Titta

UR Samtiden - Förskolesummit 2015

UR Samtiden - Förskolesummit 2015

Om UR Samtiden - Förskolesummit 2015

En konferens för och om förskolan, med föreläsningar om olika pedagogiska inriktningar och om hur digitala hjälpmedel kan användas i verksamheten. Inspelat på Stockholms universitet den 11 och 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Förskolesummit 2015 : Regeringens syn på förskolanDela
  1. Nu Helene Öberg, statssekreterare
    på Utbildningsdepartementet-

  2. -hos utbildningsminister
    Gustav Fridolin. Välkommen upp!

  3. Hej! Jag får stå här, även om
    det ser härligare ut där framme.

  4. Tack för att jag fick komma hit.
    Det är en härlig stämning här.

  5. Gustav Fridolin är ju ansvarig
    för grundskola, förskola och fritids.

  6. Han hade gärna kommit,
    men Miljöpartiet har kongress-

  7. -så det var inte möjligt.
    Kanske en annan gång.

  8. Jag ska berätta om
    våra prioriteringar och reformer-

  9. -inom utbildningsområdet-

  10. -och hoppas ge en bra känsla för
    vad regeringen vill-

  11. -med hela utbildningspolitiken
    och förskolan.

  12. En siffra återkommer vi till
    hela tiden. Framförallt så här års-

  13. -tänker vi på den när vi vaknar
    och en stund på kvällen.

  14. Det är inte Pisa-resultatet eller
    från vilken ålder vi ska ha betyg-

  15. -utan siffran 13,1.

  16. Det är 12 700 elever
    som vi tänker väldigt mycket på.

  17. Det är de barn som förra året lämnade
    skolan utan gymnasiebehörighet.

  18. Ett misslyckande, inte för dem
    personligen, utan för hela samhället.

  19. Dessa barn riskerar
    att få det väldigt tufft framöver.

  20. De kommer inte in på nationella
    program lika ofta som andra elever.

  21. Det betyder att de inte får
    en ordentlig gymnasieutbildning-

  22. -och har mycket färre möjligheter
    att få jobb.

  23. Deras utmaningar
    och svårigheter i livet-

  24. -på nåt sätt grundläggs och skapas
    väldigt tidigt. Det är oacceptabelt.

  25. Vi har en hög ungdomsarbetslöshet
    i Sverige.

  26. Framförallt har unga med funktions-
    nedsättningar svårt att få jobb.

  27. Där har vi ofta svårt att ge
    en bra skolgång.

  28. Det händer inte bara
    och är inte deras fel-

  29. -utan det är en effekt
    av skolpolitiska felprioriteringar.

  30. De blir ett svek mot den enskilda
    som får sämre möjligheter-

  31. -och en stor kostnad för samhället.

  32. Därför syftar nästan allt vi gör
    till att vända utvecklingen-

  33. -och säkerställa att så många
    som möjligt klarar grundskolan.

  34. Och vår gymnasieminister fokuserar på
    att ge en bra grund som för vidare-

  35. -och de som vill får läsa
    på högskola och universitet.

  36. Om vi ska lyckas vända resultaten-

  37. -och ha så få barn som möjligt
    utan behörighet till gymnasiet-

  38. -måste vi behandla skolan och
    utbildningspolitiken som en helhet.

  39. Då ingår att se den stora potential
    som finns i förskolan.

  40. Ni vet hur viktig förskolan är
    för barns utveckling-

  41. -och hur den bidrar till likvärdiga
    förutsättningar inför skolan.

  42. Det har på sista tiden kommit
    forskning från Göteborgs universitet-

  43. -om att barngruppen
    har betydelse för-

  44. -hur barnen får möjlighet
    att vara delaktiga i sin utveckling.

  45. Så för att förskolan
    ska kunna uppfylla sina mål-

  46. -måste barngruppen ha lämplig storlek
    och nog med personal.

  47. Det kämpar man med i alla Sveriges
    kommuner och hos alla huvudmän.

  48. Det syftar till att alla barn
    i förskolan ska bli sedda-

  49. -och få möjlighet till den lek och
    de pedagogiska utmaningar de behöver.

  50. Man kan säga mycket om Pisa,
    kunskapsmätning och vad de mäter.

  51. Men det som syns tydligt i Pisa är
    att barn som gått i förskola-

  52. -klarar sig bättre än andra barn
    långt senare i livet.

  53. Jag har haft många möten i veckan.

  54. Jag träffade Unesco och OECD i Paris.

  55. Jag var på EU-kommissionen i Bryssel.

  56. På OECD träffade jag Andreas
    Schleicher, ansvarig för Pisa.

  57. Vi talade om betydelsen av förskola.
    Många frågar om vår förskola.

  58. Även om den svenska skolan inte
    föranleder internationella besök-

  59. -så är den svenska förskolan
    uppskattad och eftertraktad.

  60. Av alla de viktiga mötena med
    tunga företrädare som jag har haft-

  61. -så var det bästa utvecklingssamtalet
    på min sons förskola.

  62. Kanske är nån här från hans förskola.

  63. Då får man en strukturerad genomgång
    av vad han har lärt sig-

  64. -vad han är duktig på,
    tycker är roligt och läskigt.

  65. Hur hans empatiska förmåga är.
    Hur han samspelar.

  66. Vad hem och förskola
    behöver samspela kring.

  67. Det är unikt för Sverige.

  68. Det finns en oerhörd potential
    i den värld vi skapar kring barn-

  69. -redan när de är små i att ge dem
    de bästa förutsättningarna.

  70. Förskolan är jätteviktig.

  71. Det är därför några
    av våra utbildningssatsningar-

  72. -riktar sig till förskolan.
    Där kan man göra mycket.

  73. Förutom barngruppens storlek är
    det pedagogiska ledarskapet viktigt.

  74. Vi satsar på kompetensutveckling
    när det gäller förskolechefer.

  75. Personalens utbildning
    och kompetens är viktig.

  76. Det är angeläget med bra utbildning
    och att det finns bra fortbildning.

  77. Och så klart personaltäthet.

  78. Om vi stannar
    vid barngruppernas storlek-

  79. -är det så viktigt att vi vill att
    Skolverket återinför ett riktmärke.

  80. Eller Skolverket ska återinföra
    riktmärke för barngruppens storlek.

  81. Det uppdraget har de redan fått
    och ska rapportera tillbaka till oss.

  82. Vi har pekat särskilt på att de
    ska titta på den pedagogiska-

  83. -men också den
    utvecklingssociologiska forskningen-

  84. -i bedömningen av
    att skapa barngrupper.

  85. Vi har ju haft
    ett litet budgetäventyr under hösten-

  86. -så regeringen regerar inte med
    sin egen budget förrän nästa vecka.

  87. Så fort riksdagen har fattat beslut
    om att vi ska använda vår budget-

  88. -kommer en ekonomisk förstärkning
    av barngrupperna.

  89. Redan i år kommer vi
    att rulla ut 400 miljard...

  90. Ja, det hade varit nåt. 400...

  91. Jag önskar jag sagt 40 miljoner, då
    hade ni glatt er över 400 miljoner.

  92. 400 miljoner rullar ut i år
    och nästa år blir det 830 miljoner-

  93. -till mindre barngrupper i förskolan.
    Det är ju inte helt illa.

  94. Det är hyfsat.

  95. Vi vill då med dessa pengar inte...

  96. Vi ska inte tycka nåt om
    hur man organiserar barngrupperna.

  97. Om det är småbarnsgrupper
    eller syskongrupper.

  98. Men vi vill prioritera minskade
    barngrupper för de allra yngsta.

  99. Så kommer medlen att fördelas. Man
    prioriterar de allra minsta barnen.

  100. Det handlar om 30 000 kronor per barn
    som varje barngrupp minskas med.

  101. Många kommuner stå inför att
    många barn kommer till Sverige nu.

  102. Då kanske barngrupperna måste utökas.
    Det kan man slippa med pengarna.

  103. Även om man får fler barn ska man
    kunna upprätthålla lagom storlek.

  104. Det går ut
    mycket pengar på kort tid-

  105. -som även kan användas till
    engångsinsatser, som lokaler.

  106. Ibland styr praktiska förutsättningar
    barngruppernas storlek.

  107. De pengarna rullar ut inom kort,
    och det ser vi fram emot.

  108. Om vi märker att medlen, nästan
    en miljard, inte är tillräckliga-

  109. -så överväger vi en lagstiftning
    i den här frågan.

  110. Utöver det har Skolinspektionen
    fått ett kvalitetsuppdrag-

  111. -att granska förskolans kvalitet
    och måluppfyllelse.

  112. Granskningen inriktas mot olika
    aspekter och vad som kan utvecklas.

  113. Det är bra för att se allt gott
    som görs och det som bör utvecklas.

  114. Genom Skolinspektionens fantastiska
    kompetens och deras resurser-

  115. -fäster vi fokus på
    förskolans möjligheter och vikt.

  116. De ska titta särskilt på gruppernas
    storlek för barn under tre år.

  117. En strävan är att beskriva konkreta
    förutsättningar och arbetssätt.

  118. Och att sprida dessa erfarenheter
    till fler.

  119. Den här ganska omfattande analysen
    och deras erfarenheter-

  120. -ska slutredovisas till regeringen
    den 16 februari 2018.

  121. Det kommer att pågå i tre år.

  122. Det här berör inte er direkt-

  123. -men vi har också uttalat att vi vill
    göra förskoleklassen obligatorisk.

  124. Utan att ta bort
    det viktiga arbetssättet-

  125. -med leken som grunden för lärandet.

  126. Det kommer regeringen också arbeta
    med. Vi har även fler satsningar.

  127. Satsningar i lågstadiet, på special-
    lärare, specialpedagoger, elevhälsa.

  128. Men för oss är det viktigt att se
    utbildningspolitiken som en helhet.

  129. Att se förskolan som en viktig del av
    arbetet vi gör för barn hela vägen-

  130. -för att vända utvecklingen,
    så att fler klarar grundskolan.

  131. Vårt löfte och engagemang
    från regeringens sida-

  132. -är att se alla delar i utbildnings-
    politiken som lika viktiga.

  133. Och att ge förskolepedagogiken
    och ert arbete-

  134. -de förutsättningar ni behöver
    för att det ska gå bra. Tack.

  135. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Regeringens syn på förskolan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den svenska förskolan är väldigt uppskattad och eftertraktad, menar statssekreterare Helene Öberg. I detta inledningstal berättar hon vad regeringen gör för förskolan. Inspelat på Stockholms universitet den 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Förskolepedagogik
Ämnesord:
Förskolan, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Skolan, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Förskolesummit 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Frön till ett livslångt lärande

Harvardprofessorn Howard Gardner tar avstamp i de stora frågorna om skönhet och godhet för att komma fram till hur vi bör lära ut och vad vi vill att våra barn ska lära sig. Hur ska man få barnen att behålla sin nyfikenhet? Gardners föreläsning innehåller en semantisk diskussion om begrepp, men även en del handfasta råd och tips. Inspelat på Stockholms universitet den 11 och 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Lärandets demokrati

Paola Cagliari är chef på Institutionen för skolor och förskolor i Reggio Emilia. Hon menar att skolan och förskolan skapar demokrati om den fungerar bra. Tre ord som Paola Cagliari ständigt återkommer till är delaktighet, kollektiv och demokrati. I sin föreläsning visar hon exempel från sitt arbete Italien och analyserar bit för bit hur förskolebarnen reagerar och utvecklas. Inspelat på Stockholms universitet den 11 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Pedagogiska relationer i förskolan

Sven Persson, professor i pedagogik, vill förstå förskolan ur ett samhällsperspektiv och införa professionell kunskap i förskolan. Föreläsningen tar sin utgångspunkt i forskning som framhåller interaktion och processkvalitet som viktigast för barns lärande. Inspelat på Stockholms universitet den 11 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Digitala barn

"Ska vi börja elda i våra grottor? Nej vi kommer att bränna oss!" Nya saker har alltid skrämt oss och digital teknik i förskolan är inget undantag. Susanne Kjällander och Markus Bergenord presenterar egna exempel från olika förskolor de jobbat med och visar hur man kan använda tekniken som ett verktyg som vilket annat som helst. Inspelat på Stockholms universitet den 11 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Regeringens syn på förskolan

Den svenska förskolan är väldigt uppskattad och eftertraktad, menar statssekreterare Helene Öberg. I detta inledningstal berättar hon vad regeringen gör för förskolan. Inspelat på Stockholms universitet den 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Bilden av barnet

Carlina Rinaldi är Reggio Emilias första pedagog och är idag chef för verksamheten i Italien. Hennes föreläsning handlar om Reggio Emilias pedagogik och om hur man kan se och förhålla sig till förskolebarnet utifrån ett antal bilder hon visar upp. I sitt arbete reser hon världen runt och träffar alla från påven och Dalai lama till förskollärare för att göra barn mer synliga på ett politiskt plan, både i förskolan och i samhället i stort. Inspelat på Stockholms universitet den 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Att skapa mening för barnen

Hur skapar man mening i det som barnen skapar? Några cirklar blir för ett barn en bil. Varje tecken är en metafor för något annat. Professor Gunther Kress menar i sin föreläsning att barn visst tänker abstrakt, att de faktiskt själva skapar mer abstrakta bilder än vad skolan erbjuder dem. Inspelat på Stockholms universitet den 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Ta till vara mångfalden i förskolan

Pirjo Lahdenperä, finlandssvensk professor i pedagogik, utgår mycket från sig själv när hon pratar om vad som är svenskhet, finskhet och vem som är annorlunda och vem som är som alla andra. Hon uppmanar förskolepedagoger att fundera över hur de arbetar med det interkulturella och mångkulturella. Inspelat på Stockholms universitet den 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Genuspedagogik fungerar!

Förskolechef Lotta Rajalin startade Sveriges första genusförskola. Här ger hon en snabbkurs i genusvetenskaplig syn på barn. Ben Kenward berättar om en studie om hur genuspedagogik fungerar som visar att det bland annat sker mindre stereotypisering i så kallade genusneutrala förskolor. Inspelat på Stockholms universitet den 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Kul och kreativa NO- och matematikexperiment

Ett pärlband av konkreta experiment för NO- och matteklassrummet. Hans Persson, lärarfortbildare, visar i en kunskapsshow, hur man kan ha det både kul och lärorikt i klassrummet. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Lundsberg - vad hände sen?

I augusti 2013 beslutade Skolinspektionen att stänga Lundsbergs internatskola efter att en elev hade bränts med ett strykjärn under en nollningsritual. Nyheten slogs upp stort i medierna och skolans styrelse satte sina platser till förfogande, rektorn fick sparken och en förundersökning inleddes. Men vad hände sen?

Fråga oss