Titta

Läsmysteriet - syntolkat

Läsmysteriet - syntolkat

Om Läsmysteriet - syntolkat

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Till första programmet

Läsmysteriet - syntolkat: Mysteriet med den inlåsta änkefrunMaterialDela
  1. Vissa är rädda för spöken.
    Det är väl inget farligt med spöken?

  2. Ett elakt spöke, däremot...
    Spring, men inte åt det hållet.

  3. Välkommen till mysteriet
    med den inlåsta änkefrun.

  4. Flammorna ska försöka lösa
    kvällens mysterium på slottet.

  5. Det gäller att erövra två ledtrådar
    i slottets mörka källare.

  6. Det här är "Läsmysteriet".

  7. Vad läskigt.

  8. Vi kommer att klara mysteriet.
    Jag kan nästan lova det.

  9. Det är jättepirrigt.
    Jag tror att det blir lite läskigt.

  10. -Hej och välkomna. Vilka är ni?
    -Flammorna.

  11. Det är mörkt här nere,
    så det är nog bra att lysa upp.

  12. -Är ni rädda för mörkret?
    -Nja.

  13. Är du lite mörkrädd? Smart.
    Det finns mycket att vara rädd för.

  14. Ta en titt på de här.
    Mysteriet handlar om dem.

  15. Änkefrun var en elak person.

  16. Snål och vidrig,
    och hatad av alla på slottet.

  17. Hon låste in sina värdesaker,
    men inte sitt diamanthalsband.

  18. Det vägrade hon ta av sig.

  19. En kuslig kväll på slottet
    hände det här.

  20. Alla hade gått till sängs, när
    änkefrun hörde ett skramlande ljud.

  21. Plötsligt fick hon ett slag i huvudet
    och föll handlöst.

  22. Sju dagar senare hittas hos inlåst,
    och diamanthalsbandet är borta.

  23. Vem överföll änkefrun i trappan?

  24. Var det baronessan, som nu verkar ha
    hur mycket pengar som helst?

  25. Var det betjänten James,
    som ville slippa änkefruns elakheter?

  26. Var det kammarjungfrun Camille,
    som ville ha änkefruns diamanter?

  27. -Där får ni något att bita i.
    -Ja.

  28. Någon av dem är skyldig.
    Ni ska ta reda på vem.

  29. Det gör man med ledtrådar som man får
    genom att klara utmaningar.

  30. Det finns två utmaningar
    i slottets mörka källare.

  31. Här är en karta,
    så att ni inte går vilse i mörkret.

  32. Ta sikte på spåkulan i början.
    I väg med er.

  33. En sak bara.
    Det finns mörka skuggor här nere.

  34. -Akta er för dem.
    -Okej.

  35. Vad menade han?

  36. Mysteriet verkar svårt,
    men vi kommer att klara det.

  37. -Vi har gått nerför trapporna.
    -Vänta. Mamma!

  38. Jag hatar spindelnät.

  39. Det var en massa spöken i källaren.
    Det var läskigt och mörkt.

  40. Vi såg spindlar och spindelnät.
    Jag skrek nog hundra gånger.

  41. Jag har skräck för spindlar.

  42. -Okej.
    -Gud, vad läskigt.

  43. Sara skrek så att jag fick tinnitus.

  44. Jag hatar spindelnät.

  45. Jag tror att vi ska gå så.
    Vi måste gå här.

  46. -Där är den!
    -Spåkulan!

  47. Laget ska förutspå vilken bok
    som hör ihop med vilken text.

  48. De måste titta på böckernas titel,
    bild och baksida-

  49. -för att lista ut
    om texten är från den boken.

  50. Svarar de rätt, får de sin första
    ledtråd och är närmare lösningen.

  51. Svarar de fel, eller om tiden går ut,
    är ledtråden förlorad för alltid.

  52. Jag hoppas att utmaningen är svår.
    Jag gillar att ha motstånd.

  53. Kör!

  54. Okej.

  55. "Billie tvekade inte längre.
    Det spökade."

  56. Vilken kan det vara?

  57. -"Billie tvekade inte längre..."
    -Vilken bok kan det vara?

  58. -Den här är helt svart.
    -Skynda! Kom igen!

  59. -Det är den här. "Mystisk... Billie."
    -Snabbt! Ta ner den!

  60. För att hitta rätt bok-

  61. -kollade vi på framsidan, bilderna
    och baksidan.

  62. Fort, fort, fort.

  63. "Spöket tänkte
    med stolthet och glädje"-

  64. -"på alla sina lyckade spökerier."

  65. -En spökbok.
    -Skynda! Snabbt!

  66. Det var svårt att hitta böckerna,
    men sen visste man vilken det var.

  67. Det var ju inte "Vi bakar".

  68. -Vad är det här?
    -Skynda!

  69. Jag tror att det är den här.

  70. -Det är den.
    -Skynda!

  71. Skynda! Kom igen! Snabbt!

  72. Kom igen! Snabbt!
    Kom igen, vi måste skynda.

  73. Nej! Vi misslyckades.

  74. Det rörde sig om sekunder.

  75. När skuggfiguren släppte ledtråden
    blev man ledsen.

  76. Vi tar nästa ledtråd.
    Mot frågetecknet!

  77. Man skulle läsa baksidan också.
    Det tog lite tid.

  78. Nu har vi gått nedför trappan.

  79. Fortsätter vi längs korridoren
    så hittar vi...

  80. Jag tror att vi ska dit.

  81. Vi är ett bra lag och kämpar vidare.
    Flammorna har ett jättebra samarbete.

  82. -Här! Vi hittade det.
    -Vi måste klara det här nu.

  83. Laget ska lista ut svaret på en gåta
    genom att läsa mellan raderna.

  84. Vad är det som beskrivs,
    fastän det inte står?

  85. Laget måste samla bokstavsbrickor
    för att stava fram svaret.

  86. Dem har jag lagt i resväskorna.
    Vad som mer finns där säger jag inte.

  87. Jag är lite orolig för tiden.
    Vi ska tänka och diskutera snabbt.

  88. Vi är jättesugna på revansch,
    och vi måste ta den här ledtråden.

  89. "Bergets väggar var fuktiga. När
    facklan slocknade blev det kolsvart."

  90. "Var befann jag mig?"

  91. -Jag får inte...
    -Jäklar vad äckligt!

  92. Det känns som ärtor.

  93. -Jag vågar inte.
    -Jag hittade den!

  94. Fort, tiden går! Vi måste skynda!

  95. -Det finns ingen kvar.
    -Det är slut.

  96. Vi måste verkligen skynda!
    Vi måste skynda!

  97. -Kom igen!
    -Jag känner ingen mer.

  98. -Kan du kolla?
    -Vi...

  99. -Här! Det är ett e.
    -Kom igen! Skynda!

  100. "Bergets väggar var fuktiga. När
    facklan slocknade blev det kolsvart."

  101. -"Tunnel?" "Karta?"
    -Befann de sig i en karta?

  102. -Jag fattar inte ens texten.
    -"Bergets väggar..."

  103. En grotta. "Grotta!" Kom igen!

  104. Ta dem!

  105. -Nej! Två t:n!
    -Kom igen!

  106. Tryck!

  107. -Kom igen!
    -Det är fel.

  108. Vi måste ha ledtråden för att klara
    mysteriet. Utan den är det kört.

  109. Kom igen. Grönt.

  110. Det är väldigt mycket på spel nu.

  111. Ja!

  112. Det gick jättebra.
    Det var jättekul, och vi gjorde det!

  113. -Jag fick...
    -Yes!

  114. Jag kom på ordet "grotta". Det var
    fuktigt på väggarna och mörkt.

  115. Då misstänkte jag "grotta".
    Jag har sett en film där det var så.

  116. -Det här känns verkligen skönt.
    -Jag tror att vi löser mysteriet.

  117. Yes! Vilken lättnad.
    Det här känns skönt.

  118. -"Dammvippa." Det är hon.
    -Jag tror att vi löser mysteriet.

  119. Vi är inte helt säkra,
    men hon var sist i slottet och låste.

  120. -Är vi överens?
    -Ja. Till Jonas.

  121. Jag vet nog vem det är. Jag undrar
    om de där hemma kom på det före oss.

  122. Vem låste in änkefrun
    och stal halsbandet?

  123. Var det baronessan, betjänten James
    eller kammarjungfrun Camille?

  124. -Hallå, Flammorna. Hur mår ni?
    -Bra.

  125. -Hur har det gått med ledtrådarna?
    -Vi klarade inte den första...

  126. ...men vi klarade av den andra.
    Det var "dammvippa".

  127. -Dammvippa? Hur tänker ni?
    -Det är bara en som har en dammvippa.

  128. Vi klarade inte den första,
    så det blir en gissning.

  129. Det blir en chansning.

  130. Vem låste in änkefrun
    och tog halsbandet?

  131. Vi tror att den skyldiga är...

  132. ...kammarjungfrun Camille.

  133. Vi får se.

  134. Den skyldiga var...

  135. ...kammarjungfrun Camille.

  136. Hon var besatt av vackra smycken
    och tjuvaktig som en skata.

  137. Den här kvällen såg hon sin chans
    att stjäla änkefruns halsband.

  138. -Ja!
    -Jättebra! Grattis.

  139. Jag är så glad att vi klarade det.

  140. -Snyggt! Vilken revansch.
    -Det kändes som en revansch.

  141. -Nu ska vi fira segern.
    -Bra jobbat.

  142. Det är Camille som har en dammvippa.
    Hon var in och tog halsbandet.

  143. Ni var då proffsiga. Som ett bevis
    för att ni har kämpat bra...

  144. -Varsågoda.
    -Tack.

  145. -Så.
    -Tack.

  146. Då återstår bara för mig
    att säga tack och god natt.

  147. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Läsmysteriet - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 4

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnens romanpris 2014

Kärlekspizzan

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Kärlekspizzan” av Johan Rundberg. Boken handlar om Movits från Midsommarkransen som hamnar i trassel när han försöker få Beata, den mystiska tjejen med det spretiga håret, att lägga märke till honom. Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss