Titta

Artityd ateljén

Artityd ateljén

Om Artityd ateljén

Vi möter svenska samtidskonstnärer under deras arbetsprocesser i ateljén. Vi får en inblick i hur konstnärer arbetar med olika material och hur idéer arbetas fram och tar form.

Till första programmet

Artityd ateljén: SkulpturMaterialDela
  1. Ateljén är på nåt sätt...
    Jag vet inte, den är obeskrivlig.

  2. Det är den mest privata sfären
    man har.

  3. Här byggs världen.

  4. Jag svarar aldrig på mejl
    när jag är i ateljén.

  5. Jag svarar knappt i telefon.
    Jag försöker stänga av omvärlden.

  6. Jag tycker att det är så fint,
    det här materialet.

  7. Ljuset kommer liksom inifrån,
    det är lite halvtransparent.

  8. Min pappa är tecknare och målare-

  9. -så vi har alltid tecknat och målat
    tillsammans när jag var liten.

  10. Han hade all tid i världen,
    och vi tecknade sagor tillsammans.

  11. Det var självklart att jag skulle bli
    konstnär och syssla med skulptur.

  12. Om morgonen vill jag börja skulptera
    direkt, för då är jag koncentrerad.

  13. Jag tycker om att ha gott om tid,
    så jag jobbar inte i sista stund.

  14. Jag skulpterar... Tre-fyra timmar
    om dagen kan jag koncentrera mig.

  15. Det blir nära när jag skulpterar
    eftersom jag använder händerna mest.

  16. Man formar det precis som med lera.

  17. Bygger inifrån och ut, lägger på
    bitar. Lägger på vaxbitar.

  18. När jag arbetar med detaljerna i vax
    har jag olika verktyg.

  19. En jättevass liten skalpell-

  20. -som jag gör jättesmå detaljer med.

  21. Den skulptur jag arbetar med nu
    är detaljerad och liten.

  22. Jag använder en vanlig morakniv också
    när det är större, grövre skulpturer.

  23. När man jobbar analogt med skulptur-

  24. -så är man styrd
    av vad man kan göra med händerna-

  25. -men med en ritning kan man göra
    nåt som är litet till nåt stort.

  26. Därför började jag titta
    på 3D-modellering-

  27. -och lärde mig hur det fungerar
    och hur man kan arbeta-

  28. -på ett sätt som påminner om
    handarbete, fast i ett program.

  29. I mitt fall börjar jag med en box.

  30. Då har jag ofta en massa bilder
    på giraffer som jag googlar upp.

  31. Utifrån dem modellerar jag
    i modelleringsprogrammet.

  32. Då börjar man ofta med låren,
    sen knäna, underbenen och fötterna.

  33. Det är lite som textilarbete.
    Det är som mönsterkonstruktion.

  34. Jag modellerar tills jag är nöjd,
    och så gör jag små modeller.

  35. Jag går mellan det digitala
    och att bygga fram formen-

  36. -tillbaka till det digitala tills
    jag känner att skulpturen sitter.

  37. När mönsterkonstruktionen är klar
    ritar jag ut ritningarna med penna.

  38. Sen applicerar jag dem på wellpappen
    och skär ut dem för hand.

  39. Jag viker giraffen i wellpapp,
    och då är det viktigt-

  40. -att få det som man kallar
    för polygoner eller ytor att bli...

  41. Det får inte bli för många.
    En giraff kanske har-

  42. -1 200 ytor, kan man säga,
    det som blir de här vikningarna.

  43. Det är kanske
    vad man kan behärska på ett bra sätt-

  44. -att omforma
    till en stor vikstruktur.

  45. Nu arbetar jag med
    en skulptur av min nyfödda dotter.

  46. Hon föddes i vecka 26,
    så hon vägde bara 802 gram.

  47. Hon var väldigt liten, så jag gör
    en skulptur av henne som nyfödd.

  48. Jag väljer ju modeller som jag har
    en personlig relation till.

  49. Jag fascineras
    av det här precis nyfödda.

  50. Nära, närheten i existensen.

  51. Så jag väljer ofta
    människor i min närhet-

  52. -som har berört mig på nåt sätt.

  53. Familj och vänner och...

  54. ...djur som intresserar mig också.

  55. Det här är egentligen
    en sån här liten efterrättsgassvets-

  56. -som man har när man... Vad
    heter det? Värmer upp efterrätter.

  57. Det här är en liten kattunge.

  58. Min katt fick ungar
    för ett halvår sen, sex kattungar-

  59. -men mjölken räckte inte till alla-

  60. -så två av dem låg döda på morgonen.

  61. Jag blev väldigt berörd av det där,
    av hur skört livet är-

  62. -så jag skulpterade kattungen
    när den är nyfödd-

  63. -och när den dog sen.

  64. Jag kan verkligen gå i gång på
    att transformera saker-

  65. -och att använda sig av en berättelse
    eller nånting som man vill säga.

  66. Det börjar nånstans och blir nåt.
    Jag vet inte hur.

  67. De här gamarna är gjorda
    till galleriet på Sturehof-

  68. -och här har det stått "Sturehof".
    "Sture". Här står det "Sture".

  69. Det är baksidan av menyn
    som jag har använt som mall.

  70. Jag har 3D-modellerat och vikt ut
    och försökt fjäderimitera lite-

  71. -här på låren och på benen.

  72. Att arbeta med konst
    är en ganska privat uppgörelse-

  73. -med erfarenheter
    man har skaffat sig.

  74. Jag hoppas
    att det väcker känslor på nåt sätt.

  75. Jag tycker att processen är viktig,
    att gå i gång på nånting-

  76. -att känna: "Det här
    tycker jag verkar spännande."

  77. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Skulptur

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?

Ämnen:
Bild > Måla och skapa
Ämnesord:
Konstnärer, Skulptur, Skulpturer
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Alla program i Artityd ateljén

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Måleri

Avsnitt 1 av 4

Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Fotografi

Avsnitt 2 av 4

Vi träffar konstnären Ulf Lundin som studerar och dokumenterar människor som arbetar i ett kontorslandskap. Vad berättar hans fotografier? Konstnären Julia Peirone försöker i sina porträttfotografier fånga ögonblicket när tonårstjejer inte har kontroll över sitt utseende. Hur lyckas hon fånga dessa ögonblick?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Skulptur

Avsnitt 3 av 4

Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Avsnitt 4 av 4

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Måleri

Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?

Fråga oss