Titta

Scenerna som förändrade filmen

Scenerna som förändrade filmen

Om Scenerna som förändrade filmen

Filmens värld är fylld av scener som får oss att gråta, skratta och skrika av rädsla. Vissa scener har blivit ikoniska för att de innehåller stort skådespeleri, odödliga repliker eller en kameraåkning som får publiken att tappa andan. Andra scener har introducerat helt nya berättargrepp och innovationer som har påverkat hur efterkommande filmer görs. I serien behandlas västerlandets filmhistoria, med fokus på utvecklingen efter andra världskriget.

Till första programmet

Scenerna som förändrade filmen : TeknikDela
  1. I det här avsnittet undersöker vi
    tekniska innovationer inom filmen.

  2. Uppfinningen av steadicamen
    har varit en vändpunkt.

  3. Vi besöker de här välkända trapporna-

  4. -och träffar mannen
    som gav kameran en helt ny rörlighet.

  5. Med den här tog vi den första
    demonstrationsfilmen för steadicam.

  6. Och spotta sin familj i ansiktet.

  7. Vi möter danskarna som filmade
    ett starkt drama med konsumentkamera.

  8. Idén till Dogma fick jag
    och Lars von Trier på en trappa.

  9. På 38 minuter
    hade vi de tio Dogma-reglerna.

  10. -Vad behöver du?
    -Massor av vapen.

  11. Och vi undersöker "Matrix" med
    dess häpnadsväckande specialeffekter.

  12. Publiken visste att det var omöjligt.

  13. Det är det som specialeffekter
    alltid har handlat om.

  14. Filmmediet är nära knutet
    till den tekniska utvecklingen.

  15. Att vi alls kan se rörlig bild beror
    på bröderna Lumières kinematograf-

  16. -en apparat för att spela in
    och visa film.

  17. Först dokumenterades vardagliga
    händelser: ett barn som äter frukost.

  18. Eller lite mer action: En vägg rivs.

  19. Bröderna skapade också
    den första rörliga kameran.

  20. Den var fastspänd på en spårvagn.

  21. Vänta, så ska ni få se!

  22. Synkroniserat ljud dröjde
    ända till 1920-talet.

  23. Folk häpnade när Al Jolson
    pratade i "Jazzsångaren"-

  24. -den första långfilmen
    med synkroniserad dialog.

  25. Ett annat genombrott var färgfilmen,
    som man hade laborerat med länge.

  26. Sen finns det förstås en mängd
    andra stora och små innovationer-

  27. -men som vi inte tänker på,
    som trådlösa mikrofoner.

  28. Här används radiomikrofon
    för första gången i en långfilm-

  29. -gömd bakom Rex Harrisons slips.

  30. Han vägrade göra som alla andra
    och mima sina framträdanden.

  31. Andra uppfinningar handlar om
    hur kameran hanteras.

  32. Vårt första filmporträtt
    ska handla om kamerarörelser.

  33. Uppfinningen av steadicamen
    har varit en vändpunkt för filmfotot.

  34. Det överjordiska inträngandet i rymden
    och lugnet var fantastiskt.

  35. För många ser kanske de här trapporna
    i Philadelphia bekanta ut.

  36. Annars klarnar det nog
    när man lägger på musik.

  37. Vi vill vara Rocky! Vi såg precis filmen
    och blev inspirerade.

  38. Trappscenen från "Rocky" är ikonisk-

  39. -men utgör också ett filmhistoriskt
    viktigt tekniskt utvecklingssteg.

  40. Man kan dela upp tiden
    i före och efter steadicamen.

  41. Kameran var länge stationär,
    på stativ.

  42. Ville man ha kamerarörelser
    fick man ta upp den på axeln.

  43. Och ville man undvika skakningar fick
    man använda en åkvagn, eller dolly.

  44. Jag väntar där borta.

  45. Att kombinera handkamerans rörlighet
    med åkvagnens stabilitet gick inte-

  46. -förrän den här mannen tog tag i det.

  47. Det här är min lilla verkstad.

  48. På den här steadicamen kan linsen
    röra sig från golvet och tre meter upp.

  49. Det är som en kran.
    Vi kan styra publikens blick.

  50. Garrett Brown är filmfotografen
    som blev uppfinnare.

  51. Det var absurt att behöva lägga ut räls
    för att åstadkomma små rörelser.

  52. Kanske kunde jag skilja
    fotografen och kameran åt.

  53. Vi rör oss ständigt-

  54. -och dollytagningen är väldigt jämn.

  55. Det fick mig att börja leta efter nåt
    som kunde isolera kameran.

  56. Det tog mycket experimenterande
    innan han hittade rätt konstruktion.

  57. Innan steadicam insåg jag
    att med kameran här och två vikter här-

  58. -blir anordningen stabil.

  59. Men om jag lutade den upp eller ner
    så följde linsen med-

  60. -vilket var irriterande.

  61. Jag beslöt mig för att prova en kran
    med kameran här.

  62. Nu kunde jag sänka linsen
    utan att den lutade neråt.

  63. Den första fungerande prototypen
    till steadicamen blev den här.

  64. Det var före "The Shining"
    och andra filmer.

  65. Med den här filmades den
    ursprungliga demonstrationsfilmen.

  66. Bland de "omöjliga tagningarna" finns
    en där jag följer min fru på trapporna.

  67. John Avildsen, "Rocky":s regissör,
    såg vår film.

  68. Han frågade om tekniken
    och trapporna.

  69. Han gjorde förarbete till filmen
    och var intresserad av båda sakerna.

  70. Garrett Brown anlitades till filmen,
    och uppfinningen sattes på prov.

  71. Det var oväntat kallt
    när trappscenen skulle spelas in.

  72. Jag bad nån skaffa bilbatterier
    på sex och tolv volt.

  73. Den stackars A-fotografen
    sprang efter mig med två bilbatterier.

  74. Han kunde inte hålla jämn takt,
    och högst upp blev sladden spänd-

  75. -och kameran gungade till lite.

  76. Jag har tittat på tagningen i 35 år,
    med gungningen på trappan-

  77. -och äntligen har jag beslutat
    att det kvittar.

  78. Det är en fantastisk tagning.

  79. Det fantastiska är att medan han
    springer upp följer kameran efter-

  80. -vilket vore möjligt med en kran-

  81. -men högst upp vrider sig kameran
    bakom Rocky och åt sidan.

  82. Den rörelsen vore omöjlig
    utan steadicam.

  83. Responsen på steadicam blev enorm.

  84. Brown fick jobberbjudanden
    från branschens allra största namn.

  85. Filmen skickades till Kubrick.

  86. Han uttryckte stor uppskattning
    i ett telexmeddelande.

  87. "Det borde revolutionera filmfotot.
    Räkna med mig som kund."

  88. Steadicamen är central för känslan
    och berättandet i "The Shining".

  89. Lägg ner slagträt, Wendy.

  90. "The Shining" var första gången
    den breda publiken fick se en film-

  91. -som inte kunde ha gjorts utan den.
    Den bidrog med atmosfär.

  92. Steadicamen har blivit ett av sätten
    för regissörer att berätta en historia-

  93. -och förmedla det som de vill förmedla
    så bra de kan.

  94. Det är bra att biobesökare
    är omedvetna om hur det går till.

  95. Och det är mycket bra att filmskapare
    direkt vet vad det är.

  96. Sen dess är steadicam ett standard-
    verktyg i fotografernas arsenal.

  97. Manuset var mycket bra.

  98. Stallone var mycket bra.

  99. Även med konventionellt foto
    hade filmen varit mycket bra-

  100. -men kanske inte lika bra.

  101. Att vi sprang uppför trapporna
    med honom var oerhört viktigt.

  102. Jag vill tro att det gjorde stor skillnad.

  103. I dag är kamerarörelse
    oskiljaktig från filmkonsten.

  104. Jag såg mig som fotograf.
    Nu ser jag mig som uppfinnare.

  105. Många av dagens blockbusters
    är otroligt tekniktunga.

  106. Hobbit-filmernas eftertexter pågår
    i över nio minuter.

  107. Fler personer jobbar med datorer
    än med inspelningen.

  108. Svulstiga filmer har producerats
    ända sen D.W. Griffiths dagar.

  109. "Bun-Hur" slog rekord
    i episk storslagenhet.

  110. 2500 hästar, 200 kameler,
    10 000 statister-

  111. -enorma kulissbyggen
    och svårflyttade kameror.

  112. Men bredvid varje trend
    löper en mottrend.

  113. Samma år som "Ben-Hur" kom ut
    kunde biopubliken se-

  114. -John Cassavetes avskalade
    "Skuggor på Manhattan".

  115. Jag är den jag är,
    och ingen bestämmer över mig.

  116. En ny sorts film växte fram,
    på båda sidor av Atlanten.

  117. Den brittiska köksbänksrealismen,
    den franska nya vågen-

  118. -och den tjeckiska.

  119. Gemensamt för dem var en mer
    avskalad stil, experiment med form-

  120. -och idén om att film kunde vara mer
    än underhållning.

  121. Filmer gjordes ofta på en minibudget,
    med lätta billiga 16 mm-kameror.

  122. Men först på 90-talet kom
    den stora do-it-yourself-vågen.

  123. Vem som helst kunde bli filmmakare
    med hjälp av såna här.

  124. I täten gick ett gäng danskar med en
    film som såg ut som en hemmavideo.

  125. Christian... Hej! Ja, jag är här nu.
    Jag landade i morse.

  126. "Festen" är ett familjedrama
    som fokuserar på en tillställning-

  127. -och en dold hemlighet som tvingar
    fram en konflikt mellan far och son.

  128. I dag är Helges födelsedag
    Hurra, hurra, hurra

  129. Den är filmad enligt
    dogma-principerna.

  130. Dogma 95 handlade om
    att "tvinga fram sanningen"-

  131. -ur miljöer och karaktärer.

  132. Nåt så välbekant som en familjefest
    observerades av kameran-

  133. -vilket skapade ett oerhört obehag
    när Christian gör sitt avslöjande.

  134. Så här: Nu ska ni in i festsalen igen,
    och så börjar fotografen och ljudkillen.

  135. Thomas Vinterberg frågade
    om jag ville göra en liten dogma-film.

  136. Han förklarade vad dogma var.

  137. Manuset var fantastiskt - ibland roligt,
    ibland udda och ibland irriterande.

  138. Jag såg det bara som ett experiment.

  139. Filmbyen söder om Köpenhamn,
    klassisk mark för filmentusiaster.

  140. Här ligger Lars von Triers Zentropa,
    och här låg Nimbus Film-

  141. -som för första gången gav världen
    en så kallad dogma-film.

  142. Thomas Vinterberg och skådespelaren
    Ulrich Thomsen jobbar ihop-

  143. -för första gången sen 90-talet, när
    de var med och skapade filmhistoria.

  144. Hej.

  145. Idén till Dogma fick jag
    och Lars von Trier på en trappa.

  146. Vi utgick från vad man normalt gör
    när man gör film-

  147. -och tog bort de möjligheterna.

  148. På 38 minuter
    hade vi de tio Dogma-reglerna.

  149. -"Filmandet måste göras på plats."
    -"Ljudet får inte produceras separat."

  150. "Musik får inte användas om
    den inte förekommer vid inspelningen."

  151. -"Filmen måste vara i färg."
    -"Ljussättning är inte tillåten."

  152. "Om det saknas ljus måste scenen
    strykas eller lampa sättas på kameran."

  153. Dogma 95 var en reaktion
    på den rådande filmestetiken.

  154. Filmskapare skulle skriva under
    på tio regler-

  155. -som begränsade deras val-

  156. -men detta skulle få dem
    att granska sitt material hårdare-

  157. -för att komma närmare sanningen.

  158. Vi reagerade mot
    tendenser inom filmvärlden-

  159. -som var medelmåttiga och trista-

  160. -men även mot hur vi själva gjorde film.

  161. Det är så lätt att i ett manus skriva:

  162. "Här har vi en biljakt, med musik till."
    Det vet man att man kan göra.

  163. Här får man inte det.
    Historien måste hålla.

  164. "Festen" blev den första filmen som
    gjordes utifrån manifestets idéer.

  165. Jag ska utbringa den första skålen.
    Det är min plikt som äldsta sonen.

  166. Den mest minnesvärda scenen
    kommer 20 minuter in.

  167. "Festsal. Ulrik är på gott humör.
    Han har en utgångspunkt som roar."

  168. "Han har skrivit två tal som fadern
    får välja mellan. Han väljer det gröna."

  169. Det gröna är ett intressant val,
    en sorts sanningstal.

  170. Det röda läggs undan.

  171. "När pappa skulle bada." Kanske minns
    ni att pappa jämt skulle bada.

  172. När han skulle det tog han först med
    Linda och mig in på sitt arbetsrum.

  173. Han skulle ordna nåt först. Han låste
    dörren och drog ner persiennerna.

  174. Så tog han av sig skjortan och byxorna,
    och det skulle vi också göra.

  175. Så lade han oss på den gröna britsen,
    som inte längre finns kvar-

  176. -och våldtog oss. Utnyttjade oss sexuellt.
    Hade sex med sina kära små barn.

  177. Christian!

  178. Vi försökte avslöja
    så lite som möjligt av talet-

  179. -för de andra skådespelarna
    och statisterna-

  180. -för att på första tagningen
    få ovanliga reaktioner-

  181. -som var intressanta för kameran.

  182. Vi följde hela tiden det naturliga förloppet
    hos en födelsedagsfest.

  183. När jag fastnade i intrigerna, i hemlig-
    heter, det förflutna och döda syskon...

  184. ...sa Mogens Rukov, som skrev manus:
    "Det är bra, men vad ska de äta?"

  185. Det som drev filmen vidare framåt var
    att vi följde födelsedagens anatomi.

  186. Fotografen Anthony Dod Mantle
    fick uppgiften-

  187. -att omvandla teorierna
    till verklighet.

  188. Han valde en av de första
    digitalkamerorna i pocketformat.

  189. En konsumentkamera för några tusen.

  190. Jag lånade kameran av en vän
    som hade gjort en dokumentär.

  191. Jag älskade det omedelbara.
    Det är ju video, med en liten skärm-

  192. -och en märklig, organisk bild.
    Så spontant och omedelbart.

  193. Och den var så lätt.

  194. Det vore fantastiskt om den funkar...
    Det gör den! Det är ju underbart!

  195. Gode gud, jag har inte använt den
    på femton år.

  196. Det kameran saknade
    i teknisk prestanda-

  197. -kompenserades av
    ett par unika nya egenskaper.

  198. Jag tyckte om den spontana lättheten.

  199. Jag kunde göra nya, emotionella saker.

  200. Jag kunde hålla kameran
    och röra den som jag ville.

  201. Det var inte filmkvalitet, men jag
    kunde göra oplanerade rörelser-

  202. -som var en emotionell reaktion
    på det som skådespelarna sa.

  203. Herregud! Så lustigt!

  204. Filmen rullar.
    Tagning, Thomas Vinterberg.

  205. Jag trodde aldrig
    att jag skulle göra filmer så här.

  206. Jag minns det här. Det är jätteskoj.

  207. Låt mig vara!

  208. Thomas Vinterbergs "Festen"
    var först i en hel liten filmrörelse.

  209. Det har i dag gjorts fler än 250
    dogma-filmer av varierande kvalitet.

  210. Upphovsmännen lämnade snart
    den nya estetiken bakom sig.

  211. I dag framstår "Festen" som rörelsens
    enda riktiga mästerverk.

  212. Inget är så patetiskt
    som att dra fördel av sin framgång.

  213. -Vi ses.
    -Det gör vi.

  214. Ja...

  215. Nu ska det handla om
    nåt väldigt långt från dansk dogma.

  216. Illusioner och falska världar
    har alltid sysselsatt filmmakare.

  217. Georges Méliès experimenterade
    med en tidig form av matte painting.

  218. Man slår ihop exponeringar, så att
    föremål kan placeras i miljöer-

  219. -där de inte borde vara.

  220. Jag ska visa vem jag är
    - och vad jag är!

  221. Tekniken förfinades med bluescreen.

  222. "Tjuven från Bagdad"
    var en milstolpe...

  223. ...liksom "Mary Poppins".

  224. I dag bygger man upp
    nya verkligheter med datorer.

  225. Vi ska återbesöka en av filmens
    mest suggestiva illusioner.

  226. Svälj pillret
    och kliv in i The Matrix.

  227. Om du tar det blå pillret
    slutar berättelsen.

  228. Du vaknar och tror på vad du vill.

  229. Om du tar det röda
    blir du kvar i underlandet...

  230. "Matrix" är en tech noir-film
    skapad av syskonen Wachowski.

  231. Filmen innehåller
    ett fyrverkeri av visuella idéer-

  232. -inte minst det spektakulära tricket
    "bullet time".

  233. Vi ska göra bullet time, alltså
    "Matrix"-effekten, med Iphones.

  234. Rosie ska svinga med sitt långa hår
    och vi få det att stanna i luften.

  235. -"Matrix" handlar om en man...
    -Thomas Andersen?

  236. Han har levt en lögn.

  237. Han är fångad inuti en konstruktion
    vid namn The Matrix.

  238. Det är en låtsasvärld som är till för
    att kuva mänskligheten.

  239. För att hitta ursprunget till
    "Matrix" måste vi åka till Japan.

  240. Inspirationen kom härifrån,
    närmare bestämt från Mamoru Oshii-

  241. -och hans animerade långfilm
    "Ghost in the Shell".

  242. När man ska göra film
    har man vissa prioriteringar.

  243. Först, vilken sorts värld är det?
    Hur ska man visualisera den?

  244. Sen tänker man på vilka rollfigurer
    som passar till världen.

  245. Till sist tänker man på handlingen.

  246. Regissörerna till "Matrix" har hämtat
    en hel del inspiration från filmen.

  247. När man gör film
    hämtar man alltid saker-

  248. -från filmer som har gjorts förut,
    alla sorters filmer.

  249. Om man kallar det att bli inspirerad
    eller att kopiera, det är sak samma.

  250. Syskonen Wachowski lär ha sagt
    till producenten Joel Silver:

  251. "Vi vill göra 'Ghost in the Shell'
    på riktigt."

  252. De ville ta bildspråket
    och den kretsande kameran-

  253. -och använda det till bullet time.

  254. Den här mannen skapade
    de häpnadsväckande effekterna.

  255. Syskonen Wachowski var ute efter
    koncept för att skildra The Matrix.

  256. En visuell känsla som passade
    en virtuell verklighet.

  257. De ville förhöja den bortom
    vår vanliga mänskliga upplevelse.

  258. Det började med teckningar
    och samtal-

  259. -om hur de vore att befinna sig
    i en virtuell verklighet.

  260. Nån som inte rullar?

  261. Det är lite problem,
    men det har vi räknat med.

  262. John Gaeta byggde en rigg-

  263. -med över hundra
    stillbildskameror på rad.

  264. Varsågoda.

  265. En serie kameror tar stillbilder.

  266. De sätts samman digitalt
    till en sömlös helhet.

  267. Det är bullet time-tagningen.

  268. Bullet time ger oss en chans
    att sakta ner händelserna-

  269. -och begrunda en fysisk rörelse.

  270. Åren efter "Matrix" dök bullet time
    upp i både film och reklam.

  271. En film kan ha fantastiska effekter
    men en svag handling-

  272. -eller en fantastisk handling
    men dåliga effekter.

  273. Men när rätt koncept, rätt handling
    och rätt innovation sammanfaller-

  274. -kan det bli väldigt effektivt.

  275. Det som funkade med effekten
    var att folk visste att det var omöjligt.

  276. De visste inte hur det gjordes.
    Det var som magi.

  277. Just det har specialeffekter
    alltid handlat om.

  278. Den som på sätt och vis ligger bakom
    att "Matrix" blev till-

  279. -är inte odelat positiv
    till hur hans skapelse hanterades.

  280. Jag träffade
    bröderna Wachowski i USA.

  281. Vi träffades och pratade.

  282. De var väldigt oroade över det.

  283. Det fanns planer på att göra "Matrix"
    innan "Ghost in the Shell" kom ut.

  284. De förklarade det i detalj
    och visade mig bevis.

  285. Jag sa att de inte skulle tänka på det.

  286. Kom igen, blås.

  287. I nästa avsnitt fokuserar vi
    på berättandets sköna konst.

  288. Vad händer när en film berättar
    inte en, utan nio olika historier?

  289. Altman var banbrytande.
    Mängden av information.

  290. Hur mycket kan publiken
    ta till sig i en film?

  291. Vi återbesöker den stängda zonen
    och sänker berättartempot rejält.

  292. Det var ett av de få ögonblick
    då Tarkovskij var lycklig.

  293. Han gillade platsen så mycket
    att han var helt hänförd.

  294. Jag ska till Amerika!

  295. Och vi utforskar ett nytt gränsland
    mellan fiktion och verklighet.

  296. Vi diskuterade ständigt
    om vi gick för långt.

  297. Läget, vaniljansiktet?

  298. Vi visste inte vad som skulle hända,
    men vi ville fånga det på film.

  299. Scenerna som förändrade filmen,
    om manus och dramaturgi.

  300. Armen värkte för att jag höll så här.
    Jag brukade hålla den i en hand.

  301. Slappna av i armarna
    och styra fokus och zoom-knapparna.

  302. Det var fjorton-femton år sen
    jag rörde vid den här kameran.

  303. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Teknik

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I "Rocky" från 1976 introducerades Steadicam, en av filmfotots enskilt viktigaste uppfinningar som möjliggör obehindrad rörelse med kameran utan skakningar. "Festen" från 1998 var den första filmen som anammade filmrörelsen Dogme 95, som ville simplifiera filmskapandet och utgå ifrån traditionella metoder. Avslutningsvis tittar vi på "The Matrix", som satte en hög standard för alla typer av visuella effekter när den kom ut 1999.

Ämnen:
Bild > Filmhistoria, Teknik
Ämnesord:
Dogmafilm, Film, Filmhistoria, Historia, Specialeffekter
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Scenerna som förändrade filmen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Genrer

Avsnitt 1 av 8

Science fiction är idag en av de största genrerna på bio, och både de teman och den estetik vi associerar till den kan härledas till Stanley Kubricks science fiction-klassiker "2001: A Space Odyssey" från 1968. "När Harry mötte Sally" från 1989 blev måttstock för den moderna romantiska komedin och japanska skräckfilmen "Ringu" från 1989 blåste nytt liv i skräckfilmsgenren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Öppningen

Avsnitt 2 av 8

En av de mest kända öppningsscenerna finns i Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" där en riddare spelar schack med döden. En svårmodig Bergman visade att filmer kan vara bärare av intellektuell substans och bottna i filosofiska och existentialistiska bryderier. En av de mest stilbildande titelsekvenserna hittar vi i "Seven" från 1995. Den inspirerade till en ny våg av intrikata förtexter och har beskrivits som en av 1900-talets viktigaste designinnovationer. Vi avslutar med att titta närmare på "Sunset Boulevards" dramatiska öppningsscen med berättarröst och en flashback.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Rollfigurer

Avsnitt 3 av 8

I Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo" från 1961 introducerades en ny och mer amoralisk huvudperson som anses vara en föregångare till dagens antihjältar. "Yojimbo" var också stilbildande när det gäller birollernas olika funktioner. Seriemördaren Michael Myers i John Carpenters "Halloween" från 1978 har blivit en mall för slasherfilmens alla psykopatiska mördare. I Elia Kazans "On the Waterfront" från 1954 gick Marlon Brando i bräschen för så kallad method acting, ett mer naturligt skådespeleri med ett större djup och emotionellt engagemang.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Teknik

Avsnitt 4 av 8

I "Rocky" från 1976 introducerades Steadicam, en av filmfotots enskilt viktigaste uppfinningar som möjliggör obehindrad rörelse med kameran utan skakningar. "Festen" från 1998 var den första filmen som anammade filmrörelsen Dogme 95, som ville simplifiera filmskapandet och utgå ifrån traditionella metoder. Avslutningsvis tittar vi på "The Matrix", som satte en hög standard för alla typer av visuella effekter när den kom ut 1999.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Dramaturgi

Avsnitt 5 av 8

Dramaturgi handlar om hur en berättelse är uppbyggd. I Robert Altmans "Short Cuts" från 1993 slog en helt ny berättarstil igenom. I filmen blandas nio stycken historier istället för en, och istället för en enskild huvudperson hoppar storyn mellan 18 olika karaktärer. "Short Cuts" gör inga hierarkiska skillnader mellan vilka historier eller personer som är viktigast. I "Stalker" från 1979 utforskade Andrej Tarkovskij ett berättande med långa, visuellt slående tagningar. Genom att hänga kvar i en scen länge kunde han få åskådaren att nå andra sinnesstämningar. Vi avslutar med filmen "Borat" som förvirrade med sina genreblandningar när den kom ut 2006.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Effekter

Avsnitt 6 av 8

Ända sedan 70-talet har det experimenterats med olika former av datorrenderat material i långfilm, men det var med "Jurassic Park" från 1993 som det tog fart på allvar. Filmens realistiska återgivning av dinosaurier gjorde att en hel filmvärld förstod vilka otroliga möjligheter den nya tekniken hade. I "The Thing" från 2011 ges prov på en av specialeffektsindustrins stora legendarer Rob Bottins absoluta höjdpunkter. "Toy Story" från 1995 blev början på ett nytt paradigm där handritat blev 3D-animerat. Än idag följer så gott som alla stora animerade filmer i "Toy Storys" fotspår.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Marknaden

Avsnitt 7 av 8

Steven Spielbergs genombrottsfilm "Hajen" från 1975 hade en helt ny och väldigt bred marknadsstrategi. Den lanserades på biografer över hela USA samtidigt och understöddes av en massiv tv-reklamkampanj. När "The Crying Game" hade premiär 1992 blev den med hjälp av en väl bevarad hemlighet en stor USA-succé. Under 1999 blev "The Blair Witch Project" den första filmen som marknadsfördes på internet. I förhållande till sin minimala budget kom den att bli den mest lönsamma filmen någonsin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Slutet

Avsnitt 8 av 8

En av filmhistoriens viktigaste slutscener finns i "Till sista andetaget" från 1960. Det är också den film som kanske bäst sammanfattar den franska nya vågen, en av 1900-talets allra viktigaste strömningar inom filmen. Rörelsen utgjordes av ett gäng franska filmkritiker som ville bryta mot konventioner och regler. Den franska nya vågen inspirerade till "Bonnie och Clyde", som fick stor uppmärksamhet och påstods glorifiera kriminalitet och våld när den kom 1967. "The Usual Suspects" från 1995 är kultfilmen som satte standarden för överraskande slut och narrativa vändningar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Gerillastickning

Frida Arnqvist Engström är författare till boken Gerillaslöjd. Hon berättar här om att det finns olika sätt att göra sin röst hörd. Ett sätt kan vara att sticka och klä statyer och stolpar på gator och torg i det man stickat. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 26 september 2014. Intervjuare: Marie-Caroline Biver. Arrangör: UR.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaLärarrummet

Alfredo Castro

Bildläraren Alfredo Castro ser sitt yrke som en livsstil. Han är bildlärare i årskurs 7-9 på Tegs centralskola i Umeå. Han är också konstnär, debattör och föreläsare. År 2005 tilldelades han Guldäpplet för sitt sätt att undervisa.

Fråga oss