Titta

Att lära genom bilder

Att lära genom bilderDela
  1. Hej på er allihop! Tack så mycket, Eva
    och Aron för era intressanta föredrag.

  2. Jag skulle vilja smälta informationen,
    men jag måste ju hålla mitt anförande.

  3. Jag blev intresserad av minnet
    när jag blev sjuk vid arton års ålder.

  4. Vill ni skälla på mig på Twitter
    så har ni mitt namn där.

  5. Jag hamnade på en reumatologisk
    avdelning med ett antal åttioplussare.

  6. Jag var där i tre månader.
    Det kändes som en evighet.

  7. Jag hade väldigt tråkigt. De berättade
    samma anekdoter gång på gång.

  8. Det var lite bättre än mitt nuvarande
    umgänge. Vi glor på våra mobiler jämt.

  9. Jag fick uppleva hur tråkigt livet är
    när man inte minns saker och ting-

  10. -så jag bestämde mig för att lära mig
    de urgamla minnesteknikerna.

  11. De har funnits i tusentals år, och det
    finns många lättillgängliga böcker-

  12. -som lär er att använda er fantasi-

  13. -iakttagelseförmåga och liknande
    verktyg som ni nyttjar i vardagen-

  14. -för att effektivt bevara information.

  15. Känner alla igen de här fem herrarna?

  16. Det här är de fem första
    statsministrarna i Sverige-

  17. -vilket är det land eller
    den nationalstat som Malmö ligger i.

  18. Här är de fem första statsministrarna.
    Är det nån som kan räkna upp dem?

  19. Okej. Här är de i alla fall.
    De hette De Geer, Posse...

  20. Jag visste inte hur det här uttalades,
    men han hette tydligen Thyselius.

  21. Themptander och Bildt.
    Det här borde varje svensk kunna.

  22. Det är svårare
    att lära sig ord än bilder.

  23. Jag kommer därför att använda mig av
    bilder baserade på engelska ordlekar.

  24. De Geer får mig att tänka
    på fotbollsutrustning - the gear.

  25. Tänk er att det ligger en hög
    med fotbollsutrustning där borta.

  26. Den ligger på de där lastpallarna.
    Vad ligger där? Jo, De Geer.

  27. Sen har vi Posse. Då tänker vi oss
    ett gäng skurkar - a posse.

  28. Borta vid den där röda dörren. Se er
    om och tänk er ett gäng skurkar där.

  29. Då har vi alltså De Geer - the gear
    och Posse - the posse.

  30. För Thyselius tänker vi oss
    en båt med två segel - two sails.

  31. Titta bort mot hörnet där borta och tänk
    er en båt som seglar på folks huvuden.

  32. Fantasifulla bilder gynnar minnet.

  33. Vi har en båt med två segel - two sails.
    Det är ju Thyselius.

  34. -Vilka har vi där, där och där?
    -De Geer, Posse och Thyselius.

  35. På den här sidan
    kommer vi att ha Themptander.

  36. Jag tänkte på nån som försökte fresta
    en panda, tempt a panda, med mat.

  37. Tänk er en panda
    som blir frestad av nåt där borta.

  38. Tänk ut ett roligt sätt att fresta
    en panda med lite söt bambu.

  39. Gör sen om tempt panda
    till Themptander.

  40. Upprepa det en gång.
    Tempt panda - Themptander.

  41. Vi tar det en gång till.
    Tempt panda - Themptander. Utmärkt.

  42. Då har vi, från slutet, Themptander,
    Thyselius, Posse och De Geer.

  43. Den femte hette Bildt. Vi tänker oss
    att han byggde ett hus där borta.

  44. -En gång till. Först har vi...?
    -De Geer.

  45. -Sen har vi...?
    -Posse och Thyselius.

  46. -Sen har vi...?
    -Themptander och Bildt.

  47. Det häftiga med den här tekniken
    är att den fungerar baklänges också.

  48. -Vi tar det baklänges. Vi har...
    -Bildt, Themptander...

  49. ...Thyselius, Posse, De Geer.

  50. Utmärkt.

  51. Vad trevligt med en så kunnig publik.

  52. Minnestekniker är bra att ha i vårt
    dagliga liv, så jag tänkte avsluta med-

  53. -att visa tre sätt på vilka man kan
    förstärka upplevelsen av subjektiv tid.

  54. Nåt som jag paradoxalt nog
    har ägnat mycket tid åt att göra.

  55. Ni känner säkert till den
    filosofiska frågan som lyder så här:

  56. Om ett träd faller i skogen utan att
    nån är där och hör det, låter det då?

  57. Om man har jättekul under en utekväll,
    men sen inte kommer ihåg nånting-

  58. -hade man då verkligen jättekul?

  59. Folk är oeniga på den punkten-

  60. -men jag hyllar ju minnet, så jag anser
    att det är viktigt att minnas saker.

  61. Här är olika sätt
    på vilka man kan minnas mer av livet.

  62. Tidslinjer är en del av det sätt
    på vilket vi uppfattar tiden.

  63. Här är tre tekniker
    som förstärker tidsuppfattningen.

  64. Här har vi en jättetråkig dagsöversikt.

  65. Dagen inleds kl. 8 och avslutas kl. 17
    och man tänker inte på vad som hänt.

  66. Jag föreslår att ni betraktar er dag
    som en fotvandring i bergen i stället.

  67. Klockan åtta
    går ni ner i frukostdalen.

  68. Klockan elva börjar ni nå er höjdpunkt.
    Ni är på topp mitt på dagen.

  69. Efter lunch följer en trist eftermiddag,
    men sen börjar det bli bättre.

  70. Upplever man tiden genom en stark
    rumslig metafor minns man den bättre.

  71. Ge er ut på en lång bilresa som är det
    enda vettiga syftet med att köra bil.

  72. Bilresor är häftiga och fungerar
    ungefär som minnesprinciperna.

  73. Man rör sig framåt och upplever saker.
    Allt fogas samman till en berättelse.

  74. En bilsemester är tio gånger så lätt att
    minnas som en vanlig semesterresa.

  75. Bilresor är alltså bra. En tredje sak
    handlar om att hålla riktigt bra fester.

  76. Ibland funderar jag på
    vad jag gjort under sommaren-

  77. -och ser en trist ödemark framför mig.

  78. Vi minns händelser som landmärken.

  79. Man lär sig inte hitta i en stad
    genom att memorera kartor-

  80. -utan genom att
    lokalisera olika landmärken.

  81. Vi gör likadant när det gäller tid.

  82. Fester är ett utmärkt sätt att markera
    början och slutet på olika tidsperioder.

  83. Då avgränsar man sitt förflutna
    och gör det lättare att minnas.

  84. En bra fest kan delas upp i olika faser.

  85. Varje fas har sin egen plats och man
    flyttar sig mellan de olika platserna.

  86. På det sättet flyter inte
    de olika samtalen samman-

  87. -utan i stället minns man
    vad som hänt vid varje plats.

  88. Det är ungefär så den här konferensen
    är utformad. Den är som ett slags fest.

  89. Man går från en minnesvärd,
    intressant upplevelse till en annan.

  90. Kommer ni ihåg vilken dörr
    ni ska gå in genom? Bra.

  91. Från vänster...
    De är i rätt ordning, om ni undrar.

  92. -Vad heter herrarna?
    -De Geer och Posse.

  93. -Mycket bra. Och den tredje?
    -Thyselius.

  94. -Och den fjärde och femte?
    -Themptander och Bildt.

  95. Tack så mycket.
    Det har varit jätteroligt.

  96. Översättning: Elin Dahlqvist
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Att lära genom bilder

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ed Cooke har skapat Memrise, en träningsapp för hjärnan. Här går han igenom några grundprinciper som kan komma till användning om man vill träna upp sin minneskapacitet. Inspelat under The conference 2014 på Slagthuset i Malmö den 19 augusti. Arrangör: Media evolution.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Minnet, Mnemoteknik, Psykologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i Att lära genom bilder

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAtt lära genom bilder

Att lära genom bilder

Ed Cooke har skapat Memrise, en träningsapp för hjärnan. Här går han igenom några grundprinciper som kan komma till användning om man vill träna upp sin minneskapacitet. Inspelat under The conference 2014 på Slagthuset i Malmö den 19 augusti. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samhällets utmaningar

Så påverkas vår miljö av läkemedel

Micael Jonsson, forskare i ekologi, berättar hur de cirka 1200 läkemedel vi använder i Sverige påverkar miljön. Han har bland annat undersökt hur medicinrester kan påverka fiskar. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - sex

Den oförväntade lusten

Patrik Rosdahl och Sahar Mosleh utmanar föreställningen att funktionshinder är ett hinder för ett bra sexliv. Patrik Rosdahl besöker ofta skolor i Malmö och berättar om sig själv. "En del tror att man inte har någon sexlust, bara för att man sitter i en rullstol", säger han. Sahar Mosleh är lesbisk och gift. Hon sitter i en permobil, för Sahar är sex mycket viktigt. Samtal med sexologen Birgitta Hulter.

Fråga oss