Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2015)

Om En bok, en författare (2015)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Ukraina - gränslandetDela
  1. Vi har ett debattklimat
    där det sitter olika falanger-

  2. -och letar fram information
    som enbart stöder deras egna åsikter.

  3. Sen bombarderas
    vi korrespondenter med länkar-

  4. -som de anser bevisa att de har rätt.

  5. Det kan vara ett foto på Twitter
    som ingen vet källan till.

  6. Välkommen, Anna-Lena Laurén.

  7. Du har skrivit
    "Ukraina - gränslandet".

  8. Du har skrivit den ihop
    med Peter Lodenius.

  9. Min första fråga är:
    Vad menar ni med titeln?

  10. För mig handlar det om att Ukraina
    är ett gränsland inom sig.

  11. Jag är inte inne på det här
    med öst och väst.

  12. Ukraina är ett land med väldigt
    många gränser inom landet.

  13. Språkliga gränser, identitetsgränser,
    kulturella gränser-

  14. -historiska referensramar är
    väldigt olika på olika ställen.

  15. Jag anser att gränser i sig
    inte behöver vara av ondo.

  16. Varje människa har rätt att dra sin
    gräns när det gäller olika saker.

  17. Varje människa har rätt att hålla
    fast vid sitt språk och identitet.

  18. Man måste också kunna hoppa över
    gränserna när det behövs.

  19. Och det har man kanske
    inte lyckats med i Ukraina.

  20. Första orden lyder: "Det handlar inte
    om Europa, det handlar om värdighet".

  21. -Vad betyder de orden?
    -Jag träffade tre kvinnor...

  22. ...som jag träffade
    på huvudgatan i Kiev-

  23. -under den kalla vinter 2013-2014.

  24. Det var när
    Majdan-demonstrationerna ägde rum.

  25. Jag slant och höll på att falla
    och de tog tag i mig-

  26. -och så började vi prata.

  27. De var äldre, pensionerade,
    men gick dit varje dag.

  28. De gick för en väninnas skull
    som var sjuk.

  29. När jag frågade varför de kom dit
    varje dag var det första de sa-

  30. -att det handlade om deras värdighet.

  31. Det handlade också om Europa,
    men det var inte huvudsaken.

  32. "Vi är människor och medborgare
    och går inte med på korrupt styre."

  33. Det var det mest centrala för mig.

  34. Det var då de värsta
    dödsskjutningarna inleddes.

  35. Det var första dagen. Andra dagen
    skulle visa sig bli ännu värre.

  36. Jag anlände på eftermiddagen-

  37. -då hade redan ett antal personer
    skjutits till döds.

  38. Majdan var omringat av elitsoldater-

  39. -och det såg faktiskt ut som
    om man höll på att förlora Majdan.

  40. Det visade sig ju inte stämma.

  41. Demonstranterna hade alltid
    det här moraliska övertaget.

  42. Jag kom till Majdan på eftermiddagen.

  43. Jag kanske var naiv då jag varit och
    rest så mycket i Ukraina tidigare.

  44. Jag var van vid att människor alltid
    kommer överens där på nåt sätt.

  45. Jag gick på torget utan mössa
    och hamnade mellan elitsoldaterna-

  46. -och demonstranterna i mitten.
    De kastade sten på varandra.

  47. Demonstranter kastar sten,
    soldater svarar med vattenkanoner.

  48. Då knackade en soldat mig i ryggen:
    "Varför har ni inget på huvudet?

  49. Han hann hålla ordning
    på utländska journalister-

  50. -fast han befann sig mitt
    i nåt slags inbördeskrig.

  51. Följande dag sköts flest människor
    på Majdan.

  52. Det var en... Det var nåt
    som jag aldrig kommer att glömma.

  53. Ungefär hundra människor dödades
    där under ett par dagar.

  54. Vilket är det starkaste minnet du har
    från de här dagarna?

  55. Det som jag mest av allt
    kommer ihåg är när...

  56. Jag hade varit ute
    på morgonen den 20:e.

  57. Jag hade talat med demonstranter och
    kom tillbaka till hotellet vid lunch.

  58. Då låg det lik i prydliga rader
    på ena sidan av receptionen-

  59. -och på andra sidan fanns
    ett provisoriskt fältsjukhus.

  60. Flera av liken hade kulhål i pannan -
    det var gjort av proffs.

  61. Jag skrev min webbtext väldigt snabbt
    i lobbyn där nätet fungerade.

  62. Sen gick jag ut på huvudgatan där
    man hade placerat ut fyra fem lik-

  63. -under filtar.

  64. Det stod en skylt bakom där det stod:
    "Janukovitj, du är näst i tur."

  65. Jag är inte rädd för döden i sig.
    Jag har sett mycket i mitt liv också.

  66. Men att se människor skjutas så
    i en europeisk huvudstad-

  67. -förväntade jag mig inte.

  68. -Hur har det påverkat dig?
    -Mycket.

  69. Jag har insett hur snabbt
    våldet kan ta över.

  70. Hur väldigt fort det går.

  71. Samtidigt känner jag beundran för
    folk som vågar ställa sig på torget-

  72. -och våga gå emot soldaterna
    trots att de visste att de kunde dö.

  73. Det fanns även demonstranter
    som var beväpnade.

  74. Men tittar man till vilka som hade
    de mest proffsiga gevären-

  75. -så borde elitsoldaterna helt klart
    ha haft övertaget.

  76. Mer än ett år senare
    är det här ett riktigt krig.

  77. Nästan två miljoner människor är
    på flykt.

  78. Sex tusen dödade.

  79. Hur kunde det bli så våldsamt?

  80. Det har jag själv funderat mycket på.
    Mitt intryck innan allt började var-

  81. -att även om det fanns många åsikter
    om hur Ukraina ska vara-

  82. -och det fanns språkliga-
    och kulturella konflikter-

  83. -så upplevde jag ändå att folk
    i hela landet såg sig som ukrainare.

  84. De har aldrig sett sig som ryssar
    i östra Ukraina.

  85. De hade en stark regional identitet-

  86. -och hade en helt annan syn
    på Sovjethistorien än de i väst.

  87. Men jag uppfattade det inte som
    att de skulle ha varit två folk.

  88. Både västra och östra Ukraina
    kände lojalitet för sitt land.

  89. Det finns fortfarande en pragmatisk
    och odramatisk tvåspråkighet.

  90. Många kan bägge språken.

  91. Ryska rollen har ju haft
    en mycket stor betydelse.

  92. Rysslands annektering av Krim
    uppmuntrade separatister i öster.

  93. Sen har man fört in vapen
    och hjälpt till att upprätthålla det.

  94. Men också en oförmåga inom Ukraina
    att kompromissa och komma överens.

  95. Det borde man ha märkt efter Majdan-

  96. -när demonstranterna hade vunnit
    och ny regering tillsattes.

  97. Man borde fort ha fått in folk
    från östra Ukraina och Krim.

  98. Jag vet att det var en väldigt svår
    situation just då.

  99. Men man ansträngde sig inte
    att få med de områdena i Ukraina-

  100. -där man visste
    att man hade ett svagt stöd.

  101. Du har rest mycket i de nu
    separatistkontrollerade områdena.

  102. Vad är det för människor du möter?

  103. Det är väldigt olika personer.

  104. Jag har träffat tjetjenska
    legosoldater som vägrar erkänna det.

  105. Jag har också träffat lokala personer
    som tror sig kämpa för fosterland-

  106. -mot inkräktare.

  107. Jag har även träffat människor
    som bor kvar där.

  108. Den här till synes irrationella
    optimismen som folk har där...

  109. "Det blir snart bättre.
    Det måste normaliseras."

  110. Min chaufförs fru åker därifrån
    med barnen när det blir för oroligt.

  111. Men så fort det lugnar ner sig
    åker hon tillbaka med barnen.

  112. Det ligger djupt hos människan
    att man inte vill lämna sitt hem.

  113. In i det sista vill man bli kvar
    där man hör hemma.

  114. Vad betyder det att 2 miljoner har
    flytt? Berättar det nåt om krisen?

  115. Det är ju en katastrof för landet.

  116. Det river upp
    så mycket trauma och sår.

  117. Majoriteten vill säkert komma
    tillbaka så fort det bara går.

  118. Men en del som har lämnat Ukraina
    anser kanske att det inte är nån idé.

  119. Det finns inget kvar
    att bygga upp nåt på.

  120. De separatiststyrda områdena,
    som inte är nån stor del av Ukraina-

  121. -bor det fortfarande mycket människor
    men att bygga upp ett liv där-

  122. -är nog svårt för de som har lämnat
    Ukraina och ska återvända.

  123. De kommer nog inte tillbaka.
    De är nu i nåt slags märklig...

  124. ...limbo. De är ju ingenting.
    Det är inte ukrainskkontrollerat-

  125. -det är i praktiken rysskontrollerat,
    men lyder under ett separatiststyre-

  126. -som är nyckfullt och totalt
    saknar demokratisk kontroll.

  127. Det är väldigt svårt
    och farligt att bo där.

  128. Har du förstått vad det är
    separatisterna kämpar för?

  129. De vill ha kontroll över sin egen
    region, men vad vill de uppnå?

  130. De flesta som jag har talat med
    som kämpar i deras led...

  131. Nu talar jag om lokala,
    inte ryska soldater.

  132. Eller de där ledarna
    som kan vara väldigt mystiska.

  133. I början sa de att de ville
    att man skulle lyssna på dem också.

  134. "Vi godkänner inte nya regering i
    Kiev". Man erkände inte Majdan.

  135. "Vi var inte med om Majdan och
    godkände inte den nya regeringen."

  136. Sen var man rädd för att de skulle gå
    som det gjorde i Odessa.

  137. Det förskräckliga mordet i maj.

  138. I östra Ukraina uppfattade man det
    som att det var ryskspråkiga-

  139. -och ryssvänliga människor
    som blev mördade.

  140. Man är rädd för att det ska upprepas
    och man ville bli hörd.

  141. Många sa
    att de inte ville gå ut ur Ukraina.

  142. De ville bara inte ha
    den nya regeringen i Kiev.

  143. Sen fortsatte situationen
    av egen kraft och det är farligt.

  144. Det fortsätter och fortsätter
    och så uppstår fait accompli.

  145. Många har dött, många har flytt
    och man har överskridit en gräns.

  146. När jag var där senast sa folk att de
    inte kan stödja Ukraina längre.

  147. Det är ändå människor som i hela
    sitt liv sett sig tillhöra Ukraina.

  148. Hur är det att skriva om Ukraina
    i svensk press?

  149. Jag har aldrig nånsin
    varit med om nåt liknande.

  150. När jag skrev om Mellanöstern
    kunde man få samma reaktioner.

  151. Nu är det helt otroligt.

  152. Vi har många som själva
    letar information på nätet.

  153. Vi har alltså ett debattklimat
    där det sitter olika falanger-

  154. -som söker information
    som enbart stöder deras egna åsikter.

  155. Sen bombarderas vi journalister
    med länkar-

  156. -som de anser vara vederhäftiga
    och bevisar att de har rätt.

  157. De kan lägga upp foton på Twitter
    som ingen vet källan till.

  158. Inte behöver jag som journalist
    som är ute på fältet-

  159. -börja läsa länkar av nån okänd
    som saknar källa och allt?

  160. Men när du får
    femton såna varje timme-

  161. -och det bara fortsätter och det
    kommer invektiv från bägge hållen-

  162. -att man antingen är prorysk
    eller proukrainsk.

  163. Till slut blir man väldigt trött
    och börjar tvivla.

  164. Man blir hela tiden ifrågasatt.

  165. I grunden tvivlar jag inte.
    Min maxim har från början varit-

  166. -att jag vill vara på plats så mycket
    som möjligt och rapportera själv.

  167. Det är klart att jag läser
    andra pålitliga källor.

  168. Jag använder inte foton från Twitter
    eller information från Facebook.

  169. Varför har det blivit så här?

  170. Vi har en ny medial värld där sociala
    medier gör alla till experter.

  171. Åtminstone tror de det själva.
    De uttalar sig om vad som helst-

  172. -och om de tillhör en viss falang
    får de många likes.

  173. I Sverige har även Ukraina blivit
    ett inrikespolitiskt spörsmål.

  174. Jag hade inte förstått
    att 60- och 70-talets skyttegravar-

  175. -fortfarande är så djupa och finns.
    De är lika aktuella som tidigare.

  176. Många debattörer ser det här
    genom det gamla Sovjet-prismat.

  177. Du skriver för både Hufvudstadsbladet
    och Svenska Dagbladet.

  178. Är det nån skillnad i reaktioner
    du får från dem?

  179. Det här förekommer i Finland också.

  180. Skyttegravarna förekommer också,
    men de är inte så djupa.

  181. I Finland har man mer inställningen:
    "Så här kan Ryssland göra."

  182. "Det här har vi alltid vetat. Vi
    får se till att det inte händer oss."

  183. I Sverige är man upprörd över
    att det är möjligt. Det får inte ske.

  184. Samtidigt har man satt igång
    en ideologisk debatt.

  185. Debatter i Sverige
    är ofta ideologiska.

  186. För mig som finländare kan det vara
    skönt för vi är överpragmatiska.

  187. Men i fallet Ukraina har det gått
    lite fel. Man blandar ihop saker...

  188. ...som inte har nåt
    med Ukraina att göra.

  189. Hur påverkar det ditt arbete?

  190. Väldigt ofta, speciellt när det
    händer mycket, får jag en massa mejl.

  191. Och en massa slängar på Twitter.

  192. Jag måste nu tänka igenom
    hur jag ska hantera situationen.

  193. Mitt sätt är att inte svara
    på anonyma mejl.

  194. Om nån anonym kontaktar mig
    på Twitter svarar jag inte på det.

  195. Jag svarar bara på konkreta frågor.

  196. Ni skriver boken
    under ett pågående skeende.

  197. Vi vet ju inte
    hur det här kommer att sluta.

  198. När kände ni
    att ni kunde sätta punkt?

  199. Det kände vi ju aldrig.

  200. I något skede var vi tvungna
    att lämna in manuset.

  201. Min del av boken handlar
    om rapporter från fältet.

  202. Jag beskriver situationen på Krim,
    på Majdan i östra Ukraina.

  203. Där handlar det mycket
    om upplevelser av vad folk säger.

  204. Jag ville få med det som är relevant
    att veta för att förstå-

  205. -vad och varför de tänker
    på ett visst sätt.

  206. Vad kom inte med?

  207. Till exempel det
    som skedde i februari.

  208. När ryska trupper omringade
    Debaltseve i östra Ukraina.

  209. Ukrainska trupper
    tvingades lämna staden.

  210. De hamnade i korseld
    och ryska trupper sköt dem.

  211. Såna saker kom inte med.

  212. Nu sitter vi här
    i ett pågående skeende.

  213. Plocka fram din kristallkula
    och tala om hur det här slutar.

  214. Den minst dåliga situationen är
    om det blir nåt slags status quo.

  215. Nu tänker jag realistiskt.

  216. Den oklara situationen fortsätter,
    men att det inte blir mer våld.

  217. Samtidigt är det här det värsta för
    Ukraina. Ju längre läget fortsätter-

  218. -desto mer hamras den sanningen in
    och folk tar avstånd från Ukraina.

  219. Nu har vi åtminstone nån form
    av vapenstillestånd.

  220. Och att det börjar skjutas ännu mer
    vill jag inte heller.

  221. Det är tyvärr två
    av de realistiska alternativen.

  222. Tyvärr verkar det inte troligt att
    Putin och Porosjenko kommer överens.

  223. Tack, Anna-Lena Laurén.

  224. Det var ganska smärtfyllt
    att skriva många saker-

  225. -men när jag började gick det lätt.
    Det var viktigt att få fram det.

  226. Poesi. Det kan jag inte,
    men jag älskar poesi.

  227. Nåt helt annat
    än det utrikespolitiska.

  228. Den bok som jag älskade som barn
    är "Okänd soldat" av Väinö Linna.

  229. Bonde.

  230. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ukraina - gränslandet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Utrikeskorrespondenten Anna-Lena Laurén och journalisten Peter Lodenius har skrivit en reportagebok om Ukraina. Den innehåller skildringar av personer, situationer, platser och upplevelser från fältet samt bakgrunden till både tidigare och senare händelser i landet. Anna-Lena Laurén intervjuas av Per Enerud.

Ämnen:
Geografi > Europa, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Andra länders politik och statsskick
Ämnesord:
2000-talet, Historia, Politiska förhållanden, Ukraina, Ukrainas historia
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Uppdrag skolväg

Anish i Nepal

Anish bor i högt uppe i Nepals berg. Vägen till skolan går över en flod och genom en djungel där det sägs leva vilda tigrar. På vägen till skolan berättar Anish att om han fick bestämma skulle alla ha rinnande vatten i sina hem.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - EAT 2016

Lilla landets stora berättelse

Premiärminister Tuilaepa Fatialofa Lupesoliai Sailele Malielegaoi berättar om förhållandena på Samoa, där 94 procent av invånarna är klassade som överviktiga enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Den globala uppvärmningen av haven är ett faktum för fiskeindustrin, för Mangroveskogen och för befolkningen i de 260 byarna som traditionellt lever på att skörda bananer och kakaobönor. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Fråga oss