Titta

Artityd ateljén

Artityd ateljén

Om Artityd ateljén

Vi möter svenska samtidskonstnärer under deras arbetsprocesser i ateljén. Vi får en inblick i hur konstnärer arbetar med olika material och hur idéer arbetas fram och tar form.

Till första programmet

Artityd ateljén: FotografiMaterialDela
  1. Det är som om hjärnan tar in allt
    och det händer jättemycket.

  2. Och plötsligt klickar det -
    typ en idé med en bild-

  3. -och allting får en inramning.

  4. Och då kommer den här känslan av:
    "'Yes', nu kan jag bara köra på."

  5. En otroligt skön känsla.

  6. Det tycker jag om med fotografering -
    man vill bara sätta i gång snabbt.

  7. Jag sommarjobbade som pressfotograf-

  8. -och där pratar man ofta om
    intimitet och närhet och sanning.

  9. Redan då tyckte jag
    att det var problematiska begrepp.

  10. Jag har en
    dokumentärfotografisk bakgrund-

  11. -och då söker man sig ofta
    till det dramatiska och exotiska.

  12. Jag har försökt jobba med sånt
    som ligger närmare mitt liv-

  13. -och det som livet består i,
    det här händelselösa.

  14. Det dramatiska är högst en procent.
    Till stor del är livet händelselöst.

  15. Livet pågår på insidan av människor,
    inte på utsidan.

  16. Oftast har jag gjort i ordning
    studion dagen innan.

  17. Satt upp lampor, testat ljus och så.

  18. Oftast kommer jag hit
    nån timme innan modellen-

  19. -och då vill jag bara ta det lugnt
    och peppa mig inför fotograferingen.

  20. Jag vill inte hålla på och
    packa upp lampor och sätta upp dem-

  21. -utan jag vill bara
    komma i koncentration.

  22. -Julia.
    -Emelie.

  23. Då ska vi se här.
    Du kan lägga grejerna här.

  24. Framför allt
    vill man få modellen att slappna av-

  25. -eftersom det oftast är modellen
    som är på okänd mark.

  26. Ja, men det är bra, det linnet,
    och...

  27. Är man spänd själv
    blir det värre för andra.

  28. Man får tänka på att modellen oftast
    är mer nervös än vad man själv är.

  29. Där. Så.
    Jag ska bara fixa med kameran först.

  30. När jag fotograferade Emelie ville
    jag först göra en testfotografering-

  31. -dels för att testa henne som modell
    och se hur det funkade-

  32. -dels för att jag hade olika idéer
    och har tänkt lite på-

  33. -selfies-grejen, alltså det sätt
    unga tjejer visar upp sig på.

  34. När jag säger "nu"... Du gör
    selfie-posen och så faller du ner.

  35. Försök att bara trilla ner så här.

  36. Men sen det kontra en kropp
    som inte "posar", som faller.

  37. Och så kan du trilla med huvudet
    så att håret bara...

  38. Det skulle vara stora fönster så att
    man kunde se in och lagom avstånd-

  39. -mellan hotellet
    och det huset på andra sidan.

  40. Så då googlade jag
    alla hotell i Stockholm-

  41. -så att jag kunde gå dit och titta
    vad som fanns på andra sidan gatan.

  42. På det sättet hittade jag
    tre-fyra intressanta hotell-

  43. -och så åkte jag dit
    och undersökte om det kunde fungera.

  44. Det har gått till så att jag har bott
    ett par veckor på hotellet.

  45. Som ung tjej kan man använda sin yta
    som ett bra medel att förföra med-

  46. -men det kan kännas som ett tvång.
    Dubbelheten där är intressant.

  47. Och så fixar du ändå med...

  48. Ibland när jag är på stan
    eller sitter på bussen-

  49. -så kan plötsligt nån gå förbi
    och göra nåt-

  50. -eller röra sig eller se ut
    på ett visst sätt.

  51. Då kan jag få en direktidé.
    "Vänta, det där var ju lite kul."

  52. Min största styrka som konstnär
    är att jag genomför projekt-

  53. -som många inte
    skulle orka genomföra.

  54. Det är ett väldigt ensamt arbete,
    och jag är ganska...

  55. När jag väl kommer i gång är jag
    rätt disciplinerad och plikttrogen.

  56. Det absolut roligaste
    är när man har en idé-

  57. -som sen börjar få vingar.
    Man känner att det kommer att funka.

  58. Det är så pass intressant
    att jag kan jobba med det i två år.

  59. Det är en tydlig maktposition
    att vara fotograf.

  60. Jag har medvetet letat efter en gräns
    för vad som är okej och inte.

  61. Det är relevant med tanke på hur
    central kameran är i vårt samhälle.

  62. Vad fint det blev.

  63. Det är så att jag sitter
    och tittar på bilderna-

  64. -och under tiden bestämmer jag
    vad hela mitt arbete ska handla om.

  65. När man tittar på många bilder
    återkommer man till vissa.

  66. Man vill titta på dem för att det är
    nåt som händer. Det brukar vara bra.

  67. Det här projektet rör sig
    i en extremt alldaglig miljö.

  68. Jag letar väl efter sprickor
    i den där fasaden.

  69. Det kan vara små ögonrörelser
    eller en rytm. Det är små saker.

  70. Man kan jämföra det med musik,
    att det finns...

  71. Om det svänger liksom, då...

  72. Om det låter bra
    så är bilden färdig, på nåt sätt.

  73. Det som är härligt
    med att vara konstnär är-

  74. -att man
    utmanar sig själv och utvecklas.

  75. Det finns en spirituell dimension
    i det som man vill komma åt.

  76. Jag har alltid velat bestämma själv
    vad jag vill göra i mitt liv.

  77. Jag har bara ett liv.

  78. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Fotografi

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar konstnären Ulf Lundin som studerar och dokumenterar människor som arbetar i ett kontorslandskap. Vad berättar hans fotografier? Konstnären Julia Peirone försöker i sina porträttfotografier fånga ögonblicket när tonårstjejer inte har kontroll över sitt utseende. Hur lyckas hon fånga dessa ögonblick?

Ämnen:
Bild > Filma och fotografera
Ämnesord:
Fotokonst, Konstnärer
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Artityd ateljén

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Måleri

Avsnitt 1 av 4

Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Fotografi

Avsnitt 2 av 4

Vi träffar konstnären Ulf Lundin som studerar och dokumenterar människor som arbetar i ett kontorslandskap. Vad berättar hans fotografier? Konstnären Julia Peirone försöker i sina porträttfotografier fånga ögonblicket när tonårstjejer inte har kontroll över sitt utseende. Hur lyckas hon fånga dessa ögonblick?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Skulptur

Avsnitt 3 av 4

Vi möter konstnären Hanna Beling som bygger sina skulpturer med hjälp av vax, plast, silikon och brons. Var kommer idéerna ifrån? Vad inspireras hon av? Konstnären Thomas Karlsson bygger en enorm giraff av wellpapp som sedan ska gjutas i aluminium. Varför just giraffer? Och hur väljer han material?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd ateljén

Graffiti och streetart

Avsnitt 4 av 4

Vi följer med konstnären Linus Lundin när han målar graffiti i Rågsved. Skisser på papper blir till stora väggmålningar. Vilka tekniker kan vara till hjälp under processen? Vilka sprayfärger föredrar han att arbeta med och varför? Konstnären Emma Simu sprayar ett porträtt av Laleh på favoritväggen i Märsta. Hur väljer hon sina motiv och varför?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd perspektiv

Konceptkonst

Konceptkonst kretsar mer runt idén, eller konceptet, än det visuella uttrycket. Rörelsen kring konstarten tog sin början under 1960-talet. Reportrarna Rumeysa Alici och Aleks Kabel träffar konstnären Meriç Algün Ringborg. Hon förmedlar idéer och tankar om identitet och tillhörighet genom verk bestående av texter, dokument och ljud. Konstintendent Ulf Eriksson berättar och exemplifierar med verk av bland andra On Kawara.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En film om Dotse och Emmilou

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Fråga oss