Titta

Artityd perspektiv

Artityd perspektiv

Om Artityd perspektiv

Tre unga reportrar lotsar oss genom samtidskonsten med ett historiskt perspektiv. De besöker utställningar på muséer och gallerier och samtalar med konstnärer och konstexperter. Serien visar på samband mellan då och nu och kan inspirera till eget skapande.

Till första programmet

Artityd perspektiv: Selfie och självporträttMaterialDela
  1. Alla redo?

  2. -Nu ska du ta en bild.
    -Yes.

  3. -En selfie eller ett självporträtt?
    -Det var en bra fråga.

  4. Jag har tagit med mig en långkjol-

  5. -som jag kände på nåt sätt förmedlar
    den känsla som jag ofta kan få-

  6. -när jag har på mig ett sånt plagg.

  7. Både självförtroende
    och bekvämlighet.

  8. Man är nöjd
    med det som är och sig själv.

  9. Vad tänker du om perspektiv?
    Vilken bildvinkel?

  10. Jag tänker lite så här...
    Underifrån, kanske.

  11. Jag har hört och läst att...

  12. Alla stora ledare
    brukar vara lite underifrån.

  13. Man ser större ut,
    och man är "powerful".

  14. -Där har du den senaste.
    -Oj, vilken skillnad!

  15. -Den ser ännu mer mäktig ut.
    -Ja, maktgalen.

  16. Du jobbar med självporträtt
    och porträtt. Vad exakt är det?

  17. Ofta använder man såna begrepp
    lite slarvigt-

  18. -och tror att man vet vad man menar.
    Vad tänker ni på med "porträtt"?

  19. Jag tänker bara på
    nån målning på nån gammal dam-

  20. -från 1800-talet. Det är porträtt.

  21. Självporträtt är en bild på sig själv
    eller att man målar av sig själv.

  22. Vad är ett självporträtt för dig?

  23. I ett självporträtt
    har man ju hela makten.

  24. Då är man ansvarig för hela bilden.

  25. Men är det nödvändigt att definiera
    vad ett självporträtt är eller inte?

  26. Sophie Calle har gjort ett verk
    som heter "Detective", 1980.

  27. Hon bad mamman gå till en detektiv-
    byrå och beställa en privatdetektiv-

  28. -som skulle förfölja Sophie Calle
    under en dag.

  29. Under dagen går Sophie
    till en massa ställen i Paris-

  30. -som är betydelsefulla för henne,
    och privatdetektiven fotograferar.

  31. En selfie och ett självporträtt...
    Vad är en selfie?

  32. -Man tar en bild på sig själv.
    -Styr man inte mer själv över den?

  33. -Eller nej...
    -En selfie måste vara med en kamera.

  34. Man kan ju inte måla en selfie.

  35. En selfie går mer ut på att man ska
    se snygg ut och var man är nånstans.

  36. "Här sitter jag och äter hummer.
    Här är jag på en strand i Bahamas."

  37. Att ta selfies är väldigt populärt
    just nu. Har man gjort det länge?

  38. Själva begreppet "selfie" är nytt.

  39. Det har kommit
    med Instagram och Facebook.

  40. Självporträtt har nog funnits
    så länge det har funnits bildkonst-

  41. -men som genre
    föds självporträttet på 1400-talet.

  42. Vad är skillnaden
    på en selfie eller ett självporträtt?

  43. Hur skiljer det sig från
    om nån annan gör ett porträtt av dig?

  44. Om nån annan målar dig
    så har du överlämnat makten.

  45. Men går det genom konst
    att porträttera ett jag?

  46. Finns det ens ett "jag"?

  47. Det är en filosofisk, jättestor fråga
    om det finns nåt jag.

  48. Det känns naturligt att det gör det,
    men att det skulle gå att fånga det-

  49. -känns osannolikt. Jag tänker mig att
    man kan fånga fragment av sitt jag.

  50. Här har vi
    ett verk som heter "Monogram"-

  51. -av konstnären Robert Rauschenberg.

  52. Det är en get, som ni ser, som står
    på en målning, eller ett kollage.

  53. Verket heter "Monogram".

  54. Ett monogram är ett bokstavsskiffer
    som har med namnet att göra.

  55. Om det här är hans självporträtt kan
    Rauschenberg representeras av geten.

  56. Han är lite klumpig med däcket runt
    magen. Han kan inte röra sig smidigt.

  57. Under sig har han alla bilderna
    av nånstans framgångsrika medborgare-

  58. -kanske det han inte kunde vara.

  59. Finns det andra viktiga konstnärer
    som håller på med självporträtt?

  60. Helene Schjerfbeck måste jag nämna.

  61. Hon har verkligen följt sitt ansikte
    genom livet-

  62. -så det finns en svit
    där man ser hur hon åldras.

  63. Vi har en annan konstnär,
    Jackson Pollock, också amerikan-

  64. -som gör "action paintings". Det hör
    till den abstrakta expressionismen.

  65. Icke-föreställande och uttrycksfullt.

  66. Han lägger ut sina målardukar på
    golvet och ställer färgpytsar runtom.

  67. Han doppar ner penseln i färgen
    och skvätter ut den.

  68. Är det ett självporträtt?
    Inte så som man tänker först-

  69. -men det är ett avtryck
    av en individs kropp.

  70. -Tar ni mycket selfies?
    -Han gör.

  71. -Måttligt.
    -Du tar ju en del i alla fall.

  72. "Work in progress"... Vad var syftet?

  73. Vad letade du efter?
    Vad ville du åstadkomma?

  74. Där använde jag ju mig själv-

  75. -och det är möjligtvis
    det tråkigaste svaret.

  76. Jag gjorde det av praktiska skäl-

  77. -för jag fotograferade mig själv
    varje dag i ateljén.

  78. Det hade varit omöjligt
    med nån annan. Jag var ändå där.

  79. Det var av praktiska skäl-

  80. -men det är ju intressant för mig
    att se mitt eget åldrande.

  81. Det handlar ju om mitt åldrande.

  82. Mycket berodde på praktiska skäl.

  83. Det måste ändå se lite omakts...

  84. -Du kanske ligger över alla.
    -Nej, här. Så.

  85. Textning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

  86. Nähä, en gång till.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Selfie och självporträtt

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Konstnärer har genom alla tider varit intresserade av att arbeta med bilden av sig själv och den egna identiteten. De unga reportrarna möter fotokonstnären Ulf Lundin och testar att ta egna porträtt. Tillsammans funderar de över maktpositioner och maktförskjutningar i framställandet av sig själva. Vem är subjekt och vem är objekt? Moderna museets intendent Ylva Hillström förklarar hur självporträttet har förändrats genom tiderna och vi får se verk av Helene Schjerfbeck, Robert Rauschenberg och Sophie Calle.

Ämnen:
Bild
Ämnesord:
Konst, Konsthistoria, Självporträtt
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Artityd perspektiv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Konceptkonst

Avsnitt 1 av 4

Konceptkonst kretsar mer runt idén, eller konceptet, än det visuella uttrycket. Rörelsen kring konstarten tog sin början under 1960-talet. Reportrarna Rumeysa Alici och Aleks Kabel träffar konstnären Meriç Algün Ringborg. Hon förmedlar idéer och tankar om identitet och tillhörighet genom verk bestående av texter, dokument och ljud. Konstintendent Ulf Eriksson berättar och exemplifierar med verk av bland andra On Kawara.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Selfie och självporträtt

Avsnitt 2 av 4

Konstnärer har genom alla tider varit intresserade av att arbeta med bilden av sig själv och den egna identiteten. De unga reportrarna möter fotokonstnären Ulf Lundin och testar att ta egna porträtt. Tillsammans funderar de över maktpositioner och maktförskjutningar i framställandet av sig själva. Vem är subjekt och vem är objekt? Moderna museets intendent Ylva Hillström förklarar hur självporträttet har förändrats genom tiderna och vi får se verk av Helene Schjerfbeck, Robert Rauschenberg och Sophie Calle.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Politisk konst

Avsnitt 3 av 4

Politik har alltid påverkat konstnärers arbete. Under tidigt 1900-tal ville de ryska konstruktivisterna tillsammans med ledande politiker vara med och bygga samhället. Under 1960- och 1970-talen börjar feminism och miljörörelser påverka konsten. I dag ser vi hur konstnärer som Ai Wei Wei gör politiska musikvideor. Vi träffar konstnären Victor Marx som bygger en gigantisk fågelholk för hemlösa och konstintendent Ylva Hillström som berättar om den politiska konstens början.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Surrealism

Avsnitt 4 av 4

Den surrealistiska konsten utgår från drömmar och fantasier där helt skilda världar möts och bildar bisarra konstverk. Vi undersöker surrealismen genom verk av Rene Magritte, Salvador Dali, Maya Deren och Louise Bourgeois. Konstintendent Ulf Eriksson guidar oss genom surrealismens historia och konstnären Meta Isæus-Berlin presenterar oss för sina drömlika målningar och kaotiska installationer.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTyst tagning

Regi och skådespeleri

Vi möter regissören Bim Ajadi i London som berättar hur man sätter ihop ett team och hittar ett passande bildspråk. Det blir också regiundervisning från Louis Neethling. Hur arbetar han med skådespelare och personregi?

Fråga oss