Titta

Rektorn

Rektorn

Om Rektorn

Som rektor på Ronnaskolan i Södertälje lyckades Lina Axelsson förändra skolans dåliga rykte och få fler elever att nå gymnasiebehörighet. Här möter vi henne i tre program, från första dagen på Ronnaskolan till dagen hon väljer att lämna skolan för nya utmaningar. I en intervju berättar hon om framgångsfaktorer, motgångar och motivation.

Till första programmet

Rektorn - att ändra en skolaDela
  1. Gud...

  2. Jag hittade tre pistolattrapper.
    De är gjorda för att se identiska ut.

  3. På en kunde man ladda ut
    en sån som innehåller kulor.

  4. Soffgruppen hamnar här
    och ett runt bord där.

  5. När det kommer till totalen
    så är vi absolut sämst i kommunen.

  6. -Börjar ni 08.00? Hon är fem över.
    -Vi glömde våra mappar.

  7. Visste ni inte vad det var
    på schemat? Ta med dem varje gång.

  8. Ni ska ha penna och material med er
    till varje lektion.

  9. Nu har fem minuter gått av lektionen.

  10. Hej. Behöver ni hjälp?

  11. -Arabiska?
    -Vi ska se om nån kan. - Ferit?

  12. Har ni lektion nu? Skynda på,
    tio minuter har gått av lektionen.

  13. Herregud...

  14. Tolv minuter har gått av lektionen.

  15. Vi började med inskrivningssamtal,
    men de är nyanlända.

  16. Då skrev vi på en ny blankett.

  17. -När ska hon börja skolan?
    -Hon börjar i morgon.

  18. Kul. Välkomna till skolan.

  19. -Hur säger man på arabiska?
    -Ahlan wa sahlan!

  20. Efter en kvart borde alla vara här.

  21. God morgon, flickor.
    Skynda er, ni är en kvart sena.

  22. Adam, du har lagt en stinkbomb.
    Säg inte "Gud, nej".

  23. -Ljug inte. Prata inte om din mamma.
    -Jag svär att jag inte vet.

  24. De skyller på mig, kanske.
    Kolla på kamerorna.

  25. Ska jag berätta
    vad som kommer att hända?

  26. Vi har sagt
    att det kanske är roligt en gång-

  27. -men man kan inte alltid förstöra.

  28. -Då går du till "inspelat"...
    -Där har vi "inspelat".

  29. Den har inte spelat in nånting.

  30. -Är du säker?
    -När det är mörkmarkerad fetstil...

  31. -Då spelar den in. Den hänger sig.
    -Men Gud...

  32. Alla kämpar på med sitt,
    men en snabbanalys är ju-

  33. -att alla gör lite som de vill.

  34. Alla jobbar ju dubbelt.
    Det är inte smart att jobba så.

  35. Varför finns de inte i min budget?
    Jag var inte här då.

  36. Jag tog för givet att du hade koll på
    hur mycket jag gör av med i månaden.

  37. Du har ingen koll?
    Du bara klipper och klistrar?

  38. Jag trodde du hette "controller"?

  39. Då måste vi ha en ekonom anställd
    på varje grundskola.

  40. -Om man vill ha den kollen...
    -Säg det till min chef.

  41. Vi måste ha en ekonom om du inte
    kan kontrollera mina uppgifter.

  42. -Är det problem?
    -Budget...

  43. -Har du inte koll på dina pengar?
    -Jag är ny.

  44. Jag beviljades pengar jag inte visste
    om, så 31 december rasslar det till-

  45. -och jag går plus 1,6 miljoner.
    Jag trodde jag gick back.

  46. -Hur skulle du använda dem?
    -Det är ju tre tjänster. Skandal.

  47. Det är pengar som barnen inte fått.

  48. De har dåliga resultat och många
    kunde ha fått mycket hjälp för dem.

  49. Vem vill läsa? Issa börjar läsa.
    "Rymden."

  50. "Min blick var skymd av grått..."

  51. Nej, "gråt en gång."

  52. "Det kan jag inte fatta.
    Mitt rum är rymd, min själ är sång"-

  53. -"och mina läppar skratta."

  54. -Anna-Gret Winde skrev den.
    -Anna-Greta Wide. Tack så mycket.

  55. Nästa gång får det inte se ut så här.

  56. -Nio stycken vid ett bord.
    -Ingen får paxa min plats.

  57. Tack för den här lektionen.

  58. Södertälje är en kommun med hög andel
    människor födda i ett annat land.

  59. Det är höga krav om ni ändå
    ska fixa det på något sätt.

  60. Vad är realistiskt?

  61. Kan inte en irakier lära sig
    lika mycket matte som en svensk?

  62. De måste ta ikapp mycket på kort tid.

  63. De har ju ett språk. De kan tänka.

  64. Den skolgång de har är ibland
    mer avancerad än den svenska.

  65. Jag har elever som på två år
    når målen i alla ämnen.

  66. Vissa andra generationens invandrare
    når inte målen i nåt ämne.

  67. Din inställning låter fantastisk.

  68. Jag är inte där än. Ambitionen finns.

  69. Jag säger bara att det du säger
    är väldigt svårt egentligen.

  70. -Bra. Hur tänkte du?
    -Det är bara att dra så där.

  71. Det är tre steg.

  72. Här är det.

  73. Ingen struktur, ingen dokumentation.
    Det finns ingenting.

  74. Jag hittar inga papper. Det är kaos.
    Det är ett omöjligt uppdrag.

  75. De har många elever
    med koncentrationssvårigheter.

  76. Läget är följande
    utan de nyanlända som slussades in.

  77. I år sex är läshastigheten låg. 43%
    av eleverna hamnar under gränsvärdet.

  78. 43% kan inte avkoda läsning
    ordentligt, nyanlända inte inräknade.

  79. Testets står i början. Här är mina.

  80. Det här är inget vi kan vänta med.

  81. Nu ska arbetslaget jobba med läsning.
    Men de vet inte hur man gör.

  82. -Vem är utbildad i läsinlärning?
    -Ingen.

  83. Jag måste analysera
    inför Skolinspektionens besök.

  84. -Är det i morgon?
    -Ja.

  85. -Jag känner jättemycket oro.
    -Det här är långsiktigt.

  86. Fan.

  87. Skolinspektionen är här om en timme.

  88. Nu drar vi in stolarna.

  89. Det är det viktigaste. Även om man
    blöder är stolarna viktigast.

  90. Vi är ironiska. Min näsa slutar inte.

  91. Hur är det med dig, då? Är det bra?

  92. Hej!

  93. Fyrtioåtta...

  94. Här har vi en lektion.
    Jag tror att det är svenska eller SO.

  95. Här har vi lite sånt här vackert.

  96. -Och...
    -Hej.

  97. -Hej. Har ni lektion nu?
    -Vi börjar klockan 12. Fem minuter.

  98. En minut. Då har ni bråttom.

  99. -Ska vi börja?
    -Ja, vi kör på.

  100. "Vi kliver av pendeln.
    Det är en liten, grusig perrong."

  101. "Bländande solsken."

  102. "Men det är nåt fel på min syn.
    Allt suddar och snurrar."

  103. Jag vill att ni skriver upp
    de svåra orden i era skrivhäften.

  104. Många har gjort det, men inte alla.

  105. Tack för veckan och trevlig helg.

  106. Era häften vill jag ha.

  107. Vi har läst de dokument du har
    skickat in och tittat på resultaten.

  108. Vi har sett en minskning i hur många
    som når målen som gör oss beklämda-

  109. -och som vi vill fråga mer om i dag.

  110. Men vi har inte träffats förut,
    så det jag vill att vi inleder med-

  111. -är att du berättar dig själv-

  112. -och vad som du ser som skolans
    största utvecklingsområden-

  113. -och vad du jobbar mest med just nu.

  114. Jag heter Lina.
    Jag är jurist och utbildad terapeut.

  115. Jag är dyslektiker själv,
    så jag har gjort en skolresa.

  116. Jag tillträdde i augusti. Jag visste
    ingenting om den här skolan-

  117. -förutom det jag hade läst
    i inspektionsrapporten från våren.

  118. Det jag var mest förvånad över var
    att det i tio års tid har gått nedåt.

  119. Nån gång måste man inse att man gör
    något fel. Det har man aldrig gjort.

  120. Man har skyllt på att det är många
    nyanlända och så vidare.

  121. Hur såg resultaten ut nu?
    Nu har de fått betyg en gång till.

  122. -De har gått ner ytterligare.
    -Så muntert.

  123. Det är terminsbetyg.

  124. Förra året vid den här tiden
    hade vi 11% nyanlända i årskurs nio.

  125. Nu är siffran 19% nyanlända
    i årskurs nio.

  126. Det är mindre än 42% som når målen
    i alla ämnen, inte bara nyanlända.

  127. -"Lina, varför syns inte resultaten?"
    -Det är vår fråga.

  128. Tidigare fanns inget särskilt stöd.
    Nu finns det här.

  129. Vi erbjuder 97
    "särskilt stöd"-platser varje vecka.

  130. Ni måste få upp resultaten-

  131. -och då måste ni veta att insatserna
    funkar. Ni har inga ursäkter.

  132. -Så. Men du... Tack.
    -Tack.

  133. -Jag hör av mig.
    -Jättebra.

  134. Det gick bra.
    Det som de tyckte var det viktiga...

  135. De tyckte att allt vi gjort är bra.
    Det de kanske tyckte var...

  136. "Ni har katastrofala resultat. Hur
    ger ni niorna en chans att nå målen?"

  137. Flytta på dig.

  138. -Har ni lektion?
    -Ja, vi har lektion.

  139. Hallå? Ni kan inte handla godis nu.

  140. Det här var katastrof. Katastrof!

  141. När larmet går i gång av misstag...
    Att de inte ringer och "cancellerar".

  142. Ofattbart. - Alla in på lektionerna.

  143. Hej.

  144. -Är det bra? Dåligt?
    -Ja, dåligt.

  145. -Varför då?
    -Skolan är som ett fängelse.

  146. -Det är väl roligt i skolan?
    -Nej.

  147. På kvällen vill ni inte gå härifrån.

  148. Jag vill inte ha lektioner.

  149. Två, fyra, sex, åtta...
    Jag tror att vi behöver en till.

  150. Jag var på semester
    och berättade att jag fått nytt jobb.

  151. De bodde utanför Borås.

  152. De var helt chockade att jag
    skulle ta ett jobb på Ronnaskolan.

  153. De hade aldrig varit i Södertälje.
    Det ryktet har vi.

  154. Det ska vi ändra på.
    Nu ska vi skapa positivt mediebrus.

  155. I dag har vi ABC som gör reportage
    och TV4, lokal-tv.

  156. Vi har tre tidningar, och det
    ska bara vara ett positivt budskap.

  157. Genom den dörren och åt höger.

  158. -Hej. Välkomna.
    -Hej.

  159. -Har utdelningen börjat redan?
    -Nej, vi kör i gång klockan ett.

  160. -Du hade velat ha den tidigare?
    -Ja.

  161. Vi jobbar ju mot en deadline.

  162. Det kanske går att ordna med några
    enstaka elever som vi intervjuar?

  163. Utdelning av datorer, fem elever.
    Vi tar det i spanskan, det är fint.

  164. När ni får kartongerna får ni skrika
    av glädje. "Nu ska vi höja betygen!"

  165. Får jag återkomma till dig
    om en stund? Ta lite fika så länge.

  166. Jag behöver nån lärare som kan
    ställa upp på en intervju sen.

  167. -Har du undervisning i eftermiddag?
    -Jag har haft tre. Nu ska jag andas.

  168. -Visa hur de ser ut.
    -De kommer nu. Kolla.

  169. Vi får egna i morgon.

  170. Det ska vara ett positivt budskap.

  171. Vi associeras med brinnande bilar.

  172. Vi har många bra lärare och elever.

  173. Vi gör journalistik, inte PR-jobb.

  174. Nej, men ni väljer lite.

  175. Välj med moralisk aktning.

  176. Det här kommer att lyfta skolan.

  177. Vi går in fem och fem
    och man sätter sig vid en dator.

  178. Då börjar vi här
    och släpper in fem stycken.

  179. Då stannar vi lite.

  180. -Välkomna. Hur känns det?
    -Bra.

  181. De här blir era bästa vänner,
    och bästa vänner tar man hand om.

  182. Lycka till.

  183. Ta ut bara datorn, packa upp
    kartongen och lägg den på golvet.

  184. Du tror på det här. Vad är din
    drivkraft? Kan du sova på kvällen?

  185. Absolut. Jag sover som en liten gris.

  186. Jag har en vision. De här eleverna
    kan lära sig lika bra som andra-

  187. -i Danderyd och Sollentuna.

  188. -Du vill visa att ni kan?
    -Ja.

  189. Jag vill att Östermalmstanterna
    ska vilja ställa sina barn i kö här-

  190. -och att jag måste säga: "Tyvärr".

  191. -Tack för att du köpte dem.
    -Vi ska få jobba av de här nu.

  192. Ni ska få bra betyg.
    Ni ska bli duktiga på de här-

  193. -så ni kan visa hur duktiga ni är.

  194. Grattis, grabbar. Känns det bra?
    Var försiktiga nu när ni går hem.

  195. Vi ska spåna lite. Jag har möte
    med Peter och Anita i dag-

  196. -om framtida organisation.
    Lite fantasifullt, så där.

  197. "Vad behöver våra elever?"

  198. Jättebra att du på kort tid kunde
    frigöra dig från ansvaret på skolan-

  199. -som jag tror är omfattande.

  200. Jag har en förväntan på dig.

  201. Du, som relativt ny i kommunen,
    kanske är mer öppen för alternativ.

  202. Jag tror också att din personlighet
    gör att det är naturligt för dig-

  203. -att tänka nytt och inte sitta fast
    i gamla normer och traditioner.

  204. Det finns ett jätteintresse från mig,
    Anita och politiken-

  205. -att på någon skola prova
    tvålärarmodellen. Alltid två lärare.

  206. Det skapar en otrolig flexibilitet
    för lärarna och eleverna.

  207. Om fem elever har kommit efter
    sätter sig den ena läraren med dem.

  208. En kan rätta nationella prov.

  209. Det är otroliga fördelar
    i en sån modell.

  210. Vi måste titta på
    hur vi kan tänja på timplanen.

  211. Att tro att mina elever ska lära sig-

  212. -på samma tid som de i Danderyd är
    naivt. Hur kan de få det här extra?

  213. Läroplanen säger att vi ska vara
    generösa. Vi måste hitta vägar.

  214. Det försöker jag
    sälja in hos lärarkåren.

  215. "Om du hade dubbelt så mycket tid?"

  216. Det är jag intresserad att prata om.

  217. -Min förväntan på dig är...
    -Att jag ska vara innovativ?

  218. Sen kan man diskutera
    att utöka timmarna för vissa elever.

  219. En sån flexibilitet
    borde också finnas.

  220. Vi behöver inte mer av samma sak.
    Tillför man bara samma sak?

  221. Vi måste pröva något nytt.
    Två lärare tillför nånting nytt.

  222. Jag håller med. Två lärare är bra,
    men för mig finns det en tidsaspekt.

  223. Att lära sig språket och att lära sig
    kemi när man varit här i två år...

  224. Det finns en problematik.

  225. Där behöver man generositet i tid.

  226. Du säger två lärare
    och jag säger mer i timplanen.

  227. Jag misslyckas med kommunikationen.

  228. -Jag ville diskutera tvålärarskap.
    -Ja, och jag lyssnar.

  229. Det är det vi vill se.
    Du presenterar nånting helt annat.

  230. Antingen avbryter vi och tar kontakt
    med nån som vill jobba med det här-

  231. -eller också...

  232. Jag visste inte
    att det var politiskt.

  233. Vi tar ditt, sen måste jag vidare.

  234. Elise ville ha tjänstefördelningen.

  235. Den femte läraren är inte beslutat
    om det ska bli eller inte.

  236. -Det här kommer på samverkan.
    -För jag känner att...

  237. -Det är vi som tar beslut.
    -Vi ligger så här mycket över budget.

  238. -Är det räkningen på datorerna?
    -Det har inget med dem att göra.

  239. -Vi får hjälpas åt.
    -Vi får inte dra på oss mer nu.

  240. Vi måste hålla facket ganska kort.

  241. Jag tar henne.
    Alice, nu måste vi sänka tempot.

  242. Jag talar med Elise. Jag är stressad.

  243. Okej. Jag tar den andra frågan sen.

  244. Ja, för jag känner att jag brister.
    Det är för mycket.

  245. De tänker inte på oss med höga betyg.

  246. Jag fick ju C. "Jättebra!"
    Jag vill ju ha A.

  247. Man måste tänka på dem som har IG.
    De får inte heller mycket stöd.

  248. -De får bara sex veckor.
    -De flesta går inte på extrastöd.

  249. De går inte på extrastöd
    och vi som vill får inte.

  250. -När vi får godkänt skiter de i oss.
    -Man kommer inte långt med "godkänt".

  251. Tänk om man vill bli något stort?

  252. Har alla fått det här?
    Tvålärarsystem?

  253. -Det finns extra.
    -Här finns en till.

  254. Alla har fått?

  255. Det finns mycket åsikter. Vi brinner
    för och ser fördelar med olika saker.

  256. Så är det. Beslutsfattandet sen...

  257. Jag kommer kanske att vara en av fem
    som kommer att tycka och besluta.

  258. Från nämnd till utbildningsdirektör
    och därifrån till grundskolechef...

  259. ...så finns det starka indikationer
    på att man vill ha förändringar.

  260. Hur kan man organisera en skola-

  261. -så att eleverna når målet?

  262. Det finns olika sätt att göra det på.

  263. Vill du inte sondera terrängen och se
    vad det finns för spontana åsikter?

  264. -Vill ni sitta och vifta och svara?
    -Vad tycker du?

  265. Om det ska vara två lärare
    så blir jag hämmad av det.

  266. Därför har jag valt högstadiet.

  267. -Du vill vara själv?
    -Jag vill köra hela mitt spektrum.

  268. -Så känner jag spontant.
    -Det kanske är många som känner så.

  269. Man behöver inte vara två i klass-
    rummet. Man kan plocka ut elever.

  270. Jo. Men jag upplevde förslaget
    som att man ska vara två i rummet.

  271. I facket har vi reagerat på
    att matte och NO ska ha 1380 minuter.

  272. 300 timmar mer. Hur motiverar ni det?

  273. Det är kanske mer tid med elever, och
    mer om man har en assisterande roll.

  274. Enligt avtalet är riktlinjen
    1000 minuter för högstadiet.

  275. Nu ska ni plötsligt ha 1380.

  276. -Ni får ta upp det fackligt.
    -Ja, det gör vi med er.

  277. Det här är inte beslutat.

  278. Bra.

  279. -Lina! Sök ett nytt jobb.
    -Det här passar dig bäst.

  280. Jag vill ju att ni ska ha det fint.

  281. -Det passar dig.
    -Rektorsjobbet? Bra.

  282. Jag sa inte rektor. Jag sa städerska.

  283. -Världens sämsta rektor.
    -Det är okej.

  284. Här är nycklar som någon glömt.

  285. Här har vi en dator i ett olåst skåp.

  286. Grabbar? Ta det lugnt.

  287. Vems väska? - Kom nu.

  288. Ni måste gå nu.

  289. Grabbar, det där är inte okej.

  290. -Titta här.
    -När hann nån göra det?

  291. Vi hittade ditt namn här också.
    Dina föräldrar får komma och sanera.

  292. -Då gör vi så. Är vi överens?
    -Nej.

  293. Eller så kan du ta bort det själv?
    Nej, då har vi en deal.

  294. -Kom igen.
    -Låt henne ringa. Vad ska jag göra?

  295. Det blir värsta grejen.

  296. Det är så rörigt.

  297. Har de tagit sönder den?

  298. -Hon ska ändå ringa hem.
    -Lyssna.

  299. Om vi fixar det nu ringer hon inte.

  300. Jalla. Jag målar över.

  301. Han är här nu.
    - Jag pratar med din mamma.

  302. Han pratar med mig här. - Vad är det?

  303. -Jag skulle ta bort skiten.
    -Han tänker ta bort det nu.

  304. Tack. Hej då.

  305. -Hon ringer hem för nånting.
    -Fedhi!

  306. Fedhi, kom!

  307. -Här sitter Lina.
    -Känns det bra?

  308. Hon kommer senare. Varsågod.

  309. -Hur har det varit?
    -Fint. Roligt.

  310. -Vad är roligt? Berätta.
    -Matte, svenska. Jag pratar svenska.

  311. När jag kom till Sverige kunde jag
    ingenting. Nu kan jag lite.

  312. Egentligen förstår du det mesta-

  313. -men ibland kanske du inte hittar ord
    på svenska. Så var det för mig.

  314. Då får man hjälp med det. Vi har
    en studiehandledare som kan arabiska.

  315. Du har rätt att svara på arabiska-

  316. -men du ska förstås lära dig svenska
    eftersom du bor i Sverige.

  317. Jag tar det här på arabiska.

  318. Hur känns det att lämna kompisarna
    och flytta till en ny klass?

  319. Vet inte.
    Jag önskar att de följde med mig.

  320. -Jag har vant mig vid dem.
    -Du vill att de följer med? Okej.

  321. Jalla! Det räcker.

  322. Vad gäller saken? Slå er ner.

  323. -Låter du oss inte ha vårbal?
    -Jo, jag tänker skjuta till pengar.

  324. Det är sista tiden
    vi har med varandra.

  325. -Varför blir det inte av?
    -Ni är femte delegationen i dag.

  326. "Du ska ordna och jag ska gå."

  327. Det är lärarna tillsammans med dig
    som ska planera.

  328. Ni ska bara fixa klänningar och hår?
    Så kommer det inte att vara.

  329. -Men det är tradition.
    -Ni kan skriva ner vad ni vill ha.

  330. -Vad då?
    -Vårbal kan vara vad som helst.

  331. En vårbal är att man går på en dejt
    i skolan och alla samlas.

  332. Jag är ny. Jag kan inte veta
    vad ni menar med vårbal.

  333. -Brukar ni ha dans på balen?
    -Vi brukar ha dj:s och dansa.

  334. Det är limousiner man brukar ha.

  335. Balkillen hämtar upp dejten
    där hon bor och sen åker man runt.

  336. Hur är det om en kille inte har råd
    med limousin? Har alla en hemma?

  337. Det är inte ett måste att ha det.

  338. -Vet ni vilka ni ska gå med på dejt?
    -Nej.

  339. -Måste pojken fråga?
    -Ja.

  340. Ja.

  341. Jag ställer gärna upp och serverar
    om jag har möjlighet-

  342. -eller så kan jag sjunga om ni vill?
    Steppa? Organisera er.

  343. Ska nåt hända så kommer det från er.

  344. -Fortsätt.
    -Var det nåt du ville säga till mig?

  345. -Då vet ni.
    -Så vårbalen blir av?

  346. Jag får ganska smarta elever,
    det vet ni.

  347. -Vårbal!
    -Vårbal! Vårbal!

  348. -Vi ska få vårbal.
    -Är det sant?

  349. -Får jag prata med dig?
    -Ja.

  350. -Kan du komma till vårt klassrum?
    -Vilket klassrum har ni?

  351. Jag kan komma upp nu.

  352. Lyssna på mig nu.
    Nu har ni rektorn här, som ni ville.

  353. Nu ska ni ställa era frågor
    utan att gapa och skrika.

  354. Räck upp handen.

  355. -Är det bara två som vill fråga nåt?
    -Det var kaos. Alla ville säga nåt.

  356. -Vad är frågan?
    -Kommer vi att få ha en vårbal?

  357. -Varför vill du stänga ner vårbalen?
    -Har du räckt upp handen?

  358. Klart ni ska ha en vårbal.

  359. Det är bara nån
    som har hittat på nånting.

  360. -Ring hennes föräldrar.
    -Nej, nej.

  361. Ta den där. Den tar jag.

  362. Det här gör mig lite beklämd.

  363. Är det så att inte ni klarar av
    att gå i skolan?

  364. Då ska ni heller inte ha en vårbal.

  365. Är det så att...

  366. Jian kämpar för att ha lektion.

  367. Vad då "klarar inte att gå i skolan"?

  368. Nån sitter och svarar i telefon.
    Vad är det för dumheter?

  369. -Jag är väldigt besviken på dem.
    -Jag blir orolig när jag ser det här.

  370. Jag vill inte att ni om 25 år säger:

  371. "Du förstörde så många lektioner
    att jag inte kom in på gymnasiet."

  372. "Tack för att du gjorde så att jag
    inte klarade av gymnasiet"-

  373. -"för att jag inte kunde
    det jag skulle."

  374. Den som kommer efter, kommer efter.
    Ni har inte råd att förstöra.

  375. Ni har inte råd att komma försent.

  376. -Det är synd om Jian.
    -Världens bästa lärare!

  377. Ni har världens bästa lärare -
    ta chansen och höj betygen.

  378. Maria? Ska du ner?

  379. Här lyser flitens lampa.
    Har ni matte?

  380. -Är du bra på matte?
    -Ja, faktiskt. Nu ska vi se...

  381. -Det.
    -Ja...

  382. 2,5 gånger nånting ska bli 7,5.

  383. Så det blir...

  384. -Hur räknar man det?
    -På miniräknaren.

  385. Eftersom det är delat
    kan du göra så här. 75/25.

  386. -Hur många gånger går 25 i 75?
    -Tre?

  387. 9 D-gruppen. Sätt er
    där det finns pennor och sudd, okej?

  388. 1, 2, 3, 4...

  389. ...5, 6, 7, 8...

  390. -Hur känns det?
    -Dåligt.

  391. -Det går bra.
    -Hur vet du det?

  392. Jag har sett resultaten på testerna.

  393. Varsågoda och börja.

  394. Älskade, res inte din väg

  395. De här två är hejare på matematik.

  396. -Hur mycket poäng...?
    -Max är 20. Det gick bra.

  397. Ricardo.

  398. -De vill bli läkare och tandläkare.
    -Hur ligger de till?

  399. Det är en annan fråga.
    De kanske inte är pluggmogna nu.

  400. -Vilka gymnasier har de sökt?
    -Olika. Både i och utanför Tälje.

  401. Jag har rekommenderat att de ska
    härifrån. "Sök utanför Södertälje."

  402. Han gjorde bra ifrån sig på
    nationella provet. Han var nära MVG.

  403. Han skolkar ibland. Det händer ibland
    att han inte går på nån lektion.

  404. Det vet han själv.

  405. Du måste kämpa i alla fall.

  406. Spanska får du kämpa med.

  407. -Kom du in på gymnasiet?
    -Nej, jag hade för lite poäng.

  408. Men jag har höjt mig ganska mycket
    sen jag sökte.

  409. -Du blev inte antagen på förstavalet?
    -Jag hade bara 150 poäng.

  410. Nu tror jag att jag har 180 poäng.
    Nu kommer jag in ganska lätt.

  411. Han har lovat att han ska kämpa.

  412. Jag tror att Yousif klarar det här.

  413. Så. Tack så mycket.

  414. Vi säger "En stad" och ni "Ett folk".

  415. -En stad!
    -Ett folk!

  416. Unga killar slåss, det hörs för ofta
    Invandrarproblem förorten borde softa

  417. Ta ner dina händer, det är inget rån

  418. Syster passa megafon, skiten måste ut
    mycket att säga innan livet tar slut

  419. Jag ber till Gud, snälla ge mig ljud
    text flyger ur mig snabbare än spjut

  420. Det här, bror, är rap för gatan
    alla grabbar, sluta hata

  421. Lägg ner ditt vapen, gör nånting bra
    Jag är stolt över min stad

  422. Lyssna ej på det som rasisterna säger
    flaggan är våra färger

  423. Vi lever och bor här tillsammans
    Alla människor, jag svär på min mamma

  424. Upp med händerna allihop!
    Mot rasismen, tillsammans.

  425. -Fröken? Det var jättebra! Tack.
    -Tack själv. Det var jättefint.

  426. -En väldigt positiv inspiration.
    -Förlåt att jag är sen.

  427. I den tjänstefördelning vi har
    står det att man har 1045 minuter.

  428. Det kommer kanske att bli
    upp till 60 minuter till i veckan.

  429. Vilka arbetsuppgifter tar du bort?
    Den här tiden är för förberedelser.

  430. När man alltid
    är två i klassrummet...

  431. När man varenda lektion
    har en kollega så underlättar det.

  432. Det tar bort vissa saker
    när det kommer till planering.

  433. Jag tar bort ensamarbetet
    och lägger på det här.

  434. Det låter tjusigt,
    men vi måste ju hinna andas.

  435. -Ta bort förtroendetiden, då.
    -Den kan du inte ta bort.

  436. Men du kan ju inte säga, om du
    har en kollega med dig hela tiden-

  437. -att det inte blir en förbättring?

  438. -Det vet vi ju inte.
    -Men alltså...

  439. Jag känner bara: Vad vet vi?

  440. Då kan vi ta fram schemat
    från för sju år sedan.

  441. Jag vill tro på det, men vi vet inte.

  442. -Ska jag hjälpa dig sen?
    -Nej.

  443. Tänk - 60 kronor på Myrorna.

  444. Hallå, min väska! Min mobil.

  445. Hej och välkomna.

  446. Hallå, mina damer och herrar!

  447. För några månader sen kallades jag in
    i 9 A:s klassrum för att de var arga.

  448. Det gick ett rykte att jag hade
    förbjudit balen - kan ni tänka er?

  449. Men hur skulle jag kunna ta bort
    en sån här fin tradition?

  450. -Har du några mål för den här skolan?
    -Ja, jag vill att vi ska nå vårt mål.

  451. Vi ska vara över landsgenomsnittet
    i gymnasiebehörighet.

  452. -Landsgenomsnittet? Alltså?
    -Alltså...

  453. Det motsvarar att 88% av eleverna
    kommer in på gymnasiet.

  454. Det var nere i 52%.
    Jag kände att vi måste fixa till det.

  455. Vi tittar på hur vi är organiserade,
    vad som händer i klassrummen-

  456. -hur många lärare vi har och annat.

  457. -Ni har gått från sexan till sjuan.
    -Det är en stor förändring.

  458. I sexan gjorde vi en sak på matten.
    Nu är det alltid något nytt.

  459. Vad händer med de elever som tycker
    att matematik är svårt och tråkigt?

  460. De får extrahjälp
    på onsdagar och måndagar.

  461. 90% av hela klassen
    var tvungna att gå på extramatten.

  462. När nästan hela klassen
    behöver extrahjälp-

  463. -borde hon ändra på sitt schema
    och hjälpa oss.

  464. Med mer matematik? Ja. Till hösten
    ska vi införa tvålärarsystem.

  465. -Det ska alltid vara två lärare.
    -Två lärare vore mycket bättre.

  466. En sak ni ska komma ihåg: Skriv ner
    era mål och våga vara ambitiösa.

  467. Jag vill bli jurist men vad händer
    om jag inte kommer in?

  468. Självklart kommer du in på gymnasiet.

  469. -Tänk om man inte orkar.
    -Det gör du. Det är väl klart.

  470. Ibland är det jobbigare
    att inte orka.

  471. -Än att orka?
    -Ja, ibland är det så.

  472. Vill du bli jurist - Go for it.

  473. -Jag kommer till dig då.
    -Låt ingenting stoppa dig.

  474. Kom nu. Kom, grabbar.

  475. 9 B, sätt er.

  476. Jag ska ge er ett råd.

  477. Vill man ha nåt får man jobba hårt.

  478. Det tror jag att ni vet.

  479. Tänk på att ni är okej som ni är nu.

  480. Ni är okej. Ni är fantastiska elever.

  481. Ni är glada och positiva. Det kommer
    att ge er möjligheter i framtiden.

  482. Jag vill gratulera er
    och önska er lycka till. Tack.

  483. En applåd till er alla.

  484. -Lycka till. Det kommer att gå bra.
    -Jennifer? Grattis.

  485. -MVG?
    -IG!

  486. -Du kramade honom.
    -Jag är besviken.

  487. Vi tar betygsdiskussionen efteråt.

  488. Jag vet att du är arg, men det kommer
    att gå bra för dig. Ge järnet nu.

  489. -Grattis.
    -Ha det så bra. Lycka till.

  490. -Välkommen.
    -Får jag 70? Jag har 205 poäng.

  491. -200 poäng.
    -Jag höjde 50 poäng på några månader.

  492. -Jag fick 305!
    -Jag fick 205.

  493. -Jag visste det sen vi började.
    -Jag fick 305! Oh, my God!

  494. Vi har förstört våra liv.
    Vi har förstört vår framtid.

  495. -Jag har i alla fall kommit in.
    -Inte jag. Jo, jag kom in.

  496. -Det här är mäktigt!
    -Papperen sitter inte fast.

  497. Hej då, i alla fall.

  498. Jalla!

  499. Det är som att se sina egna barn
    flytta hemifrån.

  500. -Vi låser dörren efter dem.
    -Det är en god idé.

  501. Översättning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

  502. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Rektorn - att ändra en skola

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi följer rektorn Lina Axelsson under hennes första år på Ronnaskolan i Södertälje. Hon tänker göra skolan lika framgångsrik som skolorna i Danderyd och Sollentuna. Och hon vill att föräldrar från Östermalm ska vilja ställa sina barn i kö till Ronnaskolan. Utgångsläget är att endast hälften av eleverna som slutar nian har behörighet till gymnasiet. Hur fort går det att ändra en skolas dåliga rykte och hur mycket bättre kan eleverna prestera?

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Kvalitetsarbete och skolutveckling, Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Rektorer, Skolan, Skolledare, Skolpersonal, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Rektorn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorn - att ändra en skola

Rektorn - att ändra en skola

Avsnitt 1 av 3

Vi följer rektorn Lina Axelsson under hennes första år på Ronnaskolan i Södertälje. Hon tänker göra skolan lika framgångsrik som skolorna i Danderyd och Sollentuna. Och hon vill att föräldrar från Östermalm ska vilja ställa sina barn i kö till Ronnaskolan. Utgångsläget är att endast hälften av eleverna som slutar nian har behörighet till gymnasiet. Hur fort går det att ändra en skolas dåliga rykte och hur mycket bättre kan eleverna prestera?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorn - avskedet

Rektorn - avskedet

Avsnitt 2 av 3

Vi möter Rektor Lina Axelsson, som har lyckats med det ingen trodde var möjligt. Hon har skapat arbetsro för lärare och elever på Ronnaskolan och det syns i betygen. Nu har en stor del av eleverna resultat som ger dem behörighet till gymnasiet. Lina Axelsson är ändå inte nöjd, hon vill nå riksgenomsnittet. Men som rektor är det svårt att få arbetsro, hela tiden kommer nya direktiv från kommunledningen. Hur länge orkar en rektor med höga ambitioner?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorn - studio

Rektorn - studio

Avsnitt 3 av 3

Rektor Lina Axelsson har vänt utvecklingen på Ronnaskolan i Södertälje från dåliga resultat till att allt fler elever tar sig vidare till gymnasiet. I en intervju med Isabella Grybe berättar hon om framgångsfaktorer, motgångar och motivation.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Matematiken och politiken

Kunskap, vetenskap och forskning är svaret på hur Sverige framöver ska kunna konkurrera ute i världen. Det säger utbildningsminister Jan Björklund (FP). Sverker Olofsson leder en frågestund med utbildningsministern. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Fråga oss