Titta

UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Om UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Linköpings universitet firade 40 år och bjöd in till en jubileumskonferens fylld av vetenskap, nya lärdomar och många möten. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken: Psykoterapi via internetDela
  1. Jag vet redan att för många av er
    har livet förändrats dramatiskt-

  2. -under de senaste tjugo åren.

  3. Nu söker ni vård
    och hittar hit med hjälp av internet.

  4. Det har varit en dramatisk förändring
    för oss alla.

  5. Här är ett exempel på
    hur hälsovården kan förändras-

  6. -tack vare innovationen
    som är internet.

  7. Bakgrunden är att psykoterapi-

  8. -särskilt kognitiv beteendeterapi,
    som jag själv är tränad inom-

  9. -hjälper vid mindre svåra
    psykiatriska och somatiska tillstånd-

  10. -som huvudvärk och kronisk smärta.

  11. Vi har gjort många studier på detta,
    även lång tid efter terapin.

  12. Det är den goda nyheten.
    Tyvärr finns för få terapeuter.

  13. Hur hanterar vi det?
    Vissa vill inte ens träffa terapeut.

  14. Det är en fråga.

  15. En annan fråga handlar om
    problem med ekonomin.

  16. Psykiatriska störningar
    är bland de mest kostsamma.

  17. Vi vet att ryggproblem är kostsamma,
    men psykiatriska problem också.

  18. Folk blir sjukskrivna
    och kan inte arbeta.

  19. Det är milda till medelsvåra problem
    som kostar allra mest-

  20. -just vad gäller sjukfrånvaro,
    eftersom så många drabbas.

  21. Jag hade tur. 1998, några år efter
    att vi vande oss vid internet-

  22. -ville två studenter använda internet
    för att behandla huvudvärk.

  23. Jag tyckte det var en dålig idé,
    men gick med på att prova.

  24. Vi blev bland de första i världen
    och vi har fortsatt med projektet.

  25. Grundtanken är, enkelt uttryckt-

  26. -att se psykoterapi
    som en form av utbildning.

  27. Man ska lära sig-

  28. -hur man kan hantera sin ångest,
    depression eller vad det nu är.

  29. Hur funkar det?
    Vi använder text och videoklipp.

  30. När vi började, 1998...
    De flesta av er som var med då-

  31. -minns säkert hur modemen lät.

  32. Om man var uppkopplad länge
    blev telefonräkningen hög.

  33. Nu har det förändrats.
    Vi kan använda videoklipp-

  34. -i våra behandlingar.

  35. Det är som en distansutbildning.
    Vi har lektioner och hemläxor-

  36. -för man behandlas inte av datorn,
    utan genom övningar i verkligheten.

  37. Det är inte
    att sitta och stirra på en skärm.

  38. De flesta handleds av en terapeut.

  39. Om man får en instruktion,
    så kanske man gör det.

  40. Om en terapeut ger ett råd
    kanske man följer det-

  41. -men att de ringer och frågar om det
    gör en stor skillnad.

  42. Det ni ser här
    är vårt depressionsprogram-

  43. -översatt till sorani
    av två skickliga studenter.

  44. Det är svårt vid vanlig terapi,
    men är lätt för oss att göra här.

  45. Vår senaste version är på hebreiska.

  46. Vi gör studier i Israel,
    Rumänien, Tyskland...

  47. Vi gör en studie i Storbritannien nu.
    Sånt har inte varit möjligt förr.

  48. Det här har förändrat möjligheterna
    för kliniska prövningar.

  49. Många psykologers karriärer omfattar
    några få kontrollerade studier.

  50. Vi gör 3-5 om året.
    Det säger väl allt.

  51. De flesta välstuderade behandlingarna
    i Sverige är från vår grupp.

  52. 60 % av alla prövningar
    av psykoterapier i Sverige-

  53. -är från min grupp. Märkligt!

  54. Ett av skälen är
    att vi har effektiviserat processen.

  55. Vi har minskat kostnaderna
    genom att annonsera efter frivilliga.

  56. Vi håller telefonintervjuer-

  57. -i stället för att be folk komma in,
    även om vi ibland gör det också.

  58. Vi använder minimal handledning
    i stället för långa samtal-

  59. -och har en egen webbmaster
    i stället för att hyra in en konsult.

  60. Sammantaget ger det
    en hög kvalitet i våra prövningar.

  61. Jag är inte inblandad i dem alla,
    men här är våra studier i Sverige.

  62. Vi har gjort tre om huvudvärk,
    varav en i fjol-

  63. -flera om somatiska besvär,
    som visas till vänster-

  64. -och till höger kan ni se
    att vi har fokuserat på-

  65. -att göra många studier
    av psykiatriska problem.

  66. En intressant sak vi gjort nyligen
    var ett projekt åt Socialstyrelsen-

  67. -om våld i nära relationer.

  68. Ni ser kanske
    att vi har få projekt om beroenden.

  69. Vi har jobbat med spelberoende
    och tittar nu på alkoholism.

  70. Jag ville bara visa
    att det görs mycket.

  71. Jag är inte inblandad i alla studier.
    Det är omöjligt att göra allt.

  72. Här är ett exempel.
    Det var en studie inom sjukvården-

  73. -med patienter
    som remitterades av läkare.

  74. Vi ville skräddarsy behandlingen.
    I stället för att titta på diagnosen-

  75. -gick vi efter komorbiditeter.

  76. Det är vår tolkning
    av translationell forskning.

  77. Vi hade först en kontrollgrupp,
    men de fick förstås behandling sen.

  78. Sen gör vi uppföljningar
    efter ett och två år.

  79. Det är ett exempel på vad vi kan göra
    med högkvalitativa data.

  80. Här är en metaanalys
    eller litteraturstudie vi gjorde...

  81. En fråga vi ofta får
    om forskningen är:

  82. "Det ser bra ut,
    men är det bättre än riktiga besök?"

  83. "Att besöka en terapeut
    i verkligheten, alltså."

  84. När vi gjorde den här analysen
    fanns tretton eller fjorton studier.

  85. Nu finns över tjugo studier
    där patienter har fått behandling-

  86. -antingen via internet
    eller hos en terapeut eller grupp.

  87. Vi såg en nolleffekt.
    Det finns ingen skillnad.

  88. Det finns exempel där behandlingen
    var lite bättre "live"-

  89. -men också exempel där behandlingen
    var bättre på nätet.

  90. Ett är från den stora studien
    om social ångest.

  91. Det är troligen olika
    för olika tillstånd.

  92. För vissa patienter
    funkar det ena bättre-

  93. -men vi vet inte vilka de är än.
    Det är problemet.

  94. Okej...

  95. Metoden har förstås
    både fördelar och nackdelar.

  96. Den passar inte alla patienter,
    men det gör inte medicinering heller.

  97. Inget passar alla.

  98. Den kan lätt tillämpas
    i andra länder.

  99. Vi kan göra studier i Rumänien
    till en låg kostnad-

  100. -och vi kan nå personer som inte har
    svenska som förstaspråk-

  101. -vilket är mycket relevant
    i Sverige just nu.

  102. Vi får högkvalitativa data
    med lågt bortfall-

  103. -vilket ofta är ett stort problem
    inom forskningen.

  104. Intressenter,
    alltså folk som bestämmer-

  105. -föredrar kombinerad behandling.
    Sån skepsis är inget nytt.

  106. Nätutbildning kritiseras ofta
    av "vanliga" lärare.

  107. Att vänja sig vid det nya tar tid.
    Och tekniken utvecklas också fort.

  108. Som tur är var nätet rätt oförändrat
    i ungefär femton år-

  109. -men sen kom apparna.
    Ni har säkert appar på mobilen.

  110. De var populära ett tag,
    men nu är appbranschen mer osäker.

  111. Våra program är responsiva
    och anpassar sig efter enheterna.

  112. I mobilen
    ser programmet ut som en app-

  113. -och via dator ser det annorlunda ut,
    precis som tidningarna gör.

  114. Vi har gjort lönsamhetsstudier
    med folk från Nederländerna.

  115. Metoden är delvis implementerad
    och det går långsamt-

  116. -men jag är nöjd med det.
    Går det för fort kan man göra fel-

  117. -och börja sprida nånting
    innan man vet att det fungerar.

  118. För att sammanfatta:
    jag tror på internetterapi.

  119. Det är den mest välstuderade formen
    av psykoterapi vi har i Sverige.

  120. Vi vet mer om
    hur internetterapi fungerar-

  121. -än om nån annan form av terapi,
    åtminstone i Sverige-

  122. -och på sikt även globalt,
    för utvecklingen går fort.

  123. Självklart är mer forskning möjlig.
    Det finns massor vi inte vet.

  124. Hur mycket kommer patienterna ihåg?

  125. Det är en uppenbar fråga
    som vi inte har studerat än.

  126. Linköpings universitet
    har haft en ledande roll.

  127. Vi är ofta bland de första
    att göra nya internetstudier.

  128. Det nya som kommer nästa vår
    blir ensamhet.

  129. Ett stort problem för många.
    Vi ska behandla ensamhet.

  130. Jag ska återkomma med resultaten,
    men det är nästa studie.

  131. Och med det avrundar jag.

  132. Det här är European Society for
    Research on Internet Interventions.

  133. Den internationella blev så stor
    att en europeisk grupp knoppades av.

  134. Vi är fler än så här i Sverige,
    men här är vi i Linköping.

  135. Jag ville avsluta med
    en bild från Linköping. Tack.

  136. Översättning: Linnéa Holmén
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Psykoterapi via internet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Gerhard Andersson är professor i klinisk psykologi vid Linköpings universitet och Karolinska institutet. Hans forskning visar att psykoterapi via internet ger goda resultat. Idag finns det behandling mot bland annat ångest, depression och sömnsvårigheter. Man kan jämföra behandlingen med en distanskurs inom området och idag använder vi oss av internet med filmer, bilder och text. Vi har läxor där våra patienter får hemläxor att utföra. Ofta handlar det om övningar som du måste praktisera regelbundet, säger Gerhard Andersson. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Psykiatri, Psykiatriska behandlingsmetoder, Psykoterapi via Internet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Kan datorer minska segregation?

Vad menar vi med segregation och hur har begreppet förändrats över tid? Peter Hedström, professor i analytisk sociologi vid Nuffield College i Oxford, berättar här hur man kan använda stora mängder data och kraftfulla datorer för ringa in begreppet och varför detta är så viktigt. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Individanpassad vård för missbrukare

Markus Heilig, professor i psykiatri vid Linköpings universitet, har länge forskat om vården i samband med missbruk. Han menar att trots att vi idag har stor kunskap om beroendesjukdomar så får de som drabbas nästan aldrig modern behandling för sitt missbruk av sjukvården. All medicinsk kompetens som finns utnyttjas inte. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Hur känner vi kroppen i en teknisk värld

Ericka Johnson, universitetslektor vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet, berättar om sina forskningsresultat som är tänkta att användas inom den medicinska forskningen. Hur väl känner vi våra kroppar och hur pass medvetna är vi om den kulturella kontexten? Skall man till exempel konstruera en simulator av en kroppsdel i undervisningssyfte så bör den kunna användas av blivande läkare både i USA och i Sverige, menar hon. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Tv-spel förbättrar hälsa hos patienter

Tiny Jaarsma, professor i omvårdnad vid Linköpings universitet, menar att alla människor borde spela tv-spel. Speciellt viktigt är det för hjärtsviktspatienter som har svårt att komma ut och motionera. En första studie på patienter med hjärtsvikt har visat positiva resultat. Patienterna får hjälp att komma igång och installera spelet och sedan stöttar vi dem i tre månader, berättar Tiny Jaarsma. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Att ge av sin kropp

Kristin Zeiler är biträdande professor vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Hon har under flera år studerat sambandet mellan etik och kroppsligt givande. När det gäller njurdonation känner ofta givare och mottagare varandra väl medan parterna i samband med äggdonation oftast blir rekommenderade att välja en anonym donator. Här vill Kristin Zeiler få oss att fundera över de rekommendationer vi får i samband med donation. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Sensorer ger norhörningar en ny chans

På många ställen i världen pågår tjuvjakt av utrotningshotade djur, till exempel noshörningar och elefanter. Som en del i kampen för att rädda de hotade djuren har Fredrik Gustafsson, professor i sensorinformatik, och hans kollegor startat ett projekt i Kenya där man utnyttjar modern sensorteknik för att spåra tjuvjägarna. Här visar han hur man har använt tekniken och testat den på Kolmårdens djurpark. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Betydelsen av ett framgångsrikt universitet

Anna Ekström, generaldirektör för Skolverket, berättar i sitt inledningsanförande till Linköpings universitets jubileumskonferens att ungdomars val av utbildningar fortfarande är stereotypa. Män måste bli bättre på att ta för sig och välja de utbildningar som anses typiskt kvinnliga, som förskollärare och sjuksköterska. Invigningstal: Helen Dennetun, rektor för Linköpings universitet. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Psykoterapi via internet

Gerhard Andersson är professor i klinisk psykologi vid Linköpings universitet och Karolinska institutet. Hans forskning visar att psykoterapi via internet ger goda resultat. Idag finns det behandling mot bland annat ångest, depression och sömnsvårigheter. Man kan jämföra behandlingen med en distanskurs inom området och idag använder vi oss av internet med filmer, bilder och text. Vi har läxor där våra patienter får hemläxor att utföra. Ofta handlar det om övningar som du måste praktisera regelbundet, säger Gerhard Andersson. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

När mobbning plötsligt verkar ok

Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, har studerat vilka konsekvenser mobbning har för de inblandade. Mobbning i olika former förekommer på de flesta skolor idag. Nästan var tionde elev blir utsatt någon gång under sin skoltid. Lärare, föräldrar och elever som tvingas bevittna mobbning står ofta handfallna. Tillsammans med sitt team har Robert Thornberg undersökt hur människor beter sig när de blir vittne till mobbning. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Djur som mat och sällskap

Per Jensen, professor i etologi vid Linköpings universitet, menar att djurhållningen inom jordbruket har förändrats oerhört under de senaste femtio åren. Vi äter mer och mer kött samtidigt som priset på kött sjunker. Men vem betalar egentligen för den billiga maten? Djuren själva, menar Per Jensen. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Skapande och kommunikation

Johanna Olsson är utvecklare och researchansvarig på Hyper Island, en skola utan lärare och läxor. Hon pratar om schabloner kring kreativitet: varför har vi dem? Hur går vi förbi dem? Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - hälsa

Lycka & livskvalité

Vad är egentligen lycka? Och kan man träna sig i att vara lycklig? Vi talar med Stefan Klein, författare till boken Lyckoformeln.

Fråga oss