Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015: Tankar om tidDela
  1. Hej och välkomna hit.

  2. Jag heter Moa Brunnberg och jobbar
    som förläggare på Rabén & Sjögren.

  3. Jag har nöjet att prata med Emma
    Adbåge och Sara Bergmark Elfgren.

  4. -Välkomna!
    -Tack.

  5. Vi ska prata om tid
    och kanske främst barn och tid.

  6. Vad tid är
    och hur man hanterar det här med tid.

  7. Jag tänkte inleda med en historia
    som hände mig för några veckor sen-

  8. -när jag åkte taxi
    med min yngsta dotter.

  9. Hon mådde väldigt illa,
    och vi skulle åka till en flygplats.

  10. Rädslan för att kräkas i bilen
    fick henne att tvinga ur mig-

  11. -hur lång tid det var
    till flygplatsen.

  12. Minuter och kvartar var ointressanta,
    men vi skulle måtta med händerna.

  13. Var det så långt eller så långt eller
    kanske så? Det skulle vi göra ihop.

  14. När vi hade bestämt
    att det var så långt-

  15. -lade hon sig ner
    och somnade helt nöjd.

  16. Det är så intressant
    hur vi faktiskt väljer att se på tid.

  17. Varför är tid så intressant?
    Det pratas ju om det här ständigt.

  18. Sara, vill du börja?

  19. -Alex och Sigge skulle skriva en bok.
    -"Jag måste hinna före!"

  20. Nej, det här var innan.

  21. Det var bara en idé som dök upp,
    ett minne från när jag var liten-

  22. -och frågade pappa...
    Vi skulle ha gäster.

  23. Barn skulle komma, och jag längtade.

  24. "När kommer de?"
    "Om en timme."

  25. Jag försökte få honom, lite som ditt
    barn, att säga hur långt det var.

  26. "Är det långt eller kort?"
    Han kunde inte riktigt svara på det.

  27. Jag minns väldigt tydligt hans
    tafatthet inför att svara på frågan-

  28. -för det går inte att säga
    om det är långt eller kort.

  29. Nu säger många föräldrar att det är
    fyra julkalenderavsnitt. Bra tips.

  30. -Men det visste inte min pappa.
    -Har du funderat mycket på tid, Emma?

  31. Omedvetet gör man det hela tiden,
    speciellt när man ska prata om tid.

  32. Jag brukar svara min mans dotter att
    nåt är en film långt eller liknande-

  33. -för att ha nåt att luta sig mot.

  34. Men det intressanta med tid är väl
    att det krockar...

  35. Våra upplevelser av tid
    krockar med varann hela tiden.

  36. Min upplevelse av tid krockar
    med barnets upplevelse av tid.

  37. Man måste hela tiden förhålla sig
    till varandras upplevelse av tiden-

  38. -vad vi hinner,
    vad vi vill och vad vi inte vill.

  39. Den är så olika hela tiden, beroende
    på vem man är och när det är.

  40. Kommer du ihåg att du tänkte på tid
    eller hur du tänkte på tid som barn?

  41. Ja, absolut. Jag kommer ihåg att jag
    gjorde det och på vilket sätt.

  42. Jag kommer ihåg att när jag skrev
    dagbok hoppade jag över tjugo sidor.

  43. Längre fram i dagboken
    gjorde jag en liten framtidsenkät-

  44. -till mig själv i nuet.

  45. "Hur gick det med det här?
    Gick det bra? Kryssa ja eller nej."

  46. Jag tror att det handlade om
    att jag då ville förhålla mig till-

  47. -att tiden går. Det blir bättre,
    om det är nåt jobbigt.

  48. Det var lite trösterikt att det efter
    tjugo sidor förmodligen gått bra.

  49. Såna saker, som en framtids...

  50. -Och ett försök att påverka lite.
    -Ja, absolut. Att hantera tiden.

  51. Jag minns väldigt tydligt just att...

  52. Det känns som om vuxna glömmer att
    barn har en annan tidsuppfattning-

  53. -och upplever tiden långsammare.
    Även ungdomar.

  54. Jag skrev ungdomsböcker
    innan bilderboken.

  55. Känslan av hur lång en lunchrast var
    om man inte hade nån att prata med.

  56. Vuxna glömmer det väldigt fort.
    För oss susar dagarna förbi.

  57. Jag minns tydligt när jag var liten
    och mötte vuxnas tidsuppfattning.

  58. De uttryckte hela tiden att tiden
    gick fort. "Vad stor du har blivit!"

  59. Man hade en känsla av att de...

  60. Jag kände: "Det här stämmer inte
    med min uppfattning. Ljuger de?"

  61. "Börjar man uppfatta det på ett annat
    sätt när man blir vuxen?" Så är det.

  62. Intressant. Jag kommer ihåg när jag
    fick ett annat perspektiv på tiden.

  63. När jag blev stor
    och fick ta mer ansvar-

  64. -blev jag mer uppfylld med ansvaret
    och hur lång tid allt skulle ta.

  65. Till exempel gå till bussen. Då tar
    tankekraften om tiden mer tid av en-

  66. -och man får mindre tid.
    Det var sorgligt.

  67. Jag kunde inte
    glömma mig i tid längre.

  68. -Hur gammal var du då?
    -Jag gick i femman eller sexan.

  69. Jag tror att man upplever tiden
    som mycket mer flexibel som barn.

  70. Nu kommer jag in på din bok.
    Det kanske jag inte ska göra.

  71. Just det här temat om
    att vara uppe sent.

  72. En natt kunde kännas oändlig
    när man var barn och ung.

  73. "Jag har hela natten på mig att
    plugga." I dag kan jag få panik över-

  74. -att det bara är ett år kvar tills
    nåt ska hända. "Hur ska jag hinna?"

  75. Jag har också hört att tiden är
    en cirkel för mindre barn.

  76. Fyra- eller femåringar tror att det
    går runt och därmed blir rättvist.

  77. "Sen när jag blir storasyster
    och du blir lillasyster."

  78. "Mamma, när du blir liten
    och jag blir stor."

  79. Det är ett annat sätt att se på tid-

  80. -och man har nästan glömt att man
    över huvud taget kunde tänka så.

  81. Barnen lever mycket mer här och nu.

  82. Jag tänkte att vi skulle gå in
    på era nya böcker.

  83. Sara, "Just nu har vi varandra"
    har du precis släppt.

  84. På första uppslaget får vi möta ett
    barn och en mamma i vardagsrummet.

  85. De håller på och städar.
    Vad är det som håller på att hända?

  86. Kusinerna ska komma på besök. Hunden
    Frasse är den tredje huvudpersonen.

  87. Kusinerna ska komma på besök,
    och det är väldigt efterlängtat.

  88. Barnet är i samma situation som jag
    var i i minnet som plötsligt dök upp.

  89. Sen blir det ett slags utforskande
    kring det här med väntan-

  90. -hur man uppfattar tid
    och vad tiden gör med oss.

  91. Det är fantastiskt hur du från det
    konkreta samtalet i vardagsrummet-

  92. -förflyttar världen ut, långt borta.
    Vi har fler bilder.

  93. Här går du in på det här
    med en lång timme och en kort timme.

  94. Precis, här är ett exempel.

  95. "Tiden går fort när man har roligt."
    Det uttrycket tas upp här. Precis.

  96. Sen har vi också exempel på
    när det går väldigt långsamt.

  97. Maria Fröhlich,
    illustratören som jag har jobbat med-

  98. -ville verkligen gestalta
    känslan av tid i bilden.

  99. Det skulle finnas rörelse och
    förändring i bilden. Det blev fint.

  100. -Nästa bild är valen.
    -Den är populär, har jag förstått.

  101. När jag spånade kring idén började
    jag fundera på tidsuppfattning-

  102. -och hur vår tidsuppfattning
    som människor-

  103. -förstås påverkas av
    hur långt ett människoliv är.

  104. Jag började tänka på djur som lever
    kortare och längre än människor.

  105. Hur är deras tidsuppfattning? Det
    finns djur som lever längre än valen.

  106. Det finns nåt som jag tror heter
    islandsmusslor som blir 500 år gamla.

  107. Svampar i Antarktis kan bli tusentals
    år gamla eller leva för evigt-

  108. -för de regenererar sig själva.

  109. Men svampar och musslor
    kändes inte lika visuella som en val.

  110. Många förvånas över
    att valar blir 200 år.

  111. De har hittat delar av harpuner
    i grönlandsvalar-

  112. -så man har kunnat konstatera
    att de är så gamla.

  113. Vi går vidare.

  114. Här handlar det ju om jorden.

  115. Tankarna om jorden och tiden
    tillbaka till dinosaurierna.

  116. -Dem har du också fått in.
    -Vad är en bok utan dinosaurier?

  117. Maria berättade att det finns en...
    Hon är serietecknare från början.

  118. Serietecknarkunskap: Sätt dinosaurier
    på en bok, så säljer den mycket mer.

  119. Jag var fascinerad av det här
    som liten.

  120. Jag kommer ihåg när man första gången
    hörde om jordens historia i skolan.

  121. Om jordens historia är som rummet, är
    människans historia som väggfärgen.

  122. Det är ännu mer svindlande än bilden,
    men det är en intressant tanke.

  123. Och det är ett fint möte
    med just tiden som har passerat.

  124. -Emma, din bok är för yngre barn.
    -Ja, det stämmer.

  125. Om Saras bok är ute i rymden
    och i tiden på ett helt annat sätt...

  126. -...så är din bok här och nu.
    -Ja. Tvärtom, faktiskt.

  127. Vi får möta den här lilla personen
    en typisk, vanlig vardagskväll.

  128. Man har som roligast, och plötsligt
    kommer en vuxen och stör. Berätta.

  129. Den där känslan kan jag sakna lite.

  130. Ibland får jag fortfarande vara med
    om den när jag går in i mitt jobb.

  131. När jag tecknar och glömmer bort
    tiden - det är det bästa.

  132. Det är inte så många som stör
    nu för tiden, förutom klockan i sig.

  133. När jag var yngre
    hade jag på nåt sätt en skräck för-

  134. -att inte kunna somna på kvällen,
    för man har fått inpräntat i sig:

  135. "Nu är det sent, jättesent."

  136. "Alltså, nu är det dags!
    Nu är det verkligen dags."

  137. Det sitter nog i mig. Jag hade länge
    en skräck för att inte kunna somna.

  138. Till slut var det plötsligt
    tidigt på morgonen.

  139. "Jag har inte kunnat somna, och nu är
    klockan fem. Det är väl morgon?"

  140. Det är jättesent eller jättetidigt,
    och det finns ingen gräns däremellan.

  141. Den vuxna kommer och stör, och det är
    jättesent. Plötsligt är det FÖR sent.

  142. Ja, för lek, uppenbarligen. Nu är det
    dags att läsa och gå och lägga sig.

  143. Barnet försöker hela tiden förhala
    sänggåendet, i alla fall insomningen-

  144. -genom att tjata om fler böcker
    och så vidare.

  145. -Det lyckas väl barnet inte med?
    -Nej, inte tjatandet om böcker.

  146. För nu är det dags att sova, ju.
    Faktiskt. Det tycker den vuxna.

  147. Däremot är det när den vuxna har gått
    därifrån som hela dramat utspelas.

  148. När dörren stängs och den vuxna har
    gått och lagt sig är det fritt fram.

  149. Då upptäcker barnet natten
    eller sitt eget hem om natten.

  150. Allt blir så förändrat när det är
    mörkt. Man kommer in i en annan takt.

  151. Man omsluts av en annan stämning.

  152. -Och gör allt det där förbjudna.
    -Ja, precis, i lugn och ro.

  153. -Det är nåt särskilt med det.
    -Gjorde du det här när du var liten?

  154. Jag är uppvuxen
    med en tvillingsyster, så nej.

  155. Antingen var man två eller så var man
    noll. Jag var nog snarare mörkrädd.

  156. Det finns ingen mörkrädsla i boken.

  157. Det är befriande med en barnbok om
    natten där det inte finns rädsla med.

  158. -Utan det är som ett äventyr.
    -Det är bara fascinerande för barnet.

  159. -Så den är inte självbiografisk.
    -En läsare tyckte att den var läskig.

  160. Jag undrade om det var mörkrädslan
    eller att göra allt som man inte får.

  161. I skydd av mörkret, snarare.

  162. Den här är helt underbar. En tjuvtitt
    på grannen är också nåt som man...

  163. Jag tycker fortfarande om att titta
    in till folk när det är mörkt ute-

  164. -för då ser man mycket tydligare
    vad folk gör.

  165. Ibland önskar man
    att man inte hade tittat.

  166. Klockan nämns aldrig i böckerna. Det
    är först i sex till åtta års ålder-

  167. -som man förhåller sig till klockan,
    och först i tonåren som man kan...

  168. Jag nämner klockan,
    men inte vad klockan är.

  169. -Klockans funktion.
    -Den finns på bild i Emmas bok också.

  170. Vad var den största utmaningen med
    att skildra tid-

  171. -just för lite yngre barn?

  172. Man får tänka igenom allt man skriver
    och när det blir för abstrakt.

  173. Samtidigt vill man inte bli
    för överförklarande.

  174. Det är inte jättemycket text i boken-

  175. -men jag ägnade väldigt mycket tid åt
    att verkligen hitta de rätta orden.

  176. Det var väldigt intressant
    när du testläste boken för dina barn.

  177. På en sida var det väldigt kaotiskt.
    Maria har ritat flytande klockor.

  178. Saker flyger. Det stod: "Ibland känns
    det som om tiden bestämmer över oss."

  179. Det förstod inte dina barn,
    men det är uppenbart för vuxna.

  180. Då var jag tvungen att lägga till
    en mening för att förtydliga lite.

  181. Men det är svåra saker att skriva om.

  182. Jag vet att en kompis läste den
    för sin son som är fyra.

  183. På nåt uppslag står det: "Ingen vet
    vad som händer sen i framtiden."

  184. "Vad är framtiden?"
    "Ja... Du fyller ju år nästa lördag."

  185. "Det är i framtiden. Vi vet inte vad
    som ska hända." Det blev ett samtal.

  186. Födelsedagar och julafton förhåller
    man sig till när man är liten.

  187. I din bok nämns ju inte tiden-

  188. -utan det är snarare i bilderna
    som det åskådliggörs att tiden går.

  189. Klockan finns också, men...
    Berätta hur du har lekt med färger.

  190. Jag använde mig av en ny teknik
    när jag illustrerade den här boken.

  191. Jag använder i stort sett alltid
    gouache och färger på vitt papper-

  192. -men nu har jag använt mig av färgade
    papper som bas för ett eget collage.

  193. Jag har tecknat direkt
    på färgat papper-

  194. -och även klippt ut figurer
    och flyttat runt på papperet.

  195. Då får det färgade papperets kulör
    stå för vilket ljus det är.

  196. I slutet höll vi på med
    vilket ljus och vilken färg det är-

  197. -när det börjar närma sig gryning.

  198. Men samtidigt hade jag aldrig
    en tanke med att skriva om tid.

  199. Det var inget uttalat från början,
    utan det visade sig sen vad det blev.

  200. Jag tänkte också prata om det
    som är i din bok, Sara, om livet.

  201. Din bok har fungerat som tröstebok.

  202. Ett barn som hade förlorat
    mormor och farmor var otröstligt-

  203. -och ville bara läsa boken. Det var
    nog raden "Just nu har vi varandra".

  204. Det som är runtomkring har vi svårt
    att påverka, men tiden nu är viktig.

  205. Att det är en bok om livet
    i stor utsträckning.

  206. Vi tar fram livstrappan
    som Maria har skapat.

  207. Jag ville ha med en historia
    om en mormor som har dött i bilderna.

  208. Mormor nämns bara på det här
    uppslaget men finns med i bilderna.

  209. Jag ville ha med en ålderstrappa, men
    Maria kom på det här gripande sättet-

  210. -att skildra nåns bortgång.

  211. Vi pratade om balansen mellan det
    sorgliga och det läskiga med döden.

  212. Det fantastiska med valarna
    och rymden, som är lite både och.

  213. Men det landar i
    att just nu har vi varandra.

  214. Det är det som är trösten.

  215. Det är ju svårt, för man kan inte
    säga så mycket mer till sina barn-

  216. -om man inte har
    en religiös övertygelse.

  217. Jag tror att jag skrev det här
    lite som en tröstebok.

  218. Maria jobbade också så med det.

  219. Som liten förstod man att de vuxna
    var lika utsatta för de här frågorna-

  220. -och inte hade alla svar.

  221. Vad ska man då trösta sig med?
    Det är kanske bara det man kan göra.

  222. Och barnen är så mycket bättre
    än vi vuxna på att vara här och nu.

  223. Tack så mycket, Emma och Sara.
    - Tack för att ni har lyssnat.

  224. Textning: Lena Edh
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Tankar om tid

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är det som gör att tid kan upplevas så olika? Ibland rör tiden sig långsamt som en snigel och ibland fort som en gepard. En natt kan kännas oändlig när man är barn, medan man som vuxen kan tycka att ett år går i rasande fart. Samtal med författarna Sara Bergmark Elfgren och Emma Adbåge. Moderator: Moa Brunnberg. Inspelat den 24 september 2015 under Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Rabén & Sjögren.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Kognitiv psykologi, Psykologi, Tid, Tidsuppfattning
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Stå i bredd

Feminism och feminister i Sverige, hur var det och hur är det? Ebba Witt-Brattström har skrivit "Stå i bredd" som handlar om 1970-talets litteratur. Här samtalar hon med författarna Tove Folkesson och Märta Tikkanen. Moderator: Ulrika Knutsson. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Weyler förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Förenade i förorten

Spelar det roll var man växer upp? Skådespelaren Kjell Bergqvist och rapparen Sebbe Staxx växte upp i två olika förorter till Stockholm. Båda har skrivit självbiografier och här samtalar de om sina böcker med moderatorn Kattis Ahlström, avgående generalsekreterare för Bris. Inspelat den 27 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Samtal med Broder Daniel

Pia Landin har skrivit en biografi om popbandet Broder Daniel, vars historia börjar i 1990-talets Göteborg. Per Sinding-Larsen samtalar med författaren och bandmedlemmarna Henrik Berggren, Theodor Jensen och Lars Malmros. Inspelat under Bokmässan den 27 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Eldscript.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Skräckens psykologi

Psykologen och författaren Jenny Jägerfeld samtalar med några av den svenska litteraturens skräck- och splatterspecialister om tjusningen med att skrämma sina läsare. Medverkande är författarna Mats Strandberg, John Ajvide Lindqvist och Jenny Milewski. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Ordfront förlag och Styxx Fantasy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Rim som rockar, leker och lockar

Att skriva en bok på rim kräver att man kan leka med ord, men också att man kan sätta stopp så att det inte blir forcerande. Författarna Åsa Lind och Grethe Rottböll samtalar med Suzanne Öhman. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Rabén & Sjögren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ut ur Kalahari

Journalisten och författaren Lasse Berg avslutar sin trilogi om människans evolution och historia. Han tar oss med till länder i Asien och Afrika där han tidigare bott, är på återbesök i byar, städer och hos människor han skildrat sedan 1960-talet. Han berättar om en grundlig omläggning av livsföring under de senaste årtiondena. Människor över hela världen drömmer om ett bra liv och många lever under bättre förhållanden än under de senaste tiotusen åren. Men trots att vi ständigt är uppkopplade är vi mer ensamma nu än på sex miljoner år. Vad gör det nya livet med vår inre, uråldriga natur? Och vilka är drivkrafterna bakom denna explosiva utveckling? Intervjuare: Hélène Benno.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Mattias räddning

När Mattias var liten kunde han bli så arg att det kändes som att han skulle explodera. Han slog sina klasskompisar och sparkade sönder saker som kom i hans väg. Alla känslor han hade kom ut som ilska. Det blev till slut så jobbigt att han inte kunde gå kvar i skolan längre, men ett möte med en lärare kom att förändra hans liv.

Fråga oss