Titta

Läsmysteriet

Läsmysteriet

Om Läsmysteriet

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Till första programmet

Läsmysteriet : Mysteriet med den kidnappade papegojanMaterialDela
  1. Vilket sagoslott, va?

  2. Nej, det är det inte.

  3. Här har det skett lömska stölder,
    bedrägerier och till och med mord.

  4. Välkommen till mysteriet
    med den kidnappade papegojan.

  5. De starka har antagit min utmaning
    att försöka lösa kvällens mysterium.

  6. Det gäller att erövra två ledtrådar,
    som är gömda i slottets källare.

  7. Det här är "Läsmysteriet".

  8. Vi heter De starka för att vi ska
    lösa mysteriet och är allmänt bäst.

  9. Det är spännande och pirrigt,
    men det är bra att vi har varandra.

  10. -Hej. Vilka är det här, då?
    -De starka.

  11. Kvällens mysterium är ett riktigt
    toppmysterium med de här personerna.

  12. Betjänten James
    hade sin kära papegoja på sitt rum.

  13. Han pysslade om den varje dag,
    men en kväll hände något hemskt.

  14. Strax före kvällsmaten
    skulle James titta till sin papegoja.

  15. Sekunden senare vrålade han av fasa.
    Papegojans bur var tom.

  16. Vem hade kidnappat den?

  17. Var det baronessan, som nästa morgon
    hade nya fjädrar i sin turban?

  18. Var det kammarjungfrun Camille, som
    avskydde att papegojan skräpade ner?

  19. Var det kocken Karsten, som ville ge
    igen för att James klagade på maten?

  20. -Lurigt, va?
    -Ja.

  21. Det är er uppgift att räkna ut
    vem som är skyldig.

  22. Ni kommer att kunna samla ledtrådar,
    men då måste man klara utmaningar.

  23. Det finns två utmaningar
    nere i slottets mörka källare.

  24. -Jag har en karta åt er.
    -Tack.

  25. Ta sikte på spåkulan. Stick i väg.

  26. En sak: Om ni stöter på...

  27. Då är det ändå kört. Gå bara.

  28. Vi måste ha ledtrådarna
    för att lösa mysteriet.

  29. Butlern verkar jätteledsen. Och arg.

  30. Hallå!

  31. Det var väldigt mörkt
    och väldigt mycket spindelväv där.

  32. Det känns lite pirrigt.

  33. Oh shit.

  34. Vid trappan hörde vi skrammel.

  35. Mamma!

  36. Man såg den där skuggfiguren.
    Alla fick panik och kutade.

  37. Det var nog honom
    Jonas varnade oss för.

  38. Där är spåkulan!

  39. Nu ska laget förutspå vilken bok
    som hör ihop med vilken text.

  40. De måste titta på böckernas titel,
    bild och baksida-

  41. -och lista ut
    vilken bok texten kommer från.

  42. Svarar de rätt, får de ledtråden
    och är närmare mysteriets lösning.

  43. Svarar de fel, eller om tiden går ut,
    är ledtråden förlorad för alltid.

  44. Det känns jättepirrigt.
    Jag är nervös och ganska rädd.

  45. -Börja med den.
    -"Saturnus roterar så snabbt"...

  46. ..."att det skapas vindar på
    upp till 1 600 kilometer i timmen."

  47. -Det handlar om rymden.
    -"1 600 kilometer i timmen."

  48. -Okej, läs baksidan.
    -Vad står det?

  49. "Genom att välja universum..."

  50. "...lära dig mer om galaxer
    och svarta hål."

  51. Den första boken hittade vi snabbt.

  52. Texten handlade om rymden,
    så det måste vara den.

  53. -Vad är nästa? Läs!
    -"En hel planet full med dumhuvuden."

  54. "En hel planet full med dumhuvuden."

  55. -Den heter "Elak & Pucko".
    -Det kan vara den!

  56. "Elak har... Rymdskurk..."

  57. Vi tog boken "Elak & Pucko".

  58. Det var en massa aliens.
    De såg inte så smarta ut.

  59. -Jag tror att det är den här.
    -Läs den andra.

  60. "Han är så nära och ändå får han inte
    landa. De valde inte honom."

  61. -"De valde inte honom..."
    -Den släcks snart.

  62. -Vad är det här?
    -Han är jättenära nu.

  63. -Testa den här.
    -Jag tror att det är den.

  64. -Där, den sista.
    -Vi läser.

  65. "När Armstrong och Buzz..."

  66. Den tredje var svår att hitta.
    Texten handlade om en astronaut.

  67. Boken hette "Astronauten som inte
    fick landa". Det måste vara den.

  68. Det är den. Häng upp den.

  69. Det är viktigt att vi får ledtråden
    och att han inte släpper den.

  70. Vi har äntligen vår första ledtråd.
    Yes!

  71. Jag kände mig jättestolt
    över att vi klarade det.

  72. -"Förkläde."
    -Okej.

  73. Jag tror att det är kammarjungfrun.
    Hon har förkläde.

  74. Kocken har också förkläde.

  75. Vi kan ju vinna en ledtråd till.
    Vi går mot frågetecknet.

  76. Vi misstänker kammarjungfrun
    och kocken.

  77. Ledtråden var "förkläde".
    Kammarjungfrun har ett förkläde.

  78. Kocken borde ha ett för att inte
    bli smutsig när han lagar mat.

  79. -Titta på kartan.
    -Jag tror att vi är ungefär där.

  80. Jag vet inte...

  81. -Frågetecknet.
    -De starka!

  82. Laget ska lista ut svaret på en gåta
    genom att läsa mellan raderna.

  83. Vad är det som beskrivs i texten,
    fastän det inte står?

  84. Laget måste samla bokstavsbrickor
    för att stava fram svaret.

  85. Brickorna har jag lagt i resväskorna.
    Vad mer som finns där säger jag inte.

  86. Jag är ganska rädd för att vi
    ska stava fel, men vi får skärpa oss.

  87. "Längst in i fängelsehålan
    var det fastkedjat vid väggen."

  88. "Det måste ha varit många år
    sen döden inträtt."

  89. "Vad såg vi?"

  90. Okej. Ta alla bokstäver.

  91. Okej.

  92. Det var jätteblött.
    Det kändes som en blöt kanin.

  93. -Jag kan hjälpa till, men försök.
    -Vad är det för något?

  94. -Det är typ... Åh, fy.
    -Försök att ta bort den.

  95. Var är den?

  96. -C, e.
    -S.

  97. -A, r, t... Vad handlade texten om?
    -Vänta.

  98. "Längst in i fängelsehålan
    var det fastkedjat vid väggen."

  99. "Det måste ha varit många år
    sen döden inträtt. Vad såg vi?"

  100. -Vad har vi för bokstäver?
    -Två s, två t:n.

  101. Tre e:n.

  102. -Vad kan det vara?
    -Den släpper snart.

  103. -Ett skelett, kanske!
    -Ja. S-k-e-l-e...

  104. -Är det två t:n?
    -Ja.

  105. När vi läste texten tänkte vi:
    "Döden" och "fängelsehåla"...

  106. Man kanske har varit där för livet.
    Då dör man, så vi tänkte "skelett".

  107. -S, k...
    -Det blinkar. Kom igen nu.

  108. -Lägg dem.
    -Så. "Skelett."

  109. Gå och tryck!

  110. Det är viktigt att vi får ledtråden.
    Annars blir det svårare.

  111. Ja!

  112. Det är jätteskönt att vi klarade det.
    Jag är glad och utmattad.

  113. Jag är inte jätteduktig på att stava.
    Skulle det vara två t:n eller ett t?

  114. Vi kom fram till att det var två,
    och det var rätt.

  115. "Handduk."

  116. Det kan vara den,
    men det kan också vara...

  117. Jag tror typ att vi är säkra,
    men vi säger ingenting.

  118. Vi går mot Jonas
    och säger vad vi tror.

  119. Vi är ganska säkra på att ha rätt,
    men både kan använda någon...

  120. Vem kidnappade betjäntens papegoja?
    Var det baronessan-

  121. -kammarjungfrun Camille
    eller kocken Karsten?

  122. -Hallå, De starka. Var det läskigt?
    -Ja.

  123. -Hur gick det med ledtrådarna?
    -Ganska bra.

  124. Vi har båda:
    "handduk" och "förkläde".

  125. -Vad kan ni räkna ut med det?
    -Två personer har förkläde.

  126. -Det är bara en som har handduk.
    -Då vill jag ha ert svar.

  127. Vem kidnappade papegojan?

  128. Vi tror att det är...

  129. ...kocken Karsten.

  130. Vi får väl se.

  131. Den skyldige var kocken Karsten.

  132. Han ville hämnas på James
    genom att koka soppa på papegojan.

  133. "Man klagar inte ostraffat
    på min mat", tänkte Karsten.

  134. -Ja!
    -Det känns jättebra.

  135. -Kocken Karsten verkar vara taskig.
    -Det känns jättebra att vi löste det.

  136. Snyggt! Han har ju en handduk.

  137. -Bra jobbat!
    -Tack.

  138. Ni ska få ett bevis
    på att ni klarade mysteriet.

  139. -Varsågoda.
    -Tack.

  140. Bra jobbat. Då är det bara för mig
    att säga tack och god natt.

  141. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Läsmysteriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna duellerar med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där vinnaren tar sig vidare till semifinal.

Fråga oss