjobb
    för att få in pengar.

  118. Varför var det så viktigt?

  119. Han slutade med teater
    redan tidigt på 60-talet.

  120. Däremot var han hela tiden
    efterfrågad för film och tv-

  121. -under hela livet
    och fick erbjudanden.

  122. Men satsningen att alltid ge allt-

  123. -i varje roll den kostar på.

  124. Så kan man inte leva
    ett skådespelarliv.

  125. Det var nog sunt att han
    drog sig tillbaka lite.

  126. Han drömde även om
    att bli författare.

  127. Han skrev en bok
    som publicerades 1960.

  128. En självutlämnande bok,
    ett slags dagboksprojekt.

  129. Men det var svårt.
    Han försökte också bli regissör.

  130. Det gick inte heller så bra. Själv
    såg han regissörer som fiender.

  131. -Hur var han att jobba med?
    -Det berodde på regissören.

  132. Per Oscarsson sa att han såg
    med hatkärlek på regissörer.

  133. Egentligen mer hat.
    De la sig i hans jobb.

  134. De sa vad han skulle göra, och han
    hade svårt för auktoriteter.

  135. -Han ville bestämma själv.
    -Och flydde ofta.

  136. Och han var självkritisk
    och tyckte inte han var bra nog.

  137. Han hade otroligt höga krav,
    och det kunde bli komplicerat.

  138. Det fanns regissörer
    han funkade ihop med.

  139. Jan Troell och Henning Carlsen
    som gjorde framgångsrika "Svält".

  140. Om hans stora teaterroll
    var Hamlet-

  141. -så var den stora filmrollen
    i "Svält" från 1966-

  142. -som han vann en Guldbagge
    och Guldpalmen för.

  143. Han vann Guldpalmen i Cannes
    som bäste skådespelare.

  144. Och efter den framgången
    gjorde han nåt jag inte visste.

  145. Han började jobba med B-films-
    regissören Mats Helge Olsson.

  146. Hur korsades deras vägar?

  147. Mats Helge Olsson gick på
    en folkhögskola dit Per kom-

  148. -så de träffades där.
    Mats Helge Olsson var knappt 20.

  149. Han hade precis börjat.

  150. De var lite lika
    i att inget kunde stoppa dem.

  151. Tillsammans blev det
    väldigt ödesdigert.

  152. De drev varandra.
    De hade ett stort filmprojekt.

  153. -Sveriges dyraste film.
    -Den blev ett praktfullt fiasko.

  154. "Sverige åt svenskarna".

  155. Den tog knäcken på honom igen.
    Hur tog han det fiaskot?

  156. Då hade han redan haft
    ett filmprojekt och regisserat.

  157. Man undrar hur han tänkte när han
    gick in i ett ännu större projekt.

  158. Per Oscarsson hade skrivit manus
    och spelade fyra roller.

  159. Det var mängder av statister-

  160. -och han lockade kollegor
    att göra småroller.

  161. Man ser Lena Nyman
    i fem sekunder ungefär.

  162. Det är svårt att säga
    hur han tänkte där.

  163. Men hans skådespelarliv
    slutade i dur-

  164. -med "Kan du vissla, Johanna?"-

  165. -"Polisen i Strömstad",
    "Herr von Hancken".

  166. Han blev folkkär. Insåg han det?

  167. Det insåg han.

  168. Och det var väl otippat,
    för han hade ju den...

  169. Han var lite labil och farlig
    med sina brinnande ögon.

  170. Men mot alla odds blir han
    en trygg morfarsfigur-

  171. -tack vare
    "Kan du vissla, Johanna?"

  172. Han trivdes nog bra med
    att bli folkkär på slutet.

  173. En annan fascinerande sak var
    engagemanget i Jehovas vittnen.

  174. När han var känd stod han på stan
    och sålde Vakttornet.

  175. Hur tog folk att se
    Per Oscarsson sälja Vakttornet?

  176. Jag har inte läst
    några vittnesmål om det.

  177. Men det var likadant där.

  178. Han tyckte att Jehovas vittnen
    hade svaret på hans frågor.

  179. Så han gav sig hän, och för att vara
    med skulle man ställa upp.

  180. Det var en period.
    Senare blev han gudsförnekare-

  181. -men så svängde hans liv.

  182. Han var vegetarian
    men blev kycklinguppfödare.

  183. Han kastar sig återigen i det.

  184. Utan kunskap blir han lantbrukare i
    Västergötland.

  185. Har du lyckats förstå dig på
    Per Oscarsson som person?

  186. Han berättar öppet
    och ärligt om sig själv.

  187. Han tyckte själv
    att det han gjort var galet.

  188. Men strax därpå
    hoppar han på nåt lika galet.

  189. Hans självkännedom är stor
    och han resonerar förnuftigt.

  190. Han är en älskvärd person.
    Kollegorna älskade honom.

  191. De som jobbat med honom
    tittade tårögt på mig och säger:

  192. "Åh, Per", så han är ju saknad.

  193. Han hade dragen av
    att vara en fantast-

  194. -men han var en älskvärd människa.

  195. De sista 20 åren identifierade
    han sig främst som författare.

  196. -Det känns som ett självbedrägeri.
    -Det var väl återigen en flykt.

  197. Det kändes nog tryggare
    att kalla sig författare-

  198. -som ibland som ibland gjorde film
    än att försöka bli författare.

  199. Han skulle skriva
    en självbiografi-

  200. -och det gjorde han
    i över 20 år.

  201. Till slut tappade han räkningen
    på alla versioner som fanns.

  202. Det är väl så
    att han aldrig hade blivit nöjd.

  203. Det var väl det som höll
    honom i gång väldigt mycket.

  204. Drömmen om boken.

  205. Den brann ju upp i det
    som blev Per Oscarssons slut.

  206. Han blev slutligen innebränd
    i det torp-

  207. -i Västergötland där han bodde
    med sin fru Christina.

  208. Där gick också mödan,
    den här författarmödan-

  209. -upp i rök.

  210. Hans anhöriga reagerade
    när du ville skriva boken.

  211. -Några blev lite sura.
    -Per Oscarsson dog rätt nyligen.

  212. Det var en dramatisk död.

  213. Alla anhöriga gillar väl inte
    att man tar upp det-

  214. -så snabbt inpå.

  215. -Tack, Klas Gustafson.
    -Tack.

  216. Det finns spännande artister-

  217. -både döda och levande.
    Jag har umgåtts mest med döda.

  218. Det kan vara dags för de levande.

  219. I min ungdom
    var det Ivar Lo-Johansson-

  220. -arbetarförfattaren
    som nästan är bortglömd nu.

  221. Hans självbiografiska böcker
    gjorde intryck.

  222. Jag har läst om dem en gång,
    och det är nog dags igen.

  223. Textning: Katarina Pellijeff
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Fantasten Per Oscarsson

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Svävande mellan vansinne och vänlighet, avstånd och närhet, hade han svårt att inordna sig trots sin stjärnkarriär. Klas Gustafson skildrar skådespelaren Per Oscarssons flackande livsresa i biografin "Fantasten Per Oscarsson". Intervjuare: Olle Palmlöf.

Ämnen:
Bild > Filmhistoria
Ämnesord:
Oscarsson, Per, 1927-2010, Sceniska konstnärer, Skådespelare
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nordisk design för barn

Om en banbrytande utställning

År 1978 fylldes konstmuseet Louisiana i Danmark av skulpturer och installationer skapade av och för barn. Intendenten Kjeld Kjeldsen berättar om utställningen ”Barn är ett eget folk” som blev omtalad i hela världen. Inspelat den 9 maj. Arrangör: Museum Vandalorum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Graffitimålaren

Graffitimålaren Apher har börjat göra sig ett namn inom graffitivärlden. Han är 15 år och brinner för sin konstart. Trots att samhället har bekämpat graffitin, kallat den för klotter och skadegörelse och utövarna har straffats, dör graffitin inte ut. Tvärtom, nya generationer av graffitiutövare tillkommer hela tiden. Vad är det som driver Apher att trotsa lagen? Här berättar han om hur det är att vara graffitikonstnär, om när han blev tagen av polisen, och vi får följa med från skiss till färdig graffitimålning.

Fråga oss