Titta

Artityd ateljén

Artityd ateljén

Om Artityd ateljén

Vi möter svenska samtidskonstnärer under deras arbetsprocesser i ateljén. Vi får en inblick i hur konstnärer arbetar med olika material och hur idéer arbetas fram och tar form.

Till första programmet

Artityd ateljén: MåleriMaterialDela
  1. Jag kommer sällan till ateljén
    med en given idé som ska illustreras-

  2. -utan det är snarare så att
    idéerna kommer ur arbetet i ateljén.

  3. När jag väl är här är det ett slags
    väldigt koncentrerat arbete.

  4. Min ateljé är en plats
    där jag spenderar mycket tid.

  5. Jag kommer hit vid sju på morgonen
    och jobbar ända till sju på kvällen.

  6. Jag vet hur arbetsdagen kommer att se
    ut, och vilken musik jag sätter på.

  7. Jag brukar tänka att ateljén är
    som att gå in och vara i mitt huvud.

  8. Jag börjar med en målning
    på många olika sätt.

  9. Den här målningen började jag
    genom att använda mig av trasor-

  10. -som jag doppat
    i en färgblandning.

  11. Då lägger jag dem på duken,
    och sen häller jag över färg.

  12. Sen får det torka,
    oftast över natten.

  13. Jag har oftast ett format som jag
    jobbar med under en längre period.

  14. Men om jag visste i förväg hur det
    skulle bli, skulle jag bli uttråkad.

  15. Så det är nånting
    med att det finns det här: "Jaha!"

  16. För mig blir platsen,
    som alltid varit viktig i måleriet-

  17. -målningen i sig,
    så själva processen är platsen.

  18. Jag jobbar parallellt. Ser jag
    dem stående får jag bättre överblick-

  19. -än när jag jobbar ovanifrån.

  20. I det här fallet arbetar jag
    med den här gula tejpen-

  21. -som en slags struktur.

  22. Skandinaviskt landskapsmåleri runt
    sekelskiftet har varit jätteviktigt-

  23. -och jag målade under många år stora,
    arkaiska, avskalade glaciärslandskap.

  24. Jag har alltid fotograferat det jag
    gör under processen i olika steg.

  25. Då har jag en utgångspunkt-

  26. -för en ny målning.

  27. Jag tror att
    när jag får idén till ett verk-

  28. -så börjar det med
    att jag tittar på jättemycket bilder.

  29. Sen ser man nånting i en bild.
    Eller, det är en tanke som dyker upp.

  30. Ofta kan det vara bara en liten del
    av en bild som jag vill plocka.

  31. När jag väl har hittat bilden, så
    börjar jag skissa den på ett papper-

  32. -som jag kan sudda på mycket
    utan att pappret fransar sig.

  33. Jag tror jag vet från början varför
    jag vill jobba med en viss bild.

  34. Jag tror att nyckelordet
    är komposition.

  35. Jag vill ha en komposition som känns
    som om den vore ristad i sten.

  36. Det ska kännas självklart
    när man ser den.

  37. När jag är klar med den går jag på
    teckningen med blyertspulver.

  38. Då använder jag ofta
    bomullsrondeller-

  39. -som jag smetar på
    blyertspulvret med.

  40. Från det stadiet
    så jobbar jag allt mer detaljerat.

  41. I slutändan står jag ofta
    på millimeternivå-

  42. -och jobbar med skärpa här och var...

  43. ...tills jag känner
    att flaskan har fyllts-

  44. -och vattnet börjar rinna över,
    så att säga.

  45. Den gemensamma nämnaren är ju
    att jag ofta använder-

  46. -mikroskop, kikare eller glasögon
    - saker som handlar om att se.

  47. Det är nog för att det är det
    bildkonsten handlar om: att se.

  48. Det är en förhandlingsperiod...

  49. ...mellan mig och duken,
    i det här fallet.

  50. Där man försöker knäcka
    nån slags kod.

  51. Målat och ritat, det har jag gjort
    så länge jag kan minnas.

  52. Det har aldrig varit ett beslut,
    utan det har varit självklart.

  53. Jag kan inte ens tänka tanken
    att jag inte skulle göra det.

  54. Det är inte ett alternativ.

  55. Det är som att ta ett beslut-
    kring om man ska andas eller inte.

  56. Textning: Juni Francén Engdahl
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Måleri

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?

Ämnen:
Bild > Måla och skapa
Ämnesord:
Konstnärer, Målarkonst
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Alla program i Artityd ateljén

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Måleri

Avsnitt 1 av 4

Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Fotografi

Avsnitt 2 av 4

Vi träffar konstnären Ulf Lundin som studerar och dokumenterar människor som arbetar i ett kontorslandskap. Vad berättar hans fotografier? Konstnären Julia Peirone försöker i sina porträttfotografier fånga ögonblicket när tonårstjejer inte har kontroll över sitt utseende. Hur lyckas hon fånga dessa ögonblick?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Skulptur

Avsnitt 3 av 4

Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Avsnitt 4 av 4

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Skulptur

Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Fråga oss