Titta

Den mobila revolutionen

Den mobila revolutionen

Om Den mobila revolutionen

Mobiltelefonen har på kort tid förändrat livet för människor i hela världen. Här berättas om hur mobiltelefonen bidrog till den arabiska våren, förde Japan till utvecklingens frontlinje och revolutionerade förutsättningarna för människor i utvecklingsländer.

Till första programmet

Den mobila revolutionen: Mobiltelefonens roll i den arabiska våren

Detta program är olämpligt för barn!

Aktivera barnskyddet för att förhindra uppspelning av den här typen av olämpligt innehåll.

Barnskyddet är aktiveratinte aktiverat.PIN-koden ska bestå av fyra siffror.Du har skrivit in fel kod - försök igen.

Barnskyddet är inte aktiverat. Barnskyddet kräver att kakor och lokal data är aktiverat.
Var god aktivera kakor och lokal data i inställningarna för din webbläsare.

Dela
  1. I Gud den barmhärtiges namn.

  2. Det här är Hosni Mubarak,
    Egyptens ledare under nästan 30 år-

  3. -fram till den arabiska våren 2011
    då folket plötsligt reste sig.

  4. Asmaa Mahfouz kom att spela en
    överraskande roll i diktatorns fall-

  5. -tack vare sin mobiltelefon.

  6. Vi är på väg mot stadens hjärta,
    Tahrirtorget.

  7. Tahrir betyder seger.

  8. Man hade inte kunnat hitta på
    ett bättre namn för ett torg-

  9. -som skulle bli skådeplats
    för en av världens största revolutioner.

  10. Den arabiska våren
    startade i Tunisien.

  11. Frukthandlaren Mohammed Bouazizi
    satte eld på sig själv-

  12. -i desperation
    över myndigheternas behandling.

  13. Att oroligheterna skulle spridas till
    grannländerna var inte självklart.

  14. Sedan födseln fick vi höra
    att vi inte skulle tala politik.

  15. Då kunde man hamna i fängelse.

  16. Om någon sa något om Mubarak
    såg de sig över axeln först.

  17. Regimen hjärntvättade folk-

  18. -antingen genom att skrämmas eller
    genom att säga att det var omöjligt.

  19. "Sådant går bara att genomföra
    på platser utanför Egypten."

  20. Asmaa plockade fram sin kameramobil
    och spelade in ett videomeddelande.

  21. ...ett land av frihet,
    rättvisa och värdighet.

  22. Ett land där människor
    inte lever som djur.

  23. Vi tänkte gå ut på gatorna den 25:e.

  24. Gick vi tillsammans skulle ingen
    skadas, vi skulle skada regimen.

  25. Jag räknade inte
    med sådana reaktioner.

  26. Asmaa uppmanade folk att komma
    till Tahrirtorget den 25 januari-

  27. -för att visa sitt missnöje
    med Mubaraks auktoritära styre.

  28. Filmen publicerades på internet
    och budskapet spreds snabbt.

  29. Folk ringde och grät och sa att de inte
    förstod varför de varit tysta så länge.

  30. Vi skulle fortsätta. Regimen
    skulle bytas ut och Mubarak avsättas.

  31. Asmaa Mahfouz var inspirerande.
    Det var första gången folk såg-

  32. -en vanlig, ung, känslosam
    och passionerad tjej-

  33. -som bad folk agera.

  34. Jag går ut den 25:e för att säga nej
    till korruption och nej regimen.

  35. Någon ringde mig och frågade var
    revolutionen var, när den skulle börja.

  36. Jag sa att vi går ut på torget klockan
    tolv. Jag trodde ingen skulle komma.

  37. Kan man sätta ett datum
    på en revolution?

  38. Revolutioner har historiskt sett
    bara hänt.

  39. Man undrade om något verkligen
    skulle hända. Skulle någon komma?

  40. Vi gick på Nahia Street
    tills vi kom fram till bron.

  41. När vi kom till Arab League Street
    såg vi ett hav av människor.

  42. Vi visste ju hur det varit under Mubarak
    så vi grät när vi såg dem.

  43. Demonstranterna blev kvar på Tahrir-
    torget. I drygt två veckor år 2011-

  44. -var torget revolutionens centrum.

  45. Protesterna pågick i arton dagar.
    Det kom mer folk allt eftersom.

  46. Den första dagen
    gick jag dit via Qasr el-Nil-bron.

  47. Den var full av människor.

  48. Det tog över en timme att ta sig dit
    eftersom det var sådan trängsel.

  49. Naila Hamdy, professor
    i journalistik och kommunikation-

  50. -menar att internet och mobiltelefoni
    spelade roll för revolutionen.

  51. De spelade en stor roll.

  52. Med facit i hand ser man
    att de användes för att mobilisera-

  53. -och för att skapa medvetenhet
    och sprida information.

  54. Vi hade flera stora problem.

  55. Facebook, Twitter
    och andra sociala medier-

  56. -gjorde att vi kunde nå många.

  57. Det var de alternativ vi hade.
    Vi fick inte tala i tv.

  58. Lika viktiga var alla mobilfilmer som
    spreds och som sporrade revoltörerna.

  59. Numera filmar folk allt.

  60. Valen, allt polisen gör,
    alla som attackeras...

  61. All korruption dokumenterades
    och lades upp på internet.

  62. Det snabbade på
    processen att informera folk-

  63. -om hur korrupt systemet var.

  64. Plötsligt hade man
    en mobiltelefonvideo som blev viral.

  65. Folk såg ett hemskt brott
    begås mot en medborgare.

  66. Det hade stor genomslagskraft.

  67. Leve Egypten! Leve Egypten!

  68. Även regimen insåg den nya
    kommunikationsteknikens sprängkraft.

  69. På revoltens tredje dag släckte
    Mubarak ned hela landets mobiltrafik.

  70. Vi fick höra att internet
    skulle släckas ned på kvällen den 28:e.

  71. Vi blev rädda och visste inte
    vad vi skulle göra.

  72. Tilltaget fick paradoxalt nog
    motsatt effekt.

  73. Det råder inget tvivel om att
    den arabiska våren förverkligades-

  74. -tack vare sociala medier och mobiler.

  75. Men i Egypten
    var den kanske viktigaste händelsen-

  76. -när regeringen stängde av mobilnätet.
    Då gick folk ut på gatorna.

  77. Det gick upp för folket
    att de själva hade makten-

  78. -när regeringen stängde av internet
    och nästan alla mobilnät.

  79. Det gjorde bara
    att fler gick ut på gatorna.

  80. Det hade en negativ inverkan
    på regimens kontroll.

  81. Det fick inte den effekt de önskade sig.

  82. Trycket på regimen växte. Två veckor
    senare var Mubaraks tid ute.

  83. Det var som en dröm.
    Jag var så lycklig över att vi vunnit.

  84. Nu var det slut på korruptionen.

  85. Asmaa var bara 26 år när hon via en
    suddig mobilfilm på en enkel telefon-

  86. -lånade sin röst till revolutionen.

  87. Många tyckte att jag var en hjälte.

  88. Men det fanns många flickor
    och kvinnor som var hjältar.

  89. Alla experter är överens om
    att revolutionen hade inträffat ändå.

  90. Men den arabiska våren visade
    att man inte längre kan blunda-

  91. -för potentialen i den nya tekniken.

  92. Det har skett en exponentiell ökning
    av mobilanvändandet.

  93. Dessa revolutioner har visat-

  94. -att de inte bara är till
    för ungdomar och deras festbilder.

  95. Den här tekniken
    kan hjälpa oss med annat.

  96. Översättning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Mobiltelefonens roll i den arabiska våren

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den unga egyptiskan Asmaa Mahfouz gav tack vare sin mobiltelefon röst till en hel generation. Hennes mobilvideo drog tusentals ungdomar till Tahrirtorget den 25 januari 2011 och bidrog till diktatorn Hosni Mubaraks fall.

Ämnen:
Samhällskunskap, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik, Teknik > Teknikhistoria
Ämnesord:
Arabiska våren 2010-, Elektrisk industri, Elektroteknik, Mobiltelefoner, Mobiltelefoni, Radioteknik, Teknik, Teknikhistoria, Teleteknik
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Den mobila revolutionen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDen mobila revolutionen

Mobiltelefonens roll i den arabiska våren

Avsnitt 1 av 3

Den unga egyptiskan Asmaa Mahfouz gav tack vare sin mobiltelefon röst till en hel generation. Hennes mobilvideo drog tusentals ungdomar till Tahrirtorget den 25 januari 2011 och bidrog till diktatorn Hosni Mubaraks fall.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDen mobila revolutionen

Mobiltelefonen kopplar upp Kenya

Avsnitt 2 av 3

Många kenyaner lever i extrem fattigdom och saknar tillgång till rent vatten och toalett, men i stort sett alla har en mobiltelefon. Tack vare en innovativ betalningslösning har kenyaner paradoxalt nog kunnat göra mobila bankärenden långt före oss i västvärlden.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDen mobila revolutionen

Mobiltelefonen erövrar Internet

Avsnitt 3 av 3

Långt innan Iphone introducerades fanns det mobiler som kunde ta emot mail och kopplas upp mot Internet. Redan 1999 kunde japaner köpa resor och biobiljetter i mobilen och botanisera i världens första app-butik, Imode.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tryggare ekonomi på äldre dar

Kommunal konsumentvägledning

Hur får jag ut mest av de pengar jag har att handla varor och tjänster för? Måste jag köpa nytt när något går sönder, och vad ska jag göra för att slippa bli lurad? Maria Wiezell från Sveriges Konsumenter berättar. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Finansinspektionen och Pensionsmyndigheten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Att aldrig svika

Vi fördjupar oss i Dag Hammarskjölds tankar och i den dröm som ska kosta honom livet. I början av 1950-talet har Hammarskjöld nått höjden av sin karriär på UD. Men i sin dagbok beskriver han en känsla av äckel. Var detta verkligen meningen med livet? Han ber om ett uppdrag värt att dö för. Och så den första april 1953 får han oväntat frågan om han vill bli FN:s generalsekreterare. Plötsligt får Hammarskjölds liv en mening som det inte har haft tidigare.

Fråga oss