Titta

Hur tänker du?

Hur tänker du?

Om Hur tänker du?

Ayla och barnen umgås och tittar på film tillsammans. Filmerna de tittar på handlar om Elin som är 9 år. Elin hamnar i olika situationer, som hon sedan funderar över. Ayla och barnen diskuterar sedan vad de tycker om dilemman och problem man ibland ställs inför, både i skolan, hemma och på fritiden. Det kan handla om makt, empati, etnicitet, könsroller och jämställdhet. Diskussionen är öppen och alla kan säga och tycka vad de vill.

Till första programmet

Hur tänker du? : Bullbak och pratDela
  1. -Det luktar jättekonstigt.
    -Vad luktar det för nåt?

  2. Ta det här i munnen
    och känn vad det smakar.

  3. -Så här luktar jäst.
    -Jag vet. Jag hatar det.

  4. -Kanske lite mer mjölk.
    -Ja, det blir bra.

  5. Hej! Vi bakar bullar.
    Jag, Ayla, bakar inte så mycket.

  6. Det är mest Maja och Isak.
    Jag väntar på att de ska bli färdiga.

  7. Jag undrar hur det går. Mycket kanel i
    degen, men det är ju kanelbullar.

  8. -Det kommer att bli bra.
    -Vi hittar på nåt helt nytt.

  9. Det är som barnmat.

  10. Trött i armen?

  11. Det ser jättebra ut. Fortsätt så.
    Ska vi kolla på en film samtidigt?

  12. Det gör vi.

  13. Vad mätt jag är.

  14. Har du verkligen ätit upp allt nu?

  15. Ja, men tomaten ser så äcklig ut.

  16. Tänk på
    dem som inte får nån mat alls.

  17. Undrar om gubben jag såg i dag
    får äta nån middag i kväll.

  18. Undrar varför han sitter där.
    Det måste vara jättekallt.

  19. Hon kanske inte hade pengar med sig.

  20. Tänk att inte ha
    några pengar eller något hem.

  21. Och varför
    suckade egentligen tanten åt gubben?

  22. En tiggare nu igen...

  23. Kan han inte skaffa ett jobb
    och köpa egen mat?

  24. Det är orättvist mot oss andra, tycker
    jag.

  25. Hon kan väl ge mig en krona.
    Jag har faktiskt inte valt det här.

  26. Tack för maten.

  27. Om alla hjälper till
    kanske ingen behöver ha det svårt.

  28. Hon kan själv sitta här. Då kanske hon
    gav mig en krona i alla fall.

  29. Tänk om jag hjälpte
    alla som behöver pengar.

  30. Då hade jag ju inga pengar kvar till min
    familj. Jag måste tänka på dem.

  31. Vad säger ni när ni har sett det här?

  32. Alltså, det kändes lite så här...

  33. I början när man såg den här tanten
    bara gå förbi och kolla på gubben-

  34. -blev jag arg. Varför gjorde hon så?

  35. Om hon har en krona,
    varför ger hon inte den till honom?

  36. Men i slutet när man fick se... Ja.

  37. Då sa hon i alla fall
    varför hon inte gav honom en krona.

  38. -Just det. Vad säger du, Isak?
    -Man kan hjälpa nån ibland.

  39. -Alla kan göra nåt litet.
    -Ja.

  40. Ingen kan hjälpa alla,
    men alla kan hjälpa ingen.

  41. -Kan ni förstå tanten också?
    -Jag kan förstå lite.

  42. Hon hade familj och så där, men hon
    kunde ha gett lite pengar till honom.

  43. Hon förlorar ju inte alla pengar
    för att bara hjälpa en enda person.

  44. Men hon...
    Ja. Jag förstod henne lite.

  45. Hon hade familj och barn och så där.

  46. Hon kanske inte hade 25 barn,
    och det kanske ingen har.

  47. -Hon kan ändå hjälpa nån.
    -Ja.

  48. Jag kan hjälpa en person,
    men inte alla.

  49. Alla kan hjälpa ingen,
    men ingen kan hjälpa alla.

  50. De vuxna ansvarar för att fattiga har
    det bra. Det är inte Elins ansvar.

  51. Ska vi få in lite bullar i ugnen, eller?
    Då så.

  52. Här var det varmt! Perfekt.

  53. Så. Nu får bullarna gräddas i ugnen.

  54. Och vi tittar på film under tiden.

  55. Den här filmen handlar om orättvisor.

  56. I dag slog jag nästan rekord
    när vi byggde torn med klossarna.

  57. Det var roligt -
    ända tills det blev rast.

  58. Rast!

  59. Det är alltid jag som blir kvar sist.

  60. Varför behöver aldrig
    Lukas och Emil städa upp?

  61. Vi har ju lekt med klossarna
    tillsammans.

  62. Fast tänk om...

  63. Lukas och Emil hjälper aldrig till, då
    behöver inte jag heller göra det.

  64. Du missade några där.

  65. Där med.

  66. Gurkdryck är livet.

  67. Tack.
    Du är bäst på att göra köttbullar.

  68. Hjälper du mig att duka undan, då?

  69. Ska jag hjälpa pappa med disken? Det kan
    väl han göra som gjorde maten.

  70. -Ska Elin hjälpa pappa, eller?
    -Ja.

  71. -Varför då?
    -Annars var det som hon tänkte där.

  72. Att hon skulle dricka läsk
    och "du missade några".

  73. Då hade det blivit som hon tänkte.

  74. "Är det rättvist? Nej."

  75. -Då hade det blivit samma sak.
    -Just det.

  76. Jag säger som Isak. Men ja,
    hon skulle ha hjälpt sin pappa.

  77. Annars är hon
    lika dålig som killarna.

  78. Om man känner sig
    orättvist behandlad, vad gör man då?

  79. Man kan säga till
    de som var orättvisa.

  80. Annars kanske det inte händer nåt-

  81. -och då kanske
    de tar till sig av det man säger.

  82. Ja, säga till den som var orättvis.

  83. -Brukar du hjälpa till hemma, Maja?
    -Jag diskar ibland.

  84. Jag går ofta ut med min hund,
    så att det inte alltid blir mamma.

  85. -Ni delar på det.
    -Varför går inte din pappa ut?

  86. -Han ville inte ha hunden.
    -Då är ju det orättvist.

  87. -Hur gör du hemma?
    -Jag går.

  88. Erik och mamma bara:
    "Eh...okej. Hej då."

  89. Så att jag ska slippa disken.
    Men de säger: "Nu får du ta disken."

  90. Då slänger jag in allt i diskmaskinen i
    stället.

  91. Men om man känner sig orättvist
    behandlad kan det vara ett bra tips-

  92. -att prata med en vuxen
    som kan hjälpa en.

  93. Nu är det dags för bullarna
    att komma ut ur ugnen.

  94. -De ser ju så härliga ut!
    -Titta på min bulle!

  95. Den här är typ minst.

  96. De är skållheta nu,
    så jag har en idé.

  97. De får svalna,
    och så tittar vi på en film.

  98. Jag har världens bästa pappa.

  99. Pappa och jag, vi är
    den bästa familjen - tycker jag.

  100. I dag fick alla i klassen
    berätta om sina familjer.

  101. Det här är min familj. Pappa, lille-
    bror, jag, lillasyster och mamma.

  102. Lukas har
    en jättestor familj med många syskon.

  103. Han har både en brorsa och en syrra.

  104. Vi brukar leka kurragömma i skogen och
    pappa hittar oss alltid.

  105. I klassen har alla olika familjer.

  106. Det här är min familj.
    Pappa, jag och pappa.

  107. Jasmine har två pappor. Sebastian
    och en bonuspappa, Jonathan.

  108. Hennes pappor träffades i Grekland när
    de var på semester där.

  109. Hon sa att det är superbra
    att ha två pappor.

  110. På fredagskvällar brukar vi
    äta popcorn och titta på tv.

  111. I vår familj är det en pappa och ett
    barn. Inte alls som hemma hos Lukas.

  112. Lukas har en mamma och en pappa.

  113. Och en massa syskon.

  114. Undrar hur det är att ha syskon
    - som Lukas har.

  115. Eller att ha två pappor
    - som Jasmine.

  116. -Här.
    -Tack så mycket, pappa.

  117. Undrar vad alla i klassen tänker om att
    jag bara har en pappa.

  118. Pappa, varför
    ser inte alla familjer likadana ut?

  119. Ja, du...

  120. Min familj är
    den mysigaste som finns, tycker jag.

  121. Hur ser din familj ut?

  122. Hur ser era familjer ut?

  123. Min familj består av mig, lillebror,
    mamma, pappa och min hund.

  124. -Du, då?
    -Mamma, pappa, bonuspappa och jag.

  125. Vad är en familj egentligen?

  126. En familj...är ett...

  127. Är några som...
    De behöver inte bo ihop-

  128. -men oftast så bor man ihop.

  129. Man skrattar och har roligt
    och så där.

  130. Det finns hur många olika sorters
    familjer som helst. Fantastiskt.

  131. Hörni, jag vill käka mer bullar.

  132. Så vi säger hej då. Ha det bra!

  133. Vem har käkat upp bullarna
    som låg där?

  134. Maja! - Jag tror att det är du, Isak.

  135. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bullbak och prat

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När Ayla, Maja och Isak är bakar bullar vill de titta på tre filmer samtidigt. Filmerna handlar om Elin som hamnar i olika situationer med sina klasskamrater. Hon blir arg på killarna i klassen när de inte hjälper till. Är det rättvist? Elins klass får berätta om deras familjer och Elin blir nyfiken på hur olika familjer är och ser ut. Ayla, Edvin och Tora diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Ämnen:
Värdegrund
Ämnesord:
Barn och könsroller, Etik, Filosofi, Jämställdhet, Värdegrund
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Hur tänker du?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur tänker du?

Bullbak och prat

Avsnitt 1 av 3

När Ayla, Maja och Isak är bakar bullar vill de titta på tre filmer samtidigt. Filmerna handlar om Elin som hamnar i olika situationer med sina klasskamrater. Hon blir arg på killarna i klassen när de inte hjälper till. Ayla, Edvin och Tora diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur tänker du?

Mys inomhus och känslor inombords

Avsnitt 2 av 3

Ayla, Edvin och Tora tittar på tre filmer som handlar om Elin, som hamnar i olika svåra situationer med kompisar. Elin har hittat en hundralapp på skolgården som hon köpte godis för, men det visar sig att det är hennes klasskompis Sonjas pengar. Ayla, Edvin och Tora diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur tänker du?

Pyssel och problem

Avsnitt 3 av 3

Ayla, Amina och Petra pysslar och kollar på filmer om Elin. Elins klasskompisar Sam och Emil brottas men tycker båda att det är kul? Och Elin undrar vad hon skulle gjort när Sonja retade Tilda. Ayla, Amina och Petra diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Vara vänner

Varför är Ville så bråkig?

Ville har svårt att sitta still och får aldrig vara med och leka. Alla säger att han bara förstör. Ville behöver få hjälp av en vuxen för att vara med och leka.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Min brorsa heter Noa

Det blir bråk på torget

Det är så många hakkors överallt på torget och i skolan. Saga vet att det är Noa och hans gäng som klottrat, men hon säger inget när polisen frågar. En dag när Saga och Anisa går förbi torget är det fullt av människor med plakat.

Fråga oss