Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Förvandlingen av rummet kan börja!Dela
  1. Lite norr om Stockholm ligger Kista.
    Här finns det en gymnasiesärskola.

  2. Här finns det ett uppehållsrum
    där ingen vill vara.

  3. -Uppehållsrummet... Oj.
    -Det känns som en källare.

  4. Vi ska göra något åt det.
    Tio elever på skolan ska göra jobbet.

  5. De kommer att få jobba hårt.

  6. Till hjälp har de konstnären Zafire,
    som älskar att bygga.

  7. -Gillar ni färgerna?
    -Helt fantastiskt fina.

  8. -Hallå.
    -Maria. Gillar ni färgen?

  9. Ibland får de hjälp
    av proffsiga gäster.

  10. -Det här var väl gulligt?
    -Jag ska inte lägga på lim.

  11. Det här är "Byggänget".
    Det är dags att starta bygget.

  12. Vi får se om vi blir insläppta.

  13. -Hej. Det är jag som är Zafire.
    -Jens.

  14. -Vad är det här för rum?
    -Vi har hantverksteknik här.

  15. -Hej. Sebastian.
    -Hej. Det är jag som är Zafire.

  16. -Vad gör ni här?
    -Jag håller på med en cd-hylla.

  17. -Vad lyssnar på du på för musik?
    -Dansband. Elisa's, Fernandoz...

  18. -Det blir hur snyggt som helst.
    -Ja.

  19. -Vad gör du?
    -En hylla.

  20. -Vad ska du ha i den?
    -Smink och sådant.

  21. -Hej. Zafir.
    -Ahmed.

  22. -Vem är Devran?
    -Min syrras son. Jag är morbror.

  23. -Jag ska slipa kanterna.
    -Fint.

  24. Vilken bra verkstad ni har.
    Här finns ju allt som behövs.

  25. Bra att eleverna kan lite om bygge,
    nu när vi ska fixa uppehållsrummet.

  26. Äntligen får jag se det.

  27. -Okej. Är det här uppehållsrummet?
    -Ja.

  28. -Här behöver vi verkligen jobba.
    -Jag har alltid känt:

  29. "Vi måste göra något åt det här!"

  30. -Är ni ens här?
    -Inte så ofta.

  31. Just nu är det verkligen sorgligt.
    Ingen ser ut att bo där.

  32. Uppehållsrummet... Oj. Jag skulle
    vilja ha lite mer färger på väggarna.

  33. Som ni märker är väggarna tråkiga.
    Det måste vara lite rolig färg.

  34. Det känns som ett fängelse.
    En källare.

  35. Jag tycker att vi börjar röja.
    Vad tycker ni?

  36. -Ja.
    -Vi hämtar in de andra.

  37. -Vi hjälps åt med det här.
    -Åh, titta!

  38. -Vi behöver någon mer som håller.
    -Jag kommer!

  39. Vi behöver nog ha kvar den här.
    Den andra kan vi flytta ut.

  40. -Herregud!
    -Vi får ta ner de här.

  41. Du kan hjälpa mig att bära.

  42. Alla saker i köket ska bort.
    Det finns en låda här.

  43. Allt ska bort.

  44. Lisa, om man jobbar tillsammans
    så går det mycket fortare.

  45. -Vad äckligt!
    -Ingen har nog öppnat där på länge.

  46. Bra, nu börjar det likna något.

  47. -Vill du ha te?
    -Mums.

  48. Det är mycket att göra nu, faktiskt.
    Det är så mycket som ska bort.

  49. Javisst!

  50. -Nu kommer Astrid. - Välkommen!
    -Tack så mycket! Hej.

  51. Alla elever har haft önskemål
    om hur rummet ska se ut.

  52. För att få ihop alla idéer och
    göra en ritning behöver vi en expert.

  53. Vad är viktigast?
    Vilka idéer har poppat upp?

  54. En soffa där man
    kan sitta och ta det lugnt och vila.

  55. -Du har ju pratat om andra färger.
    -Ja, lite andra färger på väggarna.

  56. Kanske någon färgglad färg
    eller en vägg med ett fint mönster.

  57. Det kan jag förstå att ni vill ha.

  58. Man kan bygga en väggfast bänk-

  59. -och göra rejäla dynor
    med något härligt tyg.

  60. På den här biten
    kan man ha ligglängd...

  61. ...så att man kan sträcka ut sig.
    Det gillar jag också.

  62. Astrid har ritat in en myshörna,
    ett större bord för fika eller spel-

  63. -och ett barbord vid sidan av.

  64. Vi kan inte göra en ritning av rummet
    i naturlig storlek.

  65. Vi måste göra en förminskning
    som får plats på papperet-

  66. -men som ser ut som i verkligheten.

  67. Man måste göra sin ritning
    i rätt skala.

  68. Hur går det till?

  69. Vi ska göra en ritning av bordet
    med kuben ovanpå.

  70. Vi tittar på det uppifrån.
    Det blir lättare.

  71. En vanlig skala är 1:10.

  72. Det betyder att 1 cm på papperet
    är lika mycket som 10 cm av bordet.

  73. Bordet är 200 cm långt, alltså 2 m.

  74. Då ritar vi 20 cm på papperet.

  75. Kuben är 70 cm lång.
    Då ritar vi 7 cm på papperet.

  76. Så här ser en ritning av bordet
    med kuben ovanpå ut i skala 1:10.

  77. Med samma metod
    kan vi göra ritningen av rummet.

  78. Varje centimeter på papperet
    är 10 cm i det verkliga rummet.

  79. Jag har förberett en grej till er:
    en moodboard.

  80. Inget är bestämt.
    Det är mer en sorts kreativ input.

  81. -Wow.
    -Oj, oj, oj! Fantastiskt.

  82. -Det låter som om det känns bra.
    -Vad roligt.

  83. Man kan variera. Man behöver inte
    ta jättehysteriska färger överallt.

  84. Man vill ju att det ska kännas kul,
    men också mysigt.

  85. -Wow. Helt fantastiskt fint.
    -Vilken bra inspiration.

  86. -Varsågoda, helt enkelt.
    -Tack.

  87. Det var en jättebra ritning,
    och mycket bra färger.

  88. Det här kommer att bli så fint.

  89. Nu är det bara att börja jobba.

  90. Amanda, Sebastian och Jens
    ska börja med väggarna.

  91. De vet inte att jag har bokat en gäst
    som vet allt om målning.

  92. -Hallå, gänget! Johnnie.
    -Amanda.

  93. -Hej. Sebastian.
    -Hej. Johnnie.

  94. -Jaha... Vad gör ni?
    -Vi kollar vad vi ska använda.

  95. -Vad ska ni göra?
    -Vi ska tapetsera.

  96. Vi fick besök
    av Conny från Room Service.

  97. Hemma har jag drakar på tapeterna.
    Det är inga drakar här.

  98. Han hette...Conny, ja.

  99. Nej... Just det - Johnnie!

  100. -Vad är det speciella med den här?
    -Den gör så att väggen blir slät.

  101. -Ja. Ersätter den kanske något?
    -Spacklet.

  102. Precis. Det är en reparationstapet.

  103. -Har ni satt upp tapeter?
    -Jag fick inte för morsan.

  104. -Vadå då?
    -Jag vet inte. Hon ville inte det.

  105. Det som är så lätt.

  106. Du får ju ligga på lite: "Morsan!"

  107. Mamma är lite hård.
    Hon säger nej till vissa grejer.

  108. Hon kanske är rädd
    att något ska hända.

  109. Den här tapeten
    är inte direkt min stil.

  110. Ja... Man får väl ha det så här.

  111. Jag, mamma och brorsan bor här.

  112. Jag bor en vecka här
    och en hos farsan.

  113. Här är vardagsrummet
    och några foton på mig och brorsan.

  114. Jag lär mig långsammare.
    Det tar längre tid.

  115. Man får stå ut med det.
    Man får extrahjälp.

  116. Mamma har lånat hem böcker
    för att öva upp min läsning.

  117. Det har blivit mycket bättre.

  118. Här är mitt pingisracket.
    I sexan ville jag ha något att göra-

  119. -så jag frågade om jag
    fick börja träna. Det fick jag.

  120. Ääh...

  121. Få se dig kämpa lite. Där har vi den.

  122. Jens är ett energiknippe
    som tar ut svängarna i det mesta.

  123. Kontrollen kan bli bättre, men
    när de sitter så ryker det om dem.

  124. Titta på väggen. Man börjar alltid
    med att titta på arbetsytan.

  125. Titta på det som står ut.

  126. Vi tar en bock och en stålspackel
    och skrapar till dem.

  127. Den som vill... Varsågod, Jens.
    Ta inte bort mer än vad du behöver.

  128. Det som sitter löst...
    Du ser att det sticker ut saker.

  129. Krafsa bort det som sticker ut.
    Precis så.

  130. Stopp! Du är på väg in till grannen.

  131. Det är ett stort projekt
    att göra i ordning ett uppehållsrum.

  132. De får nog
    rätt många problem längs vägen.

  133. -Amanda, förbereder du det vi ska ha?
    -Okej.

  134. Men livet är fullt av problem.
    De ska lösas.

  135. Bra, Jens.
    Det satt ju löst och måste tas bort.

  136. -I nästa program fortsätter de.
    -Jag ska inte lägga på lim.

  137. "Jag kommer från Gotland."

  138. "Jag är här nu och ska fixa rummet
    med byggänget. Det ska bli kul."

  139. -Och så börjar de måla.
    -Vänta bara!

  140. Det vi ska göra nu...
    Nu ska vi lägga på limmet.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Matematik > Geometri > Skala, Teknik
Ämnesord:
Heminredning, Hemmets vård, Målning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Särskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Madelens matmyter - syntolkat

Är det farligt att äta chips?

För tio år sedan larmades det om att chips och annan friterad mat var cancerframkallande. Men vad hände sen? Är det farligt att äta chips?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Förbered frukosten

Ala Abasi kom tvåa i tävlingen Mästerkocken 2014 och berättar om vikten av att äta frukost och ger förslag på olika sorters frukost. Grundtipset är att förbereda frukosten kvällen innan.

Fråga oss