Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015: Samtal med Broder DanielDela
  1. God eftermiddag, Göteborg.
    Tillåt mig att presentera Pia Landin.

  2. Hon är frilansjournalist
    och har skrivit boken som kommer-

  3. -nån gång nästa år, kanske.

  4. Kanske. I mars, förmodligen.

  5. Den heter "Till det yttersta -
    berättelsen om Broder Daniel".

  6. Det är därför jag är här.

  7. Jag heter Per Sinding-Larsen
    och jobbar med popmusik på SVT.

  8. Jag fick frågan av en kollega:
    "Vad ska du göra på bokmässan?"

  9. "Du sysslar ju inte med cupcakes
    eller med självhjälpsböcker."

  10. "Du kan ju ingenting om Ungern."

  11. Då sa jag att jag är väldigt
    nyfiken på boken som Pia skriver-

  12. -om ett av de band
    som har betytt mest-

  13. -inte bara för mig, utan för
    väldigt många som lyssnar på musik.

  14. När jag berättade
    att det var Broder Daniel sa hon:

  15. "Men de spelar ju inte fortfarande."

  16. Då svarade jag: "Jo, det gör de."

  17. "De spelar fortfarande
    väldigt mycket roll."

  18. Jag är 90-talet.
    Jag är en del av det förflutna.

  19. Jag startade en tv-kanal som
    hette ZTV, och då blev man 90-talet.

  20. 90-talet för mig var...

  21. Det var en massa bra musik.

  22. Då exploderade
    den svenska indiescenen.

  23. Det kom en rad talangfulla band,
    låtskrivare och artister.

  24. Men nån gång, en bit in på 90-talet-

  25. -kändes det som att det blev
    lite "samma, samma".

  26. 90-talet blev väldigt kammat.

  27. Det var väldigt könlöst.
    Det var väldigt mycket kofta.

  28. Och precis där nånstans
    är det nånting som händer.

  29. I Göteborg. Då...

  30. Det skramlade ju till en början.
    Ingen kunde greppa vad det här var.

  31. Men till slut, lite inbromsat,
    lite framåt, lite bakåt-

  32. -så kommer det liksom
    en Cadillac lastad med kaos.

  33. Då kommer Broder Daniel. Och...

  34. Och liksom vänder upp och ned på
    hela bilden av ett välkammat Sverige.

  35. Och...

  36. För mig är ett av de viktigaste
    banden Nick Caves Birthday Party.

  37. Det var nåt väldigt ostoppbart-

  38. -som hände i deras musik. Jag kunde
    känna samma känsla i Broder Daniel.

  39. Det var nåt som inte riktigt
    gick att fånga in.

  40. Men det talade till hela mig-

  41. -och det signalerade en god portion
    av den sortens oreda och oordning-

  42. -som jag tror är nyttig
    för alla samhällen att ha.

  43. Nu är det 10-tal, men det känns lite
    som om det är 90-tal.

  44. Kanske inte för att det är
    så mycket koftor och sånt.

  45. Det är nåt annat som har smugit sig
    in i den svenska popscenen.

  46. Vi har dissidenter.
    Vi har Frej Larsson i Maskinen.

  47. Joy. Makthaverskan. Könsförrädare.

  48. Ett par riktigt bra band
    som ser till att bibehålla-

  49. -den andliga inspiration
    som Broder Daniel har skänkt.

  50. Men vi är i ett 10-tal där vi
    återigen har blivit välkammade.

  51. Dagens artister kommer alltid i tid.

  52. De ringer P3 och frågar:

  53. "Hur ska jag producera min låt
    så att den kommer med på A-listan?"

  54. De är alltid snyggt klädda och vill
    berätta var de har köpt kläderna.

  55. Det har blivit
    lite väl mycket av det.

  56. Därför känns fortfarande ekot av-

  57. -ett av Sveriges bästa och
    viktigaste band fortfarande vid liv.

  58. Därför är det roligt om boken
    kan hjälpa oss att komma närmare.

  59. Vi har inte kommit särskilt långt i
    berättelsen. Vilka var Broder Daniel?

  60. Var kommer de ifrån och vad drev dem?

  61. Vi har grottat oss i hedonistiska
    historier. "Fan, Emmabodaspelningen!"

  62. "Minns ni på Valvet? Henrik kunde
    spela gitarr och sjunga samtidigt."

  63. Men det finns
    mycket mer att grotta i.

  64. Därför är det spännande att stå här-

  65. -och få en unik inblick i en bok
    som håller på att skrivas.

  66. Jag har läst lite citat från den.

  67. "Till det yttersta -
    berättelsen om Broder Daniel".

  68. Pia,
    alla böcker har ju en baksidestext.

  69. -Kan inte du dra den?
    -Absolut. Jag ska läsa lite grann.

  70. Boken heter "Till det yttersta -
    berättelsen om Broder Daniel".

  71. "'Stanna alla klockor.
    Sätt segel på era hjärtan.'"

  72. "'För nu är det slut.
    Broder Daniel har gått ur tiden.'"

  73. "Så skriver ett fan på Broder Daniels
    nätforum våren 2008."

  74. "Gitarristen
    Anders Göthberg har tagit sitt liv"-

  75. -"genom att hoppa
    från Västerbron i Stockholm."

  76. "Bandet spelade några månader senare
    för sista gången"-

  77. -"på Way Out West-festivalen
    i Göteborg till Anders ära."

  78. "Berättelsen om indiebandet
    från Göteborg är fascinerande."

  79. "Det är en klassisk underdog-saga"-

  80. -"om ett gäng sökande unga män
    under 90-talets ekonomikris."

  81. "Män som ifrågasätter
    ställa sig i ledet-samhället."

  82. "Och här finns utanförskapet,
    maktlösheten och desperationen."

  83. "Musiken blir på liv och död."

  84. "Ett hopp i mörkret."

  85. "'Kan nån höra mig där ute?'"

  86. "Henrik Berggrens låtar, med sorgliga
    texter och vackra melodier"-

  87. -"hänför en liten,
    växande skara fans."

  88. "Men branschen dömer ut dem, och
    inom ett år borde de vara bortglömda."

  89. "Förlöjligade och till och med hatade
    fortsätter de att ge ut nya skivor."

  90. "Med tiden kommer
    både erkännande och framgång"-

  91. -"med låtar som 'Shoreline'
    och 'When we were winning'."

  92. "Det här är en tragikomisk historia
    om ett kamratgängs frihetslängtan"-

  93. -"och självdestruktiva leverne"-

  94. -"i sökandet efter
    en meningsfull tillvaro."

  95. "Dystopisk romantik
    utgör ledstjärnan"-

  96. -"och hjältarna är
    The Smiths och Iggy Pop."

  97. "Det finns en önskan
    att beskriva den yttre verkligheten"-

  98. -"och de inre känslorna"-

  99. -"så sanna som möjligt
    och med utlevelse och nerv."

  100. "Henrik Berggren
    skapar BD:s säregna dogmauttryck"-

  101. -"där kreativiteten
    inte stannar vid musiken."

  102. "Hela livet ska vara ett konstverk."

  103. Mina damer och herrar,
    välkomna dem upp på scen.

  104. Lars Malmros, Theodor Jensen-

  105. -Daniel Gilbert och Henrik Berggren.

  106. Broder Daniel!

  107. Jag lovade kanske för mycket
    när jag sa Daniel också.

  108. -Vad sa du?
    -Jag sa Daniel Gilbert också.

  109. -Ja, välkomna hit.
    -Tack.

  110. På scen har ni stått många gånger,
    men så här har det inte sett ut.

  111. Nej, nåt sånt här
    har vi aldrig varit på förut.

  112. Pia, om jag börjar med dig.
    Du var ju inte...

  113. Varför ville du skriva den här boken?
    Du lyssnade ju mest på Kent.

  114. Det var ju så
    att jag flyttade till Göteborg-

  115. -och skulle studera journalistik.

  116. Jag kände Daniel Gilbert
    och ville skriva en artikel om honom-

  117. -och började göra research.

  118. Då dök jag på
    hela Broder Daniel-historien-

  119. -och tyckte att den
    verkade intressant.

  120. Väldigt spännande människor
    och framför allt väldigt bra musik.

  121. Och då föddes idén-

  122. -att det här kan man skriva
    en riktigt bra bok om.

  123. Så då fick jag lust till det.

  124. Det har skrivits en bok tidigare,
    "When we were winning".

  125. -Vad vill du berätta som vi inte vet?
    -Jag vill gå mer på djupet.

  126. Dels vill jag undersöka hur musiken
    kommer till. Varför den kommer till.

  127. Varför spelar man musik? Varför
    spelar man musik som är så direkt-

  128. -och så annorlunda och originell?

  129. Vad har man för tankar
    kring det från början?

  130. Det tyckte jag var väldigt spännande.

  131. Texterna,
    som är väldigt raka och som...

  132. I början är det inga metaforer,
    inga bildliga grejer-

  133. -utan det är rakt på
    och har en förmåga att gå rakt in.

  134. Jag var intresserad
    och nyfiken och ville veta.

  135. "Varför skriver man så?
    Och hur gör man?"

  136. Vad sa ni? Pia tog kontakt med er
    och presenterade sin idé.

  137. Om man får ett erbjudande om
    att nån vill skriva en bok om en-

  138. -så tackar man inte nej till det.

  139. Och Pia sökte ju upp oss.

  140. En person som söker upp oss av den
    anledningen får jättegärna göra det.

  141. Vad säger Theo och Lars?

  142. Jag var nog lite skeptisk
    till en början.

  143. Att dra i gång Broder Daniel
    och prata om det kräver energi-

  144. -så först var jag lite tveksam.

  145. För att man har lämnat det bakom sig?

  146. Nej, det gör man ju inte. Det
    handlar om att vara i det och minnas.

  147. I en bok handlar det om att man
    retrospektivt plockar fram minnen.

  148. Det kräver ganska mycket av en.

  149. Det är lite jobbigt att rota i
    det förgångna hela tiden.

  150. Man kommer inte ihåg allt och vet
    inte vad man menade med vissa låtar.

  151. Det är svårt och lite jobbigt, men
    man tackar inte nej till nåt sånt.

  152. Det krävs en startsträcka, bara.
    Man jobbar in sig.

  153. Men det är ju en ära, så klart.

  154. Hur går ni till väga? Den här boken
    håller ju på att skrivas fortfarande.

  155. Ja, vi började
    med att intervjua alla levande.

  156. Vi har gått ett varv runt-

  157. -och sen har jag haft mycket kontakt
    med Henrik och vi har diskuterat.

  158. Framför allt det här med musiken
    har vi pratat väldigt mycket om.

  159. Skälet till varför
    ämnena i texterna...

  160. Hur det kommer sig att du skriver
    just om de här sakerna.

  161. -Det tycker jag är spännande.
    -Ja.

  162. Bra svar.

  163. Kan ni känna att det finns
    saker som ni vill berätta-

  164. -som ni inte har sagt med er musik?

  165. Att det finns en poäng med boken.

  166. Det är extremt svårt. Alla har sina
    perspektiv, och de blir alltid olika.

  167. Jag tänkte egoistiskt att det blir
    kul att läsa de andras bilder av det.

  168. Och att man på nåt sätt blir tvingad
    eller får hjälp att gå tillbaka.

  169. Det kan vara intressant att göra det.

  170. Mycket av den perioden
    var ju ganska...

  171. Man har ju glömt ganska mycket.
    Det är inte mycket fasta hållpunkter.

  172. Vi levde ju ganska hedonistiska,
    utsvävande liv då.

  173. Det är svårt att redogöra för
    hela 90-talet. I detalj, i alla fall.

  174. Känns det lättare
    att prata om det nu?

  175. Jag jubilerade häromveckan. Nu har
    man fått distans till saker och ting-

  176. -och kan få en bättre översikt över
    vad man har ställt till med.

  177. Jag vet inte, men Pia har ju ställt
    väldigt ingående frågor.

  178. Frågor som inte jag
    har fått tidigare.

  179. Hur vi har tänkt och vad vi tyckte
    och varför vi startade band och sånt.

  180. Mycket om vad vi kände och tänkte,
    så det har varit ganska nytt.

  181. Ja. Det har varit
    den stora behållningen för mig.

  182. Av det lilla som jag har läst...
    Jag har ju fått läsa citat.

  183. Då kommer man väldigt nära.

  184. Du berättar... Henrik, du säger-

  185. -att musiken var ett sätt
    att bota dig själv, på nåt vis.

  186. Om jag citerar dig lite löst.
    Berätta.

  187. Innan jag började spela
    hade jag mycket liksom...

  188. Jag kände mig frustrerad och jag
    kände att ingen lyssnade på mig-

  189. -och det spelade ingen roll
    om jag fanns eller inte.

  190. Jag mådde dåligt av
    att känna en massa såna saker.

  191. Då ville jag starta ett band
    och kunna göra nåt...

  192. ...som jag blev respekterad för.

  193. Sen skulle jag kunna sluta spela
    och ha ett vanligt liv.

  194. Men... Det blev så också.
    Det var lite så.

  195. Men jag hade alltid nya anledningar
    att fortsätta spela och skriva musik.

  196. Det tog aldrig slut,
    som jag hade trott.

  197. Min inställning var alltid att
    det här är den sista skivan jag gör-

  198. -och sen får det vara nog.

  199. Och det var kanske tur, för när man
    tror att det är det sista man gör-

  200. -så lägger man hela sitt liv i det-

  201. -och försöker ta det
    så långt man bara kan.

  202. Så jag tror att det var bra.

  203. Och att vi inte identifierade oss
    så mycket med att vara musiker-

  204. -utan bara ville få ur oss
    det här som vi kände-

  205. -och sen kunna gå vidare.

  206. Är det svårt att ringa in
    vad det var som gjorde Broder Daniel?

  207. Ursäkta?

  208. Du berättar en anledning till
    vad som är Broder Daniel.

  209. Musiken, texterna, utspelet
    på en scen, livet runtomkring.

  210. Ja, jättemycket.

  211. Som du var inne på innan vi kom in,
    så är vi ju ett kompisgäng. Vänner.

  212. Broder Daniel...
    Nu är det vi tre som sitter här-

  213. -men vi var ju ett entourage
    av människor, egentligen-

  214. -som var Broder Daniel
    "the extended version".

  215. 90-talet, på nåt sätt-

  216. -formade oss som unga vuxna.
    Vi hittade vår plats.

  217. Lite var bandet
    och mycket var en massa andra saker.

  218. Men det är väl positivt att det som
    är ihågkommet är bandet och musiken.

  219. Men det är en ganska stor grej.
    Det är vänskap och sånt i klustret-

  220. -av att vara ett band, tycker jag.

  221. Ni fick ju dubbla reaktioner.
    Ni fick en publik som älskade er-

  222. -men samtidigt en omvärld
    som inte förstod sig på er-

  223. -och ibland tyckte illa om er.

  224. -Vad betydde det för bandet?
    -Det härdade oss.

  225. Att vi hade så mycket motstånd.

  226. Jag tror att det gjorde oss bättre.

  227. Det passade oss
    att det alltid var en kamp.

  228. Det var det
    Broder Daniel mest handlade om.

  229. Den här kampen mot omvärlden,
    och att bli förstådd och så.

  230. I boken säger du att du har varit
    olycklig mellan åldrarna 15 och 32.

  231. -Hur mår du nu?
    -Jag mår bättre.

  232. Men det stämmer att när jag var 15
    gick jag in i en nedstämdhet-

  233. -som jag inte själv förstod.

  234. Det förstod jag först när jag
    kom ur det, när jag var runt 32.

  235. Då insåg jag att jag hade mått
    väldigt dåligt under lång tid.

  236. Hur var det att...

  237. Du berättar om låtskrivandet.

  238. "I kreativitet
    måste man förlora sig själv."

  239. Ja...

  240. Det är nåt jag har märkt hos andra,
    när man läser böcker, att man vill-

  241. -komma till nåt stadium där man inte
    vill att författaren tänker-

  242. -utan man vill att det ska komma
    naturligt från den personens känslor.

  243. Då först är det riktigt intressant.
    Andras tankar är inte så intressanta.

  244. Men däremot att få världen speglad
    genom en persons själ-

  245. -utan att personen har gått in där
    och tyckt så mycket, är intressant.

  246. -Pratade ni om låtskrivarprocessen?
    -Nej, aldrig.

  247. Nu var det tolv år sen vi släppte en
    skiva, så i så fall har vi glömt det.

  248. -Hur gick diskussionen?
    -Vi diskuterade inte sånt.

  249. Henrik har ju alltid
    skrivit text och musik.

  250. Det är ju nästan alltid så
    att det finns en visionär.

  251. Sen förstod alla tidigt
    att det här är visionen-

  252. -och hur kan vi förbättra,
    understödja eller bygga ut den.

  253. Sen har jag och Lars arrangerat,
    eller lagt till saker-

  254. -eller gjort stämmor eller...

  255. Försökt uttrycka den
    eller förfina den.

  256. Men låtskrivarprocessen
    har du alltid varit själv om.

  257. Både ja och nej, tycker jag.

  258. Om man jämför från tidigt 90-tal...

  259. Då kunde du komma med
    inte riktigt färdiga låtar-

  260. -och då formade vi dem tillsammans.

  261. Vi har ju bidragit på låtskrivarsidan
    på de två första skivorna.

  262. Men processen har blivit att Henrik
    har kommit med mer färdiga grejer.

  263. Det är från "Broder Daniel forever"-

  264. -som det fanns en hel vision
    med vad vi skulle göra.

  265. Sen har det ju fortsatt.

  266. Jag tycker
    att det har förändrats över tid.

  267. Den gordiska knuten-

  268. -tycker jag är
    en väldigt spännande ingång i-

  269. -hur man skapar
    en Broder Daniel-sång.

  270. Kan du berätta, Henrik?

  271. Jo, jag nämnde det
    när Pia intervjuade mig.

  272. Att det finns aldrig nåt schema
    över hur man gör en låt-

  273. -utan varje låt löses
    på ett oväntat sätt.

  274. Det är när man ändrar om nåt oväntat
    som det faller på plats.

  275. Det är det jag menar med
    den gordiska knuten.

  276. Alexander den store högg ju av den
    när han inte kunde knyta upp den.

  277. Så är det med att skriva låtar.
    Man får våga göra nåt oväntat.

  278. Jag tycker inte om
    när man vågar för vågandets skull-

  279. -men när man skriver en låt
    kommer man alltid till problem.

  280. Hur ska man få ihop det här? Då är
    det nån gordisk knut som måste lösas-

  281. -och det görs alltid på ett oväntat
    sätt, aldrig genom nåt schema.

  282. Kan du konkretisera och berätta
    om nån sång, hur du tänkte?

  283. Nån konkret gång?
    Nej, det kan jag nog inte.

  284. Jag hörde en ny sång
    som du gjorde till din nya skiva.

  285. Då frågade jag dig: "Var är
    den gordiska knuten i den här?"

  286. -Titellåten, jag säger inte vilken.
    -Hade jag nåt svar?

  287. Då sa du...

  288. Då sa du: "Det är stämmorna."

  289. "Det är stämmorna
    som gör att den blir annorlunda."

  290. Det är en låt
    som är ganska tråkig utan stämmor.

  291. Men när de kommer på,
    så träder hela låten fram.

  292. -För att ge ett exempel.
    -Det blev jättebra.

  293. Det känns roligt
    att sitta här på Bok & Bibliotek-

  294. -och droppa Flaubert,
    den gamle franske författaren-

  295. -och en av världshistoriens
    mest inflytelserika romaner-

  296. -"Madame Bovary", som har spelat
    en viktig roll för Broder Daniel.

  297. Om vi börjar med
    jakten på det perfekta ordet.

  298. Jag identifierade mig
    mycket med den boken.

  299. Med madame Bovary
    och hennes situation-

  300. -att hon var instängd i
    en liten, borgerlig miljö.

  301. Hon tyckte att livet måste vara
    nåt ytterligare än detta.

  302. Och att hon inte kom på
    nåt sätt att ta sig ur det-

  303. -förutom att göra
    nåt helt självdestruktivt.

  304. Det jag tyckte om, framför allt, är
    att jag identifierade mig med henne.

  305. Är "Madame Bovary"
    historien om Broder Daniel?

  306. Ja, absolut.

  307. -Den kom ju tidigt in i ditt liv.
    -Ja, jag läste den på högstadiet.

  308. Redan då kände jag så.

  309. Var det en samsyn? Att man kände sig
    instängd och ville nån annanstans.

  310. Det hör väl tonåren till.
    Man måste på nåt sätt bryta...

  311. Den centrala historien i boken är ju
    precis som livet självt, på nåt sätt.

  312. När man är ung har man ingen
    överblick över vad som händer-

  313. -utan man måste leva ut känslor.

  314. Där har vi ju verkligen
    triggat varandra att göra det.

  315. Vi har ju...

  316. Ja, försökt leva ut oss,
    på nåt sätt. Men...

  317. Det känns som att...

  318. ...det handlar om att vara ung
    och försöka bryta sig fri.

  319. -I boken pratar du om punknihilism.
    -Ja, jag sa nog det.

  320. Nihilism är att man inte tror på nåt.

  321. Men så har det aldrig varit för
    Broder Daniel. Vi har ju varit...

  322. Vi är ju uppväxta i en miljö
    som är ganska... Ekonomisk kris.

  323. Sverige har gått från att vara
    ett land till nåt annat.

  324. I den brytpunkten-

  325. -så började vi bli tonåringar,
    eller äldre. Små unga vuxna.

  326. Att vara nihilist är ju ett sätt...

  327. Man tar på sig en roll, att saker
    betyder ingenting, som ett skydd.

  328. Men innerst inne är man tvärtom.

  329. Det här med punknihilism
    var nåt utåt.

  330. Gick saker sönder, så: "Skit i det.
    Det är inte mina grejer."

  331. Det var ett skydd.

  332. -Tycker du det också, Henrik?
    -Nej, jag tycker att...

  333. Jag ville ju att bandet
    inte skulle ha några regler.

  334. Jag tyckte att det var en oas
    i verkligheten utan regler.

  335. Jag tyckte att vi absolut
    sökte det tillståndet.

  336. Sen det där
    att inte tro på nånting...

  337. Jag känner mycket så fortfarande.

  338. I förhållande till andra jag träffar.
    De tror på så många saker.

  339. De blir förvånade när ekonomer
    inte kan förutsäga framtiden.

  340. Eller när läkare inte kan hjälpa en.

  341. Folk tror på saker. Jag gör inte det.

  342. Hur gör du, då?

  343. Gå och lägg dig.

  344. -Hur jag gör?
    -Jag blir väldigt nyfiken.

  345. Nej, men jag har
    en mer skeptisk hållning.

  346. Framför allt till trossystem och så.

  347. Och allt sånt.
    Och vetenskap och allting sånt.

  348. Du är skeptisk mot det mesta
    och ifrågasätter det, eller?

  349. Ja, jag är väldigt skeptisk.

  350. Jag har inte lätt att ha moraliska
    uppfattningar som många har.

  351. Väldigt definitiva åsikter om vad
    som är rätt och fel, och så vidare.

  352. De har kanske inte tänkt på vad det
    finns för grund, utan de känner det.

  353. Jag kan inte säga
    om saker är rätt eller fel.

  354. Jag tycker att Lars har en poäng i
    att när man gör sig själv till...

  355. När man gör sig själv till
    förespråkare för en sån nihilism...

  356. I de fallen förekommer oftast
    oerhört starka samveten-

  357. -och det tycker jag
    att du alltid har haft-

  358. -men du har inte respekterat folk
    i de situationer vi har varit i.

  359. Om en vas går sönder
    eller om nåt fönster förstörs.

  360. Det är liksom världsliga ting.

  361. Rent samvetsmässigt
    skulle jag ju säga att vi...

  362. Det har vi ju haft.

  363. Theodor brukar säga
    att jag är så moralisk.

  364. Jag trodde att jag var motsatsen.

  365. Men vad han menar, eller tror-

  366. -är att jag har moraliska principer,
    det är bara att de är lite ovanliga.

  367. Du måste lyssna djupare, bara.
    Ännu mer.

  368. Theodor kanske har en poäng där.

  369. Man kan inte helt springa ifrån
    att ha uppfattningar om rätt och fel.

  370. Jag vet inte om man kan det.

  371. Men min uppfattning är ändå den-

  372. -att när jag träffar på såna som har
    starka moraliska uppfattningar-

  373. -så tycker jag att det är konstigt
    och jag känner inte själv så.

  374. Har det ändrats med åren?

  375. Det var lätt att vara på
    ett visst vis när man var ung.

  376. -Man hade inte samma ansvar.
    -Ja, vi har ju förändrats mycket.

  377. Men just på den punkten
    har jag blivit mer sån.

  378. Här utvecklas det till
    nån sorts komedi.

  379. Man får applådera.

  380. Men ingen av oss lever ju
    det vilda liv vi gjorde förr-

  381. -när vi var i Broder Daniel,
    speciellt i början.

  382. Så vi har ju förändrats, som tur är.

  383. Fast inombords har det bara ökat.

  384. -Vi är extremister.
    -Lite är det så.

  385. -Anpassade till samhället.
    -Fast vi går under täckmantlar.

  386. Ska vi ta en liten tidsresa?
    Pia, kan du berätta lite om-

  387. -till exempel spelningen på Emmaboda?

  388. Jag var ju inte med,
    men jag kan berätta vad jag har hört.

  389. Som är en del i boken.

  390. Menar du att jag ska läsa nu? Jaha.

  391. Det kan jag absolut göra.

  392. Ett ögonblick, bara.

  393. Spännande.

  394. Då är det Emmabodafestivalen 1997.

  395. "'Ni vet ingenting om oss.'"

  396. "Indiebandet Broder Daniel spelar
    live på Emmabodafestivalens scen"-

  397. -"sommaren 1997."

  398. "Förväntningarna är höga. Gruppen
    har inte uppträtt under en tid"-

  399. -"och det ligger
    en comeback-känsla i luften."

  400. "BD är festivalens huvudakt."

  401. "Det är sent. Mitt i natten."

  402. "Henrik Berggren står vid scenkanten
    med en mikrofon i handen."

  403. "I svart kostym, med slips,
    och kajal runt ögonen.

  404. "Och fyra silverstjärnor
    på kinderna."

  405. "Han lutar sig fram
    och hötter med pekfingret."

  406. "'Ni vet ingenting om oss',
    skriker han."

  407. "'Ni är bara...' Och så tappar han
    balansen och faller av scenen."

  408. "Johan Neckvalls gitarriff
    inleder konserten."

  409. "Lars 'Pop-Lars' Malmros
    kommer in på trummor"-

  410. -"men i halvtakt, och jobbar sig upp
    till ett normalt tempo."

  411. "Basisten Theodor Jensen
    står för sig själv och flinar"-

  412. -"bortkopplad från resten av bandet."

  413. "Rundgång och biljud
    uppstår spontant."

  414. "Dissonanserna passerar ut
    i högtalarna. Bandet kör på."

  415. "Snabba låtar saktas ner
    och blir till märkliga ballader."

  416. "Melodier reduceras till fragment."

  417. "Och mellan två låtar vrålar Henrik
    förolämpningar till åskådarna"-

  418. -"och likt ett korthus,
    så faller allting samman."

  419. "Johan har berättat: 'Folk visste ju
    inte vad de skulle tro.'"

  420. "'De undrade nog vad som pågick.'"

  421. "'Jag ställer mig med
    ryggen mot publikhavet och skäms.'"

  422. "'Det är helt galet.
    Det är så att man brister.'"

  423. "Sen klättrar Henrik upp på scenen
    igen, och fortsätter att skrika."

  424. "Det är helt fantastiskt.
    Och sen faller han igen."

  425. "'Spelningen på Emmaboda ballar ur
    för att alla är råfulla'"-

  426. -"'utom jag', säger Johan,
    'och otroligt påtända'."

  427. "Det är så väldigt typiskt Broder
    Daniel under den här perioden."

  428. "Och efter tjugo minuter
    är allting över."

  429. "Medlemmarna kliver av scenen,
    och Johan är så arg att han gråter."

  430. "Det är
    hans sista spelning med bandet."

  431. -Ska jag läsa lite till?
    -Vi pausar där.

  432. Ja...

  433. Det kom inte med
    det där med Anders bossanovatakter.

  434. Det finns olika versioner om den där
    synten. Du kan berätta din version.

  435. Jag minns bara att Anders
    skulle växla mellan gitarr och synt-

  436. -och så går han över till synten-

  437. -och sätter av misstag på
    en sån där bossanovatakt.

  438. Det var det som gjorde
    att det blev så långsamt.

  439. Han uppfattar inte själv
    att den är på.

  440. Den här rytmen går genom hela låten,
    och när låten stannar-

  441. -så är det den som hörs.

  442. -Och Anders: "Vad fan är det?"
    -Som jag minns var det i Lund.

  443. För jag fick gå fram till synten
    och stänga av.

  444. Hur som helst var det en väldigt
    bra spelning. Vi kommer ju ihåg den.

  445. Det var en slags upplevelse.

  446. Inte bara musik.
    Det var en upplevelse att vara där.

  447. Jag kommer ihåg att jag svimmade
    precis när vi skulle gå av scenen.

  448. Och så säger en kompis: "Nu får ni
    fan skjuta den där döende hästen."

  449. "Ni vet ingenting om oss."
    Kommer du ihåg varför du sa så?

  450. Jag tyckte att...

  451. Jag tyckte att folk inte förstod oss-

  452. -och de
    försökte jämföra oss med saker.

  453. Jag tyckte inte att de förstod
    att vi var på riktigt och på allvar.

  454. Vi mötte ju
    så mycket motstånd de första åren.

  455. Om man gör det, så får man
    trycka tillbaka. Det gjorde vi.

  456. Jag tyckte att vi var ganska taggade.

  457. Innan vi gjorde vår första skiva-

  458. -och fick åka runt
    och göra våra första "turnéer"...

  459. Då var vårt set
    aldrig över tjugo minuter-

  460. -för att vi skulle kunna
    lubba därifrån om det blev problem.

  461. Det här var ju ändå... Vi kände
    att det var mycket som stod på spel.

  462. Sen blev det som det blev.

  463. Vi hade tänkt skärpa oss,
    och så blev det så här.

  464. Så var det, tyvärr.

  465. Hade ni haft nåt bandmöte
    om detta innan?

  466. Ja, vi hade pratat jättemycket.
    "Nu ska vi vara ordentliga."

  467. Men så gjorde vi misstaget
    att åka dit en dag för tidigt.

  468. Ganska naturlig reaktion
    när man ska göra nåt ordentligt-

  469. -att det blir precis tvärtom.

  470. Som jag sa inledningsvis, så här
    gjorde inte Cardigans och Popsicle.

  471. De här stod för nånting annat.

  472. Det var ju inte den enda spelningen
    som var på det här viset.

  473. Nej.

  474. Jag kan inte rabbla upp
    städer och datum.

  475. Men den har fastnat för att den var
    den mest extrema. Ofattbart extrem.

  476. Det var så dåligt att...

  477. Andra band kanske inte gjorde det,
    men det är inte heller en dygd.

  478. Och... Nej, jag skulle bara säga det.

  479. Vi har tappat kontrollen
    över det här.

  480. Håkan kom fram efteråt och sa:
    "Det var helt otroligt!"

  481. Jag har frågat Håkan om Emmaboda.

  482. Han stod ju då i publiken,
    och han skulle spela med er sen.

  483. Han sa att det är alltid
    fantastiskt att se Broder Daniel.

  484. Antingen på ena sättet,
    att allting bara föll-

  485. -eller så var det Ullevi-kvalitet,
    har han sagt.

  486. Det var alltid fantastiskt att se-

  487. -för att det kunde variera så mycket.

  488. Man fick det man fick
    när man bokade oss.

  489. Det kunde vara Ullevi-kvalitet,
    men också riktigt jävla dåligt.

  490. Men vi var medvetna om
    att många kom inte ens för musiken-

  491. -utan för att se nåt extremt.

  492. Vi hade sånt rykte, i början, främst-

  493. -så publiken trodde att vi var
    helt galna. De började kasta grejer.

  494. De trodde att det är
    vad det här bandet handlar om.

  495. Så vi var ju medvetna om att vi
    bjöd på en show, om inte annat.

  496. Fast ibland, som på Emmaboda,
    var absolut inte det avsikten.

  497. När man reser så där... Blev det
    mycket jobbigheter er emellan?

  498. När det är mycket alkohol
    och man går och lägger sig sent-

  499. -och ställer till det ibland,
    så kan det ju bli lite påfrestande.

  500. Vi har varit väldigt förlåtande
    och toleranta mot varandra.

  501. Det skulle vara en frizon
    i tillvaron.

  502. Vi har inte varit så mot varandra.

  503. -Det har funnits vissa grejer...
    -Det fanns inga regler.

  504. "Du kom inte i tid." Det fanns inga
    såna förebråelser för nånting.

  505. Nåt ordningsbrott
    eller att nån hade gjort fel.

  506. Det var verkligen en total frizon
    från allt sånt där.

  507. Jag har hört talas om att Anders
    kunde komma till en spelning-

  508. -helt utan gitarr, sladd, allting.
    Helt utan instrument.

  509. Och då kunde nån säga: "Men vi har ju
    åkt 30 mil för att vi ska spela."

  510. Ni var tvungna att låna en gitarr.

  511. Anders var frekvent på pantbanken
    med sin gitarr. In och ut.

  512. Men det var fruktansvärt. Han kunde
    komma fram mitt under en konsert:

  513. "Nynna låten,
    så att jag vet vilken det är."

  514. Men framför allt för tredje skivan,
    när vi kom till replokalen-

  515. -var det väldigt ofta
    vi kom till replokalen-

  516. -öppnade en öl och satt och pratade-

  517. -och sen: "Fan, ska vi gå ut nu?"

  518. Det var många gånger som vi aldrig
    repade, utan bara hängde där.

  519. Antagligen för att det var
    nån slags press att repa.

  520. Var det lite som
    när Ulf Lundell pratade om-

  521. -att en inställd repetition
    var också en repetition?

  522. Vi hade inte ens nån tanke med det.
    Det var bara liksom...

  523. Det fanns inget sånt schema, "nu
    ska det göras, nu är det deadline".

  524. Det fanns inte i tanken
    att det var nån prestation.

  525. Utan... Som sagt,
    ofta gick vi bara vidare efteråt.

  526. Det har hängt i. Kommer du ihåg när
    vi repade inför sista spelningen?

  527. Då hade vi ett kamerateam med oss.
    De hade satt upp i replokalen.

  528. Vi började med att träffas
    på den lokala baren-

  529. -och sen slutade det ofta med
    att vi inte ens repade.

  530. Det är en kultur som har hängt i,
    att vi går ut hellre än att spela.

  531. Så jag känner igen det.

  532. När ni sitter och blir intervjuade
    nu... I boken pratar Pia med er-

  533. -men också med de flesta som har
    varit inblandade. Det är många namn.

  534. Finns det nånting
    som känns jobbigt att prata om?

  535. Nej, jag tycker
    att man kan prata om allt.

  536. Pia har lovat att vi ska få
    läsa boken innan den går i tryck.

  537. Då är det lättare
    att bara berätta vad som helst.

  538. Vi har ju inget outrett oss emellan,
    eller mellan de gamla medlemmarna.

  539. Inte från mitt perspektiv. Jag tror
    ingen har det. Inget gammalt groll.

  540. -Jag har varit helt öppen.
    -Jag med.

  541. Jag med.

  542. Tror jag, i alla fall.

  543. Men finns det stunder, Pia, när
    de sitter och skruvar på sig lite?

  544. -"Det här ska vi inte dra upp."
    -Nej, jag tycker faktiskt inte det.

  545. Jag tycker alltid
    att man får en känsla av att...

  546. Lite som med musiken, så får man
    en ärlighet från de här killarna-

  547. -när man intervjuar dem.

  548. Det är ju åtta år sen Anders,
    som ni nämnde, tog livet av sig.

  549. Det berättas ju också om det i boken.

  550. Hur tänker ni på honom nu?
    Och minns honom.

  551. I ett sånt här sammanhang är det
    uppenbart att han borde vara med.

  552. Det är ju så
    att när nån går bort hastigt-

  553. -så är det som en del
    av ens sociala grej försvinner.

  554. Som bara rycks bort.

  555. Men framför allt var Anders
    en väldigt rolig person.

  556. Utan honom hade det inte blivit
    hälften så spännande på konserterna.

  557. Han bidrog ju väldigt mycket.

  558. Han var väldigt stark i sina...

  559. I sin uppfattning om hur han
    tyckte att musik skulle låta.

  560. Och det är ju alltid en tillgång.
    Han sa alltid vad han tyckte.

  561. Men...
    Det är klart att man saknar honom.

  562. Vad säger du, Henrik?

  563. Jo, men jag saknar honom hela tiden.

  564. Det blir speciellt påtagligt
    när vi andra i bandet träffas.

  565. Då känns det som ett stort hål
    i mitten, absolut är det så.

  566. När vi pratar om honom,
    så är det som om han är levande.

  567. Jag tänker...

  568. För min del är det de tillfällen
    som är associerade med honom.

  569. När han borde vara här, så att säga.

  570. Men vi pratar om honom som om
    han levde. Det är en härlig grej.

  571. Eller bra sak.

  572. Ni sitter här i dag.
    Det var roligt att ni kunde samlas.

  573. Men kommer vi att se er
    tillsammans på en scen också-

  574. -som Broder Daniel igen?

  575. Det har vi inte ens tänkt på.

  576. Vi är ju på scen nu.
    Det är svårt, det där.

  577. Om ni får ett erbjudande nu
    att spela på...

  578. En turné eller en konsert.

  579. Skulle ni bara vifta bort det, eller
    skulle ni prata om att göra det?

  580. Det har inte varit aktuellt, så då
    har man inte funderat kring det.

  581. "Give us an offer."

  582. Nej, jag skojar bara.

  583. Det var ett bra avslut sist, även om
    det var under ledsamma former.

  584. Det var coolt att spela
    i Slottsskogen inför så många-

  585. -eftersom jag är uppväxt i krokarna.

  586. Det kändes ju som ett fantastiskt
    sätt att avsluta det hela.

  587. Det får vara nåt riktigt bra,
    i så fall.

  588. Ni spelar lite tillsammans. - Henrik,
    soloskivan som du har jobbat med-

  589. -den mytiska,
    som vi har pratat om i åratal...

  590. -Den är på gång nu.
    -Kan du berätta lite om den?

  591. Vi spelade in lite
    senast i fredags, faktiskt.

  592. Så den är absolut på gång.

  593. Men jag ska inte säga några datum.

  594. -Det vet man aldrig.
    -Ingen press.

  595. Men den kommer att komma.

  596. Och där spelar du
    tillsammans med både Theo och Lars.

  597. Och fler bekanta från...?

  598. Inte just nu.

  599. Det går jättebra.

  600. -Det vi har spelat in.
    -Helt chockerande.

  601. Vad skiljer den här musiken
    från en Broder Daniel-skiva?

  602. Det är svårt att förklara, men det
    kommer absolut att finnas likheter.

  603. Man ändrar ju inte
    musikuppfattning helt plötsligt.

  604. Man är som man är
    och skriver som man skriver.

  605. Man kommer nog att känna igen mycket,
    men jag har förändrats också.

  606. Jag kan inte säga mer konkret än så.

  607. Vad säger ni som har hört en del?

  608. -Hur det har förändrats?
    -Precis. Musiken.

  609. Som sagt, det är ganska svårt
    att säga innan det är färdigt.

  610. Men självklart, eftersom det är
    samma personer som spelar...

  611. Det ger ju ett avtryck
    som är tydligt.

  612. Det är klart
    att man kommer att känna igen sig.

  613. Sen är det ju andra låtar
    och lite andra slags arrangemang.

  614. Jag tror
    att det är inte lika mycket...

  615. ...gitarrslingor och så.

  616. Anders har inte varit med och
    repat. Det kanske har gjort nåt.

  617. Det är bara bas, trummor och sång.

  618. Texterna tycker jag är annorlunda.

  619. Ja, det är de nog.

  620. -Om du nu vill prata om det.
    -Det är svårt för mig att säga.

  621. Det är inte så lätt att säga
    hur de är annorlunda.

  622. Nu använder jag ju
    metaforer jättemycket.

  623. Och varför har du ändrat dig?

  624. Vi kanske ska dra bakgrunden också.

  625. Metaforer och liknelser
    har inte varit på agendan tidigare.

  626. Jag var emot dem från början,
    för så många använde dem-

  627. -för att dölja
    att de inte hade nåt att säga.

  628. Jag ville gå
    så långt från det som möjligt.

  629. Men nu tycker jag att jag kan vara
    ärlig och använda såna instrument.

  630. Jag kan göra både och.

  631. Det var du inne på med Flaubert,
    att hitta det perfekta ordet.

  632. För nu jobbar du så, att leka med
    text tills du hittar det rätta ordet.

  633. Ja. Det gjorde jag inte riktigt förr.

  634. Jag hade en idé om
    att det bara skulle komma direkt ut.

  635. Men nu väger jag orden.

  636. Har det varit självklart att det
    ska vara en Henrik Berggren-skiva?

  637. Ja, det har det.

  638. Varför det?

  639. Jag vill hellre göra nåt själv.
    Och sen att Anders inte finns längre.

  640. -Ja.
    -Sen spelar ju vi på din skiva.

  641. -Än så länge, ja.
    -Vi kommer att bli utbytta.

  642. Det är en väldigt tunn tråd man...

  643. Det blir nån konsert vartannat...
    Nu ser jag att vi går mot en "end".

  644. Det är inte bara vi, utan hela
    bokmässan ska ta slut med oss.

  645. Men fortsatt lycka till.

  646. Jag tror att det finns några till
    här inne som längtar efter skivan.

  647. Och hjärtligt välkomna
    att fira med oss.

  648. Jazzhuset i kväll.
    Massa bra musik. Dj Broder Daniel.

  649. Tack för att ni kom hit.

  650. Men framför allt tack till Pia,
    Henrik, Lars och Theo.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Samtal med Broder Daniel

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Pia Landin har skrivit en biografi om popbandet Broder Daniel, vars historia börjar i 1990-talets Göteborg. Per Sinding-Larsen samtalar med författaren och bandmedlemmarna Henrik Berggren, Theodor Jensen och Lars Malmros. Inspelat under Bokmässan den 27 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Eldscript.

Ämnen:
Musik > Musikhistoria
Ämnesord:
Broder Daniel (musikgrupp), Musik, Musikgrupper
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Stå i bredd

Feminism och feminister i Sverige, hur var det och hur är det? Ebba Witt-Brattström har skrivit "Stå i bredd" som handlar om 1970-talets litteratur. Här samtalar hon med författarna Tove Folkesson och Märta Tikkanen. Moderator: Ulrika Knutsson. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Weyler förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Förenade i förorten

Spelar det roll var man växer upp? Skådespelaren Kjell Bergqvist och rapparen Sebbe Staxx växte upp i två olika förorter till Stockholm. Båda har skrivit självbiografier och här samtalar de om sina böcker med moderatorn Kattis Ahlström, avgående generalsekreterare för Bris. Inspelat den 27 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Samtal med Broder Daniel

Pia Landin har skrivit en biografi om popbandet Broder Daniel, vars historia börjar i 1990-talets Göteborg. Per Sinding-Larsen samtalar med författaren och bandmedlemmarna Henrik Berggren, Theodor Jensen och Lars Malmros. Inspelat under Bokmässan den 27 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Eldscript.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Skräckens psykologi

Psykologen och författaren Jenny Jägerfeld samtalar med några av den svenska litteraturens skräck- och splatterspecialister om tjusningen med att skrämma sina läsare. Medverkande är författarna Mats Strandberg, John Ajvide Lindqvist och Jenny Milewski. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Ordfront förlag och Styxx Fantasy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Rim som rockar, leker och lockar

Att skriva en bok på rim kräver att man kan leka med ord, men också att man kan sätta stopp så att det inte blir forcerande. Författarna Åsa Lind och Grethe Rottböll samtalar med Suzanne Öhman. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Rabén & Sjögren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Abba 40 år

Det var 40 år sedan Abba bildades. Hör Ingmarie Halling, som har jobbat som kostymör och sminkör under Abbas utlandsturnéer. I "Abba: The backstage stories" berättar hon om turnéåren med gruppen. Inspelat den 26 september på Bokmässan 2014 i Göteborg. Arrangör: UR.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Hiphop-tjejerna i Göteborg

I ungdomshuset Radar 72 i en av Göteborgs förorter har ett stort gäng tjejer samlats. De är på väg att starta ett eget hiphop-kollektiv som heter Gangshebang, under rapparen Peshis ledning. Musiken blir ett sätt att använda sin energi till något bra och samtidigt berätta sin historia.

Fråga oss