Titta

UR Samtiden - Skolan möter världen

UR Samtiden - Skolan möter världen

Om UR Samtiden - Skolan möter världen

Föreläsningar om svenskt bistånd och utveckling, med fokus på de globala hållbarhetsmålen. Vi får höra medarbetare på Sida berätta om aktuella frågor för biståndsmyndigheten, representanter för civila samhällsorganisationer, samt Behrang Miri som talar om och läser ur boken "Inte en främling". Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Till första programmet

UR Samtiden - Skolan möter världen: Den globala skolan FinlandDela
  1. Vi är glada över att ha
    en finsk delegation här i dag.

  2. Jag är särskilt nöjd med titeln
    på det här inledningstalet:

  3. "Global utbildning
    från PISA-mästarna."

  4. Jag kom själv på det.
    Det är inte särskilt ödmjukt-

  5. -men Jari Kivistö ska berätta mer
    ur det finländska perspektivet.

  6. Tack.

  7. Ödmjuk.

  8. Det var inte min titel.
    Jag fick den tilldelad.

  9. Men vi finnar är väldigt ödmjuka,
    inte sant? Eller åtminstone tysta.

  10. Men nu har vi nåt att vara stolta över,
    nämligen vår utbildning.

  11. Jag tänkte börja föreläsningen
    med ett Pisa-torn-

  12. -men jag var ödmjuk nog
    att inte göra det.

  13. Dessutom vet vi alla att tornet
    i Pisa kanske ramlar en dag.

  14. Men inte än!

  15. Det som är fantastiskt med PISA-

  16. -är att vad vi än tycker om resultaten
    och vad de beror på-

  17. -så har fokus under en tid legat
    på den finska utbildningen.

  18. Jag tycker också att det finns nåt bra
    med det finska utbildningssystemet-

  19. -och vi har gärna delat med oss
    av några idéer.

  20. Därför ska jag göra det i dag.

  21. Jag heter Jari.

  22. Först lite om min bakgrund,
    så att ni får mig i ett sammanhang.

  23. Jag har ett förflutet
    med att arbeta med svenskar-

  24. -och med Den Globala Skolan.

  25. Jag började som den förste
    - och än så länge siste-

  26. -skolkoordinatorn
    inom utrikesministeriet, i FINNIDA.

  27. Finnish International Development
    Agency, som det hette på den tiden.

  28. När jag började 1990
    jobbade jag på en skola-

  29. -och tänkte att jag skulle bli
    skolkoordinator inom några år.

  30. Sen sa min överordnade
    att jag borde ta kontakt med Sida-

  31. -för att de gjorde bra arbete.
    Jag kontaktade Sida.

  32. Det var väldigt trevliga. Det var 1991.
    Jag blev inbjuden till ett program.

  33. Med det utbildningsprogrammet
    reste jag till Zimbabwe.

  34. Det var faktiskt
    min första resa till Afrika.

  35. Var nån annan här i Zimbabwe 1991?

  36. Wow! Minns du mig?

  37. Okej... Jag var mycket yngre då.
    Längesen, men det var toppen.

  38. Vi startade också liknande program
    i Finland-

  39. -inom global utbildning.

  40. Det var kopplingen till Sverige.

  41. Vi har förstås haft många
    kontakter även senare.

  42. Förra hösten träffades vi i Helsingfors
    med globala skolkoordinatorer-

  43. -och några finska aktörer.

  44. Vi hade en underbar dag
    och delade erfarenheter.

  45. Det är ett av skälen till
    att vi är här nu.

  46. Jag är här tillsammans med en grupp.

  47. Jag ska berätta om global utbildning
    och läroplansreformen.

  48. Sen ska Hanna...

  49. Johanna och Heidi,
    som ni har sett i filmen-

  50. -ska berätta lite om hur Den Globala
    Skolan är organiserad i Finland-

  51. -och vad Den Globala Skolan gör.

  52. Lite om läroplansreformen.
    Det pågår en läroplansreform just nu.

  53. Läroplansreform 2016.

  54. Den ska införas inom
    primär- och sekundärutbildningar-

  55. -i början av hösten 2016.

  56. Och sen lite om global utbildning.

  57. Vad är karaktäristiskt...

  58. ...för Finland
    eller det finska utbildningssystemet?

  59. Jag har nåt här.

  60. Läroplanens balans baseras
    på dialog, samarbete och tillit.

  61. De senaste månaderna eller veckorna
    har vi hört ordet "tillit" många gånger-

  62. -i finsk tv.
    Vi ska nämligen få en ny regering.

  63. Vår blivande statsminister har sagt
    att det måste finnas tillit.

  64. Partierna i regeringen
    måste lita på varandra.

  65. I går meddelade man
    vilka partier som ska sitta.

  66. Det blir en mycket konservativ regering
    i fyra år framåt.

  67. Vi får se vad det innebär
    för global utbildning-

  68. -eller globalt bistånds-
    och utvecklingssamarbete.

  69. Alltså: dialog, samarbete och tillit.

  70. Och reformprocessen
    kräver intensivt samarbete-

  71. -mellan nationell och lokal nivå-

  72. -med lärarna i nyckelroller
    som experter.

  73. Det är inte bara fina ord,
    det är verkligheten.

  74. För närvarande utbildar jag lärare.

  75. I 2,5 år har vi arbetat intensivt-

  76. -med kommuner och skolor.

  77. Vi har kört långsiktiga processer
    kring läroplansreformen.

  78. Läroplanen är på plats
    först i början av 2016-

  79. -men utbildningsstyrelsen ville påbörja
    riktigt seriöst arbete med skolorna-

  80. -tillräckligt tidigt.

  81. Förut...
    Vi har alltså en nationell läroplan-

  82. -och sen skriver skolor och kommuner
    en lokal läroplan.

  83. Förr var man tvungen
    att skriva mycket.

  84. Jag minns när jag deltog som lärare-

  85. -under min första läroplansreform
    på slutet av 80-talet.

  86. Jag minns att jag
    inte deltog särskilt mycket.

  87. Det handlade mer om att skriva om
    det som redan var skrivet-

  88. -och lägga till
    några lokala små säregenheter.

  89. Men nu skriver vi inte om
    nånting på den lokala nivån.

  90. I stället försöker alla reflektera över
    och överväga-

  91. -vad läroplansreformen innebär
    för mig, min skola och mitt område.

  92. Vilka är de främsta sakerna
    som bör förändras?

  93. Det tror jag har varit bra,
    åtminstone ur mitt perspektiv.

  94. Jag har jobbat med lärare och skolor,
    och det har varit extremt intressant.

  95. Dialog, samarbete och tillit.

  96. Vi saknar nåt
    i det finska utbildningssystemet.

  97. Vi saknar seriösa inspektioner.

  98. Jag minns när jag var ny lärare
    och inspektörerna kom till skolan.

  99. Vi visste det redan två veckor i förväg-

  100. -men jag var slarvig med min dagbok.

  101. Jag minns att det kunde finnas
    tre, fyra veckor utan anteckningar.

  102. Jag försökte minnas vad vi hade gjort.

  103. Han kom, läste dagboken
    och skrev under: "Utmärkt!"

  104. Men det finns inga inspektioner
    och inga nationella färdighetsprov-

  105. -alltså såna som täcker
    hela åldersgrupper.

  106. Däremot finns det mer utrymme,
    tid och energi-

  107. -till utveckling, i det här fallet
    utveckling av läroplanen.

  108. Ni har säkert samma upplevelse.

  109. Varje år får lärare lite fler uppgifter.

  110. Nåt litet som måste göras.

  111. Man måste förstås undervisa
    och sköta skolan-

  112. -men det blir alltid lite extra.

  113. Det är ett perspektiv på skolan.

  114. När lärare arbetar-

  115. -i det som verkligen kan sägas vara
    en värld i snabb förändring...

  116. ...i stor kontextuell turbulens-

  117. -och ska uppfylla
    alltmer skiftande behov-

  118. -hos elever, familjer och samhälle,
    då måste man lita på dem.

  119. Det är den sista bra saken
    som jag ville nämna om Finland.

  120. Jag har en känsla av-

  121. -att även lärarna känner
    att man litar på dem.

  122. Det kan vara en av hemligheterna
    med det finska systemet.

  123. Men det är inte så långt ifrån er.

  124. På en annan plattform
    vore det lättare att berätta-

  125. -om hur unik finsk utbildning är.

  126. De här aspekterna påminner nämligen
    om dem som ni har i Sverige.

  127. Lite om global utbildning.

  128. Bara en definition.

  129. "Global utbildning är utbildning som
    öppnar människors ögon och sinnen"-

  130. -"för världens realiteter."

  131. Det är en bra, enkel definition.

  132. Den kommer
    från Europarådets Nord-syd-centrum.

  133. Det här är från år 2002, från
    konferensen om global utbildning.

  134. Millennieskiftet var viktigt
    för global utbildning.

  135. Då började vi se
    global utbildning i skolorna-

  136. -ur ett lite nytt perspektiv.

  137. Under hela 90-talet, i skolorna-

  138. -handlade "global utbildning"
    om Europa.

  139. Det var då jag arbetade som
    skolkoordinator vid utrikesministeriet-

  140. -och jag minns att det var lite svårt -

  141. -att prata om utvecklingsländer
    och utvecklingsfrågor.

  142. All fokus låg på Europa.

  143. Men vid millennieskiftet
    kom millenniemålen-

  144. -och den här definitionen
    av global utbildning gav oss nåt nytt.

  145. Vi började bygga på det.

  146. Karen nämnde en referentgranskning-

  147. -som gjordes av GENE,
    Global Education Network Europe.

  148. På den tiden tillhörde GENE
    Nord-syd-centrum-

  149. -och Europarådet.

  150. Efter granskningen
    kom flera rekommendationer.

  151. En av dem var att vi borde ha
    en nationell strategi.

  152. Då det kom från Europarådet
    tog utbildningsverket det på allvar-

  153. -och vi fick snabbt en strategi.

  154. På denna strategi
    började vi bygga global utbildning.

  155. Många bra saker hände.

  156. Global utbildning
    fick också lite mer pengar.

  157. Sen var det nåt som också fick...

  158. Utbildning om hållbar utveckling
    togs på sätt och vis in i samma...

  159. Det var en sorts holistiskt tänkande.

  160. I dag när den nya läroplanen
    har blivit publicerad-

  161. -har vi två teman.

  162. Vi har ekosocial kunskap
    eller förståelse.

  163. Sen har vi "hållbar framtid",
    som man uttrycker det.

  164. Dessa två saker inbegriper också
    frågor kring hållbar utveckling-

  165. -och global utbildning.

  166. Det är nog den idén som ligger till
    grund för global utbildning i Finland.

  167. För tillfället.

  168. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Den globala skolan Finland

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför har den finska skolan varit framgångsrik och vad finns det att ta till sig? Jari Kivistö från Global Education Finland berättar. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Kvalitetsarbete och skolutveckling, Pedagogiska frågor > Skola och samhälle
Ämnesord:
Finland, Skolan, Skolutveckling, Undervisning, Utbildningspolitik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Skolan möter världen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolan möter världen

Från Millenniemålen till hållbara utvecklingsmål

Michael Hjelmåker är kansliråd på Utrikesdepartementet och samordnare för Sveriges arbete med utvecklingsagendan. Här talar han om det svenska biståndet till olika ändamål ute i världen. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolan möter världen

Svenskt bistånd sätter människan i centrum

Joachim Beijmo, kommunikationschef på Sida, berättar om hur deras bistånd bidrar till en hållbar och rättvis utveckling. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolan möter världen

Bistånd ger bränsle till positiv utveckling

Vi möter Angelica Broman, utvecklingsanalytiker på Sida med Somalia, Zimbabwe och Kenya som främsta arbetsområden. Här berättar hon om sitt arbete med frågor som konfliktförebyggande arbete, mänskliga rättigheter och barns rättigheter. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolan möter världen

Samarbete över gränserna

Dag Sundelin är enhetschef för stödenheten och analyssamordning på Sida. Här talar han om Sidas arbete i Afrika på internationell och lokal nivå och belyser frågor om praktiska problem och lösningar inom detta arbete. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolan möter världen

Inte en främling

Camila Alvarez Cea från Teskedsorden presenterar deras nya projekt, boken "Inte en främling". Behrang Miri, rappare och debattör läser från boken och talar om ämnen den berör, bland annat diskriminering, rasism, och homofobi. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolan möter världen

The Goals

"The Goals handlar om mötet mellan människor" berättar projektledare Torvald Jacobsson. Enligt Torvald måste människor mötas i ett tidigare skede i livet, innan de hinner bli beslutsfattare. Projektet "The Goals" ger via internet barn runt om i världen uppgifter att berätta om hur deras tillvaro och omgivning ser ut. Genom att barnen delar berättelserna med varandra skapar de sitt eget läromedel i realtid, menar Torvald. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolan möter världen

Den globala skolan Finland

Varför har den finska skolan varit framgångsrik och vad finns det att ta till sig? Jari Kivistö från Global Education Finland berättar. Inspelat den 8 maj 2015 på Sida, Stockholm. Arrangör: Den Globala Skolan, Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lärandets nya landskap

Mitt lärarrum på nätet

Nätet erbjuder ett generöst kollegialt lärande för lärare. Om detta vittnar Marie Andersson, lärare på Gotland. Hon berättar om gemenskapen hon möter i exempelvis en Facebook-grupp, och hur hon där kan ta del av andras erfarenheter, få litteratur- och lektionstips. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Stiftelsen DIU (Datorn i utbildningen).

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - integration

SO för nyanlända

Alla flyktingar som kommer till Sverige ska få gå en kurs och lära sig mer om sitt nya hemland. Det handlar om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar, om svensk historia, geografi och traditioner.

Fråga oss