Titta

Det handlar om dig

Det handlar om dig

Om Det handlar om dig

Vilka roller finns i en mobbningssituation och hur kan individer som var och en är schyssta göra fruktansvärda saker mot andra när de är i grupp? Mobbning handlar inte bara om den som mobbar och den som blir utsatt. Alla som står bredvid och ser men inget gör har också en del i det som sker. Utan publik, ingen mobbning. Vi får träffa mobbade och före detta mobbade som berättar om tiden då de utsattes och vilka konsekvenser mobbningen har fått för deras liv. Vi får också träffa före detta mobbare som berättar om vad de utsatt andra för och hur det kändes. Ledande mobbningsexperter från Sverige, Finland och USA förklarar mobbningens mekanismer på ett vetenskapligt sätt.

Till första programmet

Det handlar om dig : Mobbningens guldålder är nuMaterialDela
  1. Förr krävde mobbning ändå lite mod.

  2. Du var tvungen att gå fram till
    ditt offer.

  3. Men nu kan vem som helst bli mobbare.

  4. Om du har en mobil eller en dator
    kan du slänga i väg hat från soffan.

  5. Helt plötsligt är man mobbare,
    utan ansträngning.

  6. Vi lever i mobbningens guldålder.

  7. -Tja! Jag skrämde dig.
    -Musse. Ska vi dra?

  8. Det här är Alicia,
    och hon ser inte riktigt vanlig ut.

  9. I dag är hon ändå rätt nedtonad.
    Ni skulle se henne annars.

  10. -Du har en ganska speciell stil.
    -Jag klär mig inte som många andra.

  11. Väldigt många kollar ju
    när jag går omkring i shorts nu.

  12. Det är i och för sig förståeligt,
    för det är inte riktigt shortsväder.

  13. Hur funkar stilen för dig?

  14. För mig funkar den bra, men folk
    runt omkring förstår den inte alltid.

  15. När jag gick i sexan
    utvecklade jag en egen stil.

  16. Jag hade rak lugg. Ena halvan var blå
    och den andra halvan var rosa.

  17. Det hade ju ingen i fotbollsklassen
    sett tidigare.

  18. Då brukade de sitta och ropa:
    "Hur kan du se ut så där?"

  19. "Du ser ut som en alien,
    ingen normal ser ut så där."

  20. "Vad konstig hon är." Såna saker.

  21. Jag tänker att många kan känna
    att du får skylla dig själv.

  22. Ja, för att jag klär mig annorlunda.

  23. Du blir en allmän måltavla för alla
    att säga och tycka vad de vill om.

  24. Ja, exakt.

  25. Finns det nåt här-

  26. -som du vet att du skulle få sjukt
    många kommentarer om du hade på dig?

  27. -Den här skulle jag kunna ha.
    -Och det skulle vara provocerande?

  28. För de som blir provocerade av allt,
    för att de bara vill hata på folk?

  29. De som har tagit på sig
    det tunga oket.

  30. "Gud, vad jobbigt, jag måste hata."

  31. "Vad är klockan? Ja, det är dags."

  32. Kan vi inte lägga upp en bild?
    Det skulle vara roligt att se.

  33. -Ska vi ha matchande kläder?
    -Ska jag vara med?

  34. -Bra att jag inte tog björnen.
    -Börjar du bli klar?

  35. -Du är inte alls redo.
    -Jaha...

  36. -Du är ju mer kanin.
    -Tack.

  37. -Jag får inte till fingrarna som du.
    -Du pekar finger.

  38. Det ser ut som om jag ger dig
    fingret. Det gör jag verkligen inte.

  39. Mobbningen var nog som värst
    när jag gick i åttan och nian.

  40. Då pågick den inte bara i skolan.
    När sociala medier blir vanligare-

  41. -så blir även personangreppen
    och påhoppen vanligare.

  42. Det var väldigt grovt. De fokuserade
    nästan bara på utseende.

  43. "Den här personen är så jävla ful
    eller så jävla dum."

  44. Många säger att det bara är att
    stänga av datorn och inte läsa det-

  45. -men det finns ju kvar, och andra
    ser det och påpekar det för dig.

  46. Många får förutfattade meningar
    om en, eller är med på hatet.

  47. Mobbning är ett upprepat beteende-

  48. -där det föreligger en maktobalans,
    där den utsatte är i maktunderläge.

  49. Beteendet som upprepar sig över tid
    är aggressivt.

  50. Man kränker nån med ord eller
    handling, eller fryser ut en person-

  51. -eller sprider negativa rykten.

  52. Nätmobbning kan se ut på olika sätt.

  53. Det vanligaste är
    att det är elaka kommentarer.

  54. Det kan vara att jag lägger upp saker
    som ingen i klassen kommenterar-

  55. -fast att jag vet att de ser sakerna.

  56. Att videor och bilder sprids på nätet-

  57. -och inte går att få bort,
    kan kännas plågsamt.

  58. 8 % av tjejerna och 4 % av killarna
    har blivit nätmobbade senaste året.

  59. Det motsvarar 1-2 i varje klass.

  60. Nu ska vi se... Jag ska logga in.

  61. Vilken suck! Är det här jobbigt?

  62. Man känner lite så varje gång, för
    man inte vet vad som ska komma upp.

  63. Hur vidrigt det kommer att vara?

  64. Det kan vara allt från "du borde
    ta livet av dig" till "fin bild".

  65. Nån skrev nåt för inte så länge sen
    på Twitter som var ganska grovt.

  66. Jag ska se om... Här.

  67. Fy fan...

  68. När man var i skolan-

  69. -blev man kallad "jävla freak"
    och "vad konstig du är".

  70. Sen kommer man hem och tänker
    att man kan lämna det i skolan-

  71. -men då får man en länk skickad:

  72. "Nu har nån skrivit att du är
    en fet kossa med rosa hår, igen."

  73. Det finns inga väggar
    mellan verklighet och verklighet.

  74. Nu följer vi med dig hem och talar om
    för dig att du är lika vidrig hemma.

  75. Att du är lika hemsk när du är hemma.

  76. Det gjorde ju
    att jag började brytas ner fortare.

  77. På nätet lindar man inte in orden.

  78. Om man tycker nåt om en person så
    säger man det på det grövsta sättet.

  79. Det är ofta ett väldigt hårt språk.

  80. Det är hårdare på nätet.

  81. Ett meddelande som fick mig
    att för första gången bli rädd var:

  82. "Jag kommer att våldta din
    lillasyster framför din pappas ögon"-

  83. -"medan jag misshandlar din mamma."

  84. "Din smutsiga jude,
    du är äcklig och hatad."

  85. Då tappade jag hakan,
    eller...jag tappade allt.

  86. Enligt nya forskningsrön-

  87. -har nätmobbning samma negativa
    påverkan som traditionell mobbning.

  88. Men vi ser även att nätmobbning
    har en starkare påverkan.

  89. Nätmobbning
    tycks alltså orsaka större skada.

  90. Det är särskilt prekärt när personen
    mobbas både utanför och på nätet.

  91. De eleverna kan känna
    att de inte är trygga nånstans.

  92. Nej, man får aldrig vila.

  93. "Du är en fitta" till frukost.
    "Ett jävla fetto" till lunch.

  94. "Du förtjänar inte att leva"
    på kvällen.

  95. Så här ser en vanlig dag ut
    för den som är nätmobbad.

  96. -Hej, Marwa.
    -Hej. Varsågod.

  97. För Marwa är det vardagsmat att få
    höra att hon inte förtjänar att leva.

  98. Det har till och med startats
    en Facebook-grupp i ämnet.

  99. -Herregud...
    -Den där ska ju framstå som jag.

  100. -Schimpansen?
    -Ja. De kallar mig det.

  101. Mobbningen började när jag var sex.

  102. Jag retades för mitt utseende och
    för att jag kom från ett annat land.

  103. De kallade mig saker som "apa"
    och "hårboll".

  104. Det hände även att jag blev slagen.

  105. -Men mobbningen flyttades till nätet.
    -Ja.

  106. -De kom åt dig på ett annat ställe.
    -Ja. Så här ser det ut.

  107. "Hoppas du dör din äckliga fitthora.
    Du tror att du är nåt"-

  108. -"och att du är så jävla snygg. Du
    liknar mitt rövhål. Du är så hårig."

  109. "Hoppas att nån skjuter dig."

  110. "Du är en patetisk liten jävla apa
    som leker känd. Skrattretande."

  111. "Du kan ju börja med att bli fin."

  112. -Oj. Är det så här det låter?
    -Ja. Varje gång.

  113. Jag har sagt åt henne
    att inte lyssna på vad de säger.

  114. Att hon är så fin
    och att hon är så vacker.

  115. Hon är glad och hjälpsam.

  116. Bara hon inte tänker att hon är
    en apa eller annat som de har sagt.

  117. De är nog dåligt uppfostrade.

  118. Jag vill inte att min dotter skriver
    elaka ord eller hot på Facebook.

  119. -Det har jag sagt. - Gör du det?
    -Nej, det gör jag inte.

  120. Även om de hotar henne så tycker jag
    inte att hon ska skriva tillbaka.

  121. "Dåligt uppfostrade" är milt uttryck.

  122. De tänker nog att man inte tar åt sig
    för att det är på internet.

  123. -Då kan de skriva vad de vill.
    -Tror du att de tänker så?

  124. De tänker bara: "Jag mår bra nu,
    för att jag skriver att hon är ful."

  125. Men de måste ju vilja
    att du tar åt dig åtminstone.

  126. När det gäller vem som blir mobbare-

  127. -så tror jag att gränsen är mindre
    på nätet än i andra sammanhang.

  128. Dels har det att göra med
    att man inte ser den andres reaktion.

  129. De flesta av oss justerar vad vi
    säger om vi ser att nån blir ledsen.

  130. Den feedbacken får man inte på nätet.

  131. Man kan också uppleva det som om
    man är anonymare är man de facto är.

  132. Flera elever har utsatt andra
    för att de själva har varit utsatta-

  133. -och deras sätt att undvika det-

  134. -är att rikta det negativa
    strålkastarljuset mot en annan elev.

  135. De har förstås varit väldigt medvetna
    om att det är fel att göra så.

  136. Men hellre det än att själv utsättas.

  137. Det är ganska skrämmande
    att man kan vara så anonym-

  138. -och att man aldrig vet vem det är
    som har skrivit nåt.

  139. Det kan vara nån som du aldrig
    har träffat, eller en vän.

  140. Det kan vara i princip vem som helst.

  141. En tjej hade skrivit taskiga saker
    om mina bilder var inte anonym-

  142. -och hon bad faktiskt om ursäkt sen.

  143. Jaha. Hur kom det sig?

  144. Hon insåg nog
    att hon faktiskt hade skadat nån.

  145. Jag bad henne skriva en förklaring.

  146. Jag hade ju trott i tio år att jag
    mobbades för att det var fel på mig-

  147. -men hon bad om ursäkt och sa:

  148. "Det här gjorde jag för att jag var
    avundsjuk och så jävla bitter själv."

  149. Jag blev så glad att jag började
    gråta när hon bad om ursäkt-

  150. -för att min bild av att det är jag
    som är en hemsk människa...

  151. Jag fick en ny infallsvinkel på det.

  152. Och det var väldigt skönt.

  153. Man kan göra skillnad. Det första är
    att skriva: "Jag håller inte med."

  154. Jag tror att det är viktigt att man
    som utsatt känner att man har stöd.

  155. Det andra är att man avsluta det
    och säga: "Det här är inte okej."

  156. Det finns ett gammalt klokt uttryck:

  157. "Det är inte de ondas ondska,
    utan de godas tystnad"-

  158. -"som i slutändan
    kommer att fälla mänskligheten."

  159. När man inte säger nåt alls
    blir det som ett tyst godkännande.

  160. Så man kan enkelt göra saker bättre.

  161. Lika enkelt som man kan sänka nån,
    lika enkelt kan man ge nån sitt stöd.

  162. Om du tycker att nån är taskig
    så får den mobbade inte veta det-

  163. -om inte du berättar, och det
    hade kanske den behövt få veta.

  164. Det var hit jag kom när jag mådde
    jättedåligt och försökte ta mitt liv.

  165. Jag kunde gå lite längre bort
    och ligga på spåret...

  166. -Låg du på spåret?
    -Ja.

  167. Jag kunde ha hörlurarna i öronen
    och bara vara i min värld.

  168. Kan du försöka beskriva hur du
    kom fram till att du skulle göra så?

  169. Jag kunde inte sitta med en kniv,
    så det här var alternativet för mig.

  170. Jag ville ha nåt som smäller och
    gör så att jag inte behöver tänka.

  171. Vad känner man när man tar ett sånt
    beslut, att man ska ta livet av sig?

  172. Man är helt tom och känner sig
    värdelös. Att jag är dum i huvudet.

  173. Att jag är allt som mina mobbare har
    kallat mig: värdelös, ful, äcklig.

  174. Att jag inte förtjänar att vara här.

  175. Du har blivit övertygad om
    att det är sanningen.

  176. -Men jag kunde inte ta självmord.
    -Vad fick dig att inte göra det?

  177. Jag kunde inte såra mina syskon
    och jag kunde inte lämna min mamma.

  178. Hela situationen med mobbningen...

  179. Utan den hade jag kanske inte varit
    tvungen att dagligen ta mediciner-

  180. -och regelbundet under flera års tid
    måste gå i samtalsterapi-

  181. -och KBT, och... Ja.

  182. Är den sociala ångesten
    en effekt av mobbningen?

  183. Jag tror helt klart att det påverkar
    och gör en räddare-

  184. -för att man antar att folk
    ogillar en, fastän de inte gör det.

  185. Jag tror att man blir lite mer tråkig
    och cynisk.

  186. Har du nån gång tänkt
    att du vill anmäla nån-

  187. -för påhoppen som sker på nätet.
    Det är ganska lätt att dokumentera.

  188. Nej. Det är svårt, för alla hävdar
    att det är yttrandefrihet.

  189. "Jag har rätt att skriva så."

  190. Vem ska man ringa? "Det var taskigt,
    I'm calling the internet police."

  191. Sånt triggar dem bara ännu mer.

  192. Man brukar säga:
    "feeding the trolls"-

  193. -och då känner de att de har lyckats.

  194. De har uppnått det de vill:
    att göra nån sur eller ledsen.

  195. Ja, men du behöver inte ringa dem
    och säga det.

  196. "I'm just calling to say that
    I'm calling the internet police."

  197. -Sen lägger jag på.
    -"Vem var det?"

  198. Det finns ju ändå fall
    där man har fått upprättelse.

  199. Gud... Tänk att få se
    minen på "Tolerant hen"-

  200. -när de måste betala skadestånd.

  201. -Hej. Alicia.
    -Johanna.

  202. Johanna är jurist.

  203. Hon vet att det är olagligt
    att kränka nån även på nätet.

  204. "Feta grisfittor som du
    kan framtida Sverige klara sig utan."

  205. Det där är inte på rätt sida lagen.
    Verkligen inte.

  206. Precis samma lagar och regler-

  207. -som gäller där vi sitter nu,
    gäller också på internet.

  208. Näthat är inte ett brott, men
    i näthat innefattas en rad brott.

  209. Det finns ju självklart olaga hot,
    som om nån skulle skriva till dig:

  210. "Jag vill döda dig." Men även:
    "Jag vet var du bor, så passa dig."

  211. Sen har vi nåt som heter förtal,
    att man pratar om nån.

  212. Förtal handlar om att få andra att
    se personen som en sämre människa.

  213. När man klankar ner på nån för att få
    andra att ändra uppfattning om den?

  214. Sen finns även brottet förolämpning-

  215. -som kan vara en kommentar på
    din Facebookstatus: "Jävla hora."

  216. Sen kan det också vara
    att en person kommenterar upprepat.

  217. Som kommer tillbaka och tjatar?

  218. Om man har sagt ifrån
    och bett dem att sluta-

  219. -så kan det vara ett brott
    även om innehållet inte är kränkande.

  220. När Marwa skrev om mobbningen fick
    hon tusentals nya följare på bloggen.

  221. Många som själva hade blivit mobbade
    och behövde hjälp.

  222. Och att hjälpa andra som var ledsna
    blev till slut det som räddade Marwa.

  223. Jag har svarat på alla meddelanden
    och alla mejl.

  224. De skrev ju till mig och de söker
    stöd och de försöker öppna sig.

  225. Det enda som jag kunde göra
    var att svara och försöka hjälpa dem.

  226. Om nån skrev att de försökte ta
    självmord bad jag dem att låta bli.

  227. Jag var inte så populär i skolan.

  228. De flesta tyckte att jag var konstig-

  229. -vilket jag förmodligen var, och är.

  230. Men att vara mobbad
    är som att vara i ett krig.

  231. Marwa var bara sex år när misären
    började. Hon mobbades hela skoltiden.

  232. Tyvärr såg inga vuxna det.

  233. Hon var bara var en flicka när hon
    försökte ta sitt liv första gången.

  234. Textning: Maria Isacsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mobbningens guldålder är nu

Avsnitt 3 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Programledare Musse Hasselvall träffar Alicia som under flera års tid fått höra elaka och kränkande kommentarer. De flesta och grövsta påhoppen har skett på nätet. Alicia träffar juristen Johanna Bardon som berättar att det är samma regler som gäller på nätet som i verkliga livet. Marwa har också blivit mobbad på nätet. Hon fick mängder av elaka kommentarer på sin blogg och övervägde att ta sitt liv när det var som värst. Till slut började hon skriva om mobbningen på bloggen och fick mängder av svar från andra med samma upplevelser. Hon svarade och hjälpte dem och det räddade henne. Forskarna Robert Thornberg, Patricia Agatston och Ann Frisén berättar om varför det är lättare att kränka på nätet än annars.

Ämnen:
Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Mobbning, Nätmobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Skolans socialpsykologi, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Det handlar om dig

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Jag är en mobbare

Avsnitt 1 av 4

Den före detta Paradise Hotel-deltagaren Cimon berättar om varför han mobbade under flera år och vad som egentligen låg bakom. Mattias mobbades under hela högstadiet och det tog tio år för honom att komma igen. Du träffar också Claes, vars son Måns tog sitt liv vid 13 års ålder på grund av mobbning. Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, förklarar de olika rollerna i en mobbningssituation. Christina Salmivalli, professor i psykologi vid universitetet i Åbo, berättar om varför man mobbar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Utfrysning

Avsnitt 2 av 4

Att lägga skulden på offret är en vanlig mekanism när det gäller mobbning. Professor Robert Thornberg berättar om utfrysning som kallas relationell mobbning. Programledare Musse Hasselvall träffar Malin som är utfryst i sin gymnasieklass och är mitt i studentperioden. De pratar om hur svårt det är att komma åt den här typen av mobbning eftersom den inte är så uppseendeväckande. Professor Christina Salmivalli beskriver att många små händelser tillsammans är det som utgör mobbning. Det handlar inte om en enskild fruktansvärd händelse. Vi träffar också Rebecca som blev så utfryst på sin skola att hon slutade prata. Skolpersonalen hade lovat att hjälpa henne, men gjorde inte det. Rebeccas föräldrar fick nog och kontaktade Barn- och elevombudet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Mobbningens guldålder är nu

Avsnitt 3 av 4

Programledare Musse Hasselvall träffar Alicia som under flera års tid fått höra elaka och kränkande kommentarer. De flesta och grövsta påhoppen har skett på nätet. Alicia träffar juristen Johanna Bardon som berättar att det är samma regler som gäller på nätet som i verkliga livet. Marwa har också blivit mobbad på nätet. Hon fick mängder av elaka kommentarer på sin blogg och övervägde att ta sitt liv när det var som värst. Till slut började hon skriva om mobbningen på bloggen och fick mängder av svar från andra med samma upplevelser. Hon svarade och hjälpte dem och det räddade henne. Forskarna Robert Thornberg, Patricia Agatston och Ann Frisén berättar om varför det är lättare att kränka på nätet än annars.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Musse gör upp med sitt förflutna

Avsnitt 4 av 4

Programledare Musse Hasselvall mobbade när han gick i skolan och tänker nu göra upp med sitt förflutna. Han frös ut och gjorde sig lustig på andras bekostnad, men blev sällan konfronterad. Nu åker han tillbaka till sin gamla skola och möter några av dem han utsatte. För professor Christina Salmivalli berättar Musse att han tagit med sitt mobbarbeteende i vuxenlivet. En vän och före detta programledarkollega bekräftar att Musse gärna gör sig lustig på andras bekostnad. Vi får också följa med till en skola i Esbo i Finland där en antimobbningsmetod som kallas Kiva-metoden praktiseras.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Härskarna ibland oss

Härskinator

Ibland utövar man härskartekniker över någon i sin närhet utan att ens tänka på det. Men tyvärr är det alldeles för ofta en högst medveten strategi. Så här kanske det ser ut i huvudet på en person som väljer att härska. Hur löser man ett sådant problem?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Uppgörelsen

Sandra bor kvar bredvid mobbarna

Sandra Mattisson Dahl blev svårt mobbad under hela sin skolgång. Idag bor hon kvar i samma lilla samhälle där det hände, bredvid de som mobbade henne. Ingen har sagt förlåt och alla låtsas som om inget har hänt. På kvällar och nätter sitter hon nu uppe och försöker hjälpa andra barn som mobbas. Vad ska hon svara alla barn som skriver till henne och berättar att de inte längre vill leva?

Fråga oss