Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk : Ballongbuset - Kan luft ge fart?MaterialDela
  1. Hej! Det här programmet
    heter "Superhemligt".

  2. Vi två brukar testa massa olika bus,
    och de här tre tjejerna ska vara med.

  3. -Är du beredd att busa?
    -Ja. "Superhemligt!"

  4. Hej! Jag är Victoria,
    och det här är Melissa.

  5. Dagens bus är att vi ska ha
    en lina med en ballong på-

  6. -som ska flyga i väg mot nån.

  7. Vi två ska testa att göra buset.
    Sen ska vi överlämna det-

  8. -till Nikki, Alinde och Signe,
    som ska utföra buset.

  9. Kom! Kom hit!

  10. Tanken är
    att de tre ska busa med Signes pappa.

  11. Jaha. Men vad är planen, då?

  12. Vi låtsas att det här är ett snöre,
    som ska sitta så här.

  13. Så. Och en ballong.

  14. Så där. Och Signes pappa. Så.

  15. Okej.
    Jag tänkte att de tre smyger in-

  16. -när hennes pappa inte är hemma
    och fixar i ordning allting.

  17. -Så ballongen flyger rakt emot honom!
    -Ja, precis!

  18. -Men hur kan ballongen flyga i väg?
    -Ja, det får vi testa.

  19. Vi kan sätta
    en läskig mask på ballongen!

  20. Ja! Då är det ju värsta chocken!
    Vilken bra idé!

  21. "Superhemligt", ja!

  22. Okej, det här får vara Signes pappa.

  23. Vänta lite. Så här!

  24. Ja, precis!

  25. Det ser verkligen ut
    som Signes pappa! Nu behöver vi tejp.

  26. Du! Här! Jag har lite, ta den här.
    Så.

  27. -Så.
    -Och här är tråden.

  28. Så.

  29. Så...

  30. Klipp av den och ta en ballong.
    Det får vi ju inte glömma.

  31. Ja.

  32. -Kan du hålla?
    -Ja. Så där ja.

  33. Så.

  34. Ja, ni är på rätt spår.

  35. För när luften i ballongen
    släpps ut åt ena hållet-

  36. -då krockar den med luften utanför.

  37. Då far ballongen i väg
    åt andra hållet.

  38. Och i dagens bus, när vi
    fäster ballongen med ett sugrör-

  39. -så följer den linan
    rakt mot vår måltavla!

  40. Full fart framåt
    med luften som motor!

  41. -Tejpen!
    -Ja, just det!

  42. Så.

  43. Så.

  44. Bra så?

  45. -Ett, två, tre! Nej, det...
    -Det funkade ju inte!

  46. Kanske om vi
    blåser upp den ännu större?

  47. Det måste vara mer luft i, för det
    är ju luften som trycker den framåt.

  48. Jag blåser lite till.

  49. -Ett...
    -Nej, lite till.

  50. Du! Den här också.

  51. Bra! Nu är det massor med luft i.

  52. -Jag går och spelar Signes pappa.
    -Ja, gör det!

  53. Aj!

  54. -Hjälp!
    -Bra, det funkar!

  55. Ja, buset funkade verkligen bra!
    Vi meddelar tjejerna nu.

  56. -Hej, hej!
    -Hej, hej!

  57. Ni ska busa med Signes pappa.

  58. Ja, vi tänker
    att ni ska ta en ballong...

  59. ...och fylla den med massor med luft
    så att den kan flyga i väg...

  60. ...i värsta farten mot honom.
    Ta inte för lite luft.

  61. Den ska skjutas i väg
    med värsta farten.

  62. -Lycka till! Hej då!
    -Hej då!

  63. -Tror du att det blir bra?
    -Han blir nog chockad i alla fall.

  64. Ja, det blir nog bra ändå. Vi får se.

  65. Okej, då kör vi!

  66. -Det är Jakob.
    -Hej, pappa!

  67. Jag bara undrade
    när du skulle komma hem.

  68. -Jag är på gång, jag är strax hemma.
    -Okej, då ses vi.

  69. -Puss, puss! Hej då.
    -Hej!

  70. -Okej, nu måste vi skynda oss.
    -Verkligen!

  71. -Okej, nu gäller det!
    -Nu kommer han!

  72. Göm dig!

  73. Det gick!

  74. Såg du! Han blev superrädd.
    Han fattade ingenting!

  75. -Ja, verkligen rädd!
    -Kul!

  76. -Men hur många poäng ska det få?
    -Det var verkligen ett lyckat bus.

  77. Den får fyra av fem dödskallar,
    för det blev ju jättebra!

  78. "Superhemligt!"

  79. Tänk på att om ni skulle busa själva
    att ingen blir ledsen eller skadad.

  80. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Aerodynamik, Humor, Luft, Mekanik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaAnimated science - Magma

Jordklotets berättelse

Animerad film. Jordklotet berättar om sin födelse, hur solen bildades och hur månen kom till. Animation: Maria Beskow. Röst: Malin Halland. Manus: Helen Rundgren.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaVem vet vad?

Gravitation

Varför faller tallrikar till marken när man släpper dem? Varför flyger de inte bara rakt upp i luften? Laura Wihlborg och Amen Ainalem undersöker den osynliga kraften gravitation. De åker till ett tivoli för att se gravitationens krafter i praktiken.

Fråga oss