Titta

Superhemligt

Superhemligt

Om Superhemligt

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt : Ljudbuset - Hur sprids ljud?MaterialDela
  1. Det här är "Superhemligt", och vi-

  2. -Signe, Alinde och Nikki -
    ska göra en massa superhemliga bus.

  3. I dag busar vi
    med en råtträdd moster.

  4. Min moster är jätterädd för råttor.

  5. Vi ska ropa att en råtta är lös
    i butiken.

  6. Hon kommer att bli så rädd.
    - Nu kör vi!

  7. Det här är affären,
    där din moster jobbar.

  8. Jag har tänkt så här:
    Vi gömmer oss här-

  9. -och här har vi vårt ljudsystem,
    för då ser inte moster det.

  10. Då hör ju hon det när hon står här.

  11. Sen kommer vi att ropa: "Lystring,
    det är en råtta lös i butiken."

  12. Då kommer hon att gå här, hoppas vi.

  13. Och då drar vi råttan så där.

  14. Alinde drar i den, så att det ser ut
    som en riktig råtta.

  15. Men hon får inte se dig,
    för då blir hela planen förstörd.

  16. Vi ska smyga.

  17. I dag ska busgänget bygga
    ett ljudsystem-

  18. -och ropa ut att det är en råtta lös.

  19. När Nikkis moster kommer,
    drar de en plastråtta över golvet.

  20. Men först måste de experimentera,

  21. -så att det låter som om rösterna
    kommer från en högtalare.

  22. Hur gör man det?

  23. Nu kör vi.

  24. -Vad ska vi använda till ljudsystem?
    -Den här!

  25. Ja, den blir nog jättebra. Vi testar.

  26. Oj.

  27. Så ja.

  28. -Ho-ho! Hör ni det här?
    -Det hörs typ ingenting.

  29. -Vi behöver nåt som förstärker.
    -Vi testar den här. Hallå.

  30. -Den blir nog perfekt.
    -Vi testar.

  31. Jag testar det som vi ska säga
    i själva buset.

  32. Lystring! Vi har ett meddelande.
    Det är en råtta lös i butiken.

  33. -Det låter inte mycket.
    -Bara lite bättre.

  34. -Pyttelite.
    -Den är ju pytteliten.

  35. -De här kan man väl använda?
    -Ja, de är inte pyttesmå.

  36. -Det är en råtta lös i butiken!
    -Det hörs mycket bättre.

  37. -Hör du det här?
    -Ja, jättebra.

  38. -Hur sprids ljud egentligen?
    -Jag tror...

  39. I röret riktas nog ljudet mer dit,
    där det ska hamna.

  40. Det kanske sprids genom att studsa.

  41. -Hör du mig bäst nu eller nu?
    -Det är nästan bättre i slangen.

  42. Jag tror att ljudet fokuserar mer
    på att åka just dit.

  43. Ja, hur sprids ljud egentligen?

  44. Tänk så här: När du släpper en sten
    i vattnet, bildas små vågor på ytan.

  45. Precis så är det med ljud.

  46. När nåt rör sig i luften, sätts den
    i rörelse, och det bildas ljudvågor.

  47. När ljudvågorna når ditt öra,
    hör du ljudet.

  48. Och när vi pratar i en slang,
    tvingas alla ljudvågor åt samma håll.

  49. Därför hörs det så bra
    i andra änden av slangen.

  50. Om man pratar in i en tratt
    blir det ännu starkare.

  51. Tratten samlar ihop
    och förstärker vågorna.

  52. Då låter det nästan som om ljudet
    kommer från en högtalare. Bra, va?

  53. Jag skulle vilja ha
    ett lite mer mekaniskt ljud.

  54. Jag testar med megafonen.

  55. Lystring,
    vi har en råtta lös i butiken.

  56. -Hur låter det?
    -Perfekt ljud.

  57. -Hur tror du att din moster reagerar?
    -Hon kommer verkligen att bli rädd.

  58. -Men nu kör vi, alltså.
    -Superhemligt!

  59. Akta dig, moster, för nu kommer vi.

  60. -Vänta.
    -Ja, det är hon. Hon står där.

  61. Meddelande till all personal:
    Vi har en råtta lös i butiken.

  62. Gud, vad äckligt.

  63. Det gick jättebra.

  64. Det får fyra och en halv
    av fem dödskallar-

  65. -för det gick jättebra
    att leda ljudet med slangen.

  66. Textning: Karin Werge Hjerpe
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ljudbuset - Hur sprids ljud?

Avsnitt 15 av 19

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget busar med Nikkis moster som är superrädd för råttor. De bestämmer sig för att tillverka ett eget ljudsystem som ska låtamsom en personalhögtalare och ropa ut att det är en råtta lös i butiken. Men hur transporteras och förstärks ljud egentligen?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Akustik, Fysik, Humor, Ljud, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 1 av 19

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Vattenglasbuset - Hur fungerar luftryck?

Avsnitt 2 av 19

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 3 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Stinkbombsbuset - Hur sprids en gas?

Avsnitt 4 av 19

Busgänget vill busa med Alindes storkusiner som vägrar att tvätta deras strumpor och har strumpor som stinker. De bestämmer sig för att skapa en egen stinkbomb med hjälp av en surströmmingsburk. Men hur sprider sig en gas och vem av kusinerna kommer att känna lukten av surströmming först?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Äggbuset - Vad är surt?

Avsnitt 5 av 19

Busgänget vill busa med Nikkis moster som jobbar på äggavdelningen i en affär. De bestämmer sig för att tillverka egna slemmiga ägg utan skal med hjälp av ättiksprit. Sedan ska de byta ut dem mot de vanliga äggen i affären. Men varför försvinner skalet på äggen efter ett bad i ättiksprit?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 6 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 7 av 19

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Paketbuset - Hur fungerar koldioxid?

Avsnitt 8 av 19

Busgänget vill busa med Alindes mamma som är rädd för höga smällar. De bestämmer sig för att fixa ett paket som smäller, med hjälp av c-vitamin, vatten och en plastburk. Men varför smäller det och vad är koldioxid egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 9 av 19

Busgänget vill få igenom en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator och få hans datormus att sluta fungera, så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Men hur ska de få datormusen att sluta fungera och vad är friktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 10 av 19

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tårtbuset - Den mystiska luften

Avsnitt 11 av 19

Busgänget vill busa med Alindes morbror som alltid tar tårta först på alla kalas. De bestämmer sig för att tillverka en egen ballongtårta som ska smälla när han skär i tårtan. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen för att få den bästa smällen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Vattenhinksbuset - Vad är tyngdkraft?

Avsnitt 12 av 19

Busgänget vill busa med Alindes kusiner som alltid brukar kasta vatten på henne på sommaren. De bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt, och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Blombuset - Hur fungerar vattentryck?

Avsnitt 13 av 19

Alindes mamma älskar blommor. Busgänget bestämmer sig för att skapa en blombukett som sprutar vatten med hjälp av en gammal luftpump. Men hur högt vattentryck ska de ha, och hur fungerar det med vattentryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Juicepaketbuset - Vad är en kraft?

Avsnitt 14 av 19

Busgänget vill busa med Alindes lillsyrra som älskar juice. De bestämmer sig för att tillverka ett juicepaket som sprutar vatten med hjälp av en ballong. Men hur mycket vatten ska de ladda ballongen med och vad är en kraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Ljudbuset - Hur sprids ljud?

Avsnitt 15 av 19

Busgänget busar med Nikkis moster som är superrädd för råttor. De bestämmer sig för att tillverka ett eget ljudsystem som ska låtamsom en personalhögtalare och ropa ut att det är en råtta lös i butiken. Men hur transporteras och förstärks ljud egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaAllti Kartong - jiddisch

Månen

Robotarna bygger ett rymdskepp och åker till månen. De upptäcker att det inte är roligare där än hemma på jorden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaVem vet vad?

Ljus

Varför blir det mörkt om natten? Vad är egentligen ljus? Programledarna Amen Ainalem och Laura Wihlborg ger sig ut i världen för att få svar på hur allt hänger ihop. Varifrån får vi våra idéer om världen? De reser ut i rymden och åker runt jorden för att se hur natten blir till dag.

Fråga oss