Titta

Förstå kunskapskraven

Förstå kunskapskraven

Om Förstå kunskapskraven

Animerade filmer för elever i årskurs åtta och nio om hur de blir bedömda och hur de kan göra för att förbättra sina skolresultat. Utgångspunkten är Skolverkets kunskapskrav i olika ämnen.

Till första programmet

Förstå kunskapskraven : Frågeställningar för systematiska undersökningarDela
  1. Att kunna ställa bra frågor
    är en viktig tillgång-

  2. -och intresset för hur naturen fungerar
    har lett till många stora upptäckter.

  3. I alla NO-ämnen tränar du på
    att formulera frågor-

  4. -för att kunna genomföra
    systematiska undersökningar.

  5. För att bedöma kvaliteten på ditt arbete
    och berätta vad du kan utveckla-

  6. -utgår din lärare alltid
    från kunskapskraven.

  7. I kunskapskraven för alla NO-ämnen
    i årskurs nio står bland annat:

  8. Inför en systematisk undersökning
    gäller det att göra en planering.

  9. Identifiera en variabel
    som du förändrar.

  10. Vanliga variabler är t.ex. mängd,
    temperatur, tid eller tryck.

  11. Det är viktigt
    att bara förändra en variabel i taget.

  12. Allt annat ska vara lika,
    det vill säga konstant.

  13. Ett exempel:

  14. Det är en isfläck precis utanför entrén.
    Nån kan ju halka!

  15. Ja, vi måste ta bort den
    så fort som möjligt.

  16. Finns det nåt i kemisalen
    som kan få isen att smälta snabbt?

  17. Salt? Vägar saltas ju på vintern-

  18. -men det kanske är nåt specialsalt.
    Funkar vanligt bordssalt?

  19. Hur skulle du formulera den frågan-

  20. -så att det går att göra en systematisk
    undersökning utifrån den?

  21. Då undersöker ni om isen smälter
    eller inte, men inte hur snabbt det går.

  22. Hur mycket salt ska ni tillsätta?

  23. Det är ju det vi vill undersöka.

  24. Jaha, då blir
    den undersökningsbara frågan:

  25. Ja, den frågan funkar! Och då
    blir mängden salt en variabel.

  26. Har ni kanske en hypotes?

  27. Min hypotes är att isen smälter
    snabbare ju mer salt vi tillsätter.

  28. Så vi behöver mäta hur mycket vatten
    som smälter under viss tid.

  29. Och hur ska ni mäta det?

  30. Nu måste ni göra en planering
    för undersökningen.

  31. Vi tar två pappersmuggar
    och gör hål i botten.

  32. Sedan fyller vi båda med 1 dl krossad
    is och ställer dem i större glasbägare.

  33. Vi ska hälla på 1 tsk salt i den ena
    och blanda om med en glasstav.

  34. I den andra häller vi 3 tsk salt
    och rör om.

  35. Vi ska undersöka hur snabbt
    isen smälter, så vi måste ta tid.

  36. Med en linjal ska vi mäta vattennivån
    mellan muggen och bägaren-

  37. -och dokumentera
    hur mycket som smälter.

  38. Ni ska mäta med jämna mellanrum
    och använda tidsintervaller.

  39. Precis.
    Vi tänkte dokumentera resultaten-

  40. -alltså våra mätvärden, i en tabell.
    Vi använder timern på min telefon.

  41. Var tredje minut ska vi mäta
    vattennivån i båda bägarna.

  42. Vi kan skapa ett diagram också,
    för att visa resultaten ännu tydligare.

  43. Spännande!
    Och om er hypotes verkar stämma-

  44. -hur vet ni att det inte var
    en engångsföreteelse?

  45. Sant. Vi måste göra om
    undersökningen för att vara helt säkra.

  46. Vi ska genomföra
    samma undersökning två gånger.

  47. Jag skriver in det i planeringen.

  48. Nu lämnar vi eleverna
    och undersökningen.

  49. Bra frågor i NO är formulerade
    så att det går att undersöka-

  50. -t.ex. som går att besvara genom
    att mäta eller observera förändringar.

  51. Frågor som börjar med "varför" är
    svåra att besvara med undersökningar.

  52. Då behövs det mer teori.

  53. En systematisk undersökning
    ska mäta en variabel i taget-

  54. -och ha en plan
    för hur mätdata ska samlas in.

  55. I det här exemplet
    undersöktes mängden salt.

  56. Annat, t.ex. mängden is, omgivningens
    temperatur, isbitarnas storlek-

  57. -och omrörningsfrekvens,
    hölls konstant.

  58. Eleverna har en hög kvalitet
    på sin planering.

  59. Frågeställningen undersöks-

  60. -genom att observera och mäta
    resultatet av att förändra mängden salt.

  61. Eleverna planerar även
    att försöket upprepas-

  62. -och hur undersökningen
    ska dokumenteras.

  63. Undersökningen visar att mängden salt
    påverkar hur snabbt isen smälter.

  64. Och det händer mer
    när salt och is blandas.

  65. Du skulle kunna mäta temperaturen.

  66. En undersökning
    ger oftast nya frågor att undersöka-

  67. -och det finns alltid mer att lära sig.

  68. Textning: Sofia Sundqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Avsnitt 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Ämnen:
Kemi, Pedagogiska frågor > Betyg och bedömning
Ämnesord:
Betygsättning, Grundskolan, Kemiundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Förstå kunskapskraven

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att föra en diskussion framåt

Avsnitt 2

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 3

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att lösa problem och föra resonemang

Avsnitt 4

Ett av Skolverkets kunskapskrav i matematik för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att pröva och ompröva

Avsnitt 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i slöjd för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Avsnitt 6

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Avsnitt 7

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att systematiskt pröva och ompröva

Avsnitt 8

Ett av Skolverkets kunskapskrav i teknik för åk 9 förklaras: "Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaFatta katastrofen

Skit i mun, cryptosporidium

2010 förorenades vattnet i Östersund av en parasit som smittade en stor del av stadens befolkning. Men vad var det egentligen som hände? Vi träffar ortsborna som inte längre tar rent vatten för givet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaNO-land

Kol

Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?

Fråga oss