Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Stök i köketDela
  1. Lite norr om Stockholm ligger Kista,
    och här finns en gymnasiesärskola.

  2. På skolan finns ett uppehållsrum...

  3. -...där ingen vill vara.
    -Uppehållsrummet?

  4. -Det känns som ett fängelse.
    -Vi ska göra nåt åt det.

  5. De som ska göra jobbet
    är elever på skolan.

  6. -De ska få jobba hårt.
    -Snyggt! Det går som en dans.

  7. Till sin hjälp har
    de konstnären Zafire.

  8. -Gillar ni färgerna?
    -Fantastiskt fina!

  9. Vänta bara!

  10. -Hallå.
    -Hej! Maria. - Gillar ni färgen?

  11. Ibland kommer proffsiga gäster
    för att hjälpa till.

  12. -Titta, gulligt med en såssnipa.
    -Jag går inte skolan!

  13. -Det här är byggänget.
    -Yay! Välkomna!

  14. Det är dags att starta bygget.

  15. I dag ska eleverna
    sätta handtag på luckorna.

  16. Det är inte så lätt som det låter,
    så de måste samarbeta.

  17. -Skulle vi borra hål?
    -Ja, och det finns en mall.

  18. -Den här mallen. Den ska ligga...
    -Det blev väl lite fel?

  19. -Den ska ligga kant i kant.
    -Ja, eller så kan man...

  20. Om du sätter fast borren...

  21. Nej, inte skruven, utan den där.
    Det är borren.

  22. -Jaha, nej! Säger du det?
    -Ja, det är borren.

  23. -God morgon, Sebbe!
    -God morgon. Du ser inte vaken ut.

  24. -Ser jag inte vaken ut?
    -Nej, men...

  25. Stopp där! Kolla!
    Nu blev det två hål.

  26. -Men då hamnar ju handtaget här.
    -Först måste jag sätta i skruvarna.

  27. Sebbe kan vara lite tjatig.

  28. Då kan du fästa
    den där den ska vara.

  29. Men annars är han en sån
    som peppar klassen.

  30. -Då ska den sitta så. Förstår du?
    -Ja, jag förstår.

  31. Jag tycker inte om när folk säger åt
    mig vad jag ska göra och inte göra.

  32. -Är det de långa?
    -De korta.

  33. -De är inte kant i kant.
    -Det kanske är fel skruv.

  34. Vad då, "fel skruv"? Jag skiter
    fullständigt i var de ska sitta.

  35. När jag blir sur
    kan jag säga nåt riktigt dumt-

  36. -eller så går jag därifrån.
    Det var det som hände.

  37. Om du skulle beskriva dig...?

  38. Ganska galen. Skrattar ganska mycket.
    Oftast snäll.

  39. Jag kan vara jätteblyg-

  40. -om jag ska lära känna nya människor,
    men det går över rätt snabbt.

  41. "Månadens FAB:are".

  42. Om du under en månad har, typ-

  43. -hjälpt till bra, eller så,
    brukar man få det här.

  44. Tydligen var jag astrevlig,
    just den månaden.

  45. -Känner du igen dig i beskrivningen?
    -Jag har inte jämt ett bra bemötande.

  46. Men att jag är intresserad,
    det kan jag hålla med om.

  47. Du är en av de få tjejer
    som går linjen. Hur känns det?

  48. Det känns bra.

  49. Jag är van att umgås med killar,
    så det är inget problem.

  50. Och de är jätteschysta.
    Så det är roligt.

  51. Oj!

  52. Så...

  53. Hon har sagt att hon hatar när folk
    säger vad hon ska göra.

  54. Det förstår jag, för jag hatar
    när nån säger vad jag ska göra.

  55. Jag tjatar inte på kompisar,
    men i dag kom det bara av sig självt.

  56. -Så, typ.
    -Mm, det blir bra.

  57. Det blir ju tjafs ibland.
    Sånt som händer.

  58. -Här, ta den med stjärna.
    -Tack! Bra idé.

  59. Ja!

  60. Titta! Mycket bättre.

  61. -Då sitter sista dörren på plats.
    -Det ser bra ut. Vi är klara.

  62. Så där!
    Det kallar jag riktigt möbelsnickeri!

  63. Medan eleverna har jobbat har jag
    kontaktat Tomas, som är bra på färg.

  64. Han har en idé
    om hur vi ska piffa upp köket.

  65. Hallå! - Hej, Tomas!

  66. Vi träffade Tomas,
    från "Tomas och Simon".

  67. De hjälper familjer
    som har tråkiga färger.

  68. Berätta vad ni har gjort!

  69. -Vi tyckte att rummet såg tråkigt ut.
    -Det var inte mysigt!

  70. Nej, och därför ville inte
    så många komma in här.

  71. Kök brukar bli kantiga,
    med alla raka linjer.

  72. Vi kan försöka mjuka upp det-

  73. -och lägga till lite mer färg.

  74. -Har ni jobbat med schablonteknik?
    -Nej, det har vi inte.

  75. Såhär ser en schablon ut.
    Man köper plast-

  76. -och med en skalpell eller ett
    rakblad ritar man vad man vill.

  77. Om vi skulle ta och göra cirklar?

  78. När det är fest eller skolavslutning
    kan man dricka nåt med bubblor-

  79. -som cider, eller champagne,
    om man får.

  80. Vi kan leka med idén att vi har
    champagnebubblor på väggarna.

  81. Oj! Ja, det låter intressant.

  82. -Vad tror ni om gult?
    -Det blir jättebra.

  83. -Ska vi köra i gång, Tomas?
    -Absolut!

  84. -Vill du rolla eller göra kanten?
    -Jag kan rolla. Det är jag expert på.

  85. Jag är ju den som...

  86. Jag älskar när det blir perfekt,
    liksom.

  87. Nu blir jag nervös, när du säger så!

  88. Det skulle vara kul med nån bubbla
    ovanför röret, på väg ut i himlen.

  89. Jag kom på ett tips:
    dra rollern utifrån och in.

  90. Nu ska den
    förhoppningsvis inte blöda.

  91. -Ja! Fint.
    -Wow.

  92. -Oj!
    -Finfint!

  93. Jag tycker
    att det börjar likna bubblor.

  94. Den blir väl bra?

  95. -Nu har vi en riktig liten fabrik.
    -Ja. Bam-bam-bam.

  96. Teamwork fungerar alltid.
    - Tre, två, ett, dra bort!

  97. När man har gjort ett konstverk ska
    man alltid ta två steg tillbaka.

  98. Om vi ställer oss här...

  99. Fantastiskt fint.
    Det kan inte bli bättre.

  100. Om jag ser på resultatet,
    så blev det så där.

  101. Det blev fult med gul färg.
    En annan färg hade varit bättre.

  102. Det ser bra ut. Det är mer energi.
    Man blir gladare.

  103. Jag tycker det här blir jättefint.
    Tror ni Zafire kommer att bli nöjd?

  104. -Helnöjd.
    -Jag är nöjd, ni är nöjda.

  105. -Hej då. Kul att få vara här.
    -En stor ära att få träffa dig.

  106. Jag tyckte det gick jättebra.
    Rummet börjar ju ta form nu-

  107. -så de får känna sig för och använda
    rummet så löser de det här perfekt.

  108. När Tomas har gått jobbar gänget
    vidare och sätter upp ett barbord.

  109. -Vi har fått kaffe- och vattenkokare.
    -Så bra.

  110. Goddagens! Oh la la!
    Här har det hänt grejer. Wow!

  111. Det här har inte jag sett förr.
    Barbord. Vilken underbar färg.

  112. -Använde ni roller eller pensel?
    -Båda två.

  113. -Med penseln duttade vi vid sidorna.
    -Väldigt tjusigt.

  114. Det är ju snart invigning
    för hela rummet...

  115. ...men vi ska smyginviga,
    för jag är fikasugen.

  116. Jag har med mig lite grejer,
    så att vi kan baka muffins.

  117. Tänk så lätt att göra muffins:
    en påse och en deciliter vatten.

  118. Ursäkta, Zafire,
    vad kan vi hälla i vatten med?

  119. -Ta själva kaffekannan till det.
    -Ja, just det!

  120. Fyll den med vatten.
    Sen finns det mått på bryggaren.

  121. Formarna vi ska använda nu
    är av papper.

  122. Har ni koll på vilka material
    man kan stoppa in i mikron?

  123. Javisst, sen trycker du på den stora.
    Så!

  124. I en mikrovågsugn kan vi värma mat,
    mjölk till kaffet, eller baka.

  125. Hur går det till?

  126. Elektricitet kommer till en magnet
    inuti mikrovågsugnen.

  127. Magneten förvandlar elektriciteten
    till osynliga vågor, mikrovågor.

  128. Mikrovågorna träffar maten. I mat
    finns tusentals vattenmolekyler.

  129. Mikrovågorna får dem att börja röra
    på sig, och rörelsen skapar värme.

  130. Då blir maten varm, efter en stund.
    Mikrovågorna värmer vätskan i maten.

  131. I en vanlig ugn gör elektricitet
    ugnens väggar heta.

  132. Allt i ugnen blir varmt,
    inte bara vätskan i maten.

  133. Den största skillnaden är
    att formarna som man värmer maten i-

  134. -måste vara av olika material.
    I en vanlig ugn-

  135. -går det bra att ha metall, keramik
    eller glas, för de tål hög värme.

  136. Plast ska man inte stoppa i ugnen,
    för då smälter den.

  137. Kartong tål inte heller hög värme.
    Den kan till och med börja brinna.

  138. I mikron ska man undvika att använda
    metall, som metallformar eller folie.

  139. Metall reagerar annorlunda på
    mikrovågorna och kan börja blixtra-

  140. -och mikron kan gå sönder.
    Plast, glas, kartong och keramik-

  141. -går däremot bra
    att använda i mikron.

  142. Sen har jag med den här. En timer,
    som man ställer in på minutantal.

  143. Vill man att kaffet ska vara varmt
    ställer man kanske in en halvtimme.

  144. -Nu börjar jag se att de växer.
    -Händer det nåt?

  145. -Wow! De verkar ju finfina!
    -Du kan väl plocka ut några?

  146. -Ska jag hälla upp kaffe?
    -Ja, tack.

  147. -Så goda de är!
    -Bra! Tänk att det funkade.

  148. -Gott med kaffe!
    -Ja, precis.

  149. Men hallå! Maria Montazami-bilden
    har vi ju glömt bort!

  150. Jag tycker att det är viktigt
    att man är ett kul hjärta i vardagen.

  151. När Maria Montazami var här
    fick vi en idolbild av henne.

  152. -Men var skulle den sitta?
    -Jag tycker där!

  153. -Jag tycker där.
    -Där?

  154. -Här då, mellan de här prickarna?
    -Ja.

  155. -Är den rak?
    -Lite rakare... Så!

  156. -Är det här bra? Okej.
    -Jajamensan!

  157. -Så där! Nu känns det...
    -Perfekt!

  158. I nästa program måste
    allt i rummet bli klart...

  159. -Vilken skulptur!
    -...innan invigningsfesten.

  160. Är ni taggade?
    Då släpper jag in folk.

  161. Textning: Magnus Karlsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Ämnen:
Teknik
Ämnesord:
Hemmets vård, Mikrovågsugnar, Schablontryck, Ugnar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Särskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kalkyl

Programmering

Hur programmerar man ett datorspel, hur använder man programmeringsspråket Javascript och vad är egentligen if-satser? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att lära sig så mycket som möjligt om programmering för att på femton minuter kunna programmera färdigt Kalkyls egna datorspel. Till sin hjälp har de Kalkyls programledare och matematiska pedagog Sabine Louvet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Byggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Fråga oss