Titta

Artityd ateljén

Artityd ateljén

Om Artityd ateljén

Vi möter svenska samtidskonstnärer under deras arbetsprocesser i ateljén. Vi får en inblick i hur konstnärer arbetar med olika material och hur idéer arbetas fram och tar form.

Till första programmet

Artityd ateljén : Graffiti och streetartMaterialDela
  1. Jag gillar Laleh.
    Hon skriver fina låtar.

  2. Jag började nog lyssna på henne 2003.
    När hon släppte "Storebror"-

  3. -så gick den låten på "repeat".

  4. "Vårens första dag
    Och jag vill va' med"

  5. Hon är underbar.
    Planen i dag var att komma på en idé.

  6. Jag gör oftast "selfies"
    eller porträtt på män-

  7. -men så ville jag göra ett
    på en kvinna och då blev det Laleh.

  8. Många gånger när jag börjar jobba
    på nåt nytt har jag ingen klar idé-

  9. -utan det är nåt som växer fram
    medan jag jobbar.

  10. Antingen fotar jag egna bilder-

  11. -eller folk, objekt eller
    vad jag har, med min egen kamera.

  12. I datorn kan jag välja
    exakt de färger jag vill ha.

  13. Man kan ändra saker
    och det går fortare för mig.

  14. Jag försöker ha målningen klar
    innan jag ger mig ut-

  15. -så att jag vet att färgerna funkar.

  16. När det är så stora ytor är det svårt
    att testa färger på plats.

  17. När jag har valt en bild,
    så ska jag välja färger.

  18. Behöver jag stege och grundfärg?

  19. Behöver jag köpa in grundfärg och det
    som hör till? Roller och så vidare.

  20. Man kanske vill ha lite musik,
    picknick och kaffe.

  21. Nu när jag kommer fram till väggen
    är den stökig.

  22. Det är lättare
    att börja med en vit bakgrund.

  23. Nu sätter vi väl i gång?
    Jag tänkte packa upp allt.

  24. Sen mäter jag upp väggen
    och lägger upp en första skiss.

  25. Det blir en liten sur tjej.

  26. Hon är besviken, typ.
    Det kan bli ganska kul.

  27. Jag börjar med att backa lite
    och kolla med skissen mot väggen-

  28. -så att jag ser
    ungefär var den ska ligga.

  29. Sen ritar jag upp rutmönstret
    som jag sen följer när jag skissar.

  30. Det är dels
    för att få rätt proportioner-

  31. -men också för att den processen
    går mycket snabbare för mig.

  32. Efter det
    börjar jag skissa upp målningen-

  33. -och försöker göra det snabbt
    med två färger till skuggor och ljus.

  34. Möjligtvis en färg till
    för att sudda ut fel.

  35. Det är en härlig process. Det är nog
    faktiskt den roligaste processen.

  36. Jag startar med ögonen.

  37. De är oftast det viktigaste
    i ett porträtt.

  38. Det är som när man skissar upp.
    Man går steg för steg.

  39. Öga, öga, näsa, mun, kind.

  40. Det är som ett rutsystem
    fast jag inte använder ett.

  41. Man följer det i bilden
    och förstorar upp.

  42. Där behöver jag lägga mer mörkare
    färg, mer transparent eller ljusare.

  43. Där ska det vara lite highlights
    eller vita stänk.

  44. Ungefär så jobbar jag
    med hela porträttet.

  45. Det finns olika tryck i burkarna.

  46. Jag tycker om burkar med lägre tryck,
    för de är enklare att hantera-

  47. -och lämpar sig bättre till mer
    pilliga småsaker som jag gillar.

  48. Det finns lite roliga knep.

  49. Vill man göra stora cirklar
    kan man tejpa fast ett snöre-

  50. -och följa det
    för att dra perfekta cirklar.

  51. Står du för nära
    kan du snurra till det väldigt lätt.

  52. Du måste backa
    för att se en helhet hela tiden.

  53. Man kanske inte pratar mycket om det
    men det är mycket teknik i det.

  54. Det är en illustration av Laleh.
    Det är inte jättelikt.

  55. Jag har ingen bra målardag i dag.

  56. Jag är inte nöjd nu i alla fall.

  57. Efter banan och paus
    ska jag gå på det igen.

  58. Där jag växte upp
    fanns det många duktiga målare-

  59. -som la ner mycket tid på sina
    väggar. De blev mina förebilder.

  60. Man kan säga
    att det är tack vare dem-

  61. -som målade grymt runt mig då, som
    har gjort att jag utvecklat min stil.

  62. Det är tråkigt
    att sätta saker i fack.

  63. Jag brukar inte tänka så mycket på
    vad det är för nåt jag målar.

  64. Jag målar som jag målar
    för att det är kul.

  65. Om folk vill stämpla det med nåt
    får de säga vad de vill.

  66. Men för mig är det bara måleri.

  67. Det känns bra nu.

  68. Nu ser det i alla fall ut
    som ett ansikte.

  69. Jag har gjort läpparna,
    highlights, skrivit Emmilou-

  70. -och ett citat: "Vårens första dag".

  71. Vi måste ju ha
    nåt passande till Laleh.

  72. Det känns skönt nu när man är klar.
    Vi kan ta en kopp kaffe-

  73. -och njuta en sekund.
    Sen kanske nån annan målar över den.

  74. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Graffiti och streetart

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Ämnen:
Bild > Måla och skapa
Ämnesord:
Gatukonst, Graffiti, Historia, Konst, Konsthistoria, Konstnärer, Kulturhistoria, Otraditionella konstformer
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Alla program i Artityd ateljén

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Måleri

Avsnitt 1 av 4

Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Fotografi

Avsnitt 2 av 4

Vi träffar konstnären Ulf Lundin som studerar och dokumenterar människor som arbetar i ett kontorslandskap. Vad berättar hans fotografier? Konstnären Julia Peirone försöker i sina porträttfotografier fånga ögonblicket när tonårstjejer inte har kontroll över sitt utseende. Hur lyckas hon fånga dessa ögonblick?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Skulptur

Avsnitt 3 av 4

Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Avsnitt 4 av 4

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaArtityd

En film om Dotse och Emmilou

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaArtityd

Lisa och Matti

Konstnärsparet Lisa Jonasson och Matti Kallioinen delar ateljé I Hökarängen. Här skapar Lisa detaljrika och uttrycksfulla collage samtidigt som Matti gör installationer med stora uppblåsbara figurer och musik. Samtidigt som arbetsytor, idéer och vardagsliv är tätt sammanflätade, förbereder paret varsin separat utställning.

Fråga oss