Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Om kyrkan idag och co-teachingDela
  1. Lika säkert som amen i kyrkan är att
    i Sverige står många kyrkor tomma.

  2. Men i Katarina församling i Stockholm
    lyckas man ha fullt hus.

  3. Nu har det kommit en handbok i
    hur man skapar en levande församling.

  4. Välkommen Olle Carlsson,
    präst och en av författarna.

  5. Varför ville du skriva den här boken?

  6. Vi har hållit på i 10-15 års tid.
    Vi vill visa inspirerande exempel-

  7. -hur man med enkla medel kan öppna
    kyrkan och göra den mer tillgänglig.

  8. Det här började för 15, 16 år sen i
    en av våra kyrkor, Allhelgonakyrkan.

  9. Det har växt år efter år. Sen blev
    jag kyrkoherde för hela församlingen.

  10. Det är alltså två kyrkor.
    Båda de kyrkorna var tomma förut.

  11. I åratal har vi lyckats möta
    ett samtida andligt behov-

  12. -och nu vill vi inspirera andra.

  13. Det är rätt konkret i boken.
    Hur har ni lyckats?

  14. Man undrar varför inte andra lyckas.
    Det andliga behovet är oändligt.

  15. Man mediterar, yogar, går i terapi,
    håller på med mindfulness.

  16. Allt är andra andliga traditioner.

  17. Det går förbi det som borde vara
    den naturliga platsen, kyrkan.

  18. Det handlar om att det har gått snett
    nånstans i hur kyrkan kommunicerar.

  19. Det har gått snett, säger du.
    Du har en del konkreta tips.

  20. "Kliv ner från predikstolen!"
    Hur menar du?

  21. Dels rent bokstavligt att kliva ner.
    Men det är också en metafor förstås.

  22. Våga vara naturlig.
    Präst är ett slags uniformsyrke.

  23. -Jag har ingen prästskjorta på mig.
    -Du är väldigt uppknäppt.

  24. Det finns väldigt mycket later.

  25. En skådespelare som ska blir präst
    sa till mig:

  26. "Naturalismen har inte infunnit sig,
    präster talar som i en pilsnerfilm."

  27. Det finns nåt som gör att det blir
    ansträngt. Man ska stå och sitta...

  28. Själva bemötandet gör att folk
    har svårt att känna sig välkomna.

  29. Samtidigt beskriver du också en del
    av ritualerna som ger trygghet.

  30. Absolut. Ritualer är jätteviktiga,
    men ritualer måste vara relevanta.

  31. De måste korrespondera
    med nån slags inre verklighet.

  32. Men om de har spelat ut sin roll
    är det annorlunda.

  33. Du skriver också:
    "Våga nytolka. Välkomna olikheter."

  34. Är inte det självklart i kyrkan idag?

  35. Tyvärr tror jag ofta att man
    tänker på Svenska kyrkan-

  36. -som ett trossystem,
    att man ska anamma en lära.

  37. Men jag tror att folk söker efter tro
    som tillit och livsmod.

  38. Jag tror inte att kyrkan kan ha
    nån slags envägskommunikation-

  39. -när vi ska berätta vem Gud är och
    vad meningen är. Folk möts i samtal.

  40. Det har kyrkan missat. Man har en
    monolog och vill berätta hur det är.

  41. Vi har bjudit in folk på allvar
    till ett ömsesidigt samtal och möte.

  42. Handboken är också konkret. Den är
    i tolv steg, som tolvstegsmodellen.

  43. Tolv steg för att fylla en tom kyrka.

  44. Jag är själv nykter alkoholist.

  45. Tolvstegsrörelsen
    bygger på gruppmetodik.

  46. Det visar hur man med gruppens kraft
    kan öppna en upp kyrka.

  47. Det bygger på de tolv stegen,
    men är också en rolig tvist.

  48. Jag drar ett skämt: Vad är skillnaden
    på en kyrka och en alkoholist?

  49. Man fyller den ena... Nej.

  50. -Du kan nyktra till men fylla kyrkan.
    -Precis. Tack för att du kom hit!

  51. Vi är på Bokmässan.

  52. En subgenre som växer på mässan är
    skolforskning/undervisningsfrågor.

  53. Då kunde inte jag hålla mig borta.

  54. Felix Schultze höll ett föredrag här
    om co-teaching med elever.

  55. Vi tog hit honom direkt. - Välkommen!

  56. Co-teaching är att ha fler än en
    lärare i klassrummet. - Stämmer det?

  57. Ja, de delar på undervisningen
    och även planering och utvärdering.

  58. De lär sig av varandra på så vis.

  59. Du ska forska om hur det funkar
    att ha elever som hjälplärare.

  60. Julia Nilsson är en av de eleverna.

  61. Du går i trean och ska undervisa
    förstaringare. Hur känns det?

  62. Jätteroligt. Det är ett spännande
    projekt och jag känner mig hedrad.

  63. -Varför frågade du just Julia?
    -Det var lite slump.

  64. Jag visste
    att Julia var intresserad sen innan.

  65. Du har bra betyg i kemi också.
    Det kanske är en förutsättning.

  66. Vad händer om du har glömt bort nåt
    du lärde dig i ettan när du står där?

  67. Vi jobbar ju ihop-

  68. -jag som elev, co-teacher,
    och läraren. Vi hjälps åt.

  69. Det är inte bara jag eller läraren,
    vi är ett team.

  70. Det kan ju vara lärare även nu
    som inte kan allt.

  71. Då får man ta reda på det.

  72. Det kommer att planeras rätt noga.

  73. Du ska forska och ta reda på hur det
    fungerar. Hur ska du gå till väga?

  74. Jag forskar på Halmstad högskola.

  75. Jag kommer att filma
    det som händer i klassrummet.

  76. Det är framför allt
    vad läraren kan lära sig av detta.

  77. Jag ska fokusera på
    lärarens pedagogiska kunskaper.

  78. Mer lärarfortbildning än elevlärande?

  79. Det är både och.
    Jag fokuserar på båda.

  80. Det är så att...

  81. Julia som har nyvunna erfarenheter
    om hur det är att gå i årskurs ett-

  82. -och kanske inte förstå
    allt inom kemin-

  83. -hon kanske kan förklara det med
    andra ord och andra förklaringssätt.

  84. Lärarna kanske har glömt
    hur det var att inte förstå.

  85. Jag minns hur jag dagens före ett
    kemiprov fattade vad molmassa var.

  86. Tänk om du hade varit där
    och förklarat för mig!

  87. Tredjeårseleverna
    kommer ju undervisa i årskurs ett.

  88. Missar inte ni viktig undervisning?

  89. På vår linje har vi projekt
    då vi jobbar ämnesintegrerande.

  90. Vi ska ha ett projekt i undervisning
    som handlar om forskningsartiklar.

  91. Vi lägger co-teaching-undervisningen
    på våra projekttimmar.

  92. Vi skriver inte om forskningsartiklar
    utan är med i en artikel i stället.

  93. Det är inget brandlarm vi ignorerar,
    utan det var en kran som flyttades.

  94. Vad hoppas du uppnå med det här?

  95. Jag hoppas att läraren
    kan lära sig nåt-

  96. -av eleverna som hjälper till.

  97. Vad då?

  98. Det kan vara: Vad var svårt
    när man gick igenom det här momentet?

  99. Det minns de och kan bidra med.

  100. Hur ska vi förklara ett begrepp?
    Vi har olika referensramar-

  101. -lärare och elever.

  102. Hur ska vi förklara ett svårt begrepp
    på ett annat sätt än läraren brukar?

  103. Då kan en co-teacher vara till hjälp.

  104. -Hur vanligt är det med co-teaching?
    -I Sverige är det inte så vanligt.

  105. Det forskar en del kring det.

  106. Det är väldigt stort i Nordamerika,
    övriga Europa och Australien-

  107. -särskilt Nordamerika.

  108. -Vad vet ni om effekterna av det?
    -Det har forskats en del om det.

  109. Det har forskats på yngre stadier.

  110. -Och då är det med vuxna co-teachers.
    -Ja.

  111. Det kan vara en lärare med special-
    kunskaper i NO och en klasslärare-

  112. -för yngre elever.

  113. Där har man sett positiva effekter,
    som ökad läsförståelse.

  114. Matematikkunskaperna har ökat och
    även intresset för naturvetenskap.

  115. Det finns
    olika forskningsartiklar på det.

  116. Det här med elever som co-teachers
    är helt nytt. Vet man hur det funkar?

  117. -Det vet man inget om.
    -Men du har teorier.

  118. Med respekt för eleverna
    måste man veta att fler lär sig mer.

  119. Tänk om ni inte lär er mer.
    Vad händer då?

  120. jag tror på det här projektet.

  121. Många gånger sitter man inför prov
    och eleverna förklarar för varandra.

  122. Det är ju effektivt att hjälpas åt.

  123. Det borde vara effektivt att jobba så
    här med både lärare och äldre elever.

  124. -Vad hoppas du får lära dig?
    -Mer om undervisning till exempel.

  125. Jag får en ökad förståelse för kemi.
    Du kan det när du kan förklara.

  126. Att förklara på ett pedagogiskt sätt
    har jag nytta av resten av mitt liv.

  127. Det är brist på lärare i Sverige
    inom kemi, fysik och matte.

  128. -Är du sugen på det?
    -Vi får se. Jag tänkt det som yngre.

  129. Som liten lekte jag skola med
    min lillasyster och hennes kompisar.

  130. -Jag var lärare och höll i lektioner.
    -Du har erfarenhet kan man säga.

  131. Du skrattar, du.

  132. Om man gör
    en förändring i klassrummet-

  133. -så måste man åtminstone veta
    att eleverna inte lär sig mindre.

  134. Jag ska naturligtvis kolla upp
    det här med eleverna i klassrummet.

  135. Jag ska intervjua dem
    och titta på resultaten.

  136. Har de har förstått
    just det område som vi ska ta upp?

  137. Det ska bli spännande att se vad som
    kommer ut av detta. Tack så mycket.

  138. Två böcker om whisky av
    Bosse Bildoktorn. Hur kommer det sig?

  139. Jag skådade ljuset i Skottland 1975.

  140. Men min upplevelse av whisky
    startade när jag var 8 år.

  141. Mamma och pappa drack 4 cl whisky
    varje lördagskväll, oerhört måttligt.

  142. Som 8-åring kände jag whiskydoften.

  143. Det fick mig att senare börja dricka
    whisky från alla möjliga länder.

  144. 1975 åkte jag runt i Skottland
    på jakt efter den perfekta whiskyn.

  145. Då upptäckte vi single malt
    och vatten i whiskyn.

  146. Den jakten blev en reseguide till
    Skottlands destillerier och barer.

  147. -Vem ska läsa?
    -Alla! Det finns en whisky för alla.

  148. Man ska inte bara dricka whisky. Jag
    vill tala om hur man ska dricka den.

  149. Det här handlar inte om berusning,
    utan om kultur, smak och natur.

  150. Skottland är fantastiskt.

  151. Det finns fjäll som i Norge
    och bokskogar som i Skåne. Ljuvligt!

  152. Läs min bok, åk till Skottland
    och upptäck en ny värld!

  153. Textning: Maria Taubert
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om kyrkan idag och co-teaching

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Prästen Olle Carlsson har lyckats fylla sin kyrka med gudstjänstbesökare de senaste 15 åren. Här berättar han vad som krävs. Forskaren och läraren Felix Schultze har praktiserat co-teaching med eleven Julia Nilsson som hjälplärare. Natanael Derwinger intervjuar. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Ämnen:
Pedagogiska frågor, Religionskunskap > Kristendom
Ämnesord:
Gudstjänsten, Kristendomen, Kyrkan, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Religion, Undervisning
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden Tema

Prisade pedagoger

Här presenteras årets mottagare av Ingvar Lindqvistpriset - ett pris som årligen delas ut av Kungliga Vetenskapsakademien för att främja undervisningen i naturvetenskap och matematik. Årets pristagare är: Daniel Barker, Anja Eklund, Eva Björklund, och Patrik Lundqvist och Anna Stiby.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Mattias räddning

När Mattias var liten kunde han bli så arg att det kändes som att han skulle explodera. Han slog sina klasskompisar och sparkade sönder saker som kom i hans väg. Alla känslor han hade kom ut som ilska. Det blev till slut så jobbigt att han inte kunde gå kvar i skolan längre, men ett möte med en lärare kom att förändra hans liv.

Fråga oss