Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2015

UR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Föreläsningar från 2015 års Polarprissamtal. Moderator: Alfons Karabuda. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2015: Jan Gradvall möter Emmylou HarrisDela
  1. Nu har vi kommit fram till något
    som ni alla har väntat på.

  2. Det är ett nöje att få välkomna
    musikjournalisten Jan Gradvall-

  3. -som ska tala med årets
    fantastiska Polarpristagare:

  4. Emmylou Harris.
    - Välkomna upp på scenen.

  5. Jag ber om ursäkt.
    Vi har en överraskning.

  6. Någon har en hälsning till dig.
    Ett fan, till råga på allt.

  7. Låt oss ta en titt.

  8. Hej, Emmylou.

  9. Grattis till Polarpriset.
    Det är välförtjänt.

  10. Tack för att du förgyllt vår musik
    med din röst genom åren.

  11. Du är vår amerikanska pärla
    och vi älskar dig.

  12. -Grattis, Emmylou.
    -Ha en toppenkväll.

  13. Så gulligt. - Varsågoda,
    Emmylou Harris och Jan gradvall.

  14. Scenen är er.

  15. -Tack så mycket.
    -Emmylou Harris.

  16. Tack så hemskt mycket.

  17. Tack ska ni ha.
    Ni svenskar är fantastiska.

  18. Ni har tagit emot mig med öppna armar
    ända sedan 1976, eller nåt i den stilen.

  19. -Och här är jag nu.
    -Du har varit mycket i Sverige.

  20. Är det första gången
    du får en stående ovation?

  21. -Inte?
    -Min publik har behandlat mig väl.

  22. Jag har förstått att du just nu
    håller på att skriva en bok om ditt liv.

  23. Alla verkar skriva böcker
    och jag upplevde en stor press-

  24. -och ett stort intresse,
    vilket ju alltid är frestande.

  25. Jag ville inte, men nån kommer ju
    att skriva boken om mig-

  26. -och då kan det lika gärna bli jag.

  27. I går berättade du för mig att du tar
    dig an skrivandet på ett speciellt sätt.

  28. Du har en journalistisk metod
    där du söker upp personer-

  29. -och intervjuar dem om dig.

  30. Det är så mycket jag inte minns, och
    ofta är jag osäker på när saker hände.

  31. Det har varit intressant
    att träffa gamla bekanta igen-

  32. -och att fråga ut nära vänner
    om specifika perioder.

  33. Än så länge
    har jag bara kommit fram till 1973.

  34. Det är långt kvar.

  35. Har du sökt upp vänner från skoltiden
    och frågat dem vad de minns?

  36. Nej, skoltiden intresserar mig inte.

  37. De åren minns jag.
    Det här gällde collegeåren-

  38. -och början på min musikkarriär.

  39. Jag levde ett kringflackande liv
    innan jag hamnade i Washington D.C-

  40. -där Gram Parsons "upptäckte" mig.

  41. Så det svåraste var att komma ihåg
    när saker och ting hade hänt.

  42. Men nu har jag lyckats nysta upp
    den härvan.

  43. Det har varit intressant
    att återuppleva det förflutna-

  44. -även om det ibland kan ta emot
    att konfronteras med sina forna jag.

  45. Man vill tro att man alltid hade koll-

  46. -men man blir snart varse
    att så inte var fallet.

  47. Låt oss gå tillbaka lite längre i tiden.
    Numera bor du i Nashville-

  48. -och sorteras in under countrymusik.

  49. Men i början av din karriär
    var du folksångerska.

  50. Jag var ett stort fan av
    Peter, Paul and Mary-

  51. -och senare Dylan och Joan Baez-

  52. -såväl som av all den samtida
    och äldre folkmusik-

  53. -som spelades
    på en radiokanal i Washington D.C.

  54. Min far var stationerad där.
    Han var helikopterpilot i marinkåren-

  55. -vid Quantico.

  56. Jag fick in en radiokanal-

  57. -där Dick Cerri
    spelade folkmusik fem timmar i sträck.

  58. Jag blev besatt av att lära mig
    alla låtar som jag hörde-

  59. -så länge de bara hade tre ackord.

  60. Jag kan fortfarande bara tre ackord.

  61. Så ja, jag älskade folkmusik,
    medan min äldre bror-

  62. -var, och är, countryfantast.
    Han hade en skivspelare.

  63. Jag tog avstånd från countryn.
    Den enda av hans skivor jag gillade-

  64. -var Johnny Cashs första skiva.

  65. Senare blev jag förstås omvänd
    tack vare Gram-

  66. -men just då var jag för ung
    för att uppfatta nyansrikedomen-

  67. -hos den gedigna
    och djupa countrymusiken.

  68. Du nämnde att din pappa var militär.
    Blev han inte tagen som krigsfånge?

  69. Han träffade mamma
    under andra världskriget.

  70. Han hade läst till veterinär-

  71. -hemma i USA.

  72. När kriget bröt ut
    tog han värvning i marinkåren.

  73. Han och mamma träffades
    av en slump. Allt står i boken.

  74. I mina ögon är det
    den mest intressanta delen.

  75. Min bror föddes
    medan pappa stred i Stilla havet.

  76. Efter kriget var han fortfarande reserv-

  77. -så när Koreakonflikten,
    eller snarare kriget, bröt ut-

  78. -åkte han dit och blev nedskjuten
    strax efter ankomsten.

  79. Han tillbringade nästan hela kriget i
    ett fångläger, där han som överordnad-

  80. -var den som blev
    utsatt för den värsta tortyren.

  81. Men han var viljestark och
    var fast besluten att återse sin fru-

  82. -som han älskade högt, och sina barn.

  83. Så det minns jag.
    Jag var fem när han åkte-

  84. -och sex när han kom hem.
    Vi hade en väldig tur.

  85. Jag tror att få verkligen förstår
    vad militärfamiljer går igenom.

  86. Varje gång man skiljs åt
    kan det vara för alltid.

  87. Så jag känner en stor sympati
    för våra soldater som är ute i fält.

  88. Du sa att Gram Parsons
    "upptäckte" dig.

  89. Er stämsång
    förändrade populärmusiken för alltid.

  90. -Gjorde den det?
    -Ja, definitivt.

  91. -Det låter bra.
    -Ingen sjöng stämmor på det sättet.

  92. Kan du berätta lite om
    hur ni utvecklade er unika stil?

  93. Saken är den
    att det inte var något...

  94. När det begav sig
    var jag en kämpande artist-

  95. -och ensamstående mamma som
    sjöng på klubbar sex kvällar i veckan.

  96. Mina föräldrar stöttade mig helhjärtat
    utan antydan till kritik.

  97. De ifrågasatte aldrig mitt val,
    utan gav mig en fristad-

  98. -så att jag kunde pussla ihop mitt liv.
    Att sjunga var dock min enda talang.

  99. Lyckligtvis bodde de
    i närheten av Washington D.C-

  100. -där det fanns en välmående
    lokal musikscen.

  101. Folk skrev låtar och framförde dem.

  102. Det fanns många universitet, så man
    kunde nätt och jämt försörja sig-

  103. -genom att uppträda
    med eget material.

  104. Jag fick ofta spelningar genom vänner.

  105. När Gram
    skickade en biljett till Los Angeles-

  106. -tänkte jag att jag knappt
    visste något om honom.

  107. Men han var ju ett någorlunda
    känt namn i musikbranschen-

  108. -så jag chansade
    utan att veta vad som väntade.

  109. Första gången vi träffades så sjöng vi
    ett par låtar på en av mina spelningar.

  110. Jag var ju inte främmande för country
    och jag sjöng några countrylåtar-

  111. -mest på skoj, tillsammans med ett par
    Dylanlåtar och några egna alster.

  112. Min repertoar var mycket eklektisk.

  113. Så jag visste inte
    vad som förväntades av mig.

  114. Jag kom dit och vi sjöng samma mick.

  115. Jag visste inte ens om skivan
    skulle släppas. Jag fick 500 dollar-

  116. -som jag lade på en ny gitarr.

  117. Den enda jag ägde
    hade gått sönder under flygresan.

  118. Efter det väntade jag mig inget mer.

  119. Men så ville han ha med mig på turné.

  120. Och resten är väl historia, antar jag.

  121. Ja, definitivt.

  122. En svår fråga:
    Hur blir man bra på att sjunga?

  123. Jösses. Till att börja med
    måste man vara född med gehör.

  124. Så är det ju inte för alla.

  125. Det är väl slumpen som avgör det.

  126. Jag vet inte... För egen del-

  127. -så sjöng jag
    för att jag älskade hur orden lät.

  128. Jag fäste alltid stor vikt vid texterna
    till de låtar jag hörde:

  129. De vackra gamla folksångerna.

  130. Så är det fortfarande.
    Jag går igång på texter.

  131. Jag lärde mig
    genom att sjunga med andra-

  132. -bland annat då med Gram.

  133. Att sjunga stämmor
    tillsammans med andra-

  134. -har varit en stor del
    av så gott som alla mina skivor.

  135. Du sa att texterna är viktigast för dig,
    men så är det inte för alla artister.

  136. Du kryper innanför skinnet på låtarna.

  137. Man ska ju berätta en historia.

  138. Jag önskar att jag hade ett bättre svar,
    men det är en omedveten process.

  139. Min vän Daniel Lanois framhåller att:
    "...tänkandet är musikens fiende."

  140. Det är en process.
    Man måste älska det.

  141. Sen krävs det även bra låtar.

  142. Vem vill sjunga en trist sång?

  143. Dessutom ska man bara spela in låtar-

  144. -som kan tänka sig att sjunga
    de närmaste fyrtio åren.

  145. Man måste älska det
    och lägga ned hela sin själ.

  146. Jag vet att du länge såg dig själv-

  147. -främst som en uttolkare
    av andras låtar.

  148. Hur kommer det sig? Senare ska vi
    prata om när du började skriva själv-

  149. -men kan det ha berott på att du har
    förmågan att berätta din egen historia-

  150. -genom andras låtar?

  151. Faktum är att jag spelade in en bagatell
    till skiva i New York 1969-

  152. -där flera av mina egna låtar var med.

  153. De är lite omogna,
    men de var ärligt menade.

  154. Jag prövade mina vingar, så att säga.

  155. Jag brukade framföra några av
    de låtarna på mina klubbspelningar.

  156. Men så träffade jag andra låtskrivare...
    Jag lärde känna Rodney Crowell-

  157. -och upptäckte Townes Van Zandt
    när jag spelade i New York.

  158. Jag var förband till alla de stora
    och spelade sex kvällar i veckan.

  159. Jag upptäckte alla dessa låtar,
    och när Joni Mitchell dök upp-

  160. -kändes det
    som om hon skrev om mitt liv.

  161. Varför skulle jag ens försöka
    att konkurrera med det?

  162. Jag kände en stor längtan efter
    att få sätta tänderna i de här låtarna.

  163. Men jag skrev fortfarande enstaka
    låtar. "Boulder to Birmingham" kom till-

  164. -strax efter Grams död.

  165. Berätta mer om den.
    Den är med på "Pieces of the Sky".

  166. -Det är en fantastisk låt.
    -Ja...

  167. Grams död var oväntad
    och mycket traumatisk.

  168. En stor del av mitt konstnärskap,
    och även av mitt känsloliv-

  169. -var sammanlänkat med honom.

  170. Det kom som en chock.
    Han skulle snart fylla tjugosju.

  171. Nu när jag är äldre blir jag inte lika
    förvånad när vänner går ur tiden.

  172. Jag kom på melodin till refrängen och
    hade några textrader som passade.

  173. Det var textfragment
    som jag hade liggande.

  174. Så jag hade en text
    och melodin till refrängen.

  175. Men ännu viktigare var nog det faktum
    att jag hade en god vän och förkämpe-

  176. -i Linda Ronstadt,
    som fortfarande står mig nära.

  177. Hon hade redan hört mig sjunga
    med Gram-

  178. -när vi lärde känna varandra.

  179. Efter Grams död tog hon mig under
    sina vingar och bjöd med mig till L.A-

  180. -precis då hon var på väg
    att bli en superstjärna.

  181. Jag fick bo hos henne
    och jag fick spela med henne.

  182. Hon pratade med alla i branschen, som
    var mycket mindre då-

  183. -om hur fantastisk jag var.
    Hon var verkligen generös.

  184. Under tiden då jag bodde hos henne
    härjade en stor skogsbrand i L.A.

  185. Jag tror att vi befann oss
    på Santa Monica Blvd en kväll-

  186. -och hela världen
    såg ut att stå i lågor.

  187. -Den bilden stannade kvar hos mig.
    -Du sjunger om det i låten.

  188. Det speglade sårbarheten jag kände.

  189. Senare samma kväll
    satt jag på planet hem-

  190. -och kände att
    det fick räcka med sorgligheter.

  191. Låtskrivandet
    är fortfarande lite av en gåta för mig.

  192. Jag vet inte varifrån låtarna kommer,
    bara att man måste vara närvarande.

  193. Låten skriver inte sig själv. En idé-

  194. -blir inte till en låt utan hårt arbete.

  195. När det gäller vissa låtar
    har jag kanske bara någon textrad.

  196. Jag kan grubbla på innebörden i åratal-

  197. -tills allting
    plötsligt faller på plats...

  198. ...eftersom jag har kommit
    till en viss punkt i livet.

  199. Men jag skulle inte kunna lära ut låt-
    skrivande. Det är fortfarande en gåta.

  200. 20 år efter "Pieces of the Sky"
    släppte du en skiva-

  201. -som många här nog räknar
    som en favorit: "Wrecking Ball".

  202. I en paneldiskussion lite tidigare
    talade man om-

  203. -att det blir allt svårare
    att dela in musik i fack.

  204. Den här skivan var före sin tid.
    Det är svårt att kategorisera den.

  205. Varken country,
    folkmusik eller blues passar in.

  206. Den var en verklig milstolpe.
    Kan du berätta om inspelningen?

  207. Tja... Genrer är knepiga.
    Å ena sidan behövs de-

  208. -eftersom vi av naturen
    letar efter mönster.

  209. Men de kan även bli ett hinder.

  210. Särskilt...
    Innan jag spelade in "Wrecking Ball"-

  211. -inträffade en viktig förändring.
    Jag har alltid legat på Warner.

  212. Men under en period visste de inte
    hur de skulle marknadsföra mig.

  213. För dem var jag en countryartist,
    vilket jag ju hade varit-

  214. -men min styrka
    låg i det genreöverskridande.

  215. Så har det alltid varit, även om jag
    gärna för fram traditionell country.

  216. Hur som helst
    kom det in lite nytt blod.

  217. Warner Asylum öppnade ett kontor
    i Nashville - och de gick ut hårt.

  218. De var övertygade om att de kunde
    vända den nedåtgående trenden.

  219. Först signade de Guy Clark.

  220. Han är lite av Nashvilles
    egen "låtskrivarskald"-

  221. -men inget för mittfåran.

  222. De signade honom och mig
    i tron att med rätt uppbackning-

  223. -så skulle jag hamna på
    countrymusikens topplistor igen.

  224. -Så blev det inte.
    -Inte för att sånt är viktigt.

  225. Jag kom inte ens i närheten.

  226. De var rakryggade nog
    att säga: "Vi trodde"-

  227. -"att vi skulle kunna ge dig
    den comeback du förtjänar"-

  228. -"men inför nästa skiva ger vi dig
    fria händer oavsett vad du vill göra."

  229. Vid det laget levde jag med två skivor:

  230. Dylans "Oh Mercy",
    producerad av Daniel Lanois-

  231. -och Daniels soloskiva...

  232. "Acadie". Tack för det.

  233. Som gripet ur luften sa jag:

  234. "De är mina favoritskivor just nu, och
    den här killen har producerat dem."

  235. Så de ringde honom och han råkade
    vara på jakt efter ett nytt projekt.

  236. Vi visste inte hur skivan skulle låta.
    Jag hade några låtar-

  237. -bland annat "Orphan Girl", "Going
    Back to Harlan" och "Deeper Well"-

  238. -som jag gärna ville spela in.

  239. Han kom också med förslag.
    Bland annat sa han-

  240. -att det gömde sig traditionella
    countrymelodier i många rocklåtar.

  241. Han spelade upp Hendrix
    "May This Be Love".

  242. Han började sjunga
    och jag tog andrastämman-

  243. -för det är ju min grej, och så bestämde
    vi oss för att spela in den.

  244. Och så fort jag hörde det första
    taktslaget i den allra första låten-

  245. -visste jag att vi var något unikt
    på spåren. De vilda rytmerna-

  246. -blandat med Dans suggestiva sound-

  247. -är otroligt inspirerande
    att sjunga till.

  248. Det återuppväckte
    något hos mig som sångerska-

  249. -som jag nog inte hade insett
    att jag hade förlorat.

  250. Vi såg precis videohälsningen
    från Bruce Springsteen.

  251. Det finns en annan hälsning
    som du inte får förrän i morgon.

  252. Förhoppningsvis förstör jag inget nu.
    Det är ett brev-

  253. -från Leonard Cohen.

  254. Just det...

  255. Det finns en rad i hans hälsning...
    Jag har inte hela brevet.

  256. Jag tycker att den
    beskriver "Wrecking Ball"-

  257. -och även dig. Han skriver att din röst
    får oss att förnimma:

  258. "...den skönhet, värdighet
    och enslighet som är en del av USA."

  259. -Det är en passande beskrivning.
    -Han är en stor författare.

  260. Leonard Cohen är en av mina hjältar.

  261. Han sitter på en piedestal som är så
    hög att jag inte ens kan skymta honom.

  262. Jag har följt honom ända sen jag hörde
    Judy Collins sjunga "Suzanne".

  263. Vem hade skrivit detta underverk som
    var så bra att huvudet exploderade?

  264. Sen dess har jag varit ett fan.
    Jag har till och med läst hans roman-

  265. -och all hans lyrik,
    men vi har aldrig träffats.

  266. Våra vägar har aldrig korsats.

  267. Det står på min önskelista.

  268. På tal om det...

  269. Din nya skiva
    heter "The Travelling Kind".

  270. Rodney Crowell är med.
    Ni har sjungit ihop i 40 år.

  271. Jag läste en intervju
    där du citerade Willie Nelson:

  272. "Jag lever för
    att göra musik med mina vänner."

  273. -Det verkar vara just det du gör.
    -Ja, i synnerhet med den här skivan.

  274. Rodney är en av mina äldsta vänner
    och jag kunde inte beskriva det bättre-

  275. -än med Willie Nelsons ord.

  276. På sätt och vis har alla mina vänner,
    ända från första början...

  277. När min karriär tog fart
    befann jag mig plötsligt ute på turné-

  278. -tillsammans med andra musiker,
    och man blir som en familj.

  279. Alla som jag har spelat med genom
    åren ingår fortfarande i den familjen.

  280. En del bor nära mig i Nashville.

  281. Andra bor längre bort, men vi ses
    fortfarande, inte minst nu med boken.

  282. Jag har talat länge
    med många i telefon.

  283. Nu kan man spela in samtalen:
    "Jag spelar in dig nu."

  284. "Bara så att du vet."

  285. Så jag har i alla fall
    inte levt ett ensamt liv.

  286. Man omger sig med människor
    som förstår en.

  287. De går igenom samma sak
    som en själv.

  288. De vet hur det är att turnera
    och uppträda kväll efter kväll.

  289. Man delar så mycket
    att man utvecklar ett eget språk.

  290. Ibland tar man små genvägar.

  291. Det kan räcka med en grymtning
    för att man ska förstå.

  292. Och det beror på
    att man delar så mycket.

  293. Det har varit
    en fantastisk resa för mig.

  294. Särskilt nu
    när jag och Rodney äntligen...

  295. För några år sen släppte vi "Old Yellow
    Moon", vilket vi hade planerat att göra-

  296. -ända sen 1974.

  297. Men jag tror att vi har mer att erbjuda
    nu i egenskap av två gamla vänner-

  298. -som kan ösa ur både gemensamma
    och enskilda erfarenheter.

  299. Musikindustrin,
    och i då synnerhet popmusiken-

  300. -verkar vara besatt av ungdomlighet.

  301. Du har visat att man kan sjunga om
    alla perioder i livet.

  302. Ja, ju äldre man blir desto rikare
    på erfarenheter blir man ju.

  303. Som ung sjunger man om att festa,
    och alla sjunger vi om hjärtesorg.

  304. Hjärtesorgerna slipper vi aldrig ifrån.

  305. De är en del av vad det innebär att vara
    människa. Vi kan bara acceptera det.

  306. Men jag tror ändå
    att alla ens erfarenheter-

  307. -resulterar i ett större urval
    av möjliga infallsvinklar-

  308. -och kanske blir man lite mer finkänslig
    i sin lyrik-

  309. -och i sitt uttryck.

  310. Man är ju där man är i livet.

  311. Ingen borde behöva låtsas
    att de är 40 år yngre.

  312. Vi måste leva varje dag till fullo-

  313. -ta vara på gårdagens visdomar-

  314. -och vara redo att möta morgondagen.

  315. Det är min livsfilosofi.

  316. Vi har ju inget val,
    så varför inte ha kul på vägen?

  317. Vi hinner bara med en fråga till.

  318. Du nämnde din musikaliska familj.
    Nu ingår du i Polarpristagarnas familj.

  319. -Vad betyder det för dig?
    -Det känns ofattbart.

  320. Det slog mig först
    när jag besökte Abba-museet i dag.

  321. Det var fantastiskt
    med en sådan interaktiv utställning.

  322. Där finns hur som helst en vägg
    med bilder på alla Polarpristagare.

  323. De flesta av dem är gamla hjältar-

  324. -eller personer som i mina ögon
    befinner sig på en helt annan nivå.

  325. Att min bild ska hänga där är liksom
    ett bevis på att jag har blivit vuxen.

  326. Ja, nu kan vi säga att du är vuxen.

  327. -Tack ska ni ha. - Emmylou Harris.
    -Tack så mycket.

  328. Tack.

  329. Vi kan nog bara gå...
    Du kan lämna den där.

  330. Tack.

  331. Översättning: David Lind
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Jan Gradvall möter Emmylou Harris

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Musikern Emmylou Harris är en av 2015 års Polarpristagare. Hon intervjuas av Jan Gradvall om sin karriär. Hon berättar bland annat att hon letar upp gamla vänner och bekanta för att minnas vad som hänt under karriären. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik
Ämnesord:
Harris, Emmylou, 1947-, Musik, Musiker, Tonsättare
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Polarpriset 2015

Polarpriset är ett internationellt pris som har instiftats av Stikkan Andersson som var musikproducent, manager och låtskrivare. Här presenteras priset och Stikkan Anderssons karriär. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Tekniska innovationer inom musik

Att göra musik på egen hand kommer bli lättare. Frederick Rousseau är expert på elektronisk musik och går igenom tekniska innovationer inom musik. Här visar han hur man kan skapa musik med en smartphone. Inspelat den 8 juni 2015 i Filmstaden Sergel, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Sveriges kreativa näringar

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (s) berättar om sina visioner kring kreativa näringar i Sverige. Sverige måste vara på den internationella arenan och sälja kreativitet globalt. Det kan handla om musik, mode och annat som har med kreativa innovationer att göra. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Sveriges kreativa näringar - mode

Den svenska modebranschen växer och har börjat ta plats på den globala arenan. I ett panelsamtal delar svenska modeskapare och experter tankar och erfarenheter. Medverkande: Roland Hjort, grundare Whyred; Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare H&M; Ann-Sofie Back, modeskapare Back; Lena Patriksson Keller, ägare Patriksson communication. Moderator: Susanne Ljung, journalist. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Sveriges kreativa näringar - spel

Panelsamtal om musik i dataspel och film. Man kan bygga upp en känsla och skapa igenkänning med hjälp av musik som är skapad för speciella syften. Medverkande: Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen; Johan Söderqvist, kompositör; Stefan Strandberg, konstnärlig ledare; Elvira Björkman, kompositör och ljuddesigner. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Sveriges kreativa näringar - musik

Panelsamtal om svenska musikers och producenters framgångar utomlands. Förutom att göra bra musik menar experter att svenskar är duktiga på engelska. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Pristagare genom åren

Polar music prize instiftades av den svenska musikproducenten Stikkan Andersson. 1989 delades det första priset ut och sedan dess har musiker blivit prisade för sin talang. Här ser vi tillbaka på alla som fått priset genom åren. Inspelat den 8 juni 2015 i Filmstaden Sergel, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Jan Gradvall möter Emmylou Harris

Musikern Emmylou Harris är en av 2015 års Polarpristagare. Hon intervjuas av Jan Gradvall om sin karriär. Hon berättar bland annat att hon letar upp gamla vänner och bekanta för att minnas vad som hänt under karriären. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Att verkligen lyssna

Den skotska trumslagaren Evelyn Glennie är en av 2015 års Polarpristagare. Hon vill få oss att lyssna på riktigt, att höra vibration och känsla i slagen. Hon är döv sedan 12 års ålder och har lärt sig att särskilja toner genom att känna deras vibrationer. Intervjuare: Bo Löfvendal. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Musik för att påverka

Panelsamtal om musikens makt. Varför skriver man musik och sjunger? Demokrati och frihet är viktigt för musiker. Utan det kan de inte sjunga eller skriva om vad de vill. Medverkande: Ramy Essam, musiker; Ian Smith, musiker; Stina Nilsson, musiker. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Vad är vacker musik?

Musikkompositören Carin Bartosch Edström samtalar med Martin Ingvar som är professor i neurofysiologi om vad vacker musik är för något. Musik som för en person kan vara briljant kan för en annan vara ett plågsamt ljud som bara irriterar. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musikbranschens senaste trender

Ett samtal om nya trender. Medverkande: Ted Persson, kreativ chef på Great Work; Per Sundin, vd Universal music, och journalisten Fred Bronson. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - ledarskap

Vad är en bra ledare?

Få chefer kan som en dirigent vifta med en stav för att få personalen att göra som de vill. Kan ledare i allmänhet lära sig något av hur en dirigent leder sin orkester? Och vad krävs för att vara en bra dirigent?

Fråga oss