Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk: Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?MaterialDela
  1. Hej. Det här programmet
    heter "Superhemligt".

  2. Vi två brukar testa olika bus. De här
    tre tjejerna ska också vara med.

  3. -Är du beredd?
    -Ja.

  4. Superhemligt!

  5. Hej, hej. Jag är Victoria,
    och det här är Melissa.

  6. Hej.

  7. I dag ska vi göra ett bus med slajm.

  8. Det ska vara grönt.

  9. Vi ska göra ett fejkat schampo.

  10. Blandningen består av mjöl,
    tvål och karamellfärg-

  11. -som vi blandar ihop till slajm
    som ska se ut som ett schampo.

  12. Vi ska testa hur vi ska göra buset.

  13. Sedan när vi är färdiga
    så ska vi överlämna allting-

  14. -till Nikki, Alinde och Signe,
    som ska göra buset.

  15. Kom.

  16. Kom.

  17. Jag tänkte att de här tre tjejerna
    ska busa mot Nikkis pappa.

  18. Kul. Men vad är planen,
    och var ska de busa?

  19. Jag tänkte att de ska vara här inne,
    i Nikkis pappas badrum.

  20. Hennes pappa håller jämt på med
    sitt fina, fina hår.

  21. Inget får bli fel. Allt ska vara rätt
    när han grejar med håret.

  22. Ja. Han kan ju hålla på
    i flera, flera timmar med sitt hår.

  23. Ja.

  24. Men vad är planen, då?

  25. Jo...

  26. Så.

  27. Det här är en vanlig schampoflaska-

  28. -men de har hällt i slajm
    i schampoflaskan.

  29. Och det är grönt slajm.
    Och sedan...

  30. Så där.

  31. Sedan kommer han in,
    och så ska han ta schampot i håret.

  32. Och så "Va?",
    för de har ju bytt ut innehållet.

  33. Han kommer att bara "Va?",
    och sedan måste de här tre sticka.

  34. -Var ska de gömma sig?
    -De får vara i ett annat rum.

  35. -För sedan måste de sticka.
    -Varför då?

  36. Jo, för han kommer att bli
    superirriterad och helt chockad.

  37. Så de kan inte gömma sig
    här inne i badrummet.

  38. Då har vi en plan.

  39. Superhemligt!

  40. Då ska vi ha lite schampo.

  41. Och så karamellfärg.

  42. -Här.
    -Ja, bra. En bunke.

  43. -Okej, vi tar det härifrån.
    -Två deciliter.

  44. Så.

  45. Så.

  46. -Och schampo.
    -Ja, men ta inte så mycket.

  47. Så där.

  48. Så.

  49. Lite.

  50. -Så. Ska vi prova att blanda?
    -Ja.

  51. Så.

  52. Lite vatten.

  53. Så.

  54. Vänta. Så.

  55. Mer.

  56. Mer. Så.

  57. Nej, så.

  58. Okej.

  59. Vatten. Så.

  60. Förut, utan vatten,
    då blev det helt fast.

  61. Och med massor av vatten
    så blir det sedan flytande.

  62. Vi kör på.

  63. Men, vi...

  64. Så.

  65. Så. Vi tar mer sådant.

  66. Vänta, vänta.

  67. Så där.

  68. Och mer karamellfärg.

  69. Oj.

  70. Så.

  71. Så.

  72. Vänta. Stopp.

  73. Nu måste vi nog ha lite mer vatten.

  74. Så.

  75. -Vänta.
    -Vad kladdigt.

  76. Men slajm, är det flytande
    eller är det fast?

  77. Kanske flytande, men rör runt lite.

  78. Okej.

  79. Lite vatten.

  80. Så.

  81. Ja, vad är slajmet
    i för form egentligen?

  82. Saker kan ju vara i olika form.

  83. Fast form, flytande eller gasform.

  84. Exempel på det som kallas fast form
    är en kvist eller en sten.

  85. Flytande form är ju förstås vatten
    som rinner ur kranen.

  86. Ämnen i gasform kan man inte se.

  87. Men om du fyller en plastpåse
    med luft och klämmer på den-

  88. -då kan du känna luften.

  89. Och då är det en gas du känner.

  90. Men hur är det med slajmet nu, då?

  91. Jo, slajmet är faktiskt flytande.

  92. Visserligen extremt trögflytande
    och kladdigt.

  93. Och det kommer Nikkis pappa
    att få i håret.

  94. Perfekt. Det är inte för fast,
    men det är ändå inte för flytande.

  95. Det är mitt emellan.

  96. Ska vi testa lite i håret?

  97. Nej, vänta.

  98. Kolla här.

  99. -Det är kallt.
    -Ja, vi tvättar oss lite.

  100. Äh, kom.

  101. Så.

  102. Så.

  103. Du, vänta.
    Ska vi meddela tjejerna nu?

  104. -Ja.
    -Kom, kom.

  105. -Hej, hej.
    -Hej, hej.

  106. Är det bra?

  107. Kolla.

  108. Ni ska busa mot Nikkis pappa.
    Spännande.

  109. Och vad är det ni ska göra, då?

  110. Jo, ni ska ta slajm - geggigt och
    grönt - som ser ut så här färdigt.

  111. -Perfekt.
    -Bra.

  112. Ja, och vi vet hur det känns att ha
    det i håret. Det är helt geggigt.

  113. Ni ska hälla över det
    i en schampoflaska.

  114. -Okej. Lycka till.
    -Tack.

  115. -Hej då.
    -Hej då.

  116. -Hur chockad tror du han inte blir?
    -Ja, verkligen förvånad.

  117. Han bara "Vad är det för grönt?"
    och så tror han att det är schampo.

  118. Okej.

  119. -Försiktigt.
    -Oj.

  120. -Vilken bra konsistens vi fick till.
    -Ja.

  121. -Ska vi hälla i allt, tycker ni?
    -Ja, helt klart.

  122. Okej. Nu måste vi lägga tillbaks den.

  123. Nikki, vad har ni gjort?

  124. Han bara: "Åh! Grönt!"

  125. -Ja, han blev superarg.
    -Och irriterad.

  126. Jag tror att det här buset
    får fyra av fem dödskallar.

  127. Superhemligt!

  128. Tänk på att om ni skulle busa själva
    att ingen blir ledsen eller skadad.

  129. Textning: J. Lidberg
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Ämnen:
Kemi
Ämnesord:
Fysik, Humor, Kemi, Kemikalier, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Vätskor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tårtbuset - Den mystiska luften

Busgänget vill busa med Alindes morbror som alltid tar tårta först på alla kalas. De bestämmer sig för att tillverka en egen ballongtårta som ska smälla när han skär i tårtan. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen för att få den bästa smällen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Fråga oss