Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Konsten att bygga en bänkDela
  1. Lite norr om Stockholm ligger Kista
    och här finns en gymnasiesärskola.

  2. Där finns det ett uppehållsrum
    som ingen vill vara i.

  3. -Uppehållsrummet...
    -Det är som en källare.

  4. I den här serien ska vi åtgärda det.

  5. De som ska göra jobbet är tio elever
    på skolan. Det blir hårt.

  6. Det går som en dans.

  7. Till sin hjälp har de
    konstnären Zafire.

  8. -Vad gillar ni färgerna?
    -Helt fantastiskt fina.

  9. Hej. Maria. Gillar ni färgen?

  10. Ibland kommer det proffsiga gäster
    för att hjälpa till.

  11. Det här var väl gulligt?

  12. Jag går inte i skolan.

  13. -Det här är byggänget.
    -Rock'n'roll!

  14. Dags att bygga.

  15. Nu ska bänken till myshörnan byggas.

  16. Marie är möbelsnickare.
    Hon ska hjälpa eleverna komma i gång.

  17. Hon har sågat delarna i rätt längder.

  18. Okej, då kör vi i gång.

  19. -Du tar de där.
    -Tack.

  20. -Tror du att bänken blir bra?
    -Självklart.

  21. Dimitrios går handelsprogrammet
    och är inte byggvan.

  22. Men Amanda och Fredrik kan,
    då de går på byggprogrammet.

  23. Hur skulle ni börja?

  24. -Botten först.
    -Botten är bra att börja med.

  25. -Det gör man alltid.
    -Och sen går man mot toppen.

  26. Den här ska ligga mot väggen.

  27. Den ska ligga parallellt.
    Sen benen.

  28. Det man ska tänka på
    med konstruktioner...

  29. En bänk måste hålla för att sitta på.

  30. Vi sätter ett stag till, för att
    fördela vikten mellan de två benen.

  31. Genom människans historia
    har vi alltid konstruerat saker.

  32. Det vi bygger
    ska hålla för påfrestningar.

  33. Konstruktionerna ska vara hållfasta.

  34. En bro måste hålla för att stora
    bussar eller tåg ska kunna köra över.

  35. Vi konstruerar i olika material.

  36. Material kan vara trä,
    sten, stål eller betong.

  37. För längesen insåg man
    att inte bara materialet ger styrka-

  38. -utan även konstruktionen,
    alltså hur man bygger.

  39. Redan då uppfanns valvet.

  40. Det är hållfast för att tyngd
    uppifrån och tryck underifrån-

  41. -gör så att blocken låser varandra.

  42. Själva formen på konstruktionen
    gör att det blir mer hållfast.

  43. En annan form i hållfasta byggen
    är trianglar.

  44. Trianglar bredvid varandra
    gör konstruktionen starkare.

  45. Och med tåliga material som stål
    och betong, håller det mycket bra.

  46. Men det gäller att man räknar rätt
    och att bygget håller för tyngd-

  47. -och inte rasar under publiken.

  48. Då ska jag snart börja borra.

  49. Dimitrios, vill du borra här?

  50. Det är jag bäst på - att borra hål.

  51. Sätt den på ettan.

  52. -Vi kör med den där.
    -Okej.

  53. Han kör när han inte ska.
    Man ska inte slösa på batteriet.

  54. -Nu, då?
    -Gasa på. Jag håller.

  55. -Gasa mer. Oj, det går inte bra.
    -Det verkar inte så.

  56. -Vi får nog byta batteri.
    -Ja.

  57. Han gillar att leka
    med borrmaskinen, tydligen.

  58. -Toppen.
    -Perfekt. Den passade perfekt.

  59. Hej och välkomna.
    Här bor mamma och pappa med mig.

  60. Där är min lillasysters rum,
    med en svensk och en grekisk flagga.

  61. Sen har hon en skylt där det står
    406. Det ska vara som ett hotell.

  62. Här är mitt rum.
    Där står hotellets namn.

  63. Och så har jag skrivit att det
    är femstjärnigt och "all inclusive"

  64. Ja, här är köket.

  65. Egentligen är det en restaurang. Det
    står på grekiska: "Taverna tou Sisi".

  66. Här är bilden på min storebror
    med mig i famnen nere på Kreta.

  67. Vi brukar vara där varje år
    och bo på hotell.

  68. -Vem kommer från Kreta?
    -Pappa. Han föddes där nere.

  69. -Pratar du grekiska?
    -Ja, i Grekland och med pappa.

  70. Jag går upp klockan sex
    utan att mamma och pappa väcker mig.

  71. Jag tar röda linjen till T-centralen.
    Sen blå linjen till Kista.

  72. Jag går genom Kista galleria
    och sen tar jag en buss.

  73. Jag klarar mig själv,
    för jag går nästan aldrig vilse.

  74. Nu når Amanda väggen. Så, perfekt.

  75. Okej, då backar vi den lite
    och ser. Kolla, en markering.

  76. -Här ska vi borra med slagborren.
    -Ska vi ta det nu?

  77. -Skulle du vilja det?
    -Okej. Jag säger "okej."

  78. Nu gäller det!
    Ska jag koppla in den snart?

  79. -Vi kan behöva en förlängningssladd.
    -Där är en kontakt.

  80. Så. Nu ska jag ha den.
    Nu ska jag ha den.

  81. Den gör så här, att den...
    Bom, bom, bom.

  82. När jag var yngre var jag rädd
    för slagborrar, men inte nu längre.

  83. Den var lite tung, men jag klarade
    att borra. Det kändes roligt.

  84. Jag fick slagborren.
    Det kändes skönt.

  85. Med den här stora slagborren.
    Och jag vara försiktig också!

  86. Vi har hunnit långt, men är inte
    färdiga. Ni får göra klart det.

  87. Det gick bra.

  88. Tack för i dag.

  89. -Tack så mycket.
    -Tack, själv.

  90. -Ta först bort den lilla.
    -Så.

  91. Nu när Marie har gått,
    gäller det att samarbeta.

  92. Amanda och Fredrik är vana vid
    att snickra, så de tar kommandot.

  93. -Du får hålla i den. Håll i tvingen.
    -Den här?

  94. Jag pluggar bygg,
    då jag vill bli snickare.

  95. -Vi ska borra senare.
    -Okej.

  96. Här äter vi middag och frukost.

  97. Här sitter jag, farsan, morsan.
    Min syrra, halvsyrra och halvbrorsa.

  98. Stämningen är faktiskt rätt rolig
    när man käkar middag.

  99. Jag ska bli husbyggare.
    Eller träarbetare, som det heter.

  100. Jag har själv lärt mig tapetsera.

  101. Jag ska ta det lugnt. Allt ska ju
    gå så jävla fort när jag jobbar.

  102. Men det går inte. Inte när man ska
    bygga. Jag får väl ta det lite lugnt.

  103. Jag brukar köra det här spelet ofta.
    Det spelar jag nästan varje dag.

  104. Det är ett jäkla bra spel.
    Man bygger upp en stad.

  105. För att bli bra, måste man öva.
    Det är därför jag är så himla duktig.

  106. Jag har kompisar som inte hur man ska
    göra. De vänder sig alltid till mig.

  107. Kör, bara. Stopp!

  108. Var är skruvarna? Tack.

  109. Börja där borta.

  110. -Där?
    -Nej, där sa jag.

  111. -Slösa inte på batterierna.
    -Okej, då.

  112. Fredrik bad mig lägga av med
    att leka, att sluta leka-

  113. -men jag verkade inte
    lyssna ordentligt.

  114. Jag tar bort den,
    så att du inte gasar.

  115. Jag gillar inte att han tjatar
    på mig. Jag gillar att leka lite.

  116. Det kanske man kan använda
    slagborren till?

  117. Det är viktigt att samarbeta.

  118. -Lägg av att tjata.
    -Du kan sköta resten.

  119. Han tjatade om att han
    ville borra i betongväggen.

  120. Tjata inte så mycket,
    det är irriterande.

  121. -Den är i.
    -Nu är vi färdiga. Ta du den.

  122. Hej. Oj, ni är klara
    med en av bänkarna redan.

  123. Håller ni på med bänk två?

  124. -Bra gjort. Håller den?
    -Absolut.

  125. -Ja, kolla så bra.
    -Mycket stabil.

  126. Då har ni bra koll på
    hur bänk två ska göras.

  127. Då sätter vi i gång.

  128. Vad gör bänken hållfast?

  129. Att den har många ben,
    är hopskruvad på rätt sätt-

  130. -och att den sitter fast ordentligt.

  131. Snyggt.

  132. -Bra, det går som en dans.
    -Det kan man säga att det gör!

  133. -Den här var ju kanon.
    -Kanon.

  134. -Jag känner mig supernöjd.
    -Vi kan olika mycket.

  135. Fördelen är att det går framåt.
    Vi trivs med varandra i byggänget.

  136. Stämningen är tipptopp.

  137. Hurra för oss. Stor high-five på det.

  138. Vi plockar undan verktygen,
    sen är vi klara.

  139. -När blir det mer betong?
    -Det blir det inte.

  140. -Zafire, blir det mer betong?
    -Nej, det tror jag inte.

  141. Nästa gång tillverkar byggänget en
    lampa och får besök från Hollywood.

  142. -Hej.
    -Maria.

  143. -Jag är så glad att ni är här.
    -Ja, jättekul.

  144. Inte den mest glamorösa entrén.

  145. Textning: Veronika Haraldson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Slöjd > Trä och metall, Teknik
Ämnesord:
Borrning, Finsnickeri, Hemmets vård, Hållfasthet, Möbeltillverkning, Teknik, Trä, Träteknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Särskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaTänk till med Dewide

Energidrycker

Borde det vara 18-årsgräns för att köpa energidrycker? Dennis ”Dewide” Widehammar tar reda på vad energidrycker innehåller och vad som händer med kroppen om man dricker för mycket.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaMadelens matmyter - syntolkat

Kan man odla en fyrkantig tomat?

Tomater finns i alla möjliga storlekar, former och färger. Madelen Persson åker till Holland för att ta reda på om det går att odla fyrkantiga tomater. Hon besöker också ett företag som förädlar grönsaker.

Fråga oss