Titta

Justitia

Justitia

Om Justitia

Säsong 2. Programledaren och juristen Dona Hariri lotsar oss genom brott och straff. Autentiska rättsfall rekonstrueras och dramatiseras. Vi träffar unga, poliser och advokater och resonerar om moraliska frågor kring olika typer av brott. I varje program ger historikern Christopher O'Regan en historisk tillbakablick.

Till första programmet

Justitia: FörtalMaterialDela
  1. -Största horan.
    -Jag hörde att hon sög av Ahmed.

  2. Jasmin B, knullat alla i Angered.

  3. -Spelar fin tjej.
    -Skitbra. Lägg upp.

  4. -Kolla vad de har lagt upp!
    -Driver du med mig? Är det ett skämt?

  5. Bry dig inte, okej?

  6. -605 nya följare.
    -887. Snart uppe i 10k, bror.

  7. Har du sett Stockholm orroz?

  8. De lägger upp bilder på stans största
    horor. De har fett många följare.

  9. Vilka horor!

  10. Jag fattar inte vad som är fel på de
    här tjejerna. De saknar hjärnceller.

  11. Vi gör en egen!

  12. -Orroz Gbg.
    -Vi kör.

  13. -Jag kör. Hitta nån.
    -Jag vet redan en. Den här tjejen.

  14. -Jasmin.
    -Största horan.

  15. Jag hörde att hon sög av Ahmed
    på 607:an.

  16. Ahmed av alla!
    Har inte han typ herpes?

  17. -Det är typ aids-nivå.
    -Hiv:n gick inte att bromsa.

  18. Vad ska vi skriva? "Jasmin B, största
    horan, knullat alla i Angered."

  19. "Spelar fin tjej..."

  20. -Pundare.
    -Kommer bänk till skolan varje dag.

  21. Skitbra. Lägg upp.

  22. Skitbra.

  23. Hur kan jag bara få D? Kuklärare!

  24. -Chilla, ta det lugnt.
    -Det är bara ett betyg.

  25. Har ni checkat "Orroz Gbg"?

  26. Knullar man runt
    får man skylla sig själv.

  27. Kolla vad de har lagt upp!

  28. Fucking driver du med mig?

  29. -Vem fan tror de att de är?
    -Oh my god!

  30. Skit i det, bry dig inte. De är
    avundsjuka för du är snyggare.

  31. -Alla som ser...
    -Jag vet vem det är.

  32. Det är den där horungen i 2C.
    Den här fucking Leila.

  33. -Hon är största horan själv.
    -Vilken fucking kuksugare.

  34. Vi drar hem till henne.

  35. -Vi tar henne.
    -Jag pallar inte.

  36. -Jag pallar inte!
    -Alltså...

  37. Vi plockar henne.

  38. Jag lovar, vi ska cutta henne.

  39. Jag gör det inte för skojs skull

  40. Jag gör det här för mina ladies
    och mina boys skull

  41. Så är du down eller

  42. Åk igenom stan när
    da'n blir kväll här

  43. Vilken hora! 50 pers.

  44. I kväll kan ni inte få mig

  45. Vad gör du?

  46. -Hur många kukar har du sugit i dag?
    -Du kan få smaka lite här!

  47. Hallå!

  48. Jag vet att du försökt ringa mig
    men jag är här bland molnen

  49. Så ni kan inte nå mig

  50. Det vi såg är taget ur verkligheten
    och bygger på en sann händelse-

  51. -som fick stor medial spridning
    och väckte starka känslor-

  52. -internationellt och i Sverige.

  53. I Göteborg gick hundratals ungdomar
    ut på gatorna.

  54. Det kom att kallas
    "instagramupploppet".

  55. På Instagram
    skapades gruppen "Gbg-orroz".

  56. Tjejer hängdes ut med bilder och
    pekades ut som slampor och horor.

  57. Gruppen fick över 6 000 följare
    på bara några timmar.

  58. Många uppgav att de blivit uthängda.

  59. I slutändan hade 90 anmälningar
    om förtal kommit in till polisen.

  60. -Vad tycker du är förtal?
    -Ja...

  61. När man pratar osanning om en person.

  62. Det är om man pratar illa om någon
    bakom ryggen.

  63. -Personangrepp.
    -På internet ser man det dagligen.

  64. Folk som lägger upp fejksidor.

  65. Är det lika allvarligt med förtal
    på internet som i verkligheten?

  66. Eh...

  67. Man kan tolka om det är på skoj
    eller inte i verkligheten.

  68. Nja... Alltså, nej.

  69. Det är lättare på internet.

  70. -Båda är lika allvarligt.
    -Jag vet inte.

  71. Vad är skillnaden mellan att säga
    nåt taskigt och begå ett brott?

  72. Det är skillnad att skriva det
    på nätet. Det är större-

  73. -än att säga till en kompis att jag
    är arg på nån och prata skit.

  74. Men att lägga upp en bild med namn...

  75. Det förstör om man ska söka jobb.

  76. Förolämpning är egentligen om jag
    säger något till någon direkt.

  77. Om jag kränker dig öga mot öga.

  78. Att förtala någon är egentligen-

  79. -att jag säger något till dig i syfte
    att du ska tycka illa om honom.

  80. Har någon av er
    blivit utsatta på nätet?

  81. Jag och några kompisar
    startade en sida på ask.fm.

  82. Det var inte den smartaste idén.

  83. Vi fick otroligt mycket
    hatkommentarer. Det är det värsta.

  84. En av mina kompisar
    hade en hudsjukdom.

  85. Just det här påpekade de och sa
    att hon hade aids och hiv...

  86. Var det något som ni anmälde?

  87. Nej.

  88. Vi tänker inte i de banorna, ingen
    tänkte att det var så allvarligt.

  89. Juridiskt spelar det ingen roll
    om jag kränker någon via en skärm-

  90. -om jag skriver det i ett brev
    eller säger det öga mot öga.

  91. Juridiskt spelar det ingen roll.
    Det är ett brott.

  92. Det fanns en sida, "Hata Nora".

  93. Hon var elva, tolv.

  94. Jag gick in. Det står: "Vi som hatar
    Nora, hon är en hora." Vem gör sånt?

  95. Ni lyfter båda upp unga tjejer.

  96. Siffror visar att gruppen som utsätts
    mest på internet är unga tjejer.

  97. Varför tror ni att det är så?

  98. Har du nån tanke kring det?

  99. Oj. Ja, du...

  100. Det är en norm att killar ska vara
    tuffa, inte ta skit och ignorera.

  101. Tjejer ska vara svagare.

  102. Det skulle kunna vara en anledning.

  103. De syns mer, får mer följare,
    alltså mer hatare.

  104. Banta, sen ska du bli våldtagen!

  105. Vänta på att du ska fylla fickorna
    med stenar och vandra ner i Siljan.

  106. Jävla fitta, jävla hora,
    jag ska ge dig en örfil.

  107. Du är överviktig. Du är mindre värd.

  108. Du är en snedknullad feministhora.

  109. Äckliga italienska bitch!
    Blatte! Slampa!

  110. Vem vill knulla med henne? Hur mycket
    kostar hon? Hon är prostituerad, va?

  111. I mitt land skulle de sälja henne
    gratis på grund av allt fläsk.

  112. Allting var så enkelt då

  113. När jag tänker efter så

  114. Har det lite bättre så
    Ringde någon 112

  115. Vem ringde 112? Allting var
    så enkelt då, är vad de säger

  116. Utsätts man för brott
    går man till polisen.

  117. Kriminalinspektör Andreas Samsioe
    jobbar med brott på internet.

  118. Hej. Välkommen in.

  119. Om man utsätts för ett förtalsbrott
    på internet, vad ska man göra?

  120. Det första är att se till att säkra
    konversationen på något sätt.

  121. Helst genom en fotodump,
    en screenshot eller liknande.

  122. När du har det kan du ta kontakt
    med polis tillsammans med materialet.

  123. Enligt statistik anmäler många
    förtalsbrott, men få klaras upp.

  124. Varför är skillnaden så stor?

  125. Det svårt att bevisa alla gånger
    att brottet har skett.

  126. Oftast är det ord mot ord.

  127. Av den anledningen leder inte alltid
    åtalade brott till fällande dom.

  128. Du träffar många ungdomar
    som blivit utsatta. Hur mår de?

  129. De kan må jättedåligt.
    Det kan leda till att många av dem-

  130. -får prata av sig hos psykologer
    flera år efter en sån här händelse.

  131. Tyvärr vet vi att det även
    finns exempel på situationer-

  132. -där personer tar sitt liv
    för att det blir för jobbigt.

  133. -Hur har du haft det?
    -Boring.

  134. -Varför då?
    -Måste du veta allt?

  135. Jag bara frågade.

  136. Släng inte kontrollen,
    den kan gå sönder.

  137. Hur är det egentligen?

  138. -605 nya följare.
    -754!

  139. -803. Vad fan är det här?
    -Vänta.

  140. 887. Vi är snart uppe i 10k, bror!

  141. Hur är vi så bra? Alla i Göteborg
    kommer att veta vilka "Orroz Gbg" är!

  142. Mamma...

  143. Det har hänt en sak.

  144. Det är tolvan. Här bor hon.

  145. -Fitta, det är låst.
    -Leila! Din fega jävel, kom ner!

  146. Leila!

  147. Leila din horunge, kom ner!

  148. -Hennes farsa kommer att jiddra.
    -Han är nog bara kaxig bakom skärmen.

  149. Vad i helvete gör ni här?
    Bråkar med min dotter? Försvinn!

  150. -Hon sprider skit på internet.
    -Ta ner henne.

  151. -Dra annars ringer jag polisen!
    -Det kommer bli kaos i skolan!

  152. -Jag skulle tygla min dotter.
    -Jag kommer cutta henne i morrn!

  153. Hundratals ungdomar drabbade samman
    med varandra och polisen i Göteborg.

  154. De uppmanades att hämnas
    att elever hängts ut på nätet.

  155. Bråket som snart utvecklades...

  156. Jag vet att det är jobbigt
    men ska du inte gå ut och göra nåt?

  157. Det blir inte bättre
    av att du bara sitter hemma.

  158. Mamma, jag vill flytta.

  159. Fler hängdes ut på kontot.

  160. En facebook-grupp uppmanade
    att starta krig mot upphovsmännen.

  161. Det ledde till tumult utanför skolan
    där man trodde att förövarna fanns.

  162. Över 500 ungdomar samlades
    utanför skolan för att protestera.

  163. En flicka blev misshandlad och 27
    ungdomar omhändertogs av polis.

  164. I vilken utsträckning får man hämnas?

  165. Hämnas, jag vet inte... Alltså...

  166. Den största hämnden
    är att sätta dit dem.

  167. Hur hade ni reagerat
    om ni hade blivit uthängda?

  168. Jag förstår
    att det blev som det blev.

  169. Jag tycker
    att det inte var något fel med det.

  170. Jag skulle också
    ha velat göra upplopp.

  171. Vi säger att ni blir uthängda
    på nätet. Vi tar Instagram.

  172. Ni är 100 % säkra på
    vem som har gjort det.

  173. Skulle ni ha hämnats då?

  174. Ja, utan tvekan.

  175. Jag skulle gå blind av ilska.

  176. Jag skulle gå in personligen
    och krossa personen.

  177. Jag går över till den goda sidan.

  178. Jag polisanmäler, för jag sänker mig
    inte så lågt som de här personerna.

  179. -Får man hämnas enligt lag?
    -Nej.

  180. Man får enligt lag inte hämnas.
    Bara staten får utmäta straff.

  181. Hämnd är inte tillåtet,
    oavsett hur mycket man själv känner-

  182. -att man vill utföra det.

  183. Är det skillnad-

  184. -om kränkningen är sann jämfört mot
    om det bara är ett påhitt?

  185. En kränkning är en kränkning
    i slutändan.

  186. Juridiskt sett tror jag inte
    att det är någon skillnad.

  187. Rent juridiskt spelar det ingen roll-

  188. -om det man säger är sant
    eller om man har hittat på det.

  189. När man bedömer förtal
    tittar man inte på nivån av sanning-

  190. -utan på syftet.

  191. Är syftet att få andra att avsky
    en människa, att kränka någon-

  192. -är det brottet ett förtalsbrott.

  193. Jag fick veta att jag var uthängd-

  194. -när jag satt på en konsert i skolan
    med mina tjej- och killkompisar.

  195. Jag fick mms
    från människor jag knappt kände-

  196. -med bilden de hade hängt ut mig med.
    De skrev: "Du är på 'Gbg orroz'".

  197. När jag försökte gå in på kontot
    var jag blockad.

  198. Min kompis fick gå in. Bland alla
    bilder fanns bilden på mig.

  199. De skrev att jag var en tjock hora-

  200. -att jag liknade en gris, att jag var
    swag-wanabee och en massa sånt.

  201. Jag blev chockad först. Man
    kände ingen annan som blivit uthängd.

  202. Sen blev jag självklart ledsen.
    "Varför hände det mig?"

  203. Kriminaliteten
    är lika gammal som människan.

  204. Så fort vi fick ett språk började vi
    säga elakheter och sprida rykten.

  205. Förr i tiden var man ännu mer mån
    om sitt namn och sitt rykte-

  206. -som fungerade
    som ett socialt körkort.

  207. Därför var man nästan manisk i att
    försvara sitt namn och sitt rykte.

  208. Inom rättsväsendet
    gjorde man en viktig skillnad-

  209. -mellan skällsord som bara var elaka-

  210. -som "kyckling" och "lushund"-

  211. -och såna som angrep någons heder,
    som "tjuv" eller "hora".

  212. Det renderade betydligt högre böter.

  213. En adelsman på 1700-talet
    gick så långt-

  214. -att han förklarade att hans heder
    var honom kärare än livet.

  215. Han var redo att duellera
    på liv och död med värja-

  216. -mot den
    som spred nedsättande rykten.

  217. När man ser värjan från 1700-talet
    - typen man använde vid dueller-

  218. -kan man konstatera att avståndet
    mellan duellerna på 1700-talet-

  219. -och upploppet i Göteborg-

  220. -inte är så stort som man kan tro.

  221. En 17-årig flicka misstänks
    för förtal och misshandlades.

  222. Vad fan ska vi göra, Amina?

  223. Kan du chilla, snälla?
    Vi raderar allting.

  224. -Ser du vad de gör? Vi blir dödade!
    -Det är bara att radera allt!

  225. De kommer att spåra oss.

  226. Vi startade skiten från min mobil,
    det är mig de kommer att spåra!

  227. -Är det du som är Esafasims mamma?
    -Vad är det här om?

  228. Kan vi komma in?

  229. Tjejerna dömdes till 570 000
    sammanlagt för de 38 målsäganden.

  230. Den 16-åriga tjejen
    fick straffet ungdomstjänst-

  231. -och 15-åringen fick ungdomsvård.

  232. Jag tänker...
    Vad tycker ni om det straffet?

  233. Det är rimligt.

  234. Att summan blev så hög var för att
    det var så många. Det låter rimligt.

  235. Att summan är så stor, är bra. Det
    sänder signalen att de gjorde fel.

  236. Men man behöver inte lägga allt
    på de två personerna.

  237. Att det blev så stort i
    sociala medier och i hela Sverige-

  238. -är ett stort straff i sig.

  239. De får men för livet.
    Alla vet vad de har gjort.

  240. Tror ni att ungdomar förstår
    vad förtal är?

  241. Att det är ett brott som kan få
    förödande konsekvenser. - Molly?

  242. Jag tror inte att man förstår att det
    kan leda till nånting så stort.

  243. Ett stort brott.

  244. Eftersom det är
    så vanligt förekommande-

  245. -att folk skriver sånt och att mycket
    som är på nätet är förtal-

  246. -men att det inte tas upp-

  247. -tänker folk att de kan göra det.

  248. Har Instagram som plattform
    ett ansvar-

  249. -eller ska tjejerna få bära det här?

  250. Instagram har ett ansvar, de borde
    granska det som läggs upp bättre.

  251. De har ju ändå ett ansvar för det som
    läggs ut, det är ju på deras sida.

  252. Vad har Instagram för ansvar-

  253. -och vad gjorde att den här händelsen
    ledde till åtal och fällande dom?

  254. Jag ska träffa Filippa Sjöden,
    jurist och expert inom området.

  255. Vad har plattformen - Instagram -
    för ansvar?

  256. I princip, inget.

  257. Det finns en lag - BBS-lagen
    om elektroniska anslagstavlor.

  258. Enligt den kan tillhandahållarna
    av en elektronisk anslagstavla-

  259. -ha ett ansvar för det
    andra lägger ut på webbplatsen.

  260. Det omfattar
    bara vissa typer av brott-

  261. -inte brott som förtal
    eller förolämpning.

  262. Enligt siffror från 2013 från BRÅ-

  263. -anmäldes 12 731 fall av förtal.

  264. -men bara 39 personer ansågs
    skyldiga. Vad säger du om siffrorna?

  265. Enligt lagtexten måste det finnas ett
    allmänt intresse i att frågan avgörs.

  266. Det ska finnas ett intresse som går
    bortom den som har blivit förtalad.

  267. Det är ovanligt att man
    kommer fram till att det föreligger.

  268. Vi tar Instagram-målet som exempel.

  269. Vad var det allmänna intresset där?

  270. Det var för att personerna som blivit
    uthängda dels var väldigt många.

  271. Att de var unga kan ha spelat in.

  272. Sen kan det ha spelat in
    att det fick en väldig uppmärksamhet-

  273. -på grund av upploppet i Göteborg.

  274. Åklagarmyndigheten ansåg att det var
    påkallat ur allmän synpunkt.

  275. Vad har förändrats
    sedan domen i Instagram-målet?

  276. 2013 kom regeringen med ett förslag
    som röstades igenom våren 2014.

  277. Åklagare kan i högre utsträckning
    väcka åtal i fall som rör förtal.

  278. "Banta, sen ska du bli våldtagen!"

  279. "Du verkar vara en ytterst
    snedknullad feministhora."

  280. "Slampa!"

  281. Såna kommentarer får jag varje vecka,
    så jag har blivit otroligt van.

  282. Jag får utstå kommentarer för att jag
    skriver om feminism och rasism.

  283. Den första kommentaren fick jag för
    två år sen. Det har blivit tusentals.

  284. I början var det jobbigt att läsa dem
    men nu har jag börjat bli van.

  285. De lagar som vi har är skrivna
    innan internet blev så stort-

  286. -innan vi kommenterade och delade.

  287. Nu lever vi ett eget liv på internet.

  288. I takt med det
    ökar brottsligheten där.

  289. Instagram-domen,
    som är en av de störta i vår tid-

  290. --blev avgörande för hur vi ser
    på förtal och brott på internet.

  291. Många hänvisar till yttrandefriheten
    när de kränker-

  292. -men den kan inskränkas. Man får inte
    skada eller kränka någon annan-

  293. -och hänvisa till yttrandefrihet.
    Kom ihåg det.

  294. 7 500?
    Jag packar kartonger varje kväll!

  295. Du bara hänger. Du får inga pengar.

  296. Flera övervakningskameror var riktade
    mot mig för att hålla koll på mig.

  297. Textning: Petra Vancea
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Förtal

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad händer egentligen om man förtalar någon i sociala medier? Vi får följa ett autentiskt rättsfall - Instagramupploppet där flera unga blev uthängda på Instagram, från början till den rättsliga upplösningen. Och så berättar några unga kvinnliga bloggare om hur det har utsatts för hot och förtal på nätet. Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen om hämnd och förtal. Historikern Christopher O'Reagan reflekterar kring kränkningar och heder.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt
Ämnesord:
Brott, IT, Informationsteknik, Instagram, Juridik, Lagar, Rättsvetenskap, Sociala medier, Straffrätt, Ärekränkning
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Justitia

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Brott i grupp

Avsnitt 1 av 4

Vad säger juridiken när man är fler som begår brott tillsammans? Vi följer ett autentiskt fall där ett gäng ungdomar gör sig skyldiga till en rad brott: inbrott, övergrepp i rättssak, hot, misshandel. Hur fördelas straffen och hur resonerar rätten?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad både i skolan och på internet. Till slut gör hon en polisanmälan. Gör juridiken skillnad på om hoten sker på internet eller i verkliga livet?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Sexualbrott

Avsnitt 3 av 4

Vi följer ett autentiskt rättsfall där en spännande flirt slutar i rättegång. Hur definieras våldtäkt och vad händer när ord står mot ord? Advokaten Elisabeth Massi Fritz reder ut vad lagen säger om olika sexualbrott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Vi följer ett fall om misshandel och träffar även offret och förövaren. De berättar om hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Advokaten Jonas von Heidenstam reder ut de juridiska begreppen kring denna typ av brott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Hatbrott

Avsnitt 1 av 4

Vad krävs för att ett brott ska klassas som hatbrott? Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen. Vi följer ett autentiskt rättsfall där ett gäng ungdomar utsatts för hatbrott av nazister och träffar Alice som blivit utsatt för hatbrott på grund av sin sexuella läggning. Och så träffar vi en före detta nazistledare.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förtal

Avsnitt 2 av 4

Vad händer egentligen om man förtalar någon i sociala medier? Vi får följa ett autentiskt rättsfall - Instagramupploppet där flera unga blev uthängda på Instagram, från början till den rättsliga upplösningen. Och så berättar några unga kvinnliga bloggare om hur det har utsatts för hot och förtal på nätet. Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen om hämnd och förtal. Historikern Christopher O'Reagan reflekterar kring kränkningar och heder.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Arbetsrätt

Avsnitt 3 av 4

Vad har man för rättigheter på arbetsmarknaden? För långa arbetspass, för låg lön eller utsatt för sexuella trakasserier. Unga med tillfälliga jobb är speciellt utsatta. Dona Hariri träffar juristen Sofie Rehnström, som berättar om vilka rättigheter man har och hur man ska gå tillväga om man blir utnyttjad.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förskingring

Avsnitt 4 av 4

Fredrik lovar att fixa studentskivan åt sin gymnasieklass. Istället festar han upp pengarna som han får av sina klasskompisar. I den påföljande rättegången döms han för förskingring. Dona och panelen pratar om förmildrande omständigheter och att förlåta brott.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRöstmäklarna

Inte till salu

Del 3 av 3. Fiktiv realityserie om det nystartade företaget Röstmäklarna. Vd Bill Beijer avslöjar vad han egentligen tycker om de politiskt ointresserade och gatuambassadören Stina Nordsten tvingas omvärdera sitt engagemang. Vad händer om man sätter en prislapp på rösträtten?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaPop och politik

Förändring

Anna Charlotta lyssnar på en dansbandsklassiker som väcker tankar om hur vi tar hand om våra äldre. Lotta Hedlund berättar om hur hon på 60-talet bröt upp från karriären som soulartist i USA för ett liv som popstjärna i Sverige. Och vi berättar historien om Dean Reed, rockartisten som hoppade av till öst.

Fråga oss