Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk: Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?MaterialDela
  1. Hej! Det här programmet
    heter "Superhemligt".

  2. Vi två brukar testa olika bus. De
    här tre tjejerna ska också vara med.

  3. -Är du beredd att busa nu?
    -Ja. Superhemligt!

  4. Hej! Jag är Victoria.
    Det här är Melissa.

  5. Hej!

  6. Dagens bus är ett vattenglasbus.

  7. Man vänder upp och ner på ett glas.
    När de tar det, spills vattnet ut.

  8. Vi ska först prova hur det funkar.
    Sen lämnar vi över buset till Nikki-

  9. -Alinde och Signe. De ska busa.

  10. Kom. Jag tänker att de här tre
    ska busa mot henne, Alindes moster.

  11. Var ska de busa? På vilken plats?

  12. Jag tänker att de ska busa här,
    på toan.

  13. När hon kommer in
    och är jättekissnödig, så...

  14. Så... När hon kommer in,
    ser hon ett glas vatten upp och ner.

  15. När hon ska ta bort det, rinner
    allt vatten ut. Hon blir jätteblöt!

  16. Vattenglaset är där.
    Sen så kommer mostern in här.

  17. Sen tänker jag...
    Kusinerna är också i mosterns familj.

  18. De kanske också är här.

  19. -Kan de inte skriva en lapp?
    -Vad då för lapp?

  20. -En lapp där det står "lycka till".
    -Bra idé. De kommer bli jätteretade.

  21. Hennes släktingar
    kommer inte fatta vad de ska göra.

  22. De kommer ta bort glaset
    och få vattnet på sig.

  23. Om man försiktigt tar bort det,
    spiller man ut allt.

  24. Om man gör det snabbt,
    rinner det också ut.

  25. Som du sa tidigare
    med "lycka till"-lappen:

  26. När hon kommer in, så vet hon inte
    vad hon ska göra. Bra idé!

  27. Jag tycker vi har en jättebra plan.

  28. Superhemligt!

  29. -Vi kanske ska ta ett glas?
    -Glas.

  30. Så.

  31. -Och vatten.
    -Ja.

  32. -Vänta. Hur mycket ska vi ha?
    -Lite grand.

  33. -Så.
    -Hoppas det funkar nu.

  34. Nej, det funkar inte.
    Men om vi har papper, då?

  35. -Vi gör en ny.
    -Okej.

  36. Så. Och så papper.

  37. Tryck hårt.

  38. Så.

  39. Wow...

  40. -Bra!
    -Oj.

  41. Bra, det funkade! Nej...

  42. -Det betyder att nånting...
    -Varför håller det inte?

  43. Det måste vara nånting med trycket.

  44. Vattnet suger in pappret, sen lossnar
    det. Det måste vara nåt med pappret.

  45. -Om vi trycker kanske det blir bra.
    -Vi får testa.

  46. Visst är det lufttrycket som gör att
    det fungerar. Vad är det för nånting?

  47. Jo, runt hela vår jord
    finns det massor av luft.

  48. Man skulle kunna säga
    att vi går på botten av ett lufthav.

  49. Luften väger faktiskt. Och trycker.

  50. Det är det som kallas lufttryck.

  51. I dagens bus med vattenglaset
    är det lufttrycket-

  52. -som håller kvar pappret på glaset,
    så att inte vattnet rinner ut.

  53. Därför kan vi placera glaset
    med vattnet upp och ner på toaletten.

  54. -Så.
    -Bra, bra.

  55. Stopp. Och så lite papper.

  56. -Om det inte funkar, då?
    -Då får vi typ göra det igen.

  57. Ja.

  58. Så...

  59. Bra, det funkar!

  60. Alindes moster tänker säkert:
    "Hur ska jag göra?" Vattnet läcks ut.

  61. -Ska vi ringa tjejerna?
    -Ja.

  62. Hej! Är det bra?

  63. Ni ska busa med Alindes moster
    och kusiner.

  64. Vad är det ni ska busa med?
    Jo, ni ska göra ett bus på toan.

  65. Ni ska ha ett vattenglas upp och ner.
    Moster kommer in och är kissnödig.

  66. Ni har skrivit en lapp där det står
    "lycka till". Hon blir retad av den.

  67. Hon tar bort glaset
    och allt spills ut.

  68. -Lycka till. Hej då!
    -Hej då!

  69. Spännande hur det blir.
    Hoppas de inte tappar ut vattnet.

  70. Om vattnet är kvar i glaset,
    kommer det att spruta ut på dem.

  71. Släktingarna
    vet inte vad de ska göra.

  72. -Perfekt.
    -Jag lägger den så.

  73. Max? Kom och kolla på en sak.

  74. -Vad har hänt?
    -Det här har hänt.

  75. -Jaha...
    -Hur gjorde de det ens?

  76. Är det kris, eller?
    Okej, vad händer om vi...

  77. Nej, det går inte.

  78. Åh gud... Nej.

  79. Nämen!

  80. Gud! Nämen...

  81. -Hon såg helt chockad ut.
    -Hon fick verkligen allt på sig.

  82. Hon såg ut som ett frågetecken.
    De visste inte vad de skulle göra.

  83. Sen spilldes allt vatten ut.

  84. Verkligen. Speciellt när de
    retade dem med "lycka till"-lappen.

  85. Jag vill ge det här buset
    3,5 dödskallar. Bra, va?

  86. Superhemligt!

  87. Tänk på att ingen ska bli ledsen
    eller skadad om ni busar själva.

  88. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Ämnen:
Fysik
Ämnesord:
Geofysik, Humor, Lufttryck, Meteorologi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAllti Kartong - romani chib/arli

Månen

Robotarna bygger ett rymdskepp och åker till månen. De upptäcker att det inte är roligare där än hemma på jorden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Ljus

Varför blir det mörkt om natten? Vad är egentligen ljus? Programledarna Amen Ainalem och Laura Wihlborg ger sig ut i världen för att få svar på hur allt hänger ihop. Varifrån får vi våra idéer om världen? De reser ut i rymden och åker runt jorden för att se hur natten blir till dag.

Fråga oss