Titta

Scenerna som förändrade filmen

Scenerna som förändrade filmen

Om Scenerna som förändrade filmen

Filmens värld är fylld av scener som får oss att gråta, skratta och skrika av rädsla. Vissa scener har blivit ikoniska för att de innehåller stort skådespeleri, odödliga repliker eller en kameraåkning som får publiken att tappa andan. Andra scener har introducerat helt nya berättargrepp och innovationer som har påverkat hur efterkommande filmer görs. I serien behandlas västerlandets filmhistoria, med fokus på utvecklingen efter andra världskriget.

Till första programmet

Scenerna som förändrade filmen: EffekterDela
  1. Översättning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

  2. I det här avsnittet-

  3. -ska vi titta på specialeffekter-

  4. -och hur filmen påverkats av datorer.

  5. Vi besöker företaget som förändrade
    branschen med sina dinosaurier.

  6. Steven gav klartecken
    till att gå i den riktningen.

  7. Påbörja obduktionen genast.

  8. Vi återvänder till en av den analoga
    erans mest avancerade spektakel.

  9. Folk som gör monster pratar än i dag-

  10. -om att mycket i den filmen är lika
    snyggt i dag som när filmen kom.

  11. Och så följer vi med in i historiens
    allra första datoranimerade långfilm.

  12. I dag är var och varannan film
    resultatet av det här:

  13. Så kallat CGI,
    computer-generated imagery.

  14. CGI låter oss visualisera miljöer
    som vi tidigare bara fantiserat om.

  15. James Camerons "Avatar" är en gråzon
    mellan spelfilm och animation-

  16. -där 60 procent av filmen
    är gjord helt i datorn.

  17. Gör er förtjänta av de här sköldarna!

  18. Ibland behövs bara
    en greenscreen-studio.

  19. -Det är polisen!
    -Ett ögonblick.

  20. Det finns kritik mot CGI-tunga
    filmer, att tekniken överanvänds.

  21. Men det mesta tyder på
    att fenomenet är här för att stanna.

  22. CGI-revolutionens ground zero
    är "Jurassic Park".

  23. Den visade att datorer kan skapa
    nåt som ser ut som verklighet.

  24. Det var första gången
    som man såg en digital dinosaurie-

  25. -och man häpnade över
    hur otroligt det såg ut.

  26. Det här var inte banbrytande,
    utan världsomvälvande.

  27. Vi kommer att bli stenrika.

  28. "Jurassic Park" tog spelfilmen in
    i en helt ny tidsålder.

  29. Den blev startskottet för de digitala
    effekternas triumf över de analoga.

  30. Nu förstod man att allt var möjligt.

  31. "Tron" från 1982 var en av de stora
    milstolparna för digitala effekter.

  32. Men "Tron" utspelar sig i en fantasi-
    värld, utan krav på trovärdighet.

  33. Men med "The Abyss" från 1989 tog
    man ett stort steg närmare realism.

  34. Man skulle aldrig tro
    att det man såg i "Tron" var verkligt-

  35. -men i "Avgrunden" förundras man över
    hur verkligt vattnet ser ut-

  36. -och likadant med
    den flytande metallen i "Terminator 2".

  37. Det fick en att inse
    hur stort det här skulle bli.

  38. Här i San Francisco
    finns Industrial Light & Magic-

  39. -som George Lucas bildade för
    specialeffekterna till "Star Wars".

  40. I mer än två decennier
    dominerade företaget branschen-

  41. -och tog den
    från analogt till digitalt.

  42. Vi får en intervju med Dennis Muren.

  43. Han är den moderna datorgrafikens
    kanske viktigaste pionjär.

  44. Hans team fick uppdraget att jobba
    med Spielbergs "Jurassic Park".

  45. Men från början var det inte meningen
    att ha digitala dinosaurier.

  46. Steven ville ha stop motion-

  47. -och han anlitade Phil Tippett,
    som var bäst i branschen.

  48. Men stop motion
    såg aldrig helt verkligt ut.

  49. Jag tänkte att vi kanske kunde
    åtgärda det ryckiga i stop motion-

  50. -genom att digitalt
    göra det lite suddigare.

  51. Vi testade det,
    och det hjälpte lite men inte mycket.

  52. Muren och hans kollegor insåg att
    de kunde skapa digitala dinosaurier-

  53. -och kunde visa upp överraskande
    bra smakprov för Spielberg.

  54. Steven gav oss klartecken-

  55. -vilket innebar
    att han nobbade Phils team.

  56. Men jag såg till
    att behålla dem i projektet-

  57. -och använde stop motion-modeller
    som utgångspunkt för datorn.

  58. Man rörde den här dockan
    en bildruta åt gången-

  59. -och sen använde vi den filen
    när vi animerade dinosaurierna.

  60. Och det förändrade allt.

  61. Det digitala arbetet imponerade
    på de inblandade och andra.

  62. När både biopublik och
    branschmänniskor såg resultatet-

  63. -var det tydligt att det skett ett
    skifte i vad som gick att åstadkomma.

  64. Det här är första gången
    de faktiskt ser en dinosaurie.

  65. Det här var i princip första gången som
    nån hade sett en digital dinosaurie.

  66. Sam Neill och Laura Dern
    tittar upp på den här dinosaurien-

  67. -och man ser hur förundrade de var.

  68. Sen fick man se den själv,
    och den var helt otrolig.

  69. Allt från hur musklerna rör sig
    till magens massa-

  70. -till hur djuret interagerade
    med marken och träden-

  71. -var otroligt verklighetstroget.

  72. När man såg det här som animatör
    insåg man hur unikt det var.

  73. Men Dennis påpekar att det
    inte bara handlar om dinosaurien.

  74. Ofta handlar det om pusselbiten
    som får allt att falla på plats.

  75. Steven ville att djuret
    skulle slita loss lite blad från trädet.

  76. Så de fäste en lina i trädet-

  77. -och så stod en kille vid sidan om
    och drog i den-

  78. -så att grenen böjde sig
    som om dinosaurien tog tag i den.

  79. Om man tar bort slutet med grenen
    blir scenen inte lika bra.

  80. Det är otroligt
    hur en detalj kan bli så minnesvärd.

  81. Det här var inte nåt i metall eller
    plast eller en exploderande jeep.

  82. Det var ett riktigt djur
    som interagerade med människor.

  83. Det här gjordes tidigare
    med dockor och animatronics-

  84. -men nu
    blev resultatet levande varelser.

  85. Hur lyckades ni med det här?

  86. Steven ville att de skulle se äkta ut.

  87. Vi gjorde mycket research.
    Vi åkte till en djurpark-

  88. -för att se hur djuren
    betedde och rörde sig-

  89. -och hur huden rör sig.
    Sen försökte vi inkludera allt i filmen.

  90. Vi försökte till exempel visa
    hur huden gled över benen.

  91. Man kunde ana skelettet.

  92. Vi insåg alla
    att vi hade lyckats göra nåt nytt.

  93. När vi såg dagstagningarna förstod vi
    hur verklighetstrogna de var.

  94. Men allt är inte CGI. Filmen har
    drygt 50 datoranimerade scener-

  95. -men nästan tre gånger så många är
    gjorda med animatronic-effekter-

  96. -dockor och modeller styrda av
    elektronik och dockskådespelare.

  97. Scenen
    med en sjuk Triceratops är en modell-

  98. -nästan lika imponerande
    som datorvarianterna.

  99. Men i många scener används
    analogt och digitalt tillsammans-

  100. -oftast utan
    att vi som publik ser skillnaden.

  101. Kombinationen blev väldigt lyckad.

  102. Modellerna gav skådisarna
    nåt att titta på-

  103. -och man kan ljussätta dem,
    så alla tänker sig att de är där.

  104. Och vi ser hur stor den blir
    och vad den gör.

  105. Så det hjälper verkligen.

  106. "Jurassic Park" blev en framgång
    och visade vad datorer kan göra.

  107. Våg efter våg av visualiseringar
    har svept över biopubliken-

  108. -sen tekniken mognat
    och branschen lärt sig använda den.

  109. Det är en av mina egna kompositioner.

  110. Men att allt är möjligt
    innebär inte att allt blir bättre.

  111. Att det överanvänds beror inte på oss-

  112. -utan på att filmstudiorna tror
    att mer alltid blir bättre.

  113. -Alla rör sig hitåt.
    -Men är mer verkligen bättre?

  114. Förmodligen inte,
    för det blir inte lika speciellt.

  115. Skåda Herrens makt!

  116. CGI-tekniken är utbredd, men det
    är lätt att glömma hur ung den är.

  117. Innan datorerna fick man anstränga
    sig för att ge liv åt det omöjliga.

  118. Stop motion-pionjären
    Ray Harryhausen-

  119. -adderade leranimerade skelett
    till den här fäktningsscenen.

  120. Det var en mödosam process. En dags
    arbete gav en halv sekunds material.

  121. Sammantaget tog scenen
    fyra och en halv månader att göra.

  122. Men kärleken till
    analog "movie magic" har levt vidare.

  123. I datorernas era är det när nåt
    gjorts på riktigt som vi reagerar.

  124. Nu ska vi hit till Antarktis
    och en film från 1982-

  125. -som många anser vara juvelen
    i den analoga erans krona.

  126. Påbörja obduktionen genast.

  127. På den tiden kunde vi inte välja-

  128. -mellan digitala och analoga effekter.

  129. För det fanns inga digitala effekter.

  130. Bottin gjorde banbrytande grejer
    i den filmen.

  131. Alla som gör monster
    pratar än i dag om-

  132. -hur grejerna i filmen
    är lika snygga nu som då.

  133. "The Thing"
    med specialeffektgurun Robin Bottin-

  134. -höjde ribban
    för analoga specialeffekter.

  135. Filmen har blivit legendarisk
    tack vare dess visuella uttryck.

  136. Och effekterna är bland de mest
    avancerade innan den digitala eran.

  137. Några som ägnar sig åt
    specialeffekter i samma anda-

  138. -är Tom Woodruff och Alec Gillis
    på Amalgamated Dynamics, ADI.

  139. De har jobbat på "Starship Troopers",
    "Alien 3" och "Alien Vs. Predator".

  140. Vi gör allt själva här i verkstaden.
    Hela strukturen-

  141. -det mekaniska och målandet -
    allt sker här.

  142. Inte minst har de fått tolka "The
    Thing", i en ny version från 2011.

  143. "The Thing" är baserad på
    en novell från 1930-talet.

  144. Den handlar om en varelse från rymden
    som infiltrerar en forskningsstation.

  145. Första versionen gjordes 1951-

  146. -och har influerat många i hur
    man bygger upp hot och spänning.

  147. John Carpenters version kom 1982.

  148. Den var mer trogen novellen
    och dess identitetshärmande monster.

  149. Och 2011 gjordes alltså en version
    med specialeffekter av ADI.

  150. Modeller och monster från filmen
    finns kvar i ateljén.

  151. Det här är i princip en skulptur.

  152. Vi börjar med lera,
    och ofta gör vi först en liten modell-

  153. -innan vi gör den riktiga.
    Vi använder olika material.

  154. Det kan vara silikon, latex, gummi,
    polyuretan eller skum.

  155. Sen gör vi en skulptur av det,
    som vi målar och finputsar.

  156. Robin Bottin är legendarisk.

  157. Hans arbete syns i "Total Recall",
    "Robocop", "Seven" och "Fight Club".

  158. Vid tiden för "The Thing" var han 22-

  159. -men ett självklart val
    för John Carpenter.

  160. Rob Bottin hade en självklar idé
    för hur vi skulle göra det.

  161. Varelsen kunde se ut hur som helst.

  162. -Den hade inte en specifik form.
    -Vi hittade den här.

  163. De bygger gummivarelser-

  164. -och så har de folk under bord
    som styr dem.

  165. De gör olika saker för att ge dem liv.
    Det var en intressant och lång process.

  166. Särskilt i en scen tar de
    analoga effekter till en ny nivå.

  167. Det som gör scenen
    är inte när monstret kommer-

  168. -utan det spända samtalet.

  169. För man fokuserar på det
    och vet inte vad som ska ske.

  170. När läkaren försöker återuppliva killen
    och vart det leder-

  171. -är så otroligt innovativt.

  172. Inte bara vad gäller själva varelsen
    utan kameraarbetet och klippningen.

  173. Undan!

  174. Käftarna öppnade sig
    och slet sönder huden.

  175. Bottin skaffade en kille
    som saknade underarmarna-

  176. -och satte på blodiga stumpar och
    sminkade honom att likna skådisen.

  177. Och som om inte det vore nog
    kommer tentaklerna.

  178. De kom på att man kunde spruta luft
    genom små gummislangar-

  179. -för att skapa de här svajande...

  180. Sörja och slem
    kommer sprutande upp ur bröstet-

  181. -och sen ser man varelsen,
    som nu ser ut som den döde på bordet-

  182. -som klättrar i taket.

  183. Alla tittar upp, så de ser inte
    hur den dödes hals tänjs ut-

  184. -och att vävnaden slits sönder. Men
    det är inte en människokropp under-

  185. -utan det är gröna grejer
    som spyr ut grön gegga.

  186. Och huvudet på bordet har nu leder.

  187. Det var nog kablar, för på den tiden
    använde man inte servomotorer.

  188. Men det är ett vackert gjort huvud
    med en massa ansiktsuttryck-

  189. -som sträcker sig ner från bordet. När
    det når golvet är det ett annat huvud.

  190. Och det är det som skjuter...

  191. Den sekvensen går baklänges. Tungan
    låg ute och drogs in genom golvet.

  192. Om man kör det baklänges
    ser tungan ut att skjuta ut.

  193. Och sen kommer benen,
    och den springer i väg.

  194. Det är då
    den här klassiska repliken fälls:

  195. Det här är fan inte sant.

  196. För precis så känner publiken.

  197. Det är skickligt skrivet och regisserat
    och visar hur kreativ filmen är.

  198. Särskilt den scenen.

  199. Det är otroligt
    hur mycket av det som funkar än.

  200. Man behöver inte förbättra det med CGI.

  201. Det här är fan inte sant.

  202. Datoriseringen förändrar
    förutsättningarna för filmskapare.

  203. Snart kanske vi inte behöver
    riktiga människor i bild.

  204. Av de 31 miljoner dollar som
    "Benjamin Button" kostade att göra-

  205. -gick 20 miljoner åt till att göra
    Pitts baklängesåldrande trovärdigt.

  206. Kanske var det den första film
    att undvika "uncanny valley"-

  207. -det mellanläge där en artificiell
    person inte lyckas lura ögat.

  208. Kommer du?

  209. Drömmen om digitala skådisar
    kan snart bli verklighet.

  210. Skådisar som dött under inspelningen
    har fått datorrenderade ersättare.

  211. Riskerar du att bli en bra man?

  212. Nu letar vi upp historiens första
    långfilm helt framtagen i datorn.

  213. Man behövde inte
    oroa sig för nån uncanny valley-

  214. -eftersom skådespelarna
    föreställde leksaker.

  215. -Woody!
    -Tack för skjutsen.

  216. När jag först såg "Toy Story"-

  217. -blev jag nog
    lika imponerad som alla andra.

  218. Det är Buzz! Woody talade sanning.

  219. Det var den första
    datoranimerade långfilmen.

  220. När jag fick höra talas om
    scenen med soldaterna-

  221. -insåg jag att filmen skulle slå.

  222. Folk gick för att se den här nya grejen-

  223. -men fortsatte komma
    eftersom det var en bra film.

  224. -Det borde funka...
    -Använd karatefunktionen!

  225. Nu är det inte ovanligt
    att animerade filmer blir publiksuccéer-

  226. -men när jag växte upp
    sågs de enbart som barnfilmer.

  227. Med den här tar vi reda på
    vad som finns i paketen.

  228. "Toy Story" gick upp på bio 1995-

  229. -som den första
    helt datoranimerade långfilmen.

  230. Det var inte bara
    en teknisk gräns som passerades-

  231. -utan det blev starten på en lång rad
    framgångsrika datoranimerade filmer.

  232. Innan dess hade Disney dominerat
    1900-talets animerade långfilmer.

  233. Med Pixar moderniserades genren
    inte bara tekniskt och visuellt.

  234. Här kom också nya idéer kring
    miljöer, rollfigurer och handlingar.

  235. Disneys prinsar och prinsessor
    hörde inte hemma i Pixars världar.

  236. Det finns exempel
    på datoranimationer från 60-talet-

  237. -och här från 70-talet. Den verkliga
    utvecklingen kom på 80-talet-

  238. -med en verksamhet startad av George
    Lucas, skaparen av "Star Wars".

  239. I verksamheten fanns John Lasseter,
    som kom att regissera "Toy Story".

  240. Man släppte
    en rad väldigt korta kortfilmer.

  241. Målet var
    att se vad datorerna mäktade med.

  242. Det är som att se
    de första trettio åren av animation-

  243. -fast på mycket kortare tid.

  244. Den här gången tar det bara tio år-

  245. -att komma till
    den första datoranimerade långfilmen.

  246. Och det var så klart "Toy Story".

  247. Steve Segal är en av de animatörer
    som jobbade med "Toy Story".

  248. Han hade stött på
    John Lasseter till och från-

  249. -i den smala krets av människor
    som kunde något om datoranimation.

  250. John Lasseter
    bad om mina arbetsprover.

  251. Och folk tror inte att det är sant
    att John Lasseter ringde mig.

  252. Det är som om Obama skulle ringa.

  253. De var klara med soldatscenen, och
    soldaterna hoppade runt på sina plattor.

  254. Det var briljant, men de flesta
    skulle nog låtit dem gå som vanligt.

  255. Du vet vad du måste göra.

  256. -Men det vore inte Pixar.
    -Dags att rekognosera.

  257. Pixar kom med en stor kärlek till
    detaljer och en annan ton än Disneys.

  258. Det märktes tydligt i rollfigurerna-

  259. -som var vardagshjältar
    och lät bli att bryta ut i sång.

  260. När Woody tar mikrofonen
    i första "Toy Story"-filmen-

  261. -överraskar han genom
    att inte sjunga utan prata.

  262. Hör alla mig? Jättebra.

  263. Att känna nåt för rollfigurerna
    var också en utmaning.

  264. Datorer hade dittills mest skapat
    människoansikten som såg stela ut.

  265. Vi ville att de två huvudpersonerna
    skulle ha detaljerade ansiktsuttryck.

  266. Och man kan göra
    rätt mycket grejer med sitt ansikte.

  267. Är födelsedagsfesten i dag?

  268. Lockelsen med "Toy Story"-

  269. -är hur väl den förmedlar
    rollfigurernas personlighet.

  270. Kom in, Stjärnkommandot.

  271. Delvis är det rösterna,
    men även hur figurerna rör sig.

  272. Hallå?

  273. Woody ser med sina sladdriga armar
    ut att vara gjord av spaghetti.

  274. Buzz ser ut att vara gjord av hårdplast
    och intar hela tiden olika poser.

  275. -Det är otroligt välgjort.
    -Vi lyckades!

  276. "Toy Story" kan ha varit
    den film som drog in mest det året.

  277. Den påverkade
    animationsindustrin enormt.

  278. Vem lagade min ratatouille?

  279. Åren efter "Toy Story" exploderade
    den datoranimerade filmen.

  280. Med film efter film
    kunde mer och mer åstadkommas-

  281. -saker som inte varit möjliga
    före den första "Toy Story"-filmen.

  282. Bu. Bu?

  283. "Räkna inte med det"?!

  284. "Toy Story" förde med sig
    en digital revolution-

  285. -men hur står sig filmen
    mer än tjugo år senare?

  286. Den påverkar fortfarande publiken
    på samma sätt.

  287. Och det spännande med "Toy Story"-

  288. -var att den både var nyskapande
    och en väldigt bra film.

  289. Nästa gång handlar programmet
    om nåt helt annat.

  290. Vi ska ta en närmare titt
    på själva filmindustrin.

  291. Vi går ner i djupet
    i jakt på den första blockbustern.

  292. Plötsligt kom det en film
    som alla hade sett.

  293. Så var det inte före "Hajen".

  294. -Vad tänker du på?
    -Din man.

  295. Vi berättar om en av
    filmhistoriens största snackisar-

  296. -som uppstod på grund av en scen
    med en välbevarad hemlighet.

  297. Alla älskar ögonblicket
    när en film helt slår om.

  298. Han börjar kyssa hennes hals
    och kameran är på hennes ansikte.

  299. Jag är verkligen ledsen.

  300. Och vi ser hur en indieskräckis
    hittade nya marknadsföringsvägar-

  301. -och blev
    den mest lönsamma filmen nånsin.

  302. Man lät publiken upptäcka ens film
    i stället för tvärtom.

  303. "Scenerna som förändrade filmen" -
    nästa gång om marknad och publik.

  304. Ibland återanvänder vi
    saker från gamla filmer.

  305. En del av insektsbenen
    kommer från "Starship Troopers".

  306. Men vem vet det?
    Ja, nu vet förstås hela Sverige...

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Effekter

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ända sedan 70-talet har det experimenterats med olika former av datorrenderat material i långfilm, men det var med "Jurassic Park" från 1993 som det tog fart på allvar. Filmens realistiska återgivning av dinosaurier gjorde att en hel filmvärld förstod vilka otroliga möjligheter den nya tekniken hade. I "The Thing" från 2011 ges prov på en av specialeffektsindustrins stora legendarer Rob Bottins absoluta höjdpunkter. "Toy Story" från 1995 blev början på ett nytt paradigm där handritat blev 3D-animerat. Än idag följer så gott som alla stora animerade filmer i "Toy Storys" fotspår.

Ämnen:
Bild > Filmhistoria, Teknik
Ämnesord:
Animerad film, Datoranimation, Film, Filmhistoria, Filmteknik, Historia, Teknik, TV-fotografering, Videofotografering
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Scenerna som förändrade filmen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Genrer

Avsnitt 1 av 8

Science fiction är idag en av de största genrerna på bio, och både de teman och den estetik vi associerar till den kan härledas till Stanley Kubricks science fiction-klassiker "2001: A Space Odyssey" från 1968. "När Harry mötte Sally" från 1989 blev måttstock för den moderna romantiska komedin och japanska skräckfilmen "Ringu" från 1989 blåste nytt liv i skräckfilmsgenren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Öppningen

Avsnitt 2 av 8

En av de mest kända öppningsscenerna finns i Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" där en riddare spelar schack med döden. En svårmodig Bergman visade att filmer kan vara bärare av intellektuell substans och bottna i filosofiska och existentialistiska bryderier. En av de mest stilbildande titelsekvenserna hittar vi i "Seven" från 1995. Den inspirerade till en ny våg av intrikata förtexter och har beskrivits som en av 1900-talets viktigaste designinnovationer. Vi avslutar med att titta närmare på "Sunset Boulevards" dramatiska öppningsscen med berättarröst och en flashback.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Rollfigurer

Avsnitt 3 av 8

I Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo" från 1961 introducerades en ny och mer amoralisk huvudperson som anses vara en föregångare till dagens antihjältar. "Yojimbo" var också stilbildande när det gäller birollernas olika funktioner. Seriemördaren Michael Myers i John Carpenters "Halloween" från 1978 har blivit en mall för slasherfilmens alla psykopatiska mördare. I Elia Kazans "On the Waterfront" från 1954 gick Marlon Brando i bräschen för så kallad method acting, ett mer naturligt skådespeleri med ett större djup och emotionellt engagemang.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Teknik

Avsnitt 4 av 8

I "Rocky" från 1976 introducerades Steadicam, en av filmfotots enskilt viktigaste uppfinningar som möjliggör obehindrad rörelse med kameran utan skakningar. "Festen" från 1998 var den första filmen som anammade filmrörelsen Dogme 95, som ville simplifiera filmskapandet och utgå ifrån traditionella metoder. Avslutningsvis tittar vi på "The Matrix", som satte en hög standard för alla typer av visuella effekter när den kom ut 1999.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Dramaturgi

Avsnitt 5 av 8

Dramaturgi handlar om hur en berättelse är uppbyggd. I Robert Altmans "Short Cuts" från 1993 slog en helt ny berättarstil igenom. I filmen blandas nio stycken historier istället för en, och istället för en enskild huvudperson hoppar storyn mellan 18 olika karaktärer. "Short Cuts" gör inga hierarkiska skillnader mellan vilka historier eller personer som är viktigast. I "Stalker" från 1979 utforskade Andrej Tarkovskij ett berättande med långa, visuellt slående tagningar. Genom att hänga kvar i en scen länge kunde han få åskådaren att nå andra sinnesstämningar. Vi avslutar med filmen "Borat" som förvirrade med sina genreblandningar när den kom ut 2006.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Effekter

Avsnitt 6 av 8

Ända sedan 70-talet har det experimenterats med olika former av datorrenderat material i långfilm, men det var med "Jurassic Park" från 1993 som det tog fart på allvar. Filmens realistiska återgivning av dinosaurier gjorde att en hel filmvärld förstod vilka otroliga möjligheter den nya tekniken hade. I "The Thing" från 2011 ges prov på en av specialeffektsindustrins stora legendarer Rob Bottins absoluta höjdpunkter. "Toy Story" från 1995 blev början på ett nytt paradigm där handritat blev 3D-animerat. Än idag följer så gott som alla stora animerade filmer i "Toy Storys" fotspår.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Marknaden

Avsnitt 7 av 8

Steven Spielbergs genombrottsfilm "Hajen" från 1975 hade en helt ny och väldigt bred marknadsstrategi. Den lanserades på biografer över hela USA samtidigt och understöddes av en massiv tv-reklamkampanj. När "The Crying Game" hade premiär 1992 blev den med hjälp av en väl bevarad hemlighet en stor USA-succé. Under 1999 blev "The Blair Witch Project" den första filmen som marknadsfördes på internet. I förhållande till sin minimala budget kom den att bli den mest lönsamma filmen någonsin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Slutet

Avsnitt 8 av 8

En av filmhistoriens viktigaste slutscener finns i "Till sista andetaget" från 1960. Det är också den film som kanske bäst sammanfattar den franska nya vågen, en av 1900-talets allra viktigaste strömningar inom filmen. Rörelsen utgjordes av ett gäng franska filmkritiker som ville bryta mot konventioner och regler. Den franska nya vågen inspirerade till "Bonnie och Clyde", som fick stor uppmärksamhet och påstods glorifiera kriminalitet och våld när den kom 1967. "The Usual Suspects" från 1995 är kultfilmen som satte standarden för överraskande slut och narrativa vändningar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBilderna som förändrade vetenskapen

Mot atomens kärna

Sex bilder som förändrat vår syn på vetenskapen och den inre världen. Läkaren Andreas Vesalius teckningar avslöjade människokroppens anatomi. Joseph Altmans fotografier visade att det skapas nya celler i den vuxna hjärnan. I en skiss sammanfattade Charles Darwin evolutionsteorin.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDramaturgipodden

Redigeraren Marinella Angusti

Mycket av dramaturgin i tv-serier och filmer skapas i redigeringsrummet. Vi hälsar på redigeraren Marinella Angusti på jobbet där hon just nu klipper en dokumentärserie. Hur väljer hon vilka scener som ska vara med och hur kan en redigerare bidra till att förstärka storyn? Angusti har bland annat jobbat med tv-serien "Fjällbackamorden" och dokumentärserien "Experimenten". Hon berättar om sina erfarenheter och delar med sig av sina bästa tips. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss