Titta

Källkritik

Källkritik

Om Källkritik

Lajkande och delande är en stor del av vår vardag. Men hur ofta granskar du egentligen en bild eller artikel innan du delar? Vi följer med Viralgranskarna Åsa Larsson och Emelie Wallroth i deras jakt på falska identiteter, nättroll och fejkade bilder. Syftet är att visa elever i årskurs 7-9 hur de på ett lätt och bra sätt kan förhålla sig källkritiska på nätet.

Till första programmet

Källkritik: Fejkade sidorMaterialDela
  1. Så här ser det ut.
    Folk lajkar och delar-

  2. -som att det vore deras jobb.
    Alla gör det.

  3. Men hur ofta granskar vi egentligen
    en bild eller en artikel innan?

  4. I programmet "Källkritik" hänger vi
    på Viralgranskarna Åsa och Emmelie.

  5. Vi får följa med på deras jakt efter
    falska identiteter, nättroll-

  6. -och fejkade bilder.

  7. Åsa? Jag har hittat den här.

  8. Det är en tjej som heter Astrid Höök
    som har skrivit-

  9. -vad som verkar vara
    en debattartikel.

  10. Den handlar om att hon tycker att den
    som firar nationaldagen är rasist.

  11. -Var har du hittat den?
    -På en sajt som heter Vindögat.

  12. -Den har jag kikat lite på förut.
    -Okej.

  13. Den skulle kunna ha
    med Storkens Nyheter att göra.

  14. -Ska vi kika på den här?
    -Ja.

  15. Storken driver Storkens Nyheter-

  16. -där man lägger upp fejkade artiklar
    och sprider dem. Satiriska artiklar.

  17. Många har märkt att Storkens Nyheter
    är fejk-

  18. -men många går också på artiklarna,
    gång på gång-

  19. -och struntar i att kolla
    om det är fejk.

  20. Emmelie har hittat en artikel
    som vi tycker är lite misstänkt.

  21. Artikeln som vi jobbar med i dag
    hittade jag på Facebook.

  22. Det var en bekant som hade delat den.

  23. Det är då en tjugoårig tjej
    som skriver-

  24. -att den som firar nationaldagen
    är rasist.

  25. Det blir folk upprörda över-

  26. -och menar att ska få fira den
    och att man inte är rasist för det.

  27. Om det visar sig att det är Storken
    tycker jag vi ska försöka få-

  28. -ett ansikte eller nånting,
    för Storken har gjort en del grejer.

  29. Det känns relevant att få en kontakt.

  30. Jag ska visa andra Storkengrejer,
    så kan vi kika på det.

  31. Han har varit i farten förr.

  32. Du misstänker att det är...

  33. Att samma person
    skulle ligga bakom sajten?

  34. Precis, men vi får kika närmare
    på sajten Vindögat-

  35. -och på den här artikeln.

  36. Den här tjejen, Astrid Höök,
    vem är hon?

  37. -Är det här på riktigt?
    -Exakt.

  38. Jag tänker att vi får väl
    försöka ta reda på vem hon är.

  39. Problemet med såna här artiklar är
    att de ofta sprids i sociala medier.

  40. Du går inte in på en sajt,
    ser texten, tar länken och delar den-

  41. -utan nån annan har gjort det
    och du ser den i ditt flöde.

  42. Du blir bara upprörd över rubriken-

  43. -och delar en rubrik
    som du inte vet nåt om.

  44. Jag plockade fram
    lite grejer vi gjort tidigare.

  45. -Den kanske mest kända...
    -Just det!

  46. "Gudrun Schyman vill förbjuda skägg."
    Den har vi ju gjort...

  47. Vi har frågat Gudrun Schyman
    om hon vill förbjuda skägg.

  48. -Det ville hon inte.
    -Den låg uppe på Storkens Nyheter.

  49. Vi på Viralgranskaren har jagat honom
    över ganska lång tid-

  50. -för vi vill prata med honom.

  51. Han har alltid velat vara anonym
    och inte kliva fram.

  52. Okej, men jag ska kolla vidare
    på Vindögatsajten...

  53. -...och ta kontakt med Storken.
    -Bra.

  54. Nu går vi vidare på så sätt att jag
    försöker ta reda på ursprungskällan.

  55. Vem är Astrid Höök
    som säger sig ha skrivit texten?

  56. Åsa försöker ta reda på
    om vi kan få kontakt med personen-

  57. -som driver sajten
    där artikeln ligger uppe.

  58. Hon har varit med och skrivit
    på Vindögat tidigare ser jag.

  59. Ja, ganska många gånger,
    men alltid som Astrid Höök, eller?

  60. Ja, det verkar så.

  61. -Välkommen till Skatteupplysningen.
    -Hej, Emmelie heter jag.

  62. Jag undrar om en person
    är folkbokförd i Sverige.

  63. Ja, då heter personen Astrid Höök
    och ska vara tjugo år.

  64. Jo, jag kikar på Vindögatsajten
    och ser vad som ligger där-

  65. -utöver det vi har hittat.

  66. Det är flera stycken artiklar
    med Astrid Höök-

  67. -den tjugoåriga feministen
    som vi kikar på.

  68. De flesta artiklarna
    följer samma upplägg.

  69. Det är en stulen bild
    och en fejkad debattartikel.

  70. Tjugo år...
    Då är hon född 93, 94, 95.

  71. -Ja, nåt sånt.
    -Ja... Nej, det finns ingen.

  72. -Ingen Astrid Höök?
    -Ingen Astrid Höök född på 90-talet.

  73. Nej, men då vet jag.

  74. Jag har haft kontakt
    med Storken förr.

  75. Jag har bett honom mejla till oss-

  76. -på den adress
    som vi har kontakt med Vindögat via.

  77. Om han kan göra det-

  78. -bevisar vi att han har kontroll
    över bägge sidorna.

  79. Då tycker jag att vi ska åka ut
    och försöka prata med honom.

  80. Jag tror att det som driver Storken
    är att han är ett klassiskt troll.

  81. Han gillar att provocera.

  82. Han tycker att det är kul
    när artiklarna får spridning-

  83. -och folk blir jättejättearga
    och upprörda.

  84. Han kan också tjäna pengar på det,
    för det finns annonser på sidan.

  85. Kickar och klick.

  86. Jag ringde Skatteverket
    och frågade om Astrid Höök-

  87. -och det finns ingen 20-årig tjej
    i Sverige som heter Astrid Höök.

  88. Vi kan nog slå fast
    att det är en fejkskribent.

  89. Ja, bra.

  90. Jag har varit i kontakt med Storken-

  91. -men jag har bett honom mejla
    från Vindögatmejlen också.

  92. Om han kan göra det är det ju...

  93. Hon, han eller de står
    i så fall bakom bägge sajter.

  94. -Men vi måste få det bekräftat.
    -Ja.

  95. Du? Jag har fått mejl nu.
    Storken mejlade på Vindögatmejlen.

  96. -Nu kan vi köra.
    -Då är det samma person. Bra.

  97. -Vi har fått svar nu, från honom...
    -Storken? Ja.

  98. ...från Vindögatmejlen.

  99. Vi börjar bli säkra på
    att han ligger bakom bägge sidorna-

  100. -och vi har kontakt med honom.

  101. Vi funderar på att åka till Uppsala
    och göra en intervju.

  102. Det är ganska många grejer
    med samma person.

  103. Man skulle kunna ta ett större grepp.
    "Personen bakom yada-yada-yada."

  104. -Då måste man prata med honom.
    -Ja, men kör!

  105. -Ja, det är ---.
    -Åsa Larsson på Viralgranskaren.

  106. -Ja, men tjena!
    -Hejsan.

  107. Jo, vi funderade på att komma ut
    på intervju. Skulle det gå bra?

  108. -Ni är så välkomna.
    -Ja.

  109. -Var är det du bor?
    -Det är ---.

  110. Det är ---.

  111. -Suveränt.
    -Tack ska du ha. Hej då.

  112. -Han svarade?
    -Yes. Då åker vi.

  113. -Tjena!
    -Är det du som är Storken?

  114. -Det är jag som är Storken.
    -Hej. Emmelie.

  115. -Varför gör du det här?
    -Dels för att underhålla...

  116. ...och att röra om i grytan lite.

  117. Röra om i samhällsdebatten.

  118. Att driva med folk, med politiker...

  119. -Har du nån egen agenda?
    -Nej. Du tänker politisk agenda?

  120. Nej, jag har ingen politisk agenda.
    Jag är väldigt neutral, politiskt.

  121. Och...

  122. Jag driver med
    både höger och vänster. V och SD.

  123. En av drivkrafterna tänker jag
    kan vara pengar. Stämmer det?

  124. -Det gör det definitivt.
    -Hur mycket tjänar du på det här?

  125. Ja, du... På de här tre sidorna,
    eller fyra, som jag har totalt-

  126. -så blir det en del, faktiskt.

  127. Det blir femsiffrigt, varje månad,
    som det där drar in.

  128. Jag vill inte säga
    några exakta belopp.

  129. För en ung man som jag
    är det mycket pengar.

  130. -Hur mycket tid lägger du på det?
    -Mest på spridning.

  131. Jag skriver ganska snabbt.

  132. Jag skriver en artikel
    på en halvtimme, en timme-

  133. -och sen resten är att se
    hur det går med spridningen-

  134. -och försöka infiltrera grupper
    och dela på Facebook-

  135. -för att försöka få
    en maximal spridning.

  136. Det kan gå riktigt snabbt
    när man hittar-

  137. -de här delarna av samhället-

  138. -som verkligen blir upprörda
    av just den här artikeln.

  139. -Och då använder du fejkprofiler...
    -Ja, det gör jag.

  140. ...som går med i grupper
    och skriver: "Har ni sett det här?"

  141. Ja, precis.
    Jag använder Facebook Ads också-

  142. -för att boosta ut
    inlägg och artiklar.

  143. Tycker du att svenska folket är bra
    eller dåligt på källkritik?

  144. Jag skulle säga
    att de är, att vi är väldigt dåliga-

  145. -med tanke på hur stor spridning
    vissa nyheter har fått.

  146. Det var till exempel 700 000
    som såg den om Gudrun Schyman.

  147. Att det kan få så stor spridning
    utan att nån tänker:

  148. "Kolla på avsändaren.
    Är det verkligen en trovärdig sida?"

  149. -Nu har vi varit hemma hos Storken.
    -Väldigt intressant.

  150. Speciellt det här att han tjänade
    ganska mycket pengar på det.

  151. Ja, och att han riktar sig till folk
    han vet blir förbannade.

  152. Men det gäller att tänka på
    att kolla upp.

  153. Gå in på hemsidan
    och titta bland övriga artiklar.

  154. Verkar de trovärdiga
    eller för knasiga för att vara sanna?

  155. -Och Astrid Höök finns inte.
    -Nej.

  156. Allt det här med Storken är en fejk.

  157. Storkens artiklar sprids fortfarande.

  158. Dela inget du inte vet
    var den kommer ifrån och glöm inte:

  159. Se, läs, sök och tänk innan du delar.

  160. Text: Linnéa Holmén
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Fejkade sidor

Avsnitt 1

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Åsa och Emelie söker upp den mytomspunna "Storken", ett klassiskt nättroll som länge figurerat på nätet. Han står bakom många fejkade sidor och artiklar. Vem är "Storken" och varför gör han det här?

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
Ämnesord:
IT, Informationskompetens, Informationsteknik, Internet, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Nyhetsförmedling på Internet
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Källkritik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Fejkade sidor

Avsnitt 1

Åsa och Emelie söker upp den mytomspunna "Storken", ett klassiskt nättroll som länge figurerat på nätet. Han står bakom många fejkade sidor och artiklar. Vem är "Storken" och varför gör han det här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Partiska röster

Avsnitt 2

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Tid och rum

Avsnitt 3

Nyhetsbyrån Central European News sprider mycket osannolika nyheter. Hur kommer det sig att samma spektakulära bild kan användas till två helt olika nyheter? Hur fungerar arkivet Wayback Machine?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Bildsökning

Avsnitt 4

Vad är sanningen bakom Ikeas nya regnbågsfärgade "Putinkudde"? Finns den verkligen på riktigt? Hur gör man en grundläggande bildsökning?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Vem kan man lita på?

Hur ser förtroendet för traditionell media ut bland unga idag? Läser man dagstidningar, tittar på nyheter på tv eller lyssnar på radio? Är kanske journalistens traditionella roll som sorterare av nyheter och material på väg att dö ut? Vi träffar en kille som kom i kontakt med Anonymous på Flashback. Han tycker att Wikileaks och liknande företeelser är viktiga då de tillåter information att komma fram som annars inte tas upp i media. Dessutom reser Svante Tidholm till Island för att ta reda på varför ön är på väg att bli ett yttrandefrihetens paradis.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss